Ο μεγάλος απών
Ο νέος άνθρωπος έχει ανάγκη από πρότυπα συμπεριφοράς για να τα μιμηθεί, για να παραδειγματιστεί, για να φιλοδοξήσει να τα φθάσει και ίσως να τα ξεπεράσει ο ίδιος. Τελικά, η συμπεριφορά της παλιάς γενιάς προς τη νέα είναι αυτή που θα διδάξει τη νεολαία, αυτό το ον του ονείρου, που φαίνεται ότι οι μεγάλοι αδυνατούν να εξιχνιάσουν.
Ποια όμως παραδείγματα και ποια εμπειρία παραδίδει η ώριμη γενιά στην καινούργια, ώστε να τη συγκλονίσει, να τη συνεγείρει, να της εμπνεύσει τη συμμετοχή στην πολιτική και την ομορφιά της αυθόρμητης συμπεριφοράς;
Ποια όμως παραδείγματα και ποια εμπειρία παραδίδει η ώριμη γενιά στην καινούργια, ώστε να τη συγκλονίσει, να τη συνεγείρει, να της εμπνεύσει τη συμμετοχή στην πολιτική και την ομορφιά της αυθόρμητης συμπεριφοράς;
Ο αγνός κόσμος των νέων, λεύτερος από ευθύνες του παρελθόντος, φλέγεται από την αναζήτηση της αλήθειας και την πραγμάτωση της κοινωνικής δικαιοσύνης. Πιστεύει στα πανανθρώπινα οράματα της ειρήνης, της δημοκρατίας, της δικαιοσύνης, της ισότητας, ζητάει αξιοκρατία, επιδιώκει διανθρώπινες σχέσεις με την υπεύθυνη γενιά και ενδιαφέρεται για τη ζωή και το μέλλον.
Και ο κόσμος των μεγάλων, των παλαιών, πώς συμπεριφέρεται;
Διαλαλεί βεβαίως την αξία της ειρήνης, αλλά σε κάθε ευκαιρία επιδίδεται στο εμπόριο όπλων. Διαλαλεί την αξία της δημοκρατίας και ταυτόχρονα αποδέχεται διάφοροι τυχοδιώκτες και τυχάρπαστοι να μπορούν με κάθε άνεση ερήμην του λάου, να φαλκιδεύουν την ψήφο με ξεδιάντροπες αποστασίες και να διδάσκουν ότι ο αριβισμός γίνεται πλέον εξουσιαστής σκέψεων και πράξεων. Διαλαλεί την αξία της δικαιοσύνης, αλλά οι νέοι βλέπουν αυτή η αξία να χρησιμοποιείται ξεδιάντροπα, ανενδοίαστα, για να εξοντωθούν πολιτικοί αντίπαλοι, να σπιλωθούν υπολήψεις, να εξουδετερωθούν αντίπαλες πολιτικές δυνάμεις. Διαλαλεί ο κόσμος των μεγάλων την αξία της ισότητας και οι νέοι παρατηρούν ότι την προορίζουν και την περιορίζουν μονίμως μόνο για τους κομματικούς οπαδούς τους. Διαλαλούν την αξία της αξιοκρατίας οι μεγάλοι, αλλά με απόλυτη προτεραιότητα επιδίδονται σε εύνοιες προς κομματικούς ημετέρους και διωγμούς αντιπάλων.
Κατέβασε η κοινωνία των μεγάλων, με τη συμπεριφορά της την αλήθεια τόσο χαμηλά που δεν είναι πια δυνατόν να λατρευτεί και να αποτελέσει ρυθμιστή της ζωής μας, όπως ζητάει η νεολαία. Ο φαρισαϊσμός, η λατρεία του Κροίσου, ο μακιαβελισμός, η κοινωνική αδικία κυριαρχούν στην κοινωνία και στην πολιτική με ευθύνη των μεγάλων, γι' αυτό και ένα αίσθημα κενού, άσκοπου και αβέβαιου, διακατέχει τη νέα γενιά του τόπου μας.
Η κλίμακα των ηθικών αξιών έχει σε πολλά σημεία ανατραπεί και στη θέση της προτείνουν οι μεγάλοι σήμερα μια άλλη, που εκφράζεται με τη σκοπιμότητα, την ιδιοτέλεια και την ασύδοτη εκμετάλλευση. Όσο για την πολιτική, υποχρεώνει τους νέους να «ανήκουν κάπου», φυλακίζοντας τα όνειρα και τις φιλοδοξίες τους, τους ζητάει να υπηρετούν όχι το σύνολο αλλά το τμήμα του, όχι ιδέες αλλά πρόσωπα. Γιατί σήμερα πίσω από κάθε ιδέα υπάρχει ένα πρόσωπο. Και πίσω απ' αυτό, το συμφέρον. Οι μεγάλοι λοιπόν, οι παλαιοί, που αποτελούμε την κοινωνική, πολιτική και οικονομική πραγματικότητα, παραδίνουμε τελικά στους νέους έναν τρόπο ζωής με δείκτη αποκλειστικό την ηθική του κέρδους, των απολαύσεων, της κοινωνικής προβολής, με κάθε θεμιτό ή αθέμιτο τρόπο, της δίψας για εξουσία που χαρακτηρίζουν τη νεοελληνική κοινωνία σήμερα.
Τελικά αυτό το «στίγμα» της κοινωνίας μας, με τα χαρακτηριστικά που τη φτιάξαμε, είναι αποκρουστικό για τη νεολαία. Γι' αυτό και αρνείται η νέα γενιά να παραλάβει αυτή την κοινωνία και να τη συνεχίσει. Γι' αυτό και προς το παρόν αντιδρά με την αποστασιοποίηση της από την πολιτική ζωή. Δεν αποδέχονται οι νέοι -και δίκαια- μια κοινωνία που ζητάει την αρετή από άλλους αλλά όχι από τον εαυτό της, που διδάσκει τον αυτοσεβασμό και δεν τον ασκεί η ίδια, που υμνεί την αλήθεια αλλά έχει ως νόμο το ψεύδος, που κηρύττει αξίες και τις προδίδει στην πρώτη ευκαιρία.
Και δεν αποδέχεται η νεολαία κάποιοι να τη βλέπουν απλώς και μόνο ως ανεξάντλητη πηγή αγωνιστών ή ως πιόνι για τα πολιτικά τους παιγνίδια. Όταν όμως τα είδωλα -όλα τα είδωλα- γκρεμίζονται και διαλύονται στην ανυποληψία, τότε κάτι βαθύ και μεγάλο καταρρέει και συντρίβεται στη συνείδηση της νεολαίας.
Έφτασε λοιπόν πια η έσχατη ώρα, η κοινωνία των μεγάλων, η πολιτεία, οι πολιτικοί φορείς, όλοι οι πολίτες να ανταποκριθούν αμέσως σε μια νεολαία που ζητάει όραμα, έμπνευση, αλήθεια και ουσία, να αγγίξουν με προσοχή και με δέος τα προβλήματα της. Γιατί υπάρχει κίνδυνος η νεολαία, απογοητευμένη από τις απαντήσεις και τις πρακτικές μας, να αναζητήσει και να βρει αλλού τις απαντήσεις και τις πρακτικές μας, να αναζητήσει και να βρει άλλου τις απαντήσεις στα ερωτήματα που μάταια θέτει στην κοινωνία των μεγάλων.
Δε θα συνεχίσει για πολύ να αποτελεί το ον της σιωπής η νεολαία, η μοναδική μας ελπίδα, θα μιλήσει και τότε η φωνή της θα είναι πικρή και αμείλικτη.
Πολύ όμορφο άρθρο. Είναι αλήθεια δυστυχώς, πως αν δεν ανήκεις κάπου όχι πολιτικά για εμένα, αλλά κομματικά, τότε δε μπορείς να προχωρήσεις. Από τα 14 μου χρόνια, διαβάζω πολιτικές εφημερίδες και παρακολουθώ πολιτικές εκπομπές και ρεπορτάζ, για την πολιτική και πέρα από τα σύνορα της Ελλάδας. Η πολιτική, για εμένα είναι όπως ο αθλητισμός. Έχει φιλάθλους, έχει όμως και οπαδούς. Ποια όμως είναι η διαφορά του φίλαθλου από τον οπαδό. Ο φίλαθλος, αγαπάει πρώτα το άθλημα και μετά την ομάδα του. Ο οπαδός αγαπάει μόνον την ομάδα του, φανατίζεται με αυτήν και δε μπορεί να κρίνει αντικειμενικά πολλές φορές. Έτσι, κάπως είναι τα πράγματα και στην πολιτική. Είναι όμορφο να απασχολούν τους νέους, τα πολιτικά ζητήματα με την έννοια του να συμμετέχω στα "κοινά" αυτού του τόπου, να είμαι ενημερωμένος για το πολιτικό γίγνεσθαι. Το άσχημο είναι, όταν δεν είμαι φίλαθλος ας το πω έτσι της πολιτικής, αλλά οπαδός της, πηγαίνω και φανατίζομαι σε ένα κόμμα και δεν κοιτώ πέρα αυτού. Με ρωτάνε πολλοί φίλοι μου, τι κόμμα είμαι. Λέω, "δεν είμαι κάποιο συγκεκριμένο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν ασκώ το ιερό καθήκον της ψήφου, για το οποίο έχουν δοθεί αγώνες. όμως, προσωπικά, βλέπω καλά και κακά σε όλα τα κόμματα. το κέντρο με εκφράζει θα έλεγα". Έχουμε ανάγκη από αξίες, πρότυπα, οράματα. Από μία γλώσσα ανθρώπινη, που θα συνοδεύεται από πράξεις ανθρώπινες. Σήμερα άκουσα ότι στην Ελλάδα δύο 2.200.000 Έλληνες, ζούνε κάτω από τα όρια της φτώχειας. Οι άνθρωποι αυτοί άνετα μπορούν αν κάνουν κόμμα και το ψηφίσουν, να κυβερνήσουν! Εύχομαι να μάθουμε να σκεφτόμαστε πολιτικά, με αγάπη προς τα κοινά του τόπου μας και όχι με φανατισμό. Που και ο φανατισμός, είναι ένα στοιχείο της εποχής μας, σε πολλά (ποδόσφαιρο, μπάσκετ κλπ). Εύχομαι οι πολιτικοί, να θελήσουν, να αφουγκραστούν τον πνεύμα των νέων και να μιλήσουν μία γλώσσα που θα τους δώσει τους νέους ελπίδα, όχι μέσα από τον ξύλινο πολιτικό λόγο, αλλά μέσα από τον ανθρώπινο λόγο συνοδευόμενο από την πράξη.
ReplyDeleteprotipo????????????
ReplyDeleteena protipo re paidia na akolouthisei i neolea????
pion???
ton mpop ton sfougkaraki???
pious ellines???
aftous pou apokaloume apo tin mia plevra san iroes ellines kai apo tin alin plevra o basilias toy oyranoy edo stin gh... o idios mas leei emas '' axaristous ellines dioti tous evergetes mas tous tourkous tous ekdioksame???''
protipo pia ellada??? otan emeis pistevoume pos oi arxaioi ellines milousan arxaia giougkoslavika..
na paroune protipo apo piooooonnnn!!!
tin elliniki simetoxi se kseni apo tin xora mas glosa??
apo ta xrisa ntopigk??
sto melon tou ellina ergati twn 650 evro?????
stin didaskalia na kratame tin elliniki tin glosa sto portofoli tou 650 ergati???to perisevma???
apo pio sosto koma paidagogite o ellinas se xroma...
se aftin tin taksi mazas ellina aniki....gia tis ideologies arpazomaste kai malonoume..
kai malista psixagogoumeste na vriskoume ala xilia kaka pou xorizoun ton anthropo apo ton anthropo stin kirioleksia kseftilizontas ton sinanthropo pros ton sinanthropo....
ma me to ena pou oloi mas zitame den asxolite kai kaneis....
tin a g a p i .
oloi san ta asteria lampoume ston ourano...
kai to ena maloni me to alo stin tileorasi gia to pio tha lampsi pio poli apo to diplano...
kai oloi gia tin agapi mou milane...
kai oloi tous zoune monoi tous...
zontanoi ilioi...
na katikoyne se adio simpan san tous nekrous planites...
o idios o pateras kai i manna...
den dinoune to mitriko to gala sta idia ta paidia tous...
''ma esete imar''
pou to lefko peristeri ton ellinopoulon stin kardia tis elladas tha ksanapetaksi...
i agapi pote den petheni leei to poihma.:))))