Temple Grandin, Ph.d
Colorado State University
Revised December 2002
Μετ. Τσαρικτσή Θωμαή. Νηπιαγωγός Ειδικής Αγωγής
Colorado State University
Revised December 2002
Μετ. Τσαρικτσή Θωμαή. Νηπιαγωγός Ειδικής Αγωγής
" ... Καλοί δάσκαλοι με βοήθησαν να φτάσω την επιτυχία. Έγινα ικανή
να αντεπεξέλθω τον αυτισμό, γιατί είχα καλούς δασκάλους. Στα 2 ½ χρόνια
μου, τοποθετήθηκα σε ένα δομημένο βρεφοκομείο-σχολείο, με
εξειδικευμένους δασκάλους. Από νεαρή ηλικία, διδάχτηκα να έχω καλούς
τρόπους, και να συμπεριφέρομαι σωστά στο τραπέζι. Παιδιά με αυτισμό,
χρειάζεται να έχουν δομημένη μέρα, και οι δάσκαλοι να ξέρουν να το
εφαρμόσουν με ευγένεια.
Ανάμεσα στις ηλικίες 2 ½ έως 5 η μέρα μου ήταν δομημένη, και δεν μου
ήταν επιτρεπτό να το αλλάξω. Είχα 45 λεπτά λογοθεραπεία, 5 μέρες τη
βδομάδα και η μαμά μου προσέλαβε μια νταντά, που περνούσε 3-4 ώρες τη
μέρα να παίζει παιχνίδια με μένα και την αδελφή μου. Μας εκπαίδευε να
μιλάμε κατά την ώρα των δραστηριοτήτων. Όταν κάναμε χιονάνθρωπο, με
έβαζε να κυλώ την μπάλα της βάσης και μετά η αδελφή μου έπρεπε να κάνει
το επόμενο μέρος. Κατά την ώρα του φαγητού, όλοι τρώγαμε μαζί, και δεν
μου επιτρεπόταν να εμφανίζω ανεπιθύμητες συμπεριφορές. Η μόνη ώρα που
μου επιτρεπόταν να επιστρέψω πίσω στην αυτιστική συμπεριφορά μου, ήταν
μιας ώρα ανάπαυση μετά το μεσημεριανό φαγητό. Ο συνδυασμός του
βρεφοκομείου –σχολείου, της λογοθεραπείας, των δραστηριοτήτων-παιχνιδιών
και οι τρόποι φαγητού, διαρκούσαν 40 ώρες τη βδομάδα, όπου το μυαλό μου
κρατιόταν σε επαφή με το κόσμο. "
1) Πολλοί αυτιστικοί άνθρωποι, είναι οπτικά σκεπτόμενοι. Σκέπτομαι με εικόνες.
Προσωπικά, δεν σκέπτομαι με τη γλώσσα. Όλες οι σκέψεις μου είναι σαν
βιντεοκασέτες, που παίζουν στη φαντασία μου. Εικόνες είναι η πρώτη
γλώσσα και λέξεις η δεύτερη. Τα ουσιαστικά ήταν οι ευκολότερες λέξεις
που μπορούσα να μάθω, γιατί μπορούσα να κάνω στο μυαλό μου μια εικόνα γι
αυτά. Για να μάθω λέξεις, όπως <<πάνω- κάτω>>,ο δάσκαλος
έπρεπε να τις επιδείξει. Για παράδειγμα, πάρε το παιχνίδι αεροπλάνο και
πες << πάνω>> καθώς το απογειώνεις από το θρανίο. Μερικά
παιδιά μαθαίνουν καλύτερα αν δουν κάρτες με λέξεις <<πάνω-
κάτω>> σε επισύναψη με το παιχνίδι αεροπλάνο.
2) Αποφεύγετε να δίνετε πολλές οδηγίες μαζί. Άνθρωποι
αυτιστικοί, έχουν πρόβλημα να θυμούνται τη σειρά.... Αν το παιδί ξέρει να
διαβάζει, γράψε τις οδηγίες από κάτω σε χαρτί. Είμαι ανίκανη να θυμάμαι
ακολουθίες. Αν ζητήσω βοήθεια π.χ. σε ένα βενζινάδικο για να βρω μια
τοποθεσία που ψάχνω, μπορώ να θυμάμαι μόνο τις τρεις πρώτες οδηγίες.
Οδηγίες με περισσότερα από τρία βήματα, πρέπει να καταγράφονται. Επίσης
έχω δυσκολία να θυμάμαι τηλεφωνικά νούμερα, γιατί δεν μπορώ να τα
συνδυάσω με μια εικόνα στο μυαλό μου.
3) Πολλά παιδιά με αυτισμό, έχουν κλίση στις καλές τέχνες και στους
ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Τέτοια ταλέντα, πρέπει να ενθαρρύνονται. Είναι ανάγκη, να ενθαρρύνεται η ανάπτυξη των ταλέντων των παιδιών. Συγκεκριμένες κλίσεις(ταλέντα) πρέπει να μετατρέπονται σε δεξιότητες για μελλοντική απασχόληση.
4) Πολλά αυτιστικά παιδιά, αναπτύσσουν εμμονές, π.χ. με τρένα ή
χάρτες. Ο καλύτερος τρόπος να διαχειριστείς αυτές τις εμμονές, είναι να
τα χρησιμοποιείς για αφόρμηση στη σχολική εργασία. Αν το παιδί αρέσουν τα
τρένα, τότε ...