Wednesday 10 January 2007

«μανάδες» — σα δε ντρεπόμαστε...

«μανάδες»
Οι ειδήσεις φρέσκες, κραυγαλέες, επίκαιρες, στα πλαίσια του γενικού «μπάχαλου» και της διαφθοράς που δε λανθάνει, αλλά μπροστά από τα μάτια των εθελοτυφλούντων περνάει απαρατήρητη.
.
Περίπτωση 1η
Χτυπάει το τηλέφωνο
— Κυρία μου, το παιδί σας συνελήφθη για συμμετοχή σε ληστεία.
— Μπα;; και είναι λόγος αυτός να με ξυπνήσετε;;;
Κοιμάμαι, κύριε, έχω πέσει σε νάρκη πάνω από δεκαπέντε χρόνια. Ούτε που το κατάλαβα ότι γέννησα παιδί. Πόσο χρονών είπατε ότι είναι; Δεκαπέντε; Περίεργο, δε θυμάμαι να τάισα, να αγκάλιασα, να φρόντισα, να αγάπησα κάποιο παιδί. Κοιμάμαι, από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, κοιμάμαι. Ακόμα και όταν κάνω τη ζωή μου, κοιμάμαι τον ύπνο του αδίκου. Το "δικό μου" παιδί συλλάβατε για ληστεία;; Κάτι γέννησα πριν δεκαπέντε χρόνια...παιδί ήταν;; Ειλικρινά δεν το κατάλαβα. Αφήστε με ήσυχη να συνεχίσω τον ύπνο μου....

Περίπτωση 2η

«μάνα» ετών 32 διαθέτει κόρη δώδεκα (12) ετών, σε «κυρίους καθωσπρέπει», κατά προτίμηση άνω των 65, με χοντρό πορτοφόλι. Η «μάνα» διακατέχεται από λεφτά αισθήματα, έχει εντρυφήσει στα περί των δυσκολιών του βίου και κατόπιν ωρίμου σκέψεως αποφασίζει να ξεπουλήσει με "πόνο καρδιάς" αβάσταχτο αυτό που, στο κάτω-κάτω της γραφής, της ανήκει απόλυτα και αποκλειστικά, το κορίτσι της, τώρα που είναι ό,τι πρέπει, πριν πατήσει τα δεκατρία (13) και μπαγιατέψει....
«Γιατί καλέ;; εγώ δεν το γέννησα;; τι ζόρι τραβάτε;;»

Μέλισσα

Ψυχολογικά χαρακτηριστικά του κακοποιημένου παιδιού

Τα παιδιά που κακοποιούνται ή και παραμελούνται παρουσιάζουν έντονες συναισθηματικές αντιδράσεις. Κλαίνε πολύ εύκολα, είναι πολύ απαιτητικά και εμφανίζουν υπερκινητικότητα. Ο όρος «παγωμένο βλέμμα» περιγράφει τη χαρακτηριστική έκφραση που έχουν. Στη σχέση τους με τρίτους είναι πολύ επιφυλακτικά στη σωματική επαφή και γενικά καχύποπτα.
Φαίνεται επίσης ότι έχουν μια ετοιμότητα να αντιδρούν σε σημάδια κινδύνου ή έντασης από το περιβάλλον.Η μελέτη της κοινωνικής συμπεριφοράς αυτών των παιδιών έδειξε ότι παιδιά που κακοποιούνται είναι λιγότερο κοινωνικά σε σχέση με άλλα, η συναλλαγή τους με τους άλλους δεν έχει φαντασία, ενώ παράλληλα οι αντιδράσεις τους δεν είναι σταθερές. Τα μικρά παιδιά που κακοποιούνται και δεν μπορούν να αναπτυχθούν είναι απαραίτητο να εισάγονται στο νοσοκομείο. Μετά την εισαγωγή τους, παρατηρούνται τα εξής :
τα παιδιά αυτά φαίνονται πολύ συμπαθητικά, αλλά είναι ανίκανα να αντέξουν και την παραμικρή ματαίωση και ξεσπούν σε κλάματα ή εκρήξεις οργής. Η αργή φυσική ανάπτυξή τους επηρεάζεται θετικά όταν απομακρυνθούν από το σπίτι, αλλά οι διαταραχές στο λόγο ή τα προβλήματα στη συμπεριφορά τους δεν αποκαθίστανται εύκολα. Αυτά τα πολύ γενικά χαρακτηριστικά δείχνουν ότι υπάρχει σοβαρή διαταραχή της προσωπικότητας, που είναι πολύ πιθανό να συνεχίσει να υπάρχει κι όταν αυτά τα παιδιά ενηλικιωθούν.

Είναι προφανές ότι το περιβάλλον μέσα στο οποίο μεγαλώνει το παιδί που κακοποιείται χαρακτηρίζεται από απόρριψη και επιθετικότητα, γεγονός που δεν επιτρέπει τη δημιουργία του διευκολυντικού εκείνου περιβάλλοντος που, κατά τον Winnicott, συντελεί στην ωρίμανση του παιδιού.Είναι σημαντικό στο σημείο αυτό να αναφερθεί η μελέτη των Martin και Beezley σχετικά με την προσωπικότητα των παιδιών αυτών. Μελετήθηκαν 51 παιδιά, από τα οποία 31 έμειναν με τους φυσικούς τους γονείς και τα υπόλοιπα σε ανάδοχες ή θετές οικογένειες. Η εκτίμησή τους έγινε από τρεις ανεξάρτητους ερευνητές (παιδίατρο, ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό). Εντοπίστηκαν εννέα χαρακτηριστικά κριτήρια με τη χρήση της συνέντευξης με γονείς και παιδιά, καθώς και εκθέσεων από δασκάλους.

Τα εννέα αυτά κριτήρια που έπρεπε να είχαν βρεθεί από τους τρεις ερευνητές καθώς και τα ποσοστά των παιδιών που τα παρουσίαζαν ήταν τα εξής :

  1. Μειωμένη ικανότητα για ευχαρίστηση
  2. Σοβαρές διαταραχές συμπεριφοράς
  3. Μειωμένη αυτοεκτίμηση
  4. Απόσυρση
  5. Εναντιωματική συμπεριφορά
  6. Μεγάλη διεγερσιμότητα
  7. Ψυχαναγκαστικότητα
  8. Ψευδοενήλικη συμπεριφορά
  9. Μαθησιακά προβλήματα

Οι συγγραφείς αναφέρουν ότι τα παραπάνω χαρακτηριστικά και η σοβαρότητά τους δεν εξαρτώνται από τον τύπο και τη σοβαρότητα της φυσικής βίας. Το ψυχικό τραύμα που έχει προκληθεί στα παιδιά αυτά από το περιβάλλον της κακοποίησης είναι τόσο έντονο, ώστε να οδηγεί στη δημιουργία αυτών των χαρακτηριστικών, με αποτέλεσμα οι δάσκαλοι και οι συνομήλικοι να τα απορρίπτουν.

Όπως είναι επόμενο, τα κακοποιημένα παιδιά έχουν αρνητική εικόνα για τον εαυτό τους, με πιθανή πρόγνωση να συνεχιστεί αυτός ο φαύλος κύκλος σε όλη τους τη ζωή, με πιθανή εκδήλωση του φαινομένου στα δικά τους παιδιά και ούτω καθ' εξής. Τα παιδιά αυτά έχουν λιγότερους φίλους και αρκετά αναπτύσσουν διαταραχές της συμπεριφοράς. Μια ευρωπαϊκή μελέτη διερεύνησε τη σχέση μεταξύ της πολύ αυστηρής και τιμωρητικής συμπεριφοράς των γονέων και των επιπτώσεών της στην προσωπικότητα των παιδιών.

Βρέθηκε ότι τα παιδιά, εξαιτίας αυτής της συμπεριφοράς, αναπτύσσουν ένα σύνδρομο που ονομάζεται «διαταραχή της διαγωγής» ή ένα άλλο σύνδρομο στο οποίο εκδηλώνουν άγχος και κατάθλιψη. Σε μία άλλη παλαιότερη μελέτη σε 23 οικογένειες βρέθηκε ότι μετά από 3 χρόνια το 30% των παιδιών είχαν εκ νέου κακοποιηθεί ή παραμεληθεί και ότι το 70% των παιδιών απέκλινε από την ομαλή συναισθηματική, νοητική και κοινωνική ανάπτυξη της ηλικίας τους. Άλλες μελέτες έχουν επίσης επιβεβαιώσει αυτά τα αποτελέσματα. Πρέπει βέβαια να αναφερθεί ότι δεν υπάρχουν μελέτες που να διερευνούν τις ψυχολογικές μόνο επιπτώσεις της κακοποίησης. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι μαζί με την κακοποίηση το παιδί βιώνει μία σειρά από άλλες εμπειρίες, όπως η εισαγωγή στο νοσοκομείο, απομάκρυνση από το σπίτι, ανάδοχες οικογένειες κλπ. Είναι, επομένως, δύσκολο να ξεχωρίσουμε τις επιπτώσεις της κακοποίησης από αυτές που οφείλονται στις άλλες εμπειρίες. Υποστηρίζεται, επίσης, ότι τα αποτελέσματα της συναισθηματικής στέρησης στα πολύ μικρά παιδιά μπορεί να εκδηλώνονται με τα μορφή εξελικτικών διαταραχών στο Κεντρικό Νευρικό σύστημα. Το εύρημα αυτό φαίνεται με την ποιότητα της γονεϊκής φροντίδας που είχαν τα παιδιά αυτά. Η μεγάλη συχνότητα της αυτοκαταστροφικής συμπεριφοράς που έχει περιγραφεί σε κακοποιημένα παιδιά σε σχέση με φυσιολογικά ή παραμελημένα παιδιά συμπεριλαμβάνει αυτό-ακρωτηριασμούς και απόπειρες αυτοκτονίας και συνδέεται με χαρακτηριστικές μεταβολές του οικογενειακού περιβάλλοντος του παιδιού. Έχει επίσης περιγραφεί καθυστέρηση στην εξέλιξη του λόγου. Υποστηρίζεται, δηλαδή, ότι τα παιδιά δεν εμπιστεύονται το περιβάλλον τους για να μιλήσουν και επομένως η καθυστέρηση στην εξέλιξη του λόγου είναι αποτέλεσμα της μικρής πρακτικής και εξάσκησης εξαιτίας της παραμέλησης που υφίστανται τα κακοποιημένα παιδιά. Ακόμη, η νοητική ανάπτυξη αυτών των παιδιών επηρεάζεται σε σημαντικό βαθμό, φαίνεται όμως ότι δε συνδέεται περισσότερο με τη διαδικασία της κακοποίησης-παραμέλησης κι όχι με τη σοβαρότητα των τραυμάτων. Ο Strogh έχει περιγράψει μια μορφή ψύχωσης, τη λεγόμενη «τραυματική ψύχωση», σε παιδιά λανθάνουσας και προεφηβικής ηλικίας.

Τα χαρακτηριστικά της είναι: μειωμένη ή έντονα διαταραγμένη σχέση με την πραγματικότητα και τους άλλους, καθώς και αλλόκοτη συμπτωματολογία. Τα παιδιά αυτά, που είχαν κακοποιηθεί πολύ νωρίς στη ζωή τους, παρουσιάζουν έντονη επιθετικότητα, ενώ παράλληλα είναι κατά περιόδους υπόδειγμα ή πολύ αγαπητά στους άλλους. Χαρακτηριστικά ο Strogh αναφέρει ότι τα παιδιά αυτά «δαγκώνουν το χέρι αυτού που τα ταΐζει», γεγονός που δηλώνει έντονη διαταραχή στη συμπεριφορά δεσμού.

Άλλα χαρακτηριστικά που βρέθηκε ότι έχουν τα κακοποιημένα παιδιά είναι: χαμηλό βάρος στη γέννηση, προωρότητα και ύπαρξη διαφόρων παρεκκλίσεων από τη φυσιολογική εξέλιξη. Τα μέχρι σήμερα ερευνητικά δεδομένα επιβεβαιώνουν τη διαπίστωση ότι οι επιπτώσεις της σωματικής κακοποίησης και παραμέλησης στην ψυχική υγεία και τη σωματική ανάπτυξη του παιδιού είναι σοβαρές.

Ακούυυυυυυυυυυστεεεεεεεεεεεεεε, όλοι όλοι σας, ακούυυυυυυστεεεεεεεεε παρακαλώωωωωωωω

Είμαι ένα κοριτσάκι μικρό που έγινα εφτάα και θέλω πολύ πάρα πολύ να μιλήσω σε όλους τους κόσμους να φωνάξω πολύ δυνατά να με ακούσουν όλοι και οι Επάνω και όλοι οι κάτω εδώ σε όλη τη γη και αυτοί που έφυγαν δηλαδή πέθαναν και αυτοί που είναι ζωντανοί όλοι όλοι και να τους πω πολλά πολλά αλλά πρώτα από όλα να τους πω σε όλους σας να πω ότι δεν υπάρχει ναι ναι δεν υπάρχει χειρότερο κακό που μπορεί να κάνουν οι άνθρωποι από αυτό που έκαναν σε μένα πέρσι στις 10 του Γενάρη αυτοί αυτοί που ήτανε φίλοι του μπαμπάκα μου και της μαμάκας μου και έμεναν επάνω ακριβώς από το δικό μας σπίτι και εγώ πήγαινα πολλές φορές στη χ...ίτσα και της έλεγα τα μαθήματά μου και είχα μεγάλη αγάπη για αυτή και ήταν εκεί και ο θρασύδης μεγάλος αυτός όμως πολύ μεγάλος και όχι σαν τη χ...ίτσα που είναι φοιτήτρια στο μεγάλο σχολείο και αυτός όμως όλο μου γέλαγε και χάιδευε το κεφαλάκι μου και έλεγε πόσο καλό κοριτσάκι είμαι και πόσο αγαπάει τα καλά παιδάκια και ήταν όλα όλα ψέμματα τεράστια ψέμματα όμως επειδή εκείνη τη κακιά μέρα στις 10 του Γενάρη που έκανε πάρα πολύ κρύο και γι αυτό φόρεσα και το παλτό μου και τη ζακέττα μου τη ροζ και μπλουζί από μέσα όμως για να πάω επάνω στη χ...ίτσα επειδή όλο όλο ζάλιζα τη μανούλα και μου είπε να πάω επάνω για να ησυχάσουνε και ήτανε μεσημέρι και ήτανε η χ...ίτσα με το νυχτικό της και μου είπε να ξαπλώσουμε που κάνει τόσο κρύο και να κοιμηθούμε και κοιμήθηκα ναι ναι με κούνησε όμως και ξύπνησα και τότε τότε είδα το θρασύδη να είναι γδυμένος και επάνω στη χ...ίτσα και δεν ήξερα δεν ήξερα γιατί ήτανε έτσι τρόμαξα όμως και έκλεισα τα ματάκια μου και εκείνος μου είπε να τα ανοίξω αμέσως αμέσως αλλά δεν τα άνοιγα όμως ΚΟΙΤΑ ΚΟΙΤΑ ΑΜΕΣΩΣ φώναζε όμως αυτός και λιγάκι για μια στιγμούλα τα άνοιξα και είχε πιάσει τη χ...ίτσα που ήτανε γονατισμένη αλλά ξαπλωτή όμως και έλεγε αυτός ΚΟΙΤΑ ΚΟΙΤΑ ΕΔΩ και μου είπε κακά λόγια πολλά και ήθελα να φύγω ναι ναι να πάω κάτω στη γιαγιάκα μου όμως και είδα τότε όλο τρίχες πολλές πολλές που έχει και αυτός και η χ...ίτσα και έβαλα τα χεράκια μου στα ματάκια μου για να μη τα ανοίξω ποτέ ποτέ επειδή ήταν γδυμένη και αυτή και αυτός ήθελε να βλέπω τον ποπό της και το πουλί της που ήτανε όλο παντού τρίχες και τότε μια βρωμερή μυρωδιά ήτανε σε όλο το δωμάτιο και μου έρχεται να κάνω εμετό και αυτός ο πολύ κακός έφερε ένα χάρακα που ήτανε στο γραφείο του και χτυπάει τα χεράκια μου τρεις φορές και λέει πολύ κακά λόγια που δε μπορώ να τα πω επειδή είμαι καλό κοριτσάκι αλλά αυτός όλο όλο λέει ότι είμαι κακό και θα με τιμωρήσει πάρα πάρα πολύ και ξαναχτυπάει τα χεράκια μου αλλά ούτε κλαίω ούτε ανοίγω καθόλου τα ματάκια μου και τώρα με χτυπάει άλλη μια φορά και το μικρό μου δαχτυλάκι πάει το έκανε να έχει μεγάλο και φοβερό πόνο στο δεξί μου χεράκι και εγώ φώναζα πάρα πολύ στη χ...ίτσα μου να με βοηθήσει από μέσα μου όμως επειδή δεν ήθελα να ακούσουν αυτοί να φωνάζω οι κακοί αυτοί και μετά ήρθε αυτός γονατιστός μπροστά μου και ούρλιαζε σα λύκος με τις τρίχες του και όλο όλο ούρλιαζε να ανοίξω το στόμα μου και τότε με πιάνει από τη μύτη μου και την κλείνει για να ανοίξω το στοματάκι μου και από το λαιμό με έσφιγγε και τα μαλλάκια μου τράβαγε ναι ναι και τότε ήθελα να πεθάνω και τότε έβαλε τα βρωμερά του δάχτυλα στα χειλάκια μου για να ανοίξει το στόμα μου και με ταρακούναγε όμως πολύ και ξαφνικά έβαλα βίδες μεγάλες στα γονάτακια μου μέχρι κάτω κάτω το πάτωμα και βιδώθηκα πολύ για να μη μπορεί να με κουνήσει αυτός ο λύκος και όλο όλο με βρίζει και λέει ότι είμαι το πιο κακό κορίτσι και ούτε η χ...ίτσα με βοήθαγε ούτε και κάτι της είπε και κάνανε αυτοί και ήρθε μετά από πίσω μου και ήμουνα παγωμένη και βιδωμένη και με σπρώχνει κάτω και αυτή πιάνει τα χέρια μου και κοντεύω να σκάσω και έπιασε το βρακάκι μου το άσπρο και το έκανε πέρα και έβαλε το χοντρό του δάχτυλο στον ποπό μου τότε και ο πόνος ήτανε μεγάλος πάρα πολύ όμως και πάει έφυγα

Ακούυυυυυυυυυυστεεεεεεεεεεεεεε
όλοι όλοι σας
ακούυυυυυυστεεεεεεεεεεεεεεε παρακαλώωωωωωωωωωωωωωωωωω

δεν υπάρχει χειρότερο κακό δεν υπάρχει από αυτό
να τα πείτε σε όλους αυτά να τα πείτε
να μην κάνουν κακό στα παιδάκια
σε κανένα παιδάκι ποτέ ποτέεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεεε
και εσείς οι Επάνω
ακούυυυυυυυυυυυυυυυυυυυυυυυυυτεεεεεεεεεεεεεεεεεεε
πονάνε τα παιδάκια
πονάνε πολύυυυυυυυυυυυυυυυυυυυ
ΑΝΤΕ ΒΟΗΘΆΤΕ
ΒΟΗΘΆΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΤΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕ


© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki