Αρκετά συχνά οι γονείς έχουν να αντιμετωπίσουν
μια έντονη περιστασιακή απροθυμία του παιδιού τους να πάει στο σχολείο.
Η συμπεριφορά αυτή συνήθως συνοδεύεται με διαμαρτυρίες οι οποίες μπορεί
να μην έχουν παρατεταμένη ένταση και διάρκεια και να εξασθενήσουν σχετικά
γρήγορα.
Αντίθετα, σε κάποιες άλλες περιπτώσεις παιδιών, η άρνηση για
το σχολείο είναι κατηγορηματική και είναι πιθανό να προκαλέσει πανικό
στο παιδί που φοβάται να αποχωριστεί το σπίτι του.
Η χαρακτηριστική αυτή
επίμονη άρνηση για το σχολείο συναντάται με τον όρο «σχολική φοβία ή
σχολειοφοβία» και περιγράφεται από τους ειδικούς ως έντονος και
παράλογος φόβος του παιδιού σχετικά με το σχολείο και τη σχολική ζωή.
Πως διαχωρίζεται η απλή απροθυμία για τη σχολική φοίτηση από τη σχολική φοβία;
Στην περίπτωση της σχολειοφοβίας,- Χρειάζεται να έχει προηγηθεί επίμονη προσπάθεια των γονέων για μεγάλο χρονικό διάστημα να μεταπείσουν το παιδί χωρίς αποτέλεσμα.
- Το παιδί συνήθως ταλαιπωρείται από το άγχος και το φόβο του ή από
την ανησυχία να αφήσει το σπίτι του και να πάει σχολείο, γνωστό ως
«άγχος αποχωρισμού»
- Εμφανίζει σωματικά συμπτώματα άγχους από τα οποία ανακουφίζεται και
χαλαρώνει σε μέρες που δεν έχει σχολείο όπως τα Σαββατοκύριακα και τις
αργίες.
- Το παιδί ενώ θέλει να πάει σχολείο νιώθει ότι δεν μπορεί εξαιτίας
ενός παράλογου φόβου που νιώθει για κάτι που υπάρχει ή συμβαίνει στο
σχολείο. Μάλιστα, αυτή θεωρείται η πιο σημαντική διαφορά της σχολικής
φοβίας με το λεγόμενο «σκασιαρχείο».
- Επανειλημμένη και επίμονη άρνηση για το σχολείο
- Δεν εντοπίζεται άλλη παθολογική συμπεριφορά
- Αγχώνεται εύκολα με αποτέλεσμα να εκδηλώνει το άγχος αυτό στο σώμα του με συμπτώματα όπως κοιλιακές διαταραχές, ναυτίες κ εμετούς, πονοκεφάλους, διάρροια, πονόλαιμο
Ποιοι είναι οι κίνδυνοι όταν το παιδί απουσιάζει συχνά από το κλίμα του σχολείου;
Οι επιπτώσεις της συχνής και παρατεταμένης απουσίας από το σχολείο είναι αρνητικές και έχουν ως αποτέλεσμα:
- Να χάνεται η επαφή του παιδιού με τους φίλους και τους συνομήλικους
- Να μην εκτίθεται σε κοινωνικά ερεθίσματα με αποτέλεσμα να επιβραδύνεται η εκπαίδευση του σε κοινωνικές δεξιότητες
- Να χάνει μεγάλο μέρος της εκπαιδευτικής ύλης
- Να μην μαθαίνει να φέρνει εις πέρας τις σχολικές υποχρεώσεις
- Είναι σημαντικό να είναι υπομονετικοί και να δείχνουν κατανόηση για τη δυσκολία του παιδιού τους
- Να είναι συνεπείς και σταθεροί στη συμπεριφορά τους
- Να βεβαιωθούν ότι τα παράπονα του παιδιού τους είναι αληθινά και να
το κρατήσουν σπίτι αν διαπιστώσουν ότι είναι πραγματικά άρρωστο και δεν
μπορεί να πάει σχολείο
- Αν όχι, τότε θα είναι χρήσιμο να προσπαθήσουν να εντοπίσουν την αιτία ή το ερέθισμα εκείνο που προκαλεί στο παιδί μια υπέρμετρη ανησυχία ή φόβο που έχει συνδεθεί με το σχολείο
- Ένας αποτελεσματικός τρόπος να το πετύχουν αυτό είναι ακούγοντας προσεκτικά αυτά που τους λέει το παιδί και προσπαθώντας να καταλάβουν τι πραγματικά είναι αυτό που προσπαθεί να τους εξηγήσει.
- Αφού διερευνήσουν τις πηγές του άγχους ή του φόβου του παιδιού, καλό θα είναι να το συζητήσουν μαζί του σε μια προσπάθεια να «απομυθοποιήσουν» αυτό που προκαλεί τόσο άσχημα συναισθήματα.
- Είναι καλό να αποφεύγονται απαξιωτικές ή κοροϊδευτικές λέξεις και φράσεις για αυτό που βιώνει το παιδί που φοβάται.
- Αντί αυτού, οι γονείς θα μπορούσαν να ζητήσουν από το παιδί να εκτεθεί σε αυτό που το φοβίζει και να είναι μαζί του ώστε να νιώθει ασφάλεια και όχι απειλή.
- Με λόγια υποστηρικτικά και με ενθαρρυντική στάση, οι γονείς χρειάζεται να εκπαιδεύσουν το παιδί τους πώς να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τους φόβους του.
- Τέλος, η καλή και ουσιαστική συνεργασία των γονέων και του σχολείου θα διευκολύνει ακόμη περισσότερο την προσπάθεια του παιδιού να απεμπλακεί από τους ενοχλητικούς και παράλογους φόβους του.
No comments:
Post a Comment