Saturday 2 April 2022

Αυτισμός και Αγάπη... πάνε μαζί!!

Όποιος έχει δουλέψει με παιδιά που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού καταλαβαίνει! Σου δείχνουν την αγάπη τους κάθε μέρα και σε κάθε ευκαιρία. Αγκαλιές, φιλιά και χαμόγελα αληθινά. Είναι από τις πιο όμορφες ώρες της ημέρας!
Περίεργο συναίσθημα το να βρίσκεσαι ανάμεσα σε τόσο ξεχωριστούς ανθρώπους, διαφορετικούς που το μόνο που θέλουν είναι να δίνουν αγάπη.
Είναι μια από τις στιγμές που αντιλαμβάνεσαι το μεγαλείο του ανθρώπου που ενώ υστερεί στα δικά μας αυτονόητα, υπερτερεί σε άλλα πιο απαραίτητα. Στα αληθινά και ανιδιοτελή συναισθήματα.
Όταν λέμε αυτισμό, εννοούμε μια διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή η οποία είναι αποτέλεσμα νευρολογικής δυσλειτουργίας που επηρεάζει τη λειτουργία του εγκεφάλου αλλά και διάφορους τομείς ανάπτυξης, κατά έναν ασταθή και ακανόνιστο τρόπο.
Βασικά χαρακτηριστικά του αυτισμού, αποτελούν μειωμένη αλληλεπίδραση και επικοινωνία. Συνήθως το παιδί δείχνει παθητικό, δεν ανταποκρίνεται στην βλεμματική επαφή και στην προγλωσσική επικοινωνία ( νεύματα, χαιρετισμοί). Το άτομο με αυτισμό, εμφανίζει επαναλαμβανόμενες κινήσεις των άκρων, του κεφαλιού και του σώματος.
Με την αυτοτραυματική συμπεριφορά μπορεί να χτυπήσει το κεφάλι του, να δαγκώσει και γενικότερα να προκαλέσει βλάβες στον εαυτό του. Συχνά εκδηλώνει έντονη λεκτική ή σωματική επιθετικότητα προς τους άλλους, με ασήμαντη ( για εμάς) αφορμή. Αποδεδειγμένα, το αυτιστικό παιδί, δεν αντέχει σε δυνατούς ήχους και πολυκοσμία.
Να τονιστεί ότι το παιδί που ανήκει στο ευρύτερο φάσμα του αυτισμού, θα εκδηλώσει κάποιες από τις παραπάνω συμπεριφορές έως την ηλικία των τριών ετών.
Υπάρχουν περιπτώσεις παιδιών με αυτισμό που στα οποία έγινε πρώιμη παρέμβαση και βελτίωσαν τις ικανότητές τους μετά από συστηματική εκπαίδευση.
Η ανησυχία των γονέων για το πώς πρέπει να κινηθούν ώστε να αντιμετωπίσουν αυτή τη νέα πραγματικότητα και να βοηθήσουν το παιδί τους, είναι εμφανέστατη. Η αβεβαιότητα και η αγωνία ακολουθούν τους γονείς στα πρώτα βήματα προς την εύρεση της κατάλληλης εκπαίδευσης αλλά και των κατάλληλων χειρισμών για τη βελτίωση της πορείας του παιδιού.
 
 Αγαπητοί μου γονείς, αντί να σπαταλάτε ενέργεια συγκρίνοντας το παιδί με αυτισμό με το παιδί τυπικής ανάπτυξης, καλλιεργήστε την αποδοχή. Αγαπήστε το παιδί σας όπως ακριβώς είναι. Απολαύστε τις ικανότητές του και δεχτείτε τις ιδιορρυθμίες του. Μάθετε να παίρνετε ικανοποίηση ακόμη και από πολύ μικρές επιτυχίες του παιδιού με αυτισμό. Μην παραλείψετε να ενημερώσετε όλα τα μέρη της οικογένειας για τον αυτισμό. Τα αδέρφια των παιδιών με αυτισμό έχουν πολλά ερωτήματα. Θα πρέπει να γνωρίζουν την κατάσταση, για να μπορέσουν να κατανοήσουν το τί συμβαίνει. Η απόκρυψη της αλήθειας οδηγεί τα αδέρφια σε ερμηνείες που προκαλούν ενοχές, θυμό και έντονα συναισθήματα. Προσοχή όμως, δε θα πρέπει να φορτώνονται τα αδέρφια με ευθύνες.
Το βασικό άγχος της οικογένειας ειναι αν το παιδί με αυτισμό σε κάποιο στάδιο της ζωής του μπορεί να επιβιώσει μόνο του, να εργαστεί και να συντηρήσει τον εαυτό του. Αυτό βέβαια, είναι κάτι που γίνεται σε περιπτώσεις παιδιών με άλλα σύνδρομα, τα οποία μάλιστα το τελευταιο διάστημα βλέπουμε να εργάζονται σε μεγάλες επιχειρήσεις. Στον αυτισμό όμως ακόμη δεν έχουμε φτάσει σε τέτοιο επίπεδο, γιατί ως σύνδρομο έχει αρκετές ιδιαιτερότητες. Υπάρχουν άτομα τα οποία είναι ιδιαίτερα λειτουργικά και κοινωνικοποιημένα τα οποία όμως διακατέχονται από φοβίες, οι οποίες μπορεί να τους επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό. Σίγουρα πάντως ένα άτομο, αν μπει σε αυτή τη διαδικασία θα έχει ανάγκη κάποιον να τον επιβλέπει.
Οι άνθρωποι που δεν έχουν έρθει ποτέ σε επαφή με τον αυτισμό δεν ξέρουν. Δεν ξέρουν ότι αυτισμός σημαίνει ''κλεισμένος εαυτός''. Δε ξέρουν ότι αυτά τα παιδιά θέλουν αγάπη και ενσυναίσθηση, να μπορεί να τα καταλάβει, να είναι κάποιος εκεί για τις όμορφες αλλά και τις ''άσχημες'' στιγμές.
Είναι πολύ σημαντικό να μάθει ο κόσμος. Να μην αντιμετωπίζει τα άτομα αυτά με καχυποψία και ταμπού. Μιλήστε για τον αυτισμό στους γύρω σας, βοηθήστε τους να καταλάβουν τί σημαίνει αυτισμός και πως μπορούν να βοηθήσουν και εκείνοι...
 Ο αυτισμός ''θεραπεύεται'' καλύτερα  όταν η οικογένεια, το σχολείο αλλά και η κοινωνία είναι... μαζί!


Θάλεια Μπαρλαγιάννη
Ειδική παιδαγωγός
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

No comments:

Post a Comment

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki