Does my child need speech therapy? |
Λογοθεραπευτικής αξιολόγησης/θεραπείας χρήζουν παιδιά που παρουσιάζουν:
👦 δυσκολίες στην παραγωγή κάποιων ήχων (φωνημάτων) της γλώσσας, πχ. το παιδί δεν παράγει καθόλου τον ήχο /ρ/ στην ομιλία του,
👦 αντικαταστάσεις ήχων με άλλους ήχους πχ. αντί /β/ λέει /δ/ ή αντί για /θ/ λέει /φ/,
👧 απλοποιήσεις συμπλεγμάτων πχ. αντί για /σπίτι/ λέει /πίτι/,
👦 πλήρης απουσία ομιλίας ή απλοποιημένος λόγος σε σχέση με την ηλικία του
👧 αδυναμία αφήγησης ιστοριών ή παραμυθιών
👧 διαταραχές στη ροή της ομιλίας πχ. μπλοκαρίσματα στην ομιλία (μμμμ – μάτια), επαναλήψεις συλλαβών (παπαπα – πάπια), υπερβολικά γρήγορη ομιλία κ.ά.
Ποια είναι η κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσει το παιδί λογοθεραπεία;
Σε περιπτώσεις που οι διαταραχές είναι συγγενείς όπως σύνδρομο Down, βαρηκοΐα, κώφωση, εγκεφαλική πάρεση κά., τα παιδιά μπαίνουν σε πρόγραμμα λογοθεραπείας άμεσα μετά τη διάγνωση.
Σε περιπτώσεις που οι δυσκολίες προκύπτουν στην πορεία της ανάπτυξης του παιδιού τότε θα πρέπει οι γονείς να ζητάνε συμβουλές από λογοθεραπευτή το συντομότερο δυνατό.
Οι βασικοί δημόσιοι φορείς αξιολόγησης είναι τα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα δημόσιων νοσοκομείων.
Η επίσκεψη σε ένα λογοθεραπευτή όμως, είναι ο πιο άμεσος τρόπος να αξιολογηθεί με ακρίβεια ο λόγος, η ομιλία και η επικοινωνία ενός παιδιού.
Υπάρχει περίπτωση να χρειάζεται βοήθεια ένα παιδί και να μην έχει δώσει δείγματα συμπεριφοράς στο περιβάλλον του;
Πάντα υπάρχουν δείγματα συμπεριφοράς με βάση τα οποία ένας ειδικός μπορεί να αξιολογήσει το παιδί. Αυτά τα δείγματα είναι συνήθως φανερά στο οικογενειακό περιβάλλον που για πολλούς λόγους επιλέγει να τα υποβαθμίζει.
Σημασία έχει να καταλάβουμε πως τα προβλήματα λόγου, ομιλίας και επικοινωνίας έχουν δυσμενείς επιπτώσεις στη ζωή του παιδιού και ο μόνος τρόπος να διασφαλίσουμε ότι αυτό δεν θα συμβεί είναι η επίσκεψη σε ένα λογοθεραπευτή.
Πόσο επηρεάζει το περιβάλλον ενός παιδιού στην ανάπτυξη του λόγου του;
Υπάρχουν δυσκολίες που μπορούν να προκληθούν από το περιβάλλον κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης.
Ένα από τα βασικότερα προβλήματα είναι η στέρηση ερεθισμάτων.
Η καλή ανάπτυξη του λόγου, ομιλίας και επικοινωνίας είναι προϊόν αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον.
Μέχρι το παιδί να πάει σχολείο, το οικογενειακό περιβάλλον αποτελεί την κύρια πηγή πληροφοριών και γνώσεων.
Έτσι, αν η οικογένεια δεν φροντίσει να δώσει τα κατάλληλα εφόδια το παιδί μπορεί να πάει στο σχολείο με γνωστικά ελλείμματα.
Σπινθουράκη Μαρία - ΛογοθεραπεύτριαΕπιστημονικός Συνεργάτης Συλλόγου ΑΜΕΑ «Το Μέλλον»