Σάββατο, 24 Οκτωβρίου 2015

Το παιδί και οι παραδοσιακοί χοροί

Επειδή ως Λύκειο των Ελληνίδων, ασκούμε και διδακτικό και παιδαγωγικό έργο, και ο παραδοσιακός ελληνικός χορός είναι στοιχείο αγωγής και παιδείας, γι αυτό επιλέξαμε να πούμε λίγα λόγια για τη σχέση του παιδιού με τον παραδοσιακό χορό.
Βρισκόμαστε πλέον σε μια εποχή που βαθύτατες μεταβολές στην επιστήμη, στην τεχνολογία, στην οικονομία, και στην κοινωνία μάς παρουσιάζουν έναν καινούργιο κόσμο, όπου το πλήθος των πληροφοριών και ο καταιγισμός των γεγονότων μάς θέτουν μπροστά σε προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε και να λύσουμε. 
Τα προβλήματα αυτά, έχουν άμεση σχέση με το παιδί και επομένως με την οικογένεια και την εκπαίδευση, την εκπαίδευση υπό όλες της τις μορφές και τις εκδοχές, τις εγκύκλιες και τις ανώτερες σπουδές, τα φροντιστήρια, τη γλωσσομάθεια, τις μουσικές σπουδές και αυτό που εμάς κυρίως μας απασχολεί, δηλαδή τη διδασκαλία των παραδοσιακών χορών. Όλα είναι εκπαίδευση, όλα είναι παιδεία, όλα είναι αγωγή, όταν βεβαίως υπηρετούν το ρόλο τους ενσυνείδητα.
Η διδασκαλία των παραδοσιακών χορών ασκεί σε πολύ μεγάλο βαθμό έργο αγωγής και σε θεωρητικό, ψυχικό και πνευματικό επίπεδο και στον πρακτικό τομέα της ικανότητας και της δράσης.
Φωτίζει αξίες που τόσο πολύ αμφισβητούνται και διακυβεύονται στις μέρες μας. Μέσα από την παράδοση δίνει στα παιδιά ιστορική προοπτική. Μαθαίνουν, διδάσκονται το ιστορικό παρελθόν, μέσα από ένα παιχνίδι και μέσα από μια χαρά που είναι ο χορός, χωρίς βαριές και δυσβάσταχτες για τα παιδιά υποχρεώσεις. Τα βοηθάει να καλλιεργηθούν ψυχικά και κοινωνικά. Να αποκτήσουν γνώση και μόρφωση.
Να περάσει βαθιά μέσα στην ψυχούλα τους η αγάπη για την παράδοσή μας, σ’ αυτά τα παιδιά που είναι και οι συνεχιστές της. Να μάθουν και να ξέρουν, τι είναι αυτό που χορεύουν, γιατί χορεύεται έτσι, τι σημασία έχει, τι συμβολισμό και ποια αξία. Τι φοράγανε οι παλιοί, πώς είναι φτιαγμένες αυτές οι φορεσιές. Κι αυτό γίνεται σιγά-σιγά με τη συνεχή ενασχόληση των παιδιών με το χορό από μικρά, που μαθαίνουν ευκολότερα και έχουν περισσότερο χρόνο Αυτή η γνώση του παρελθόντος τα ενισχύει να κοιτάξουν προς το μέλλον με καινούργιες επιθυμίες, για να δημιουργήσουν και να οικοδομήσουν έναν καινούργιο κόσμο στηριζόμενοι σε γερές βάσεις.

Η ζωή είναι συνεχής αγώνας, αλίμονο αν ο άνθρωπος από πολύ νωρίς δεν το καταλάβει και μένει διαρκώς με τις απαιτήσεις του! Κανένα απόκτημα, καμία χαρά δεν είναι δυνατή, αν δεν είναι καρπός αγώνα. Πόση χαρά νιώθει ο αθλητής που φτάνει στο στόχο του, και το παιδί μας όταν κάνει τα πρώτα του βήματα! Το κατόρθωμα πλημμυρίζει την ψυχή με ικανοποίηση.
Με το χορό, με την ομαδική προσπάθεια και με την άμιλλα μεταξύ τους, κοινωνικοποιούνται, μαθαίνουν να μην εγκαταλείπουν μια προσπάθεια, αποκτούν αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση, όταν καταφέρνουν κάτι. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για την ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού και για την ψυχική ολοκλήρωση του εφήβου. Καμαρώνουν να προβάλουν την ικανότητά τους, στοιχεία που θα τα βοηθήσουν στη μετέπειτα ζωή τους.
Ο κυκλικός χορός που κρατιόμαστε σφιχτά από τα χέρια ενσαρκώνει το συλλογικό πνεύμα. Το παιδί αντιλαμβάνεται ότι ανήκει σε ένα σύνολο με αμοιβαιότητα. Στο σύνολο πρυτανεύει η κοινωνική συνεργασία. Ο ένας στηρίζει τον άλλο και στηρίζεται απ’ αυτόν, λαμβάνει υπόψη του τα δικαιώματα του άλλου, αλλά περιμένει να τον υπολογίζουν και οι άλλοι. Αναπτύσσεται μέσα του η αίσθηση της ισότητας και του δικαίου.
Η μουσική και ο ρυθμός καλλιεργούν την αντίληψη της αρμονίας και του ωραίου μέσα στην ψυχή του παιδιού από νωρίς, αλλά και το καθοδηγούν στην αυτοπειθαρχία και στον αυτοέλεγχο. Ο χορός είναι άσκηση, παρέχει φυσική ανωτερότητα και παράστημα. Και το γεγονός ότι αξιοποιούν με δημιουργικό τρόπο το χρόνο τους έχει ακόμη μεγαλύτερη σημασία, ιδιαίτερα σήμερα που τόσοι κίνδυνοι ελλοχεύουν και απειλούν τα παιδιά μας.
Αυτά όλα είναι πολύ σημαντικοί παράγοντες για την ανάπτυξη και την αγωγή του παιδιού και δεν πρέπει όλοι εμείς, που ασκούμε διαπαιδαγώγηση, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί, να τα παραβλέπουμε ή να τα θεωρούμε αυτονόητα. Αντίθετα, να τα θεωρούμε θεμελιώδη, όπως και είναι, και, προπαντός, να ενθαρρύνουμε τις προσπάθειές τους, ακόμη κι αν είναι κάπως άτεχνες, και να τα παροτρύνουμε, να τους εμπνέουμε την αγάπη για κάθε όμορφο και καλό που κάνουν.
Η εκμάθηση των παραδοσιακών μας χορών από τα πολύ μικρά παιδιά με σωστό παιδαγωγικό και διδακτικό τρόπο, τους δίνει πολλά οφέλη και δεξιότητες και είσθε αξιέπαινοι οι γονείς που παρέχετε στα παιδιά σας αυτό το αγαθό και σας ευχαριστούμε που μας τα εμπιστεύεστε στο Λύκειο των Ελληνίδων, που αποτελεί έναν ιστορικό θεσμό και πραγματοποιεί με συνέπεια, υπευθυνότητα και αυταπάρνηση τους στόχους του. 
Και οι στόχοι μας δεν είναι απλά και μόνον να μάθουν τα παιδιά μας πέντε χορευτικά βήματα, αλλά μέσα από το χορό να γίνουν σωστοί χαρακτήρες και ολοκληρωμένα άτομα, με γνώσεις, δυνατότητες και οράματα.
lykelam