Τι θα λέγατε, λοιπόν, αν εκμεταλλευόμασταν (κάποιες) από τις οικογενειακές μας στιγμές για να προετοιμάσουμε το μικρό μας για τη νέα (σχολική) ζωή που ανοίγεται μπροστά του;
Αναμφίβολα το ξεκίνημα του σχολείου ή η προσαρμογή ενός παιδιού σε ένα νέο σχολικό περιβάλλουν θέλει αρκετή δουλειά και προετοιμασία από τη μεριά μας.
Αναμφίβολα το ξεκίνημα του σχολείου ή η προσαρμογή ενός παιδιού σε ένα νέο σχολικό περιβάλλουν θέλει αρκετή δουλειά και προετοιμασία από τη μεριά μας.
Στόχος μας; Να θέσουμε γερά θεμέλια για μια σχολική χρονιά δίχως απρόοπτα και εκπλήξεις και να ομαλοποιήσουμε το έδαφος για οποιαδήποτε μετάβαση.
Ευτυχώς, έχουμε ακόμα κάποιες μέρες μπροστά μας ούτως ώστε να προετοιμάσουμε το μικρό μας γι' αυτό το νέο ξεκίνημα!
Πως; Με κάποιες απλές -αλλά βασικές- κινήσεις!
1. Του συστήνουμε το νέο του σχολείο
Μια-δυο μέρες αφού επιστρέψουμε από τις διακοπές μας, περνάμε μια βόλτα από το σχολείο και ξεναγούμε το μικρό μας στη γειτονιά του. Μπορεί οι πόρτες του σχολείου να είναι κλειστές, είναι σημαντικό όμως να αποκτήσει το παιδί μια εικόνα την οποία μέρα με τη μέρα θα μπορεί να επεξεργάζεται στο μυαλό του. Φυσικά, η επίσκεψή μας θα πρέπει να επαναληφθεί και μετά το τέλος του καλοκαιριού, όταν το σχολείο θα είναι ανοιχτό, προκειμένου να εξερευνήσουμε τους χώρους του μαζί με τον μικρό μας μαθητή. Ένα είναι το σίγουρο: Όσο καλύτερα γνωρίζει το περιβάλλον, τόσο πιο εύκολη θα είναι η προσαρμογή του μέσα σε αυτό.
2. Του μιλάμε για τη νέα του δασκάλα…
Αν ετοιμάζεται για την Α' δημοτικού, θα πρέπει να γνωρίζει πως τα πράγματα αλλάζουν αρκετά σε σχέση με το νηπιαγωγείο.
1. Του συστήνουμε το νέο του σχολείο
Μια-δυο μέρες αφού επιστρέψουμε από τις διακοπές μας, περνάμε μια βόλτα από το σχολείο και ξεναγούμε το μικρό μας στη γειτονιά του. Μπορεί οι πόρτες του σχολείου να είναι κλειστές, είναι σημαντικό όμως να αποκτήσει το παιδί μια εικόνα την οποία μέρα με τη μέρα θα μπορεί να επεξεργάζεται στο μυαλό του. Φυσικά, η επίσκεψή μας θα πρέπει να επαναληφθεί και μετά το τέλος του καλοκαιριού, όταν το σχολείο θα είναι ανοιχτό, προκειμένου να εξερευνήσουμε τους χώρους του μαζί με τον μικρό μας μαθητή. Ένα είναι το σίγουρο: Όσο καλύτερα γνωρίζει το περιβάλλον, τόσο πιο εύκολη θα είναι η προσαρμογή του μέσα σε αυτό.
2. Του μιλάμε για τη νέα του δασκάλα…
Αν ετοιμάζεται για την Α' δημοτικού, θα πρέπει να γνωρίζει πως τα πράγματα αλλάζουν αρκετά σε σχέση με το νηπιαγωγείο.
Τώρα, θα πρέπει να κάθεται περισσότερο στο καρεκλάκι του, ενώ τα βιβλία θα «κλέψουν» λίγο παραπάνω χρόνο από το παιχνίδι του. Θα πρέπει να προσέχει τι λέει η δασκάλα του και να μη διστάζει να ρωτήσει ό,τι δεν έχει καταλάβει.
Τέλος, για να το βοηθήσουμε να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα, το παροτρύνουμε να κάθεται λίγο παραπάνω στο τραπέζι και να απασχολείται με ένα βιβλίο, μια ζωγραφιά ή μια χειροτεχνία προκειμένου να αρχίσει να συνηθίζει να μένει καθιστό και να επικεντρώνει την προσοχή του σε μία δραστηριότητα.
3. Το βοηθάμε να έρθει κοντά με άλλα παιδάκια
Το παιχνίδι αποτελεί τον καλύτερο σύμμαχό μας σε αυτή την προσπάθεια. Μια βόλτα στη θάλασσα ή στο πάρκο, λοιπόν, είναι υπεραρκετή για να βάλουμε το σχέδιό μας σε δράση. Είναι σημαντικό να μάθει το μικρό μας να συνεργάζεται, να μοιράζεται και… να χάνει μιας και όλα είναι μέσα στη ζωή!
3. Το βοηθάμε να έρθει κοντά με άλλα παιδάκια
Το παιχνίδι αποτελεί τον καλύτερο σύμμαχό μας σε αυτή την προσπάθεια. Μια βόλτα στη θάλασσα ή στο πάρκο, λοιπόν, είναι υπεραρκετή για να βάλουμε το σχέδιό μας σε δράση. Είναι σημαντικό να μάθει το μικρό μας να συνεργάζεται, να μοιράζεται και… να χάνει μιας και όλα είναι μέσα στη ζωή!
Μάλιστα, μπορούμε αν θέλουμε να κάνουμε και μια μικρή έρευνα σχετικά με το ποια παιδάκια της γειτονιάς (ή του νηπιαγωγείου) θα πάνε στο ίδιο σχολείο και να κανονίσουμε ένα ραντεβού στο πάρκο για γνωριμία και παιχνίδι!
4. Ξεκινάμε να συζητάμε με το μικρό μας σχετικά με το φλέγον ζήτημα!
Είναι σημαντικό να έχουμε προετοιμάσει το παιδί σχετικά με όλα όσα θα συναντήσει στο νέο περιβάλλον. Όποτε έχουμε ευκαιρία, λοιπόν, ξεκλέβουμε λόγο χρόνο για να του μιλήσουμε για όλα όσα επιφυλάσσει η νέα σχολική χρονιά. Νέους φίλους, μεγάλη τάξη, μεγαλύτερο προαύλιο, περισσότερα βιβλία, ασκήσεις για το σπίτι, λίγη μελέτη, αλλά… και λίγη κούραση, λίγες διαφωνίες, κ.ο.κ. Το σημαντικό είναι πως εμείς θα είμαστε συνεχώς δίπλα του για να ακούμε όλα όσα θέλει να μας πει (και… να αφουγκραζόμαστε όλα όσα δεν μας λέει!).
5. Προετοιμαζόμαστε…!
Αν θέλουμε μπορούμε να εντάξουμε στην καθημερινότητά μας κάποιες δραστηριότητες σχετικές με το σχολικό πρόγραμμα. Π.χ. μπορούμε να επαναλάβουμε τα σχήματα, να χαράξουμε την ΑΒ στη νωπή άμμο ή να κρύψουμε πλαστικά γράμματα της ΑΒ σε μία οριοθετημένη περιοχή στην παραλία και να παροτρύνουμε τα μικρά μας να τα βρουν. Να «ξεσκονίσουμε» τις γνώσεις του στα μαθηματικά επιστρατεύοντας πετρούλες και κοχυλάκια και να εμπλουτίσουμε το λεξιλόγιό του μέσα από ατέλειωτες ιστορίες στην ακροθαλασσιά ή κάτω από τα αστέρια. Προσοχή! Σε καμία περίπτωση το παιχνίδι δεν θα πρέπει να μεταλλαχθεί σε μάθημα! Αφήνουμε, λοιπόν, στην άκρη τις παρατηρήσεις και την κριτική και εφοδιαζόμαστε με την καλύτερή μας διάθεση.
6. Πάμε για ψώνια!
Αυτή, είναι μία ακόμα δραστηριότητα την οποία αναμφίβολα θα αγαπήσει το μικρό μας. Πηγαίνουμε παρέα για τα σχολικά ψώνια και του δίνουμε την ευκαιρία να διαλέξει την τσάντα, τα τετράδια και τα μολύβια του. Μάλιστα, μπορούμε να έχουμε κάνει από πριν μια λίστα με όλα τα απαραίτητα την οποία φροντίζουμε –όσο μπορούμε– να ακολουθούμε για να μη βγούμε εκτός προϋπολογισμού!
7. Κρατάμε τον φόβο μακριά!
4. Ξεκινάμε να συζητάμε με το μικρό μας σχετικά με το φλέγον ζήτημα!
Είναι σημαντικό να έχουμε προετοιμάσει το παιδί σχετικά με όλα όσα θα συναντήσει στο νέο περιβάλλον. Όποτε έχουμε ευκαιρία, λοιπόν, ξεκλέβουμε λόγο χρόνο για να του μιλήσουμε για όλα όσα επιφυλάσσει η νέα σχολική χρονιά. Νέους φίλους, μεγάλη τάξη, μεγαλύτερο προαύλιο, περισσότερα βιβλία, ασκήσεις για το σπίτι, λίγη μελέτη, αλλά… και λίγη κούραση, λίγες διαφωνίες, κ.ο.κ. Το σημαντικό είναι πως εμείς θα είμαστε συνεχώς δίπλα του για να ακούμε όλα όσα θέλει να μας πει (και… να αφουγκραζόμαστε όλα όσα δεν μας λέει!).
5. Προετοιμαζόμαστε…!
Αν θέλουμε μπορούμε να εντάξουμε στην καθημερινότητά μας κάποιες δραστηριότητες σχετικές με το σχολικό πρόγραμμα. Π.χ. μπορούμε να επαναλάβουμε τα σχήματα, να χαράξουμε την ΑΒ στη νωπή άμμο ή να κρύψουμε πλαστικά γράμματα της ΑΒ σε μία οριοθετημένη περιοχή στην παραλία και να παροτρύνουμε τα μικρά μας να τα βρουν. Να «ξεσκονίσουμε» τις γνώσεις του στα μαθηματικά επιστρατεύοντας πετρούλες και κοχυλάκια και να εμπλουτίσουμε το λεξιλόγιό του μέσα από ατέλειωτες ιστορίες στην ακροθαλασσιά ή κάτω από τα αστέρια. Προσοχή! Σε καμία περίπτωση το παιχνίδι δεν θα πρέπει να μεταλλαχθεί σε μάθημα! Αφήνουμε, λοιπόν, στην άκρη τις παρατηρήσεις και την κριτική και εφοδιαζόμαστε με την καλύτερή μας διάθεση.
6. Πάμε για ψώνια!
Αυτή, είναι μία ακόμα δραστηριότητα την οποία αναμφίβολα θα αγαπήσει το μικρό μας. Πηγαίνουμε παρέα για τα σχολικά ψώνια και του δίνουμε την ευκαιρία να διαλέξει την τσάντα, τα τετράδια και τα μολύβια του. Μάλιστα, μπορούμε να έχουμε κάνει από πριν μια λίστα με όλα τα απαραίτητα την οποία φροντίζουμε –όσο μπορούμε– να ακολουθούμε για να μη βγούμε εκτός προϋπολογισμού!
7. Κρατάμε τον φόβο μακριά!
Σε καμία περίπτωση δεν κάνουμε το λάθος να «ξυπνήσουμε» τον φόβο του παιδιού απέναντι στο άγνωστο. Τι σημαίνει αυτό; Πολλοί γονείς αντί να παρουσιάζουν την μετάβαση του παιδιού τους από το νήπιο στην πρώτη δημοτικού ως ένα αξιέπαινο πέρασμα σε μια πιο ώριμη φάση (όπου το παιδί τους θα πηγαίνει πια σε σχολείο για «μεγάλα παιδιά»), την προβάλλουν ως μια πρόκληση όπου το παιδί τους… «τώρα θα δει “τι εστί βερίκοκο”, “τώρα θα αποδείξει αν έχει αξία” ή –πολύ χειρότερα– “τώρα θα δούμε τι ψάρια πιάνει”, “μέχρι εδώ καλά τη βόλεψες”, “τώρα εκεί που θα πας δεν αστειεύονται”» κ.ο.κ. Μέσω αυτής της στάσης, το μόνο που θα καταφέρουμε είναι να γεμίσουμε το παιδί με φόβο και αντιπάθεια για το σχολείο του, προτού καν το γνωρίσει.
8. Μπαίνουμε (σιγά-σιγά) σε πρόγραμμα
Όσο οι μέρες πλησιάζουν, φροντίζουμε να αρχίζουμε να βάζουμε τα παιδιά σε ένα υποτυπώδες πρόγραμμα. Έτσι, θα είναι πιο εύκολο να το ακολουθήσουν όταν με το καλό θα αρχίσει να γίνεται πιο… συγκεκριμένο!
Extra Tip: Ζητάμε βοήθεια και… οργανωνόμαστε σωστά! Θα χρειαστούμε την πολύτιμη συμβολή του παππού και της γιαγιάς; Τότε, καλό θα ήταν να τους έχουμε ενημερώσει αρκετές μέρες πριν και να έχουμε φτιάξει όλοι το πρόγραμμά μας. Τέλος, στην περίπτωση που δεν μπορούμε να είμαστε δίπλα στο μικρό μας στα πρώτα βήματά του όσον αφορά το κομμάτι της μελέτης, αναζητούμε κάποιον ειδικό ο οποίος θα το αναλάβει. Είναι πολύ σημαντικό να θέσουμε γερές βάσεις από νωρίς όσον αφορά τη μελέτη.
Της Μάρθας Αγγελοπούλου, με τη συνεργασία της φιλόλογου-εκπαιδευτικού Δήμητρας Νικολαΐδου, Υπεύθυνης του Φροντιστηρίου «Μαζί στη Μάθηση», Αγία Μαρίνα Κορωπίου
Πηγή: happymom.gr
Διαβάστε περισσότερα: Έτοιμοι για το σχολείο; - iPaideia.gr
8. Μπαίνουμε (σιγά-σιγά) σε πρόγραμμα
Όσο οι μέρες πλησιάζουν, φροντίζουμε να αρχίζουμε να βάζουμε τα παιδιά σε ένα υποτυπώδες πρόγραμμα. Έτσι, θα είναι πιο εύκολο να το ακολουθήσουν όταν με το καλό θα αρχίσει να γίνεται πιο… συγκεκριμένο!
Extra Tip: Ζητάμε βοήθεια και… οργανωνόμαστε σωστά! Θα χρειαστούμε την πολύτιμη συμβολή του παππού και της γιαγιάς; Τότε, καλό θα ήταν να τους έχουμε ενημερώσει αρκετές μέρες πριν και να έχουμε φτιάξει όλοι το πρόγραμμά μας. Τέλος, στην περίπτωση που δεν μπορούμε να είμαστε δίπλα στο μικρό μας στα πρώτα βήματά του όσον αφορά το κομμάτι της μελέτης, αναζητούμε κάποιον ειδικό ο οποίος θα το αναλάβει. Είναι πολύ σημαντικό να θέσουμε γερές βάσεις από νωρίς όσον αφορά τη μελέτη.
Της Μάρθας Αγγελοπούλου, με τη συνεργασία της φιλόλογου-εκπαιδευτικού Δήμητρας Νικολαΐδου, Υπεύθυνης του Φροντιστηρίου «Μαζί στη Μάθηση», Αγία Μαρίνα Κορωπίου
Πηγή: happymom.gr
Διαβάστε περισσότερα: Έτοιμοι για το σχολείο; - iPaideia.gr
No comments:
Post a Comment