Saturday 14 October 2023

Η επιρροή της τεχνολογίας στα σημερινά πρότυπα ομορφιάς

«Παρ' όλο που γνωρίζουμε ότι η εικονική πραγματικότητα δεν είναι παρά ένα μεγάλο ψέμα, κατά πόσο την αφήνουμε να επηρεάσει τις ζωές μας;»
Στη σημερινή εποχή, είναι αδιαμφησβήτητο γεγονός ότι η τεχνολογία αποτελεί σημαντικό παράγοντα στη καθημερινή ζωή του ανθρώπου. Με το πέρασμα του χρόνου, η τεχνολογία εξελίσσεται όλο και περισσότερο, δεν μένει δηλαδή σε ένα στάσιμο σημείο. Αυτό επηρεάζει τόσο τη ζωή των μικρών όσο και των μεγάλων, από τον ιδιωτικό μέχρι και τον δημόσιο τομέα. Φυσικά, η τεχνολογία αποτέλεσε τον θεμελιώδη πυρήνα για διάφορα φαινόμενα, όπως είναι η επαγγελματική αποκατάσταση και η ευαισθητοποίηση. Ένα ζήτημα που αφορά άμεσα την κοινωνία, εκτός από τα προαναφερθέντα, είναι τα πρότυπα που διαμορφώνονται μέσω της τεχνολογίας. 
Η συχνή χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από ανήλικα παιδιά επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την ψυχολογία τους. Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι βλέπουν αναρτημένες φωτογραφίες που η κοινωνία έχει κατατάξει ως τον ιδανικό τύπο ομορφιάς. Κατά πόσο, όμως, τα ιδανικά αυτά αγγίζουν την πραγματικότητα; Και ποιος είναι άραγε ο ρόλος της τεχνολογίας σε όλο αυτό;

ΠΡΟΤΥΠΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ
Για να κατανοήσουμε καλύτερα την επίδραση της τεχνολογίας στα πρότυπα της εποχής μας, πρέπει να έχουμε μια ολοκληρωτική εικόνα του ζητήματος. Για να το πετύχουμε αυτό, θα κάνουμε μια αναδρομή στο παρελθόν. Συγκεκριμένα, στην αρχαία Ελλάδα, τα ιδεώδη για την γυναικεία ομορφιά ήταν αρκετά διαφορετικά απ’ότι είναι σήμερα. Μέσα από διάφορες τοιχογραφίες και πολλά άλλα έργα τέχνης, που απεικονίζουν γυναικείες μορφές, μπορεί κανείς τα καταλάβει τα πρότυπα της αρχαιοελληνικής ομορφιάς.

Για τους αρχαίους Έλληνες, λοιπόν, η ομορφιά είχε ως βάση την εμφάνιση της Αφροδίτης, η οποία είναι εξάλλου η θεά της ομορφιάς. Το γυναίκειο πρότυπο προέβλεπε, δηλαδή, μια γυναίκα με καμπύλες, γεγονός που μαρτυρούν άφθονα αγάλματα. Τα αγάλματα αυτά παρουσιάζουν ρεαλιστικά σώματα γυναικών, χωρίς να προωθούν κάποια απίθανη προδιαγραφή για την απόκτησή τους.

Ακόμη και στα πιο πρόσφατα χρόνια, και συγκεκριμένα πριν το 2000, οι άνθρωποι εκτιμούσαν περισσότερο την φυσική ομορφιά. 
Το γεγονός αυτό αποδεικνύεται από διάφορες ταινίες οι οποίες κυκλοφορούσαν εκείνη την εποχή. Οι γυναίκες προτιμούσαν ένα πιο καθημερινό βάψιμο, το οποίο και προωθούσαν στις ταινίες αυτές. Ωστόσο, τότε δεν υπήρχε το διαδίκτυο και η τεχνολογία δεν είχε την αξία που έχει τώρα. Η πλαστική χειρουργική, επίσης, δεν ήταν όσο συνηθισμένη όσο είναι σήμερα. Με άλλα λόγια, δεν είχαν τα κατάλληλα εργαλεία για να επεξεργαστούν τις φωτογραφίες τους και να τροποποιήσουν την εμφάνισή τους. Αντιθέτως, σήμερα όλα όσα βοηθάνε τους ανθρώπους να δημιουργήσουν μια παραμορφωμένη εκδοχή του εαυτού τους αποτελούν καθημερινό φαινόμενο.

Η ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
Η έντονη παρουσία της τεχνολογίας στην καθημερινή ζωή του ανθρώπου διαμόρφωσε, σε μεγάλο βαθμό, τα σημερινά πρότυπα. Σε αντίθεση με τα παλιά χρόνια, σήμερα η διασημότητα ενός ανθρώπου βασίζεται αρκετά στην εξωτερική του εμφάνιση. Και, καθώς ζούμε σε έναν επιφανειακό κόσμο, πολλά άτομα εκμεταλλεύονται τις λειτουργίες της τεχνολογίας προς όφελός τους. Τα τελευταία χρόνια, ο καθένας, ανεξαρτήτως ηλικίας, έχει πρόσβαση σε ποικίλες εφαρμογές, που προσφέρουν δωρεάν τρόπους επεξεργασίας φωτογραφιών. Οι φωτογραφίες αυτές, ωστόσο, δεν παύουν να είναι μια ψευδαίσθηση για να ικανοποιηθεί το ευρύ κοινό. Άπτονται, δηλαδή, της πραγματικότητας, χωρίς να την αντιπροσωπεύουν πλήρως. Οι άνθρωποι, γενικότερα, καταφεύγουν σε πλαστικές χειρουργικές για να έχουν την ιδανική εμφάνιση. Συγκεκριμένα, το 2020 παρατηρήθηκαν περίπου 7 εκατομμύρια καταγεγραμμένες πλαστικές χειρουργικές, που είναι περισσότερες από εκείνες του 2019 κατά 3%.

Ένα ακόμη φαινόμενο που εμφανίστηκε με την ανάπτυξη της τεχνολογίας είναι τα λεγόμενα “avatar”, η ψηφιακή αναπαράσταση, δηλαδή, ενός ανθρώπου. Χρησιμοποιούνται συνήθως ως εικονίδια σε συνομιλίες ή ακόμα και σε διάφορα παιχνίδια. Παρ’όλο που έχουν ανθρωποειδής μορφή, δεν παρουσιάζουν μια ρεαλιστική εμφάνιση ενός ανθρώπου. Τις περισσότερες φορές, τα “avatars” αυτά είναι αψεγάδιαστα και δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα. Διαμορφώνονται κιόλας ανάλογα με τις προτιμήσεις ενός ανθρώπου, στον οποίο δίνονται άφθονες επιλογές ως προς την εμφάνιση του “avatar”. Έτσι, μπορεί κανείς να δημιουργήσει έναν ψεύτικο εαυτό που είναι ιδανικός γι’αυτόν.

ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ
Όπως είδαμε, η τεχνολογία, όχι μόνο συμβάλλει στην προσαρμογή των προτύπων ομορφιάς, αλλά ταυτόχρονα αποτελεί και την άμεση διαφυγή απόκτησής τους. 
Εντούτοις, έχουν διεξαχθεί πολλές έρευνες που αποδεικνύουν ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παίζουν σημαντικό ρόλο στην ζωή ενός παιδιού. Ειδικότερα, μια έρευνα έδειξε ότι οι έφηβοι που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο πάνω από δύο ώρες, έχουν περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουν ψυχολογικά προβλήματα. Σύμφωνα με μια άλλη έρευνα, το 36% των ατόμων θα έκαναν “ό,τι χρειαστεί” για να αποκτήσουν το ιδανικό σώμα. Έδωσαν ως παραδείγματα την δίαιτα και την πλαστική χειρουργική. Από μικρή ηλικία, δηλαδή, νιώθουν πίεση για να ταιριάζουν με τα πρότυπα ομορφιάς.

Μερικές φορές, οι επιπτώσεις δεν είναι τόσο ξεκάθαρες, καθώς πολλά άτομα προτιμούν να τις αντιμετωπίζουν μόνοι τους ή και καθόλου. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι παύουν να υπάρχουν. Πολλοί άνθρωποι βλέπουν τον εαυτό τους στον καθρέφτη και δεν είναι ικανοποιημένοι με αυτό που βλέπουν. Αυτό συμβαίνει αφενός επειδή η κοινωνία δεν το έχει εντάξει ως το ιδανικό και αφετέρου επειδή δεν το προβάλλουν αρκετά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η κατάθλιψη, επίσης, είναι αρκετά συχνό φαινόμενο σε άτομα που έχουν ανασφάλειες για την εμφάνισή τους. Ανασφάλειες που δημιουργήθηκαν από το διαδίκτυο, τις παρέες τους ή και την οικογένεια τους. Το φαινόμενο αυτό, δυστυχώς, δεν θα σταματήσει, διότι τα πρότυπα ομορφιάς διαφέρουν από εποχή σε εποχή. Με άλλα λόγια, ένας άνθρωπος που πληροί τις προδιαγραφές για το ιδανικό τύπο ομορφιάς στην δική μας εποχή, δεν σημαίνει ότι θα τηρεί τις προϋπόθεσης για τα ιδανικά της επόμενης.

Home » Αρθρογραφία » Άρθρα » Η επιρροή της τεχνολογίας στα σημερινά πρότυπα.

ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΑΡΘΡΟΥ
Πρότυπα στην αρχαιότητα
Η εμφάνιση της τεχνολογίας
Οι επιπτώσεις στους ανθρώπους
Νικολέτα Πούρεκκου
Μαθήτρια Γ' λυκείου, με καταγωγή από την Κύπρο. Από μικρή είχε μεγάλη αγάπη για τον αθλητισμό, ειδικά στο στίβο και στον χορό, αλλά και για τον εθελοντισμό, όπου στο δημοτικό συμμετείχε σε θεατρική παράσταση για άτομα με ειδικές ανάγκες. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την ζωγραφική και την φωτογραφία.

youngpeople.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Μ. Λουντέμης: «Η αγάπη είναι σαν το νερό που τρέχει... »

Η αγάπη είναι σαν το νερό που τρέχει... 
τρέχει... ασυλλόγιστα στους γκρεμούς, 
που δε διαλέγει αυλάκι, δε ρωτά τα λουλούδια που ποτίζει, 
ούτε και τα χαλίκια που κατρακυλά.
Δε ρωτά τίποτα, μόνο τρέχει.
Να πεις «όχι» στην αγάπη είναι σαν να κατσουφιάζεις
μπροστά σ' ένα λουλούδι που ετοιμάζεται ν' ανοίξει.
Σαν να βρίζεις το φως που σου έδειξε τον κόσμο.

— Θέλω μπαίνω, θέλω δεν μπαίνω, είπε· δεν μπαίνω!

Ένας βοσκός από τ' Ανώγια, άγριο πετροχώρι στην πλαγιά του Ψηλορείτη, άκουγε τους χωριανούς του να του δηγούνται σημεία και τέρατα για το Μεγάλο Κάστρο. Στην πολιτεία αυτή, λέει, βρίσκεις όλα τ' αγαθά του κόσμου: κουκιά με τη σέσουλα, παστό μπακαλιάρο τσουβάλια, βαρέλια τις σαρδέλες και τις καπνιστές ρέγγες· κι ακόμα μαγαζιά τίγκα στιβάνια, κι άλλα που πουλούν τουφέκια όσα θες, σουγιάδες, μαχαίρια και μπαρούτη· κι άλλα που κάθε πρωί ξεφουρνίζουν, φουρνιές φουρνιές, άσπρο ψωμί, φραντζόλα.
...............
Όλα ετούτα τα θάματα τ' άκουγε ο βοσκός, τα σάλια του έτρεχαν, και το Μεγάλο Κάστρο έλαμπε στη φαντασιά του σαν κρητικός παράδεισος, γεμάτος μπακαλιάρο, τουφέκια και γυναίκες. Άκουγε, άκουγε, κι ένα μεσημέρι πια δε βάσταξε, έζωσε σφιχτά το φαρδύ ζωνάρι του, ανακρέμασε στην πλάτη του την πιο καλή, την ξομπλιαστή του βούργια, φούχτωσε το βοσκοράβδι του και ροβόλησε από τον Ψηλορείτη. Σε λίγες ώρες αντίκρισε το Μεγάλο Κάστρο· ήταν ακόμα μέρα κι η καστρόπορτα ήταν ανοιχτή. Ο βοσκός στάθηκε στο κατώφλι· μια δρασκελιά, και θα 'μπαινε στον παράδεισο. Μα ξαφνικά η ψυχή του τινάχτηκε· σαν να 'νιωσε η ψυχή αυτή πως η πεθυμιά την είχε καβαλήσει, πως δεν έκανε πια ό,τι ήθελε, δεν ήταν λεύτερη· ντράπηκε. Ζάρωσε ο Κρητικός τα φρύδια, τον πήρε το φιλότιμο.

— Θέλω μπαίνω, θέλω δεν μπαίνω, είπε· δεν μπαίνω!

Γύρισε τη ράχη του στο Κάστρο και πήρε δρόμο πίσω κατά το βουνό.

Νίκος Καζαντζάκης, Αναφορά στον Γκρέκο
ΚΗ'
Η επιστροφή του Ασώτου

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki