Thursday, 10 February 2011

Τι πρέπει να κάνουμε;
Απαντά ο ψυχοθεραπευτής Πατήρ Φιλόθεος Φάρος

Οι αιτίες που μας έφεραν ως εδώ και κυρίως «τι πρέπει να κάνουμε;» είναι το αντικείμενο έρευνας της Κρυσταλίας Πατούλη 
.
Πιστεύω ότι η αιτία είναι η επικράτηση ενός «ήθους» το οποίο εκτός του ότι είναι παραπλανητικό και δυσλειτουργικό, δημιούργησε συγκεκριμένες πεποιθήσεις στους ανθρώπους για το ποιες είναι δήθεν οι πραγματικές τους ανάγκες και πώς δήθεν θα είναι η ζωή τους καλύτερη. 
Κυρίως, επικράτησε η εντύπωση ότι η πραγματική ανάγκη του ανθρώπου είναι να επιδιώκει το ατομικό του συμφέρον και όχι το κοινό. Αυτή η πεποίθηση, όμως, είναι παραπλανητική και αντίκειται προς την πραγματικότητα, αφού ο άνθρωπος μπορεί να ζήσει πολύ καλύτερα όταν αποδεχθεί μια ισορροπία μεταξύ ατομικού και κοινού συμφέροντος. Άλλωστε ο κόσμος έχει μια ενότητα. Όταν κάποιος εξασφαλίσει τη μερίδα του λέοντος για τον εαυτό του ενώ κάποιοι άλλοι υστερούν, δεν θα μπορέσει να χαρεί τελικά αυτό που εξασφάλισε για τον ίδιο τον εαυτό του! Κι αυτό, γιατί, μπορεί να περνά καλά με την οικογένειά του, με τις σχέσεις του, αλλά αν οι υπόλοιποι στον περίγυρό του δεν είναι καλά, τελικά η δική του ευτυχία θα επηρεαστεί αναλόγως.

Αυτή η πεποίθηση λοιπόν που κυριάρχησε τα τελευταία 40-50 χρόνια (δεν ξέρω ακριβώς πόσα χρόνια και δεν θα αναφερθώ στο πώς επικράτησε επειδή αφορά μια ολόκληρη ιστορική πραγματικότητα η οποία μπορεί να μας εμπλέξει και στην πολιτική, πράγμα που δεν θα μας βοηθήσει καθόλου) παραπλάνησε τον σύγχρονο άνθρωπο ώστε να πιστεύει ότι είναι κερδισμένος όταν επιδιώκει το ατομικό συμφέρον, καταπατώντας πολύ συχνά -όχι μόνο αγνοώντας- το συμφέρον των άλλων.

Το δεύτερο που επικράτησε, που έχει να κάνει γενικότερα με τον δυτικό πολιτισμό,
είναι ότι οι υλικές ανέσεις είναι αυτές που κυρίως χρειάζεται ο άνθρωπος για να ζήσει. Οπωσδήποτε έχουν και υλικές ανάγκες οι άνθρωποι, αλλά οι πραγματικές υλικές τους ανάγκες είναι περιορισμένες. Ο άνθρωπος για να ζήσει χρειάζεται κάτι πολύ πενιχρό. Πριν από λίγο καιρό για παράδειγμα, ήμουν στην κεντρική αγορά και με ρώτησαν από κάποιον ραδιοφωνικό σταθμό έκαναν ρεπορτάζ, τι ψώνισα και αν βρίσκω την αγορά καλή σε σχέση με πέρυσι αλλά και πώς με έχει επηρεάσει η κρίση. Τους είπα «Κοιτάξτε, εγώ έχω ψωνίσει μισό κιλό καρότα, μισό κιλό σέλερι, δυο-τρεις πατάτες, και δυο κολοκυθάκια με τα οποία θα κάνω μια χορτόσουπα που θα μου εξασφαλίσει τέσσερις μερίδες. Θα είναι πολύ υγιεινό φαγητό, πολύ εύγευστο, και θα μου έχει στοιχίσει μόνο τρία ευρώ!». Ο καθένας μπορεί, λοιπόν, να ζήσει θαυμάσια χωρίς π.χ. μία φεράρι, χωρίς να έχει βίλα στα βόρεια προάστια και χωρίς να φοράει επώνυμα ρούχα, αλλά δεν μπορεί να ζήσει χωρίς να καλυφθούν οι συναισθηματικές και οι πνευματικές του ανάγκες.

Το τρίτο που έχει επικρατήσει και δεν είναι λειτουργικό, είναι ότι η επιδίωξη του ανθρώπου θα πρέπει να είναι το υλικό κέρδος. Αυτό δεν το υποστηρίζουν μόνο οι καπιταλιστικές ιδεολογίες αλλά και οι σοσιαλιστικές. Για παράδειγμα, ένας εργαζόμενος τι μπορεί να αποκομίσει από την εργασία του; Κέρδος λένε. Χρήματα. Δεν διαφέρουν λοιπόν οι αντιλήψεις ως προς αυτό. Όλοι μας προτείνουν σαν τρόπο κάλυψης των αναγκών το κέρδος! Κανείς δε μας λέει για κάποιες άλλες σημαντικές ανάγκες του ανθρώπου. Για παράδειγμα, ένας εκπαιδευτικός τι περιμένει να πάρει για την προσφορά του στην εκπαίδευση; Κέρδος! Δεν φαίνεται να περνάει από κανενός το μυαλό ότι υπάρχει κάτι άλλο, που μπορεί να αποκομίσει ο εργαζόμενος στην εκπαίδευση αλλά και ο εργαζόμενος γενικά. Και επιμένουν όλοι «τι μπορεί να αποκομίσει από την εργασία του; Κέρδος!». Ενώ στην πραγματικότητα υπάρχει μια ανάγκη πολύ σημαντικότερη από αυτό. που θα μου εξασφαλίσει τα τρία ευρώ με τα οποία μπορώ να φτιάξω μια χορτόσουπα καλύπτοντας τις πραγματικές μου ανάγκες και όχι τις πλασματικές. Γιατί αυτές οι υπερβολικές υλικές ανάγκες όταν ικανοποιηθούν είναι και καταστροφικές: π.χ. το πολυτελές φαγητό μπορεί να δώσει μια πολύ σύντομη προσωρινή απόλαυση για 10-15 λεπτά, μετά όμως θα έχει κόστος την άμεση δυσφορία και μακροχρόνια την καταστροφή της υγείας.

Αντιθέτως, μία άλλη πάρα πολύ σημαντική ανάγκη που έχει ο άνθρωπος είναι εκείνη της δημιουργίας που δεν αποτιμάται σε υλικό κέδρος. Και πιο συγκεκριμένα μπορεί να συμβεί π.χ. σε έναν εκπαιδευτικό, ο οποίος καλείται να γίνει πυγμαλίων και να συμβάλλει με δημιουργικότητα και έμπνευση για τους νεώτερους, στη διαμόρφωση προσωπικοτήτων οι οποίοι θα είναι υγιείς και θα έχουν ποιότητα ζωής. Και κάποια στιγμή ένας τέτοιος εκπαιδευτικός μπορεί να περπατά στο δρόμο και να τον σταματήσει ένας παλιός μαθητής του, να τον χαιρετήσει και να του πει «Κύριε τάδε, εσείς σαν καθηγητής μου πριν από 20 χρόνια μου είπατε δυο λόγια που σημάδεψαν τη ζωή μου και την ποιότητα της». Αυτού του είδους την ικανοποίηση έχει ανάγκη βασικά ο άνθρωπος πέραν του υλικού κέρδους.

Αυτά όλα τα έχει διαστρεβλώσει αυτό το επικρατούν ήθος
και μας οδηγεί και σαν άτομα, αλλά και σαν κοινωνία σε έναν ολέθριο δρόμο, σε μια ζωή ταλαιπωρίας, βασάνων με χαμηλή ποιότητα και καθόλου πληρότητα.

Αυτό που απαιτείται λοιπόν, είναι η αλλαγή ήθους. Και πώς θα γίνει αυτό; Δεν θα γίνει, φυσικά, με έναν τρόπο ολοκληρωτικό, δηλαδή με εξαγγελίες κάποιων μέτρων από μια κυβέρνηση η οποία θα αναλάβει να αλλάξει τα δεδομένα. Εγώ που είμαι 80 χρονών ακούω παρόμοια πράγματα από παιδάκι, που άρχισα να καταλαβαίνω, για όλα αυτά που πρέπει να «αλλάξουν» και διαρκώς τελικά βλέπουμε την ίδια μιζέρια, και ανθρώπους να λένε συνεχώς ότι «η ζωή μας είναι φρικτή!».

Η προσέγγιση λοιπόν της λύσης με κάποιον μεγαλομανιακό τρόπο είναι παιδαριώδης. Η αντίληψη ότι η αλλαγή θα έρθει με κάποια διατάγματα είναι νηπιακή. Η αλλαγή αντίθετα, γίνεται στον κάθε άνθρωπο που διαλέγει να αλλάξει το σύστημα αξιών του, και αυτόματα και άμεσα βρίσκει και πληρότητα και ποιότητα στη ζωή του. Δεν χρειάζεται να περιμένει να ενεργοποιηθούν νομοθετικά διατάγματα και νόμοι ή συντάγματα. Άμεσα κατακτάται η αλλαγή. Και δεν την κατακτά μόνο ο ίδιος για τη ζωή του αλλά την ακτινοβολεί και στο περιβάλλον του. Αυτός, είναι ο καλύτερος τρόπος να συμβάλεις στη βελτίωση της ποιότητας ζωής της κοινωνίας! Όχι με τις μεγάλες ιδέες που ακούμε να λένε όλοι αυτοί που εμφανίζονται συνέχεια στην τηλεόραση και λένε λένε λένε, όλες αυτές τις εξυπνάδες, αλλά που τελικά είναι μεγαλομανιακά λόγια.

Συμβάλλει πραγματικά στη βελτίωση της κοινωνίας βελτιώνοντας τη δική σου ποιότητα! Ένας άνθρωπος ο οποίος σκέφτεται μόνο τον εαυτούλη του, που ποδοπατεί οτιδήποτε και οποιονδήποτε για να εξασφαλίσει τάχα το ατομικό του συμφέρον καταφέρνει το εντελώς αντίθετο. Αν αντ’ αυτού δούμε γύρω μας κάποιον που έχει διαφορετικό σύστημα αξιών, αυτόματα θα μας επηρεάσει και θα μας δείξει έναν άλλο δρόμο.

Έτσι γίνονται οι αλλαγές, και όχι με μεγαλόστομους λόγους
που ακούμε διαρκώς στις τηλεοράσεις, τις εφημερίδες ή τα βιβλία.

Ρωτάει ένας προφήτης το Θεό, πόσοι δίκαιοι άνθρωποι πρέπει να υπάρχουν σε μια πόλη για να μην καταστραφεί; «10» απαντά εκείνος. Αυτοί οι δέκα συντελούν εκείνη τη μικρή μαγιά ανθρώπων που έχουν υιοθετήσει αυτή την ισορροπία μεταξύ ατομικού και κοινού συμφέροντος και μεταξύ πνευματικών και υλικών αξιών. Και δέκα τέτοιοι άνθρωποι είναι αρκετοί για να μην καταστραφεί μια κοινωνία.

Προτάσεις για μικρούς κηπουρούς!!

Καταπιανόμαστε με κατασκευές σχετικές με τα φυτά, που μας επιτρέπουν να μάθουμε αφενός πολλά πράγματα για τα φυτά αφετέρου δε να ομορφύνουμε το χώρο μας.

Ανθρωπάκια από φακή
Φάε ένα βραστό αυγό μέσα από το κέλυφός του προσέχοντας να μην το θρυμματίσεις. Πλύνε το εσωτερικό του και βάλε στον πάτο του λίγο υγρό βαμβάκι ή χαρτί. Σκόρπισε πάνω του σπόρους φακής, ζωγράφισε ένα πρόσωπο πάνω στο αυγό και περίμενε μέχρι να βγάλει ”μαλλιά”!
Αποξήρανση λουλουδιών με πίεση
Βάλε ένα φύλλο χαρτί πάνω σε χοντρό κόντρα πλακέ. Τοποθέτησε τα λουλούδια έτσι ώστε να ακουμπούν μεταξύ τους. Κάλυψε το χαρτί με ένα δεύτερο φύλλο και βάλε από πάνω μερικά βαριά βιβλία. Άφησε τα λουλούδια για 2 εβδομάδες, μέχρι να αποξηρανθούν. Έπειτα αφαίρεσε τα λουλούδια από το χαρτί και χρησιμοποίησέ τα για να φτιάξεις κάρτες.
Εικόνες με φύλλα
Μάζεψε τα αγαπημένα σου φύλλα. Τοποθέτησε τα φύλλα έτσι ώστε να ακουμπούν μεταξύ τους. Κάλυψε το χαρτί με ένα δεύτερο φύλλο και βάλε από πάνω μερικά βαριά βιβλία. Άφησε τα φύλλα για 2 εβδομάδες, μέχρι να αποξηρανθούν με φυσικό τρόπο. Τώρα μπορείς να κολλήσεις τα φύλλα πάνω σε χαρτί φτιάχνοντας εικόνες. Δοκίμασε να φτιάξεις εικόνες από φύλλα διαφορετικών δέντρων.
Φτιάξε έναν κήπο μέσα σε ένα μεγάλο βάζο
Βάλε ένα στρώμα από χαλίκια μέσα σε ένα μεγάλο βάζο με ανοιχτό λαιμό και πρόσθεσε κοπριά. Φύτεψε μερικά φυτά, πρόσθεσε βρύα και ξυλαράκια για να μοιάζει με το έδαφος τροπικού δάσους και πριν κλείσεις το βάζο πρόσθεσε ένα ποτήρι νερό. Δεν θα χρειαστεί να ξαναποτίσεις τον τροπικό κήπο σου!

Ο Μικρός Πρίγκηπας μετακομίζει στο Ίδρυμα Ευγενίδου

Το Ίδρυμα Ευγενίδου παρουσιάζει μια σειρά παράλληλων εκδηλώσεων αφιερωμένη στον ήρωα του Αντουάν ντε Σαιντ Εξιπερί “Ο Μικρός πρίγκηπας” σε συνδυασμό με την ψηφιακή παράσταση του ομώνυμου έργου που φιλοξενείται στο Νέο Ψηφιακό Πλανητάριο του Ιδρύματος Ευγενίδου.

Η παρακολούθηση είναι δωρεάν. Για να συμμετέχετε πρέπει να κάνετε κράτηση θέσεων.
Η γνωστή αφηγήτρια Νίκη Κάπαρη και ο μουσικός Γιάννης Ψειμαδάς στα πλαίσια των αφηγηματικών δρώμενων «Μια φορά κι έναν καιρό ο Μικρός Πρίγκιπας…» θα μυήσουν τα παιδιά, αλλά και τους μεγάλους που υπήρξαν κάποτε παιδιά, στο μαγικό κόσμο του «Μικρού Πρίγκιπα», παρασύροντάς τους σ΄ ένα ταξίδι ως τα βάθη της καρδιάς.
Ημερομηνίες και ώρες:
Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου: 19:00-20:00 και
Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου: 19:00-20:00
Στους χώρους της βιβλιοθήκης θα διοργανωθούν εργαστήρια εικονογράφησης βιβλίου «Ταξιδεύοντας στο θαυμαστό κόσμο του Μικρού Πρίγκιπα» με τον εικονογράφο Αντώνη Ασπρόμουργο. Τα εργαστήρια χωρίζονται σε δύο θεματικές καλύπτοντας την ηλεκτρονική εικονογράφηση βιβλίου και την εικονογράφηση βιβλίου με υδατοδιαλυτές ξυλομπογιές και τεχνικές υδατογραφίας υπό την καθοδήγηση του γνωστού εικονογράφου Αντώνη Ασπρόμουργου. Για την ηλεκτρονική εικονογράφηση ανάμεσα σε βιβλία και μπροστά από υπολογιστές, οι συμμετέχοντες θα κατανοήσουν την τεχνική της ηλεκτρονικής εικονογράφησης και τον τρόπο με τον οποίο μια εικόνα συμπληρώνει αρμονικά το κείμενο ενός βιβλίου. Κάθε μάθημα διαρκεί τρεις ώρες και οι επίδοξοι «εικονογράφοι» μπορούν να επιλέξουν μία από τις ακόλουθες ημέρες και ώρες:
Σάββατο 12 Φεβρουαρίου, ώρες: 10:30 – 13:30
Τετάρτη 16 Φεβρουαρίου, ώρες: 16:30 – 19:30
Σάββατο 19Φεβρουαρίου, ώρες: 10:30 – 13:30
Πέμπτη 24 Φεβρουαρίου, ώρες: 16:30 – 19:30
Σάββατο 26 Φεβρουαρίου, ώρες: 10:30 – 13:30
Το εργαστήριο εικονογράφησης με υδατοδιαλυτές ξυλομπογιές και τεχνικές υδατογραφίας διοργανώνεται την Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου, ώρες 16:30 – 19:30.
Η παρακολούθηση είναι δωρεάν. Για να συμμετέχετε πρέπει να κάνετε κράτηση θέσεων.
Πού: Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Ευγενίδου, Λεωφ. Συγγρού 387, Π. Φάληρο, είσοδος από οδό Πεντέλης 11
Τηλέφωνα κρατήσεων: 210 94 69 631 και 632, Δευτέρα ως Πέμπτη, ώρες 8:30 – 20:00 ή Παρασκευή και Σάββατο, ώρες 8:30 – 14:00.
πηγή

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki