Saturday 4 October 2008

Δυσλεξία: Όταν δυσκολεύεται να διαβάσει...

Το ξέρετε ότι ο Τομ Κρουζ είχε μικρός μαθησιακές δυσκολίες;
Η δυσλεξία δεν έχει να κάνει με την εξυπνάδα του παιδιού,
ούτε μπορεί να το εμποδίσει να φτάσει στη... δόξα!
Χρειάζεται μόνο να εντοπίσετε έγκαιρα το πρόβλημα και να συμβουλευτείτε τους ειδικούς.


Πού οφείλεται η δυσλεξία;
Δεν είναι σίγουρο πού ακριβώς οφείλεται η δυσλεξία. Μερικές φορές μπορεί να είναι κληρονομική. Σύμφωνα πάντως με τις τελευταίες έρευνες, η άποψη που επικρατεί είναι ότι το πρόβλημα είναι πιο σύνθετο. Σωματικά και ψυχικά χαρακτηριστικά του παιδιού συνδυάζονται με τις επιδράσεις που δέχεται από το περιβάλλον του, την οικογένειά του. Σημαντικό ρόλο παίζει ο ψυχολογικός παράγοντας, αφού οι εντάσεις στο σπίτι μπορεί να επιβαρύνουν την κατάσταση.


Δεν πρέπει επίσης να παραβλέπεται το γεγονός ότι το παιδί μπορεί να «φορτώνεται» υπερβολικά -ήδη από το νηπιαγωγείο-, είτε από το ίδιο το σχολείο είτε από τους γονείς του, όταν το πιέζουν να ανταποκριθεί σε υποχρεώσεις που ίσως δεν είναι έτοιμο να αναλάβει. Όχι βέβαια ότι αυτά θα δημιουργήσουν δυσλεξία, μπορεί ωστόσο να προκαλέσουν μία αρνητική διάθεση στο παιδί για το σχολείο, πριν καν το γνωρίσει.


Το σίγουρο είναι πως η δυσλεξία δεν είναι παρά μία «διαφορετική» λειτουργία του εγκεφάλου και όχι «βλάβη». Αυτό σημαίνει ότι το παιδί χρειάζεται έναν ειδικό τρόπο μάθησης, αφού με το συμβατικό τρόπο του σχολείου δυσκολεύεται.

Πώς την καταλαβαίνετε;
  • Κυρίως όταν το παιδί προσπαθεί να διαβάσει ή να γράψει:
  • Διαβάζει αργά, συλλαβιστά και μονότονα.
  • Είναι πολύ κοντά στο βιβλίο ή δείχνει τις λέξεις με το δάχτυλο.
  • Μπερδεύει τις λέξεις ή τα γράμματα που μοιάζουν μεταξύ τους, όπως το «α» με το «ο» ή το «β» με το «θ»
  • Όταν μοιάζουν κάποιες λέξεις ή έχουν κάποιες συλλαβές ίδιες, τις μπερδεύει. Αντί δηλαδή να διαβάσει «μένω», μπορεί να διαβάσει «δένω», ή, αντί για «παράθυρο», μπορεί να διαβάσει «παπούτσι», επειδή βλέπει το «πα».
  • Δεν βάζει τόνους, τελείες κλπ. και συνήθως δεν καταλαβαίνει τι διαβάζει.
  • Γενικά είναι πολύ δύσκολο να καταλάβει κανείς τι έχει γράψει το παιδί, αφού κολλάει τις λέξεις μεταξύ τους ή αφήνει κενά ανάμεσα στις συλλαβές της ίδιας λέξης, ή δεν βάζει τις λέξεις της πρότασης στη σωστή σειρά.
  • Γράφει μικρά και κεφαλαία γράμματα ανακατεμένα.
  • Παραλείπει γράμματα ή συλλαβές.
  • Αντιγράφει λάθος από τον πίνακα ή αργεί πάρα πολύ να γράψει.
  • Γράφει ακριβώς όπως ακούει, οπότε τα ορθογραφικά του λάθη είναι πολλά.
Επίσης:
  • Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί ή ξεχνάει εύκολα.
  • Δεν μπορεί να μείνει για πολλή ώρα στο ίδιο σημείο.
  • Δυσκολεύεται να βάλει στη σειρά τις μέρες, τους μήνες κλπ.
Σε ποια ηλικία μπορείτε να την εντοπίσετε;
Το παιδί πρέπει να έχει τελειώσει την Α' Δημοτικού, αν και μπορείτε να εντοπίσετε το πρόβλημα ήδη από τον παιδικό σταθμό. Δεν είναι δύσκολο να διαπιστώσετε συμπτώματα αυτής της μαθησιακής δυσκολίας, ακόμα και αν το παιδί δεν έχει αρχίσει να διαβάζει - αρκεί, ανάλογα βέβαια με την ηλικία του, να ξέρετε ποιες είναι οι αντίστοιχες ενδείξεις.

ΠΡΟΣΟΧΗ!
Αν το παιδί είναι 3-5 χρονών
  1. Μήπως δείχνει αδιαφορία σε παιχνίδια της γλώσσας, όπως για παράδειγμα αυτά που επαναλαμβάνουν ήχους/συλλαβές ή που κάνουν ομοιοκαταληξίες;
  2. Μήπως έχει δυσκολία στο να μάθει νηπιακά τραγουδάκια;
  3. Μήπως προφέρει συχνά λέξεις με λάθος τρόπο και επιμένει να χρησιμοποιεί τη δική του «μωρουδίστικη» γλώσσα;
  4. Μήπως του είναι δύσκολο να θυμάται τα γράμματα ή τα νούμερα ή τις μέρες της εβδομάδας;
Αν το παιδί είναι 5-6 χρονών
  1. Μήπως δε μπορεί να αναγνωρίσει ή να γράψει γράμματα, να γράψει το όνομά του ή καταφεύγει στο να χρησιμοποιεί αυτοσχέδια ορθογραφία στις λεξούλες του;
  2. Μήπως έχει πρόβλημα στο να «σπάσει» μία σύνθετη λέξη όπως «νερομπογιά», σε «νερό» και «μπογιά»;
  3. Μήπως έχει ακόμα δυσκολία στο να αναγνωρίζει λέξεις που ταιριάζει η ομοιοκαταληξία τους, όπως «μπάλα» και «σκάλα»;
  4. Μήπως δεν μπορεί να συνδυάζει τα γράμματα με τους ήχους τους;
  5. Μήπως δεν μπορεί να αναγνωρίζει τα γράμματα γενικότερα; Ρωτήστε το, για παράδειγμα, ποια από τις παρακάτω λέξεις αρχίζει με «σ»: ο σκύλος, το παιδί ή το αυτοκίνητο;
Αν το παιδί είναι 6-7 χρονών
  1. Μήπως το παιδί έχει ακόμα δυσκολία να αναγνωρίζει τα γράμματα;
  2. Μήπως δεν μπορεί να διαβάζει λέξεις με μία συλλαβή, όπως «μπολ»;
  3. Μήπως, όταν διαβάζει, κάνει λάθη που δείχνουν πως δεν μπορεί να συνδυάζει τους ήχους με τα γράμματα, όπως π.χ. «παπούτσι» με «παράθυρο»;
  4. Μήπως παραπονιέται για το πόσο δύσκολο είναι το διάβασμα και αρνείται να το κάνει;
Αν το παιδί είναι πάνω από 7 χρονών
  1. Μήπως διαβάζει λάθος τις μεγάλες ή πιο πολύπλοκες λέξεις;
  2. Μήπως μπερδεύει τις λέξεις που μοιάζουν ακουστικά, όπως «φύλλο» και «μήλο»;
  3. Μήπως μιλάει με παύσεις ή χρησιμοποιεί συχνά λέξεις όπως «κλπ.», «και τέτοια», για να συμπληρώσει τις προτάσεις του;
  4. Μήπως δυσκολεύεται να απομνημονεύσει ημερομηνίες, ονόματα ή αριθμούς τηλεφώνου;
  5. Μήπως δυσκολεύεται να θυμηθεί λεξούλες όπως «αυτό», «το» ή «μέσα»;
  6. Μήπως μαντεύει περισσότερο παρά διαβάζει τις λέξεις στην ανάγνωση;
  7. Μήπως παραλείπει ολόκληρες συλλαβές από λέξεις όταν διαβάζει, όπως «κουβάκι» αντί για «κουβαδάκι»;
  8. Μήπως, όταν διαβάζει δυνατά, συνηθίζει να αντικαθιστά τις απλές λέξεις με άλλες πιο πολύπλοκες (π.χ. αντί να πει «δρόμος», λέει «αυτοκινητόδρομος»);
  9. Μήπως κάνει πάρα πολλά ορθογραφικά λάθη και ο γραφικός του χαρακτήρας είναι ιδιαίτερα δυσανάγνωστος;
  10. Μήπως έχει πρόβλημα στο να ολοκληρώνει τη μελέτη του στην ώρα της;
  11. Μήπως φοβάται όταν έρθει η ώρα να διαβάσει δυνατά;
Τι μπορείτε να κάνετε;
Αφού καταλάβετε πως το παιδί έχει πρόβλημα, θα πρέπει να απευθυνθείτε πρώτα στον παιδίατρο, ο οποίος θα αξιολογήσει την κατάσταση. Εκείνος με τη σειρά του θα σας παραπέμψει είτε σε παιδοψυχολόγο για ψυχικά και αναπτυξιακά προβλήματα είτε σε ειδικό παιδαγωγό ή λογοπαιδικό (λογοθεραπευτή).

Μπορείτε, επίσης, να απευθυνθείτε στην ιατροπαιδαγωγική μονάδα κάποιου δημόσιου νοσοκομείου ή ακόμα και σε κάποιο κέντρο ψυχικής υγιεινής. Οι ειδικοί θα σας παραπέμψουν όπου χρειάζεται.
Από τη στιγμή που έχει αναλάβει το παιδί κάποιος ειδικός, θα το εντάξει σε πρόγραμμα θεραπείας, προσαρμοσμένο στις ανάγκες και τις δυσκολίες του συγκεκριμένου παιδιού. Γι?αυτό και δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε το συγκεκριμένο χρόνο που διαρκεί η θεραπεία (εξαρτάται πάντα από τη σοβαρότητα της κατάστασης).
Ωστόσο, αυτό που είναι πολύ σημαντικό και πρέπει να τονίσουμε είναι πως, όσο νωρίτερα ξεκινήσει η θεραπεία, τόσο το καλύτερο.
Εφόσον δεν γίνεται να μιλάμε για ακριβή διάρκεια της θεραπείας, μπορούμε τουλάχιστον να αναφέρουμε πως ενδείξεις βελτίωσης αρχίζουν να εμφανίζονται το πρώτο τετράμηνο - αν και πριν περάσει ενάμιση χρόνος από την έναρξη της θεραπείας, δεν συζητάμε για πλήρη αποκατάσταση.

Ανάλογα με τη σοβαρότητα της κατάστασης, οι συναντήσεις γίνονται συνήθως δύο φορές την εβδομάδα. Αλλά και εσείς οι ίδιοι μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί στο σπίτι, αφού οι ειδικοί σάς δώσουν κατευθύνσεις.

Το κόστος της θεραπείας διαμορφώνεται ανάλογα με την περίπτωση και σίγουρα διαφέρει από ειδικό σε ειδικό. Αξίζει όμως να σημειωθεί πως είναι σημαντική η ενίσχυση από τα ασφαλιστικά ταμεία -με εξαίρεση το ΙΚΑ-, αφού καλύπτουν πολύ μεγάλο μέρος των εξόδων. Όσον αφορά τις αρχικές εξετάσεις, αν απευθυνθείτε σε δημόσιο νοσοκομείο, είναι δωρεάν. Τέλος, η αξιολόγηση της κατάστασης του παιδιού γίνεται σε αρκετά ιδιωτικά κέντρα εντελώς δωρεάν.

Της Βασιλικής Χρυσοστομίδου, Επιστημονική επιμέλεια, Δημήτρης Κρητικός, εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
 

ΠΛΑΤΩΝ ΔΡΑΚΟΥΛΗΣ: Στοχασμοί

Αυτά, αγαπητό μου χαμομηλάκι, έλεγε στις αρχές του αιώνα ο Πλάτων Δρακούλης, ο μεγάλος πρωτοπόρος του Ελληνικού πνεύματος, πριν περίπου από 100 χρόνια στο περιοδικό του "Η έρευνα".
Η σπατάλη του στοχασμού

"Ο στοχασμός είναι ουσία η οποία δεν πρέπει να σπαταλάται, διότι η σπατάλη της επιφέρει μείωση όχι μόνο του διανοητικού σθένους αλλά και της σωματικής ρώμης.

Η μέριμνα για το αύριο είναι σπατάλη στοχασμού και ελαττώνει την ελκτική δύναμη της διανοίας.
Όπως το κρίνο του αγρού, αμέριμνο για το αύριο, έλκει προς τον εαυτό του όλα τα αναγκαία για ευδαίμονα και έκλαμπρο βίο, έτσι και ο ανθρώπινος νούς αν συνεκέντρωνε τους στοχασμούς του στα πράγματα της ημέρας, χωρίς να τυρβάζει, χωρίς να αδημονεί για το αύριο και χωρίς να φοβάται το μέλλον, θα προσέλκυε στον εαυτό του πάντα τα χρεώδη προς ευδαίμονα και έκλαμπρο βίο.

Οι ανάγκες του σήμερα είναι οι μόνες πραγματικές ανάγκες. 'Εχεις ανάγκη του σημερινού γεύματος.
Του αυριανού γεύματος δεν έχεις σήμερα ανάγκη. Τι σπαταλάς τις δυνάμεις σου μεριμνώντας για την αυριανή σου ανάγκη? Δες το κρίνο του αγρού. Δεν αδημονεί ούτε επιδίδεται σε έργα και σχέδια για να αποθηκεύσει περίσσευμα ύδατος ή αέρος ή ηλιόφωτος για το αύριο εκ φόβου μη του λείψουν αύριο αυτά τα χρειώδη.
Εάν έπραττε έτσι θα σπαταλούσε τις ελκτικές ικμάδες του στην προσπάθεια αποταμιεύσεως και δεν θα καθίστατο ποτέ τέλειο κρίνο που υπερτερεί σε πλούτο
και απο αυτόν τον Σολομώντα όταν ευρισκετο σε όλη του την δόξα.
Δεν είναι μεταφορική έκφραση αυτό, είναι νόμος του βίου.

Η ελκτική δύναμη της διάνοιας η οποία κατοικεί στον άνθρωπο, κατοικεί και στο
κρίνο και αν την σπαταλάς στην μέριμνα για να αναγκαία εκτός των αναγκών της ημέρας, αποκόπτεις από τον εαυτόν σου τις αρτηρίες μέσω των οποίων το Σύμπαν προμυθοποιείται να σου προμηθεύση κάθε τι το χρειώδες προς εξαφάλισιν της αυξήσεώς σου, της υγείας σου, της ισχύος σου και της ευπορίας σου κάθε μέρα".

Ο Στοχασμός και η Τέχνη του Λησμονείν

Η κόπωση είναι ειδοποίηση ότι έχεις ανέλθει σε νέο στάδιο και ότι μέχρι να έρθει η στιγμή της νέας δράσης σου πρέπει να αναπαυθείς σαν να μην είχες άλλο μέλημα στον κόσμο. Αν παραβλέψεις την ειδοποίηση αυτή, το σώμα σου θα φθαρεί και στο τέλος θα εγκαταλειφθεί ως άχρηστο από το πνεύμα.

Το σώμα σου δια του χρόνου γίνεται δυσκίνητο όχι τόσο εξαιτίας υλικών αλλοιώσεων όσο από τις ιδέες τις οποίες βαθμηδόν απορροφά το πνεύμα σου. Μετά την ηλικία των 18 ή 29, αρχίζουν οι μέριμνες του βίου, η συγχρώτιση με διάνοιες παλαιού ρυθμού που ενεργούν μηχανικά. Η παιδική φαιδρότητα βαθμηδόν εκλείπει, και μαζί με αυτή και η παιδική ελαστικότητα του σώματος. Και τα δύο όμως αυτά στοιχεία είναι δυνατόν να διατηρηθούν συμβιβαζόμενα με την ωριμότητα της ηλικίας, αν φροντίζεις το πνεύμα σου να αποκτά νωπές ιδέες και όχι εώλους.

Ότι απορροφά το πνεύμα σου κρυσταλλώνεται στο αίμα σου και διαπλάθει το σώμα σου. «Τον άνθρωπο τα βάσανα γηράζουν, και όχι ο χρόνος». Για αυτό το λόγο είναι ανάγκη περιοδικά να θέτονται κατά μέρος τα βάσανα λησμονούμενα παντελώς επί μια μέρα έτσι ώστε να ανοίγει μια οπή δια της οποίας να εισέρχεται το πνεύμα της φαιδρότητας και του αειθαλούς.

Δύνασαι να τηρείς το πνεύμα σου αειθαλές και ακμαίο, αν ζητάς γαλήνια από την Υπέρτατη Σοφία να σε οδηγεί μακριά από τις νοσηρές ιδέες οι οποίες συνήθως εισορμούν στον νου σου χωρίς να το ξέρεις και να σε οδηγεί στις σφαίρες των υγιών ιδεών, των ιδεών της συμμετρικής ισχύος, της φαιδρότητας, της ευδοκίας, της καλαισθησίας.

Η ύλη χωρίς το πνεύμα εξασθενεί και γηράσκει κατά φυσικό νόμο. Αλλά κατά φυσικό επίσης νόμο η ύλη οδηγούμενη από το πνεύμα της ζωής διηνεκώς αναβιώνει και ενισχύεται.

Οι άνθρωποι δεν ζητούν να άγονται από το πνεύμα και επομένως επικρατεί ο νόμος του γήρατος. Τα ζώα δεν έχουν την νόηση να ζητούν, οι άνθρωποι δεν έχουν το θάρρος.

Το Λησμονείν

Το σώμα χρησιμοποιείται από το πνεύμα όπως το πριόνι από τον ξυλουργό. Το πνεύμα εργάζεται διηνεκώς, και την εργασία του αποτελούν οι στοχασμοί του. Κάθε στοχασμός είναι ουσία που ακτινοβολεί από το πνεύμα. Είναι φανερό ότι μετά από χιλιάδες τέτοιες ακτινοβολήσεις το πνεύμα έχει ανάγκη από ανάπαυση. Εντεύθεν ο ύπνος. Διαρκούντος του ύπνου το πνεύμα περισυλλέγει τις ακτινοβοληθείσες ικμάδες του και αφού αναζωογονηθεί λαμβάνει πάλι κατοχή του σώματος και αρχίζει εκ νέου την εργασία του. Δια του ύπνου το πνεύμα συγκεντρώνει τις δυνάμεις του.

Το απαιτούμενο πράγματι για την συγκέντρωση των πνευματικών δυνάμεων είναι η άκρα αδράνεια του σώματος και όσο μεγαλύτερος είναι ο βαθμός της επιτυγχανόμενης σωματικής αδράνειας τόσο μικρότερος είναι ο απαιτούμενος χρόνος υπνώσεως.

Πολλές φορές το πνεύμα συναντά δυσκολία στην προσπάθειά του να περισυλλέξει τις δυνάμεις του, και αποτέλεσμα αυτής της δυσκολίας είναι η αϋπνία. Το πνεύμα προσπαθεί να αφήσει το σώμα σε αδράνεια και δεν δύναται. Εντεύθεν η αϋπνία. Όσο διαρκούσε η ημέρα σκόρπισε πολύ τους στοχασμούς του και δυσκολεύεται να τους περισυλλέξει.

Μόλις το σώμα περιέλθει σε αδράνεια απέρχεται σε άλλους ορίζοντες και συλλέγει εντυπώσεις Εντεύθεν τα όνειρα.

Το πνεύμα σου έχει τις αισθήσεις του όπως και το σώμα σου, αλλά ελλείψει χρήσεως τα πνευματικά αισθητήρια αμβλύνθηκαν. Εντεύθεν όταν κοιμάσαι και το πνεύμα σου εισάγεται σε άλλες σφαίρες δεν ωφελείται όσο έπρεπε, και μάλιστα αδημονεί. Είναι ανάγκη να προετοιμαστεί γι αυτό πριν αφήσει την διαμονή του στο σώμα ειδάλλως θα είναι ξένο στον πνευματικό κόσμο. Ο άριστος τρόπος της προπαρασκευής είναι να θυμάσαι ακράδαντα ότι είσαι πνεύμα, όχι σώμα. Ιδίως η ενθύμηση αυτή να είναι ζωηρή την στιγμή που πέφτεις για ύπνο. Αυτή η ενθύμηση είναι σαν τηλεγράφημα που στέλνεις προς αυτούς που κατοικούν στον πνευματικό κόσμο για να σε περιμένουν και να σε υποδεχτούν σαν ίσο τους. Αλλιώς θα πλανηθείς σε ειδεχθείς κόσμους κατωτέρων όντων. Αλλά η ενθύμηση ότι είσαι πνεύμα, απαύγασμα της θείας ουσίας, σε εισάγει σε κόσμους ζωής και κάλλους.

Κάθε στοχασμός είναι ουσία την οποία ο άνθρωπος απορροφά με εκών άκων. Σε συμφέρει άρα απείρως να είναι εκλεκτής φύσεως. Η ευδοκίμηση και ευδαιμονία του βίου εξαρτάται κυρίως από αυτή τη χημική σύμμειξη. Συνταυτίσου με τα βιονομικά κέντρα, όχι με τα οικονομικά αν θέλεις να έχεις κάθε αγαθό στην ζωή σου. Ή, κατά την φράση του Χριστού, «ζήτα πρώτον την βασιλείας του Θεού, και τα αγαθά του βίου θα σου επιδαψιλευθούν αυτομάτως».

Η επιστήμη του μέλλοντος θ’ αναγνωρίσει τον στοχασμό ως χημική ουσία, και το ποιόν αυτού εξαρτάται από τα στοιχεία που προσκολλώνται σε αυτόν. Τα στοιχεία της αδημονίας, του άλγους, του μίσους, του φθόνου εκφαυλίζουν την ποιότητα του στοχασμού και εντεύθεν εκφυλλίζουν τον οργανισμό και φυσιολογικώς και φυσιογνωμικώς. Υγεία και κάλλος ουδέποτε συμβιβάζονται με φαύλους ή απαίσιους στοχασμούς.

Ο έχων την τέχνη να λησμονεί, έχει την τέχνη να απομακρύνει από τους στοχασμούς του τα στοιχεία που τους εκφαυλίζουν, - απαισιοδοξία, σκαιότητα. Θυμό, μελαγχολία, φθόνο, ραδιουργία, μνησικακία, σκωπτικότητα, χαιρεκακία, δυσμένεια είτε στον λόγο είτε σε δράση, είτε σε διανόηση. Όταν κινδυνεύεις να περιπέσεις σε αυτά, ζήτα γαλήνια τα αντίθετα, και η ελκτική δύναμη της διάνοιάς σου θα τα φέρει. Ένας αποτελεσματικός τρόπος να ζητάς κάτι νοερά είναι να βλέπεις τον εαυτό σου με την φαντασία σου, να έχει ήδη το ζητούμενο. Η τέχνη του Λησμονείν είναι πολύτιμη για την επιδίωξη οιουδήποτε πράγματος. Πρέπει συχνά να λησμονείς το επιδιωκόμενο αν θέλεις αυτό να έρθει προθυμότερα. Η ποινή της παραβάσεως είναι στενότης ορίζοντος, μονομανία, ψύχωσις. Είναι έλλειψη κρίσης να προσκολλάται κάποιος σε μια ιδέα, παραφροσύνη δε να θέλει όλοι οι άλλοι ν’ ακολουθήσουν την ιδέα στην οποία έχει προσκολληθεί."

Λόγια σοφά και διαχρονικά, λέω εγώ.
Λόγια αγάπης, που περιέχουν το μυστικό της ευτυχίας.
Τελικά, τα πράγματα είναι πολύ πιο απλά απ' ό,τι νομίζουμε και έχουμε διδαχθεί.

Αν θέλετε να διαβάσετε ένα αφιέρωμα στον Πλάτωνα Δρακούλη, πατήστε εδώ.
Αν θέλετε να διαβάσετε και άλλα άρθρα του Πλάτωνα Δρακούλη, κάντε κλικ εδώ, και έπειτα πηγαίνετε στην ετικέτα "Πλάτων Δρακούλης"

Ένα λίτρο γάλα την ημέρα πρέπει να πίνουν τα παιδιά

Προσφέρει προστασία από καρκίνο, διαβήτη και καρδιοπάθειες, λένε ειδικοί
Ένα λίτρο γάλα την ημέρα, ποσότητα διπλάσια από τη συνιστώμενη μέχρι σήμερα, πρέπει να πίνουν βρέφη, παιδιά και έφηβοι, σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία Παιδιάτρων. Διότι το γάλα είναι πλούσιο σε βιταμίνη D η οποία, εκτός από γερά οστά, φαίνεται ότι προσφέρει προστασία από καρκίνο, διαβήτη και καρδιοπάθειες.


Μέχρι σήμερα, οι ειδικοί συνιστούσαν 200 μονάδες βιταμίνης D (αντιστοιχεί σε περίπου δύο ποτήρια γάλα) για παιδιά και ενηλίκους έως 50 ετών, 400 μονάδες βιταμίνης D για ενηλίκους 51-70 ετών και 600 μονάδες βιταμίνης D για τους ηλικιωμένους άνω των 71 ετών. Ολοένα και περισσότερες έρευνες ωστόσο δείχνουν πως αυτή η βιταμίνη δεν είναι απαραίτητη στον οργανισμό μόνο για την ανάπτυξη και τη διατήρηση υγιών, δυνατών οστών, αλλά μπορεί παράλληλα να βοηθήσει στην πρόληψη σοβαρών ασθενειών, ενισχύοντας το ανοσοποιητικό σύστημα. Πρόσφατες έρευνες στις ΗΠΑ έδειξαν πως η βιταμίνη D περιορίζει έως και κατά 50% τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού και περισσότερο από 66% τον κίνδυνο ανάπτυξης επικίνδυνων όγκων στο έντερο. Άλλη έρευνα του Νοσοκομείου St Μary΄s στο Μάντσεστερ έδειξε πως η λήψη επαρκούς ποσότητας βιταμίνης D σε παιδική ηλικία μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 1 έως και κατά 30%.

Αναθεωρώντας λοιπόν τις οδηγίες της, η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιάτρων συνιστά για τα παιδιά και τους εφήβους 400 μονάδες βιταμίνης D ημερησίως. Και επειδή η ποσότητα αυτή είναι δύσκολο να προσληφθεί μέσω της διατροφής (και της έκθεσης στο ηλιακό φως, είναι και αυτή απαραίτητη για την παραγωγή της βιταμίνης D από τον οργανισμό), συμβουλεύουν τους γονείς να δίνουν στα παιδιά τους συμπληρώματα, αρχίζοντας μάλιστα τη χορήγησή τους αμέσως μετά τη γέννηση.

Οι μητέρες
Το σκεπτικό των Αμερικανών παιδιάτρων είναι πως πολλές μητέρες παρουσιάζουν έλλειψη βιταμίνης D, δεν μπορούν λοιπόν να «μεταβιβάσουν» στα παιδιά τους αρκετή ποσότητα μέσω του θηλασμού.

Από την άλλη, το βρεφικό γάλα σε σκόνη είναι εμπλουτισμένο με βιταμίνη D, οι ειδικοί όμως συνιστούν θηλασμό τουλάχιστον για το πρώτο έτος ζωής του βρέφους.
Επιπλέον, επιχειρηματολογούν οι Αμερικανοί ειδικοί, πόσα παιδιά και έφηβοι θα δεχθούν να πίνουν τέσσερα ποτήρια γάλα ημερησίως;

«Δεν είναι κακό να δίνουμε μια πολυβιταμίνη», δήλωσε ο Φρανκ Γκριρ, επικεφαλής της επιτροπής της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιάτρων για τη διατροφή. Στην πραγματικότητα, προσέθεσε, η πολυβιταμίνη είναι η μόνη λύση για πολλά παιδιά. Για την ιστορία πάντως, πολλά μέλη της επιτροπής διατηρούν ή διατηρούσαν σχέσεις με παρασκευαστές βρεφικού γάλακτος και συμπληρωμάτων διατροφής.

Για γερά κόκαλα και όχι μόνο
  • Η ΒΙΤΑΜΙΝΗ D είναι απαραίτητη στον οργανισμό για την απορρόφηση του ασβεστίου και του φωσφόρου, με άλλα λόγια για την ανάπτυξη και τη διατήρηση υγιών, δυνατών οστών.  
  • ΝΕΕΣ ΕΡΕΥΝΕΣ δείχνουν ότι μειώνει επίσης τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου, διαβήτη και καρδιοπαθειών.
  • ΠΛΟΥΣΙΑ ΣΕ βιταμίνη D είναι το εμπλουτισμένο γάλα και τα δημητριακά, το μουρουνέλαιο και τα λιπαρά ψάρια όπως ο τόνος, το σκουμπρί και οι σαρδέλες.
  • Η ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΤΗΣ μέσω της διατροφής δεν είναι αρκετή. Δεν είναι τυχαίο ότι η βιταμίνη D ονομάζεται και βιταμίνη του ήλιου, αφού για την παραγωγή της απαιτείται παράλληλα έκθεση του δέρματος στο ηλιακό φως, τουλάχιστον 10-15 λεπτά δύο φορές την εβδομάδα.
  • Η ΕΛΛΕΙΨΗ βιταμίνης D προκαλεί ραχίτιδα στα παιδιά και οστεοπόρωση στους ενηλίκους.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Κίττυ Ξενάκη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2008 στην εφημ.Τα Νέα

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki