Sunday, 28 November 2021

Οι επιπτώσεις του διαδικτυακού μίσους σε έφηβους και νέους / Impact of Online Hate

Χαμηλή αυτοεκτίμηση, έντονη μοναξιά ή απομόνωση και διαταραχές ύπνου, είναι μερικές από τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει το διαδικτυακό μίσος που αντιμετωπίζουν έφηβοι και νέοι ενήλικες. 
Impact of Online Hate
Τις επιπτώσεις αυτές καλείται να απαλύνει μια νέα τηλεφωνική γραμμή συμβουλευτικής υποστήριξης, που λειτουργεί από το ΚΜΟΠ- Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας. 

Η γραμμή απευθύνεται σε άτομα ηλικίας 13-25 ετών που εκτίθενται σε ρητορική μίσους στο διαδίκτυο, καθώς και σε ανθρώπους του περιβάλλοντός τους, που επιθυμούν να τους βοηθήσουν. 
Μια ομάδα ειδικών, που απαρτίζεται από ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, είναι διαθέσιμη τόσο τηλεφωνικά όσο και διαδικτυακά (μέσω zoom, viber, whatsapp), Δευτέρα- Παρασκευή, 10 π.μ.- 4 μ.μ., κατόπιν ραντεβού (στο τηλέφωνο 2103637547 ή στο μέιλ commit-project@kmop.org). 
Ο σκοπός της γραμμής είναι να προσφέρει ανώνυμη υποστήριξη σε νεαρά άτομα που εκτίθενται σε φαινόμενα ρητορικής μίσους στο διαδίκτυο, καθώς και σε άτομα που νιώθουν ευάλωτα απέναντι σε ακραία μηνύματα. 
Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο ψυχολόγος και υπεύθυνος της τηλεφωνικής γραμμής, Νίκος Κωστής, «η ρητορική μίσους μπορεί να έχει έντονες επιπτώσεις στην ψυχολογική κατάσταση των εφήβων και των νέων ενηλίκων», ωστόσο «δεν επηρεάζονται όλοι οι νέοι με τον ίδιο τρόπο. Οι επιπτώσεις εξαρτώνται από διάφορους παράγοντες, όπως οι προηγούμενες εμπειρίες τους, η ψυχική ανθεκτικότητα και το υποστηρικτικό τους περιβάλλον». 
Μεταξύ άλλων, 
«μπορεί να παρουσιάσουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, έντονη μοναξιά ή απομόνωση, να υποφέρουν από διαταραχές ύπνου, αυξημένο άγχος και αισθήματα φόβου και ανασφάλειας». 
Χαρακτηριστικό είναι, εξάλλου, το γεγονός ότι σε περιπτώσεις που ο έφηβος εκτεθεί σε ρητορική μίσους για μεγάλο χρονικό διάστημα «έχει διαπιστωθεί ότι μπορεί να παρουσιάσει καταθλιπτική συμπτωματολογία». 
Όπως διαπιστώνεται σε διεθνή έρευνα που δημοσιεύει η UNICEF με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα των Δικαιωμάτων του Παιδιού, οι νέοι ηλικίας 15-24 που συμμετείχαν, στην πλειονότητά τους διαβλέπουν σοβαρούς κινδύνους για τα παιδιά στο διαδίκτυο, όπως βίαιο ή καταφανώς σεξουαλικό περιεχόμενο (78%), διαδικτυακός εκφοβισμός (79%) ή σεξουαλική παρενόχληση (83%). 

Μόλις το 17% των νέων αναφέρει ότι εμπιστεύεται «πολύ» τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης για την παροχή πληροφοριών. Πάντως συνολικά οι νέοι βλέπουν περισσότερα πλεονεκτήματα παρά κινδύνους στην επαφή των παιδιών με το διαδίκτυο. 

Ο ψυχολόγος της τηλεφωνικής γραμμής επισημαίνει ότι μέσα από την υποστήριξη, μπορεί ο νέος να βοηθηθεί ώστε να διερευνήσει αν υπάρχει κακόβουλη πρόθεση πίσω από τα μηνύματα και τα σχόλια που δέχεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και να διαχειριστεί το περιστατικό που του συνέβη 
«ενισχύοντας την ψυχική ανθεκτικότητα του ατόμου, αναπτύσσοντας τη διεκδικητικότητά του και την αυτοεκτίμησή του». 
Παράλληλα, ο ψυχολόγος βοηθάει το άτομο που δέχεται ρητορική μίσους να διερευνήσει πιθανό υποστηρικτικό πλαίσιο. Σημαντικός είναι ο ρόλος των συγγενικών και φιλικών προσώπων του θύματος, που καλούνται να δημιουργήσουν έναν ασφαλή χώρο, δείχνοντας «πλήρη αποδοχή και ενσυναίσθηση για την κατάσταση του ατόμου που βάλλεται προσέχοντας ιδιαιτέρως να μην το ενοχοποιήσει περαιτέρω», υπογραμμίζει ο κ. Κωστής. 
..................
Διαβάστε περισσότερα εδώ
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Αγόρι διάβαζε τα μαθήματά του σε κατάστημα ηλεκτρονικών

Ένα δεκάχρονο αγόρι από τη Βραζιλία που συγκίνησε όλον τον κόσμο.
Γιατί, από ό,τι φαίνεται, η ζωή δεν είναι πάντα δίκαιη αλλά ο κόσμος έχει τη δύναμη να το αλλάξει αυτό.
With No Computer, Boy Uses Tablet At Store To Do Homework

Οι υπάλληλοι σε ένα κατάστημα ηλεκτρονικών ειδών στην πόλη Ρεσίφε της Βραζιλίας, παρατήρησαν κάτι ασυνήθιστο.


Σχεδόν κάθε μέρα και σε μια συγκεκριμένη ώρα, ερχόταν ένα αγόρι και καθόταν κάποια ώρα μπροστά στα κινητά τηλέφωνα. Οι υπάλληλοι θεώρησαν ότι το αγόρι θέλει να παίξει ή να δει κάτι που τον ενδιαφέρει.

Τι έκανε όμως τελικά;
Παρατηρώντας τον καλύτερα, τον είδαν να κρατάει σημειώσεις σε ένα τετράδιο. Πλησιάζοντας, είδαν ότι τελικά το αγόρι που απασχολούσε συχνά τα κινητά τηλέφωνα του καταστήματος, το έκανε για… τα μαθήματα του.
Οι σημειώσεις που κρατούσε ήταν στοιχεία που έψαχνε στο ίντερνετ για να μπορέσει να κάνει τις εργασίες του και τα μαθήματα του.
Στα περισσότερα μέρη του κόσμου η εκπαίδευση είναι πλέον στενά συνδεδεμένη με τον κόσμο του ίντερνετ και της τεχνολογίας. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι οι οικογένειες έχουν πρόσβαση στο ίντερνετ ή έστω σε κάποιο κινητό τηλέφωνο. Όχι όμως παντού.

Δυστυχώς αν και η Ρεσίφε είναι η τέταρτη μεγαλύτερη μητροπολιτική περιοχή της Βραζιλίας, υπάρχει και εκεί μεγάλος οικονομικός διαχωρισμός. Πολύ πλούσιοι και πολύ φτωχοί. Και στη Βραζιλία γενικά, το ίντερνετ εξακολουθεί να είναι πάρα πολύ ακριβό για τους φτωχούς ανθρώπους. Όσο για τις ηλεκτρονικές συσκευές όπως τάμπλετ, είναι κάτι απλησίαστο.

Το σχολείο του μικρού αγοριού που ονομάζεται Guilherme, έχει περιορισμένη πρόσβαση στο ίντερνετ και σε υπολογιστές, για τους παραπάνω λόγους. Είναι πολύ δύσκολο να πάρεις σειρά για να κάνεις τα μαθήματα που απαιτούν διαδίκτυο. Και η οικογένεια του είναι πολύ φτωχή για να έχει αυτή την πολυτέλεια.

Όταν οι υπάλληλοι ανακάλυψαν το όμορφο μυστικό του αγοριού, εκείνος τους ζήτησε να τον αφήσουν λίγο ακόμη. Την επόμενη μέρα θα έγραφε διαγώνισμα στο μάθημα της Γεωγραφίας. Και δυστυχώς δεν είχε ούτε υπολογιστή ούτε ίντερνετ στο σπίτι του για να πάρει τις απαραίτητες πληροφορίες.

Ο μάνατζερ του καταστήματος εκείνη την ώρα του πρότεινε να συνεχίσει σε ένα τάμπλετ για να έχει μεγαλύτερη οθόνη. Ο μικρός Guilherme δέχτηκε με χαρά. Τότε ο μάνατζερ τον απαθανάτισε σε ένα βίντεο εξηγώντας στην περιγραφή ότι αυτό το αγόρι βρήκε αυτόν τον τρόπο για να πάει προετοιμασμένος αύριο στο σχολείο του.

Το βίντεο έγινε αμέσως viral.
Τότε η εταιρεία και το κατάστημα αποφάσισαν να του προσφέρουν στο σπίτι του πρόσβαση στο ίντερνετ και δυο τάμπλετ. Ένα για εκείνον και ένα για τον αδερφό του. Το αγόρι έχει άλλα 3 αδέλφια και το ένα από αυτά είναι επίσης στο σχολείο.
Από ό,τι φαίνεται αυτά που ακόμη φαίνονται φυσιολογικά και δεδομένα σε εμάς, δεν είναι για όλους. Τα παιδιά πάντα θα βρίσκουν τρόπους για να μπορέσουν να συνεχίσουν. Να συμμετέχουν. Να μορφωθούν. Όμως αυτός δεν είναι δικός τους ρόλος. Είναι των ενηλίκων. Εκείνων που είναι υπεύθυνοι για την πρόσβαση στη γνώση. Ας ελπίσουμε σε έναν καλύτερο κόσμο.

e-mama
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki