Friday, 4 February 2022

Παιχνιδοποίηση / Benefits of Gamification in Children's Education

Η παιχνιδοποίηση είναι μια μέθοδος η οποία έχει τεχνικά χαρακτηριστικά παιχνιδιού αλλά δεν είναι παιχνίδι. 
Συνήθως, όταν γίνεται αναφορά στην παιχνιδοποίηση, γίνεται άμεσα και η σύνδεση με την τεχνολογία στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων.
Gamification
Πρόκειται δηλαδή για τεχνική εκμάθησης, αυξάνοντας την πιθανότητα επιτυχίας της και ενισχύοντας παράλληλα δεξιότητες, κοινωνικές και γνωστικές. Στόχος της ηλεκτρονικής αυτής τεχνικής είναι το κίνητρο για συμμετοχή, ενασχόληση και αφοσίωση του παιδιού. Επιτυγχάνεται αυξημένη εμπλοκή του μαθητή με το εκάστοτε αντικείμενο διδασκαλίας, ενώ σε δεύτερο χρόνο είναι ικανή να βοηθήσει το παιδί να υιοθετήσει ευνοϊκές, για την απόκτηση γνώσης, συμπεριφορές.

Οι βασικές αρχές της παιχνιδοποίησης στηρίζονται στις αρχές του συμπεριφορισμού, συνεπώς στην επιβράβευση/θετική ενίσχυση του παιδιού. 
Για παράδειγμα, η εκμάθηση καθημερινών δεξιοτήτων αυτόνομης διαβίωσης μπορεί να επιτευχθεί μέσω ενός ήρωα στο παιχνίδι, ο οποίος καλείται να ξυπνήσει μόνος του, να ετοιμάσει το πρωινό του, να φροντίσει για την προσωπική του υγιεινή κ.α. 

Για να διαμορφωθεί μια διαδικασία που να εμπίπτει στην κατηγορία της παιχνιδοποίησης είναι απαραίτητο να αξιοποιηθούν κάποιες τεχνικές όπως η χρήση πόντων και ευσήμων. Στο έντονο οπτικοακουστικό υλικό με τα άπειρα χρώματα, ενισχύει τις γνωστικές και κοινωνικές δεξιότητες. 
Βοηθά το παιδί να μάθει στο δικό του χρόνο, με τον δικό του ρυθμό, κάνοντας χρήση οικείων μέσων που το κρατά σε εγρήγορση. Τα παιδιά βιώνουν τον ενθουσιασμό, την ενθάρρυνση, χωρίς παράλληλα να έχουν στο μυαλό τους την έννοια της μάθησης. 
Εξίσου βασικό χαρακτηριστικό της μεθόδου αυτής είναι η επιβράβευση.

Ιδιαίτερα ωφέλιμη έχει αποδειχθεί πως είναι αυτή η διαδικασία σε παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ειδικότερα, μπορεί κάποια δεξιότητα να γίνει πιο κατανοητή και διασκεδαστική, συμβάλλοντας, φυσικά, στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης του παιδιού με αναπηρία. 
Πολλά από τα παιχνίδια αυτά περιέχουν μαθηματικές πράξεις οι οποίες απαιτείται να λυθούν από τον παίκτη αλλά και να αποκτούν κριτική σκέψη. Μάλιστα, είναι τόσο αποτελεσματικά σε παιδιά με αναπηρία τα παιχνίδια αυτά, που πολλές φορές αποτελούν εργαλείο που οδηγεί σε ασφαλή διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών, δεδομένου πως το παιδί αφήνεται ελεύθερο. 
Επίσης, αν ληφθεί υπόψη πως μια μακροπρόθεσμη εκπαιδευτική διαδικασία είναι πιθανότερο να κουράσει το παιδί, η παιχνιδοποίηση καθώς έχει άμεση ανατροφοδότηση για το σωστό και το λάθος, ευχαριστεί το παιδί και το ενθαρρύνει να συνεχίσει, αφού σταδιακά πετυχαίνει ολοένα και περισσότερους στόχους.
Αναπόσπαστο κομμάτι της παιχνιδοποίησης, είναι φυσικά και η παραδοσιακή μορφή διδασκαλίας, αφού οποιαδήποτε συνθήκη προσομοίωσης δεν μπορεί μόνη της να λειτουργήσει ως υποκατάστατο της ενεργής μάθησης.
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Τα προβλήματα ψυχικής υγείας των γονέων...

... αυξάνουν τον κίνδυνο εκδήλωσης Διαταραχής Προσκόλλησης στα παιδιά

Έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Ερευνητικό Κέντρο για την Παιδοψυχιατρική του Πανεπιστημίου Turku της Φινλανδίας έδειξε ότι ο κίνδυνος που παρουσιάζουν τα παιδιά να διαγνωστούν με Αντιδραστική Διαταραχή Προσκόλλησης αυξάνεται εάν οι γονείς διαγνωστούν με οποιονδήποτε τύπο ψυχικής διαταραχής.

Συγκεκριμένα, με την εν λόγω διαταραχή σε παιδιά συσχετίστηκαν ο εθισμός στην κατανάλωση αλκοόλ και στη χρήση ναρκωτικών ουσιών καθώς και η κατάθλιψη από την πλευρά της μητέρας. Η έρευνα αυτή, η οποία βασίστηκε σε δείγματα από όλη τη χώρα, αποτελεί την πιο εκτεταμένη μελέτη σχετικά με τους παράγοντες κινδύνου της Αντιδραστικής Διαταραχής Προσκόλλησης. Στην έρευνα συμμετείχαν και τα 614 παιδιά που διαγνώστηκαν με τη διαταραχή αυτή στη Φινλανδία τα χρόνια 1991-2012.

Αντιδραστική Διαταραχή Προσκόλλησης

Στην Αντιδραστική Προσκόλληση, διαταράσσεται η ικανότητα του παιδιού να διαμορφώνει φυσιολογικές σχέσεις προσκόλλησης. Η διαταραχή αυτή χαρακτηρίζεται από έντονη αμφιθυμία που αγγίζει πτυχές όπως η αναζήτηση παρηγοριάς από κάποιο άτομο ικανό να προσφέρει φροντίδα, η συναισθηματική απόσυρση, η έλλειψη κοινωνικής προσέγγισης, ο μειωμένος θετικός επηρεασμός και συναισθήματα όπως ανεξήγητος φόβος ή ευερεθιστότητα. Εάν το παιδί δεν φροντιστεί ή δεν λάβει κάποια θεραπεία, η διαταραχή θα επηρεάσει την πορεία ολόκληρης της ζωής του, την ικανότητά του να λειτουργεί συναισθηματικά καθώς και τις μετέπειτα σχέσεις του.

Η μελέτη έδειξε ότι, εάν και οι δύο γονείς είχαν ψυχιατρική διάγνωση, ο κίνδυνος του παιδιού για διάγνωση Αντιδραστικής Διαταραχής Προσκόλλησης ήταν 51 φορές υψηλότερος από εκείνον των παιδιών των οποίων οι γονείς δεν είχαν διαγνωσθεί με κάποια διαταραχή.

Η διάγνωση προβλήματος ψυχικής υγείας από την πλευρά της μητέρας αύξησε τον κίνδυνο για το παιδί να εκδηλώσει Αντιδραστική Διαταραχή Προσκόλλησης κατά εννέα φορές και η διάγνωση προβλήματος ψυχικής υγείας από την πλευρά του πατέρα κατά έξι φορές.

Η επίδραση της κατάχρησης ναρκωτικών ουσιών και αλκοόλ

Ο πιο συνηθισμένος συνδυασμός ψυχιατρικών διαγνώσεων σε γονείς των οποίων τα παιδιά είχαν διαγνωσθεί με τη διαταραχή αυτή αφορούσε περιπτώσεις όπου και οι δύο γονείς έκαναν χρήση ναρκωτικών ουσιών και είχαν εθισμό στο αλκοόλ∙ ποσοστό που αγγίζει το 20% των περιπτώσεων εκδήλωσης Αντιδραστικής Διαταραχής Προσκόλλησης. 

Η επίδραση της κατάθλιψης σε συνδυασμό με χρήση ουσιών

Ο δεύτερος πιο κοινός συνδυασμός αφορούσε περιπτώσεις όπου η μητέρα έπασχε από κατάθλιψη και ο πατέρας ήταν τοξικομανής με παράλληλο εθισμό στο αλκοόλ∙ ποσοστό που ανέρχεται στο 17% των περιπτώσεων εκδήλωσης Αντιδραστικής Διαταραχής Προσκόλλησης.

Ο ρόλος του καπνίσματος κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης

Σύμφωνα με τους ερευνητές, η Αντιδραστική Διαταραχή Προσκόλλησης συσχετίζεται επίσης με το κάπνισμα από τη μητέρα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, περιπτώσεις όπου η μητέρα μεγαλώνει μόνη το παιδί και περιπτώσεις όπου ο πατέρας έχει προχωρημένη ηλικία. 

Η διαταραχή προσκόλλησης και οι ψυχιατρικές διαταραχές

Σύμφωνα με τον καθηγητή Παιδοψυχιατρικής Andre Sourander, παρά το γεγονός ότι η διαταραχή αυτή επηρεάζει ένα μικρό ποσοστό του συνολικού πληθυσμού, αποτελεί ένα πολύ σοβαρό και δαπανηρό πρόβλημα καθώς συνδέεται με μεταγενέστερα προβλήματα προστασίας των παιδιών, άλλες ψυχιατρικές διαταραχές και κοινωνικό αποκλεισμό. Οι θεραπείες είναι ιδιαίτερα κοπιαστικές και δαπανηρές ενώ η απόδειξη για την αποτελεσματικότητά τους είναι περιορισμένη. 

Σύμφωνα με τον καθηγητή, η σύγκριση των νέων αυτών δεδομένων με προηγούμενα αποτελέσματα που αφορούν άλλες ψυχιατρικές διαταραχές οι οποίες σχετίζονται με διαγνώσεις ψυχιατρικών προβλημάτων των γονέων ή την κατάχρηση ουσιών από τη μεριά τους, καταδεικνύει μία ασυνήθιστα έντονη σύνδεση στην Αντιδραστική Διαταραχή Προσκόλλησης. Κάτι τέτοιο σημαίνει ότι η διαταραχή αυτή σχετίζεται έντονα με την προγεννητική ανάπτυξη του εγκεφάλου και την εξάρτηση από ουσίες. 

Επιπλέον, ο καθηγητής τονίζει ότι τα αποτελέσματα της έρευνας θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά τον προγραμματισμό των υπηρεσιών ψυχικής υγείας. Η κατάχρηση ουσιών των γονέων και οι διαταραχές της ψυχικής υγείας αυτών θα πρέπει να εξετάζονται διεξοδικά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και θα πρέπει να αναπτυχθούν υπηρεσίες χαμηλού ορίου βάσει των αποτελεσμάτων της έρευνας για τη θεραπεία αυτών των διαταραχών.

Αρθρογράφος: Νίκος Μεταξάς

psychology.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki