Saturday 26 June 2010

Μεταπτυχιακά στο ...Nintendo DS

Αν έχετε μικρά παιδιά, ξέρετε τι είναι το Nintendo DS. 
Και όχι μόνο αυτό, αλλά και το Wii (προφέρετε σαν το αγγλικό 'we'=εμείς), το Playstation,  το Nintendo DSΙ XL και πολλά ακομη που αφορούν τις  κονσόλες οικιακής ψυχαγωγίας  των παιδιών (και όχι μόνο αν συμπεριλάβει κανείς τα λεγόμενα brain training games που απευθύνονται κυρίως σε μεγάλους!) ...

Και όλοι έχετε ακριβοπληρώσει όχι μόνο τις κονσόλες αλλά και τα διάφορά αξεσουάρ (joystick, gamepad κλπ) ή τους διάφορους τίτλους παιχνιδιών που εισέρχονται στην αγορά καθημερινά, τις δισκέτες με το Mario Kart, Party, κλπ.  το Pokemon Dash, το SIMS και τα παράγωγά του,  και  χιλιάδες άλλα..
Και αρκετοί έχετε προχωρήσει παραπέρα στις πασπαρτού κάρτες R4I και τις υποκλοπές τίτλων από διάφορες πειρατικές ή λιγότερο πειρατικές ιστοσελίδες ώστε να μην πληρώνετε χιλιάδες ευρω για τα καπρίτσια των μικρών να έχουν mario, και δεν ξέρω εγώ τι άλλο...

Σε κείνους που θα βιαστούν να κρίνουν και να σχολιάσουν αβασάνιστα με την γνωστή επωδό "υπάρχουν κι αλλοι δρόμοι για τα παιδιά μας, η θάλασσα, ο ήλιος, το κρυφτό και το κυνηγητό, η δημιουργική ενασχόλιση (π.χ. τέχνη, διάβασμα, αθλητισμός), που θα αντισταθμίσουν και θα ελαχιστοποιήσουν την επιρροή των ηλεκτρονικών παιχνιδιών κλπ",  έχω να παρατηρήσω: 
Συμφωνώ απολύτως, όμως mutatis mutandis ξανασκεφτείτε το...

Η Αρετή σύμφωνα με τον Αριστοτέλη - Αρετής Ύμνος

Αριστοτέλη "Ηθικά Νικομάχεια" Β,6, 12-16

Κείμενο
ἡ δ’ ἀρετὴ περὶ πάθη καὶ (25) πράξεις ἐστίν, ἐν οἷς ἡ μὲν ὑπερβολὴ ἁμαρτάνεται καὶ ἡ ἔλλειψις [ψέγεται], τὸ δὲ μέσον ἐπαινεῖται καὶ κατορθοῦται· ταῦτα δ’ ἄμφω τῆς ἀρετῆς. μεσότης τις ἄρα ἐστὶν
ἡ ἀρετή, στοχαστική γε οὖσα τοῦ μέσου. ἔτι τὸ μὲν ἁμαρτάνειν πολλαχῶς ἔστιν (τὸ γὰρ κακὸν τοῦ ἀπείρου, ὡς οἱ (30) Πυθαγόρειοι εἴκαζον, τὸ δ’ ἀγαθὸν τοῦ πεπερασμένου), τὸ δὲ κατορθοῦν μοναχῶς (διὸ καὶ τὸ μὲν ῥᾴδιον τὸ δὲ χαλεπόν, ῥᾴδιον μὲν τὸ ἀποτυχεῖν τοῦ σκοποῦ, χαλεπὸν δὲ τὸ ἐπιτυχεῖν)· καὶ διὰ ταῦτ’ οὖν τῆς μὲν κακίας ἡ ὑπερβολὴ καὶ ἡ ἔλλειψις, τῆς δ’ ἀρετῆς ἡ μεσότης·
(35) ἐσθλοὶ μὲν γὰρ ἁπλῶς, παντοδαπῶς δὲ κακοί.
 Ἔστιν ἄρα ἡ ἀρετὴ ἕξις προαιρετική, ἐν μεσότητι οὖσα [1107a] τῇ πρὸς ἡμᾶς, ὡρισμένῃ λόγῳ καὶ ᾧ ἂν ὁ φρόνιμος ὁρίσειεν. μεσότης δὲ δύο κακιῶν, τῆς μὲν καθ’ ὑπερβολὴν τῆς δὲ κατ’ ἔλλειψιν· καὶ ἔτι τῷ τὰς μὲν ἐλλείπειν τὰς δ’ ὑπερβάλλειν τοῦ δέοντος ἔν τε τοῖς πάθεσι καὶ ἐν (5) ταῖς πράξεσι, τὴν δ’ ἀρετὴν τὸ μέσον καὶ εὑρίσκειν καὶ αἱρεῖσθαι.
Μετάφραση

Η αρετή αναφέρεται στα πάθη και στις πράξεις: (25) σ' αυτά η υπερβολή αποτελεί λάθος και ψέγεται, το ίδιο και η έλλειψη, ενώ το μέσον επαινείται και είναι το ορθό· φυσικά, τα δύο αυτά, ο έπαινος και η επιτυχία του ορθού, πάνε μαζί μαζί με την αρετή. Ένα είδος μεσότητας είναι λοιπόν η αρετή, έτσι που έχει για στόχο της το μέσον. Κάτι ακόμη: Το λάθος γίνεται με πολλούς τρόπους (γιατί το κακό και το άπειρο πάνε μαζί, (30) όπως δίδασκαν οι Πυθαγόρειοι, ενώ το καλό πάει μαζί με το πεπερασμένο), το σωστό όμως γίνεται με έναν μόνο τρόπο (γι αυτό και το πρώτο είναι εύκολο, ενώ το άλλο είναι δύσκολο: είναι εύκολο, πράγματι, να αποτύχεις στον στόχο σου και είναι δύσκολο να τον πετύχεις)· να γιατί η υπερβολή και η έλλειψη είναι χαρακτηριστικά της κακίας και η μεσότητα της αρετής:
(35) «καλοί με έναν μόνο τρόπο, κακοί 
με χίλιους τόσους τρόπους».
Η αρετή λοιπόν είναι μια έξη, που α) επιλέγεται ελεύθερα από το άτομο, β) βρίσκεται στο μέσον, στο μέσον όμως το «σε σχέση προς εμάς»· [1107a] το μέσον αυτόκαθορίζεται από τη λογική, πιο συγκεκριμένα, από τη λογική, πιστεύω, που καθορίζει ο φρόνιμος άνθρωπος· είναι μεσότητα μεταξύ δύο κακιών, που η μία βρίσκεται από την πλευρά της υπερβολής και η άλλη από την πλευρά της έλλειψης· και ακόμη με το νόημα ότι ορισμένες κακίες αποτελούν έλλειψη και άλλες πάλι υπερβολή σε σχέση με αυτό που πρέπει, είτε στα πάθη είτε στις πράξεις, (5) ενώ η αρετή και βρίσκει και επιλέγει το μέσον.

Σχόλια
ΑΡΕΤΗ ΕΣΤΙ ΜΕΣΟΤΗΣ ΔΥΟ ΚΑΚΙΩΝ

Με την παραπάνω φράση ορίζει ο αεί Παμμέγιστος Πανεπιστήμων Αριστοτέλης την ΑΡΕΤΗ. Η ηθική του φιλοσοφία καθίσταται κατανοητή μόνον εάν κατανοηθούν πρώτα οι ηθικές αρετές, οι οποίες συνιστούν την ανθρώπινη ηθική ουσία.

Πιο συγκεκριμένα ο Αριστοτέλης γράφει:
Ἔστιν ἄρα ἡ ἀρετὴ ἕξις προαιρετική, ἐν μεσότητι οὖσα [1107a] τῇ πρὸς ἡμᾶς, ὡρισμένῃ λόγῳ καὶ ᾧ ἂν ὁ φρόνιμος ὁρίσειεν. 
Εδώ προσδιορίζει ξεκάθαρα την αρετή ως μία έξη που βασίζεται στην επιλογή. Συνεχίζει όμως, τοποθετώντας την στο μέσον και προσδιορίζοντας τον λόγο αλλά και τον τρόπο που ο συνετός άνθρωπος διαλέγει να ορίσει. 
Ο Σταγειρίτης φιλόσοφος με τη χρησιμοποίηση της λέξεως έξις δηλεί με αυτόν τον τρόπο την συνήθεια της ψυχικής ασκήσεως να ρέπει προς το καλό, το οποίο προσδιορίζεται από τον ίδιο, όπως είπαμε, από την μεσότητα. Ο καθένας θα μπορεί να θεωρηθεί ως ενάρετος μέσα από τις πράξεις του, οι οποίες μαρτυρούν την ηθική του. Καθείς δύναται να δεχτεί την αρετή, αλλά τελειοποιήται με τον εθισμό. Η συμπεριφορά του εναρέτου ανθρώπου προσαρμόζεται με βάση τις ηθικές αρχές. Ο χαρακτήρας του βελτιώνεται με τη συνήθεια, με συνέπεια την ολοκλήρωση της προσωπικότητός του. 
Η ηθική συμπεριφορά αποτελεί τη μόνιμη διάθεση του ανθρώπου βασισμένη στην έξη, τη σταθερή δηλαδή στάση της ψυχής απένανι στα πάθη και στους οποιουσδήποτε εξωγενείς παράγοντες. Η ηθική αρετή κατέχει τη σπουδαιότερη θέση στην αριστοτελική θεωρία, στην οποία όμως τονίζεται και η σημασία της διανοητικής αρετής φρόνησης στη διαμόρφωση του ανθρωπίνου ήθους.

Η αρετή είναι το μέσον ανάμεσα στην υπερβολή και την έλλειψη. Ως τέτοιο μέσον, δεν αφορά τα καθεαυτά πράγματα, αλλά τα σχετικά με εμάς τους ίδιους. Η ηθική αρετή έχει από τη φύση της τη μεσότητα και αυτό είναι που την κάνει να τείνει προς τη τελειότητα και να αποτελεί κάτι το εξαιρετικό, το αξιοπρόσεκτο που ξεχωρίζει από όλες τις άλλες αρετές. Δεν λειτουργεί ως συμβιβαστική λύση ανάμεσα σε δύο αντίθετες έννοιες. Με αυτή την έννοια προσδιορίζεται ως άκρο. Η μεσότητα χαρακτηρίζει μόνο την ηθική αρετή και όχι τη διανοητική, καθότι η μεσότητα αφορά πράξεις και πάθη.

Η Αριστοτελική ηθική φιλοσοφία, η οποία στηρίζεται στην έννοια της αρετής ως έξης, συνδέεται άμεσα με την πολιτική φιλοσοφία. Ο άνθρωπος δεν επιλέγει να είναι ενάρετος για χάρη τους εαυτού του μόνο, αλλά και για το κοινωνικό σύνολο, μέσα στο οποίο είναι και ο ίδιος υποχρεωμένος να ζει. Με την απόκτηση της αρετής διαμορφούται ο ηθικός χαρακτήρας του πολίτη που ενεργώντας με ένα συγκεκριμένο τρόπο δραστηριοποιείται στο περιβάλλον της πολιτείας. Μέσω της αρετής η ηθική συνδέεται με την πολιτική. Η αρετή είναι το μέσον για την ευδαιμονία του ανθρώπου, η οποία αποτελεί το σκοπό κάθε ορθής πολιτείας και πολιτικής. Η ηθική τελείωση του ανθρώπου, το αριστοτελικό ευ ζην, είναι δυνατόν να επιτευχθεί στο εσωτερικό της πολιτικής κοινότητας.

Για να μπορέσει να συγκροτηθεί πολιτικά μια κοινωνία, θα πρέπει να στηρίζει τις βάσεις της στον ενάρετο βίο τόσο των πολιτών όσο και των ηγετών. Η ηθική αρετή πρέπει να είναι απαραίτητο γνώρισμα ενός άρχοντα. Θα μπορέσει να ανταπεξέλθει στα καθήκοντά του με τον καλλίτερο δυνατό τρόπο, αν είναι ενάρετος και ενεργεί ακολουθώντας κάποιους ηθικούς κανόνες. Αλλά και πολίτες θα πρέπει να είναι ενάρετοι. Για αυτόν τον λόγο η πολιτεία θα πρέπει να φροντίζει για την αρετή όλων των πολιτών και να θέτει ηθικούς στόχους, γιατί μόνον με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουν να οδηγηθούν στην ευδαιμονία. Για να λειτουργεί ένα πολίτευμα με ορθό τρόπο, θα πρέπει οι πολίτες να είναι ενάρετοι, κάτι που θα επιτευχθεί με την ηθική διαπαιδαγώγηση. Οι νομοθέτες οφείλουν να κάνουν τους πολίτες καλούς με τον εθισμό. Η πραγματοποίηση αυτού του στόχου θα οδηγήσει στην επιτυχία του πολιτεύματος.

Ο μεγάλος Σταγειρίτης φιλόσοφος έγραψε ύμνο για την Αρετή. Αφορμή στάθηκε η διάθεσή του να τιμήσει έναν παλαιό μαθητή του και φίλο, τον Ερμεία. Τον παραθέτω όπως αναφέρεται από την Άννα Τζιροπούλου στο βιβλίο των Αρχαίων της Ελληνικής Αγωγής:

ΑΡΕΤΗΣ ΥΜΝΟΣ

ΑΡΕΤΑ ΠΟΛΥΜΟΧΘΕ ΓΕΝΕΙ ΒΡΟΤΕΙΩΙ
ΘΗΡΑΜΑ ΚΑΛΛΙΣΤΟΝ ΒΙΩΙ
ΣΑΣ ΠΕΡΙ, ΠΑΡΘΕΝΕ, ΜΟΣΡΦΑΣ
ΚΑΙ ΘΑΝΕΙΝ ΖΗΛΩΤΟΣ ΕΝ ΕΛΛΑΔΙ ΠΟΤΜΟΣ
ΚΑΙ ΠΟΝΟΥΣ ΤΛΗΝΑΙ ΜΑΛΕΡΟΥΣ ΑΚΑΜΑΝΤΑΣ.
ΤΟΙΟΝ ΕΠΙ ΦΡΕΝΑ ΒΑΛΛΕΙΣ
ΚΑΡΠΟΝ, ΙΣΑΘΑΝΑΤΟΝ, ΧΡΥΣΟΥ ΤΕ ΚΡΕΙΣΣΩ
ΚΑΙ ΓΟΝΕΩΝ, ΜΑΛΑΚΑΥΓΗΤΟΟΙΟ Θ' ΥΠΝΟΥ.
ΣΕΥ Δ'ΕΝΕΧ' ΟΥΚ ΔΙΟΣ ΗΡΑΚΛΕΗΣ, ΛΗΔΑΣ ΤΕ ΚΟΥΡΟΙ
ΠΟΛΛ' ΑΝΕΤΛΑΣΑΝ ΕΡΓΟΙΣ
ΣΑΝ ΑΓΕΥΟΝΤΕΣ ΔΥΝΑΜΙΝ.
ΣΟΙΣ ΔΕ ΠΟΘΟΙΣ ΑΧΙΛΛΕΥΣ ΑΙΑΣ Τ' ΑΪΔΑΟ ΔΟΜΟΥΣ ΗΛΘΟΝ
ΣΑΣ Δ'ΕΝΕΚΕΝ ΦΙΛΙΟΥ ΜΟΡΦΑΣ ΚΑΙ ΑΤΑΡΝΕΟΣ ΕΝΤΡΟΦΟΣ
ΑΕΛΙΟΥ ΧΗΡΩΣΕΝ ΑΥΓΑΣ.
ΤΟΙΓΑΡ ΑΟΙΔΙΜΟΙΣ ΕΡΓΟΙΣ, ΑΘΑΝΑΤΟΝ ΤΕ ΜΙΝ ΑΥΞΗΣΟΥΣΙ ΜΟΥΣΑΙ,
ΜΝΗΜΟΣΥΝΑΣ, ΘΥΓΑΤΡΕΣ, ΔΙΟΣ ΞΕΝΙΟΥ ΣΕΒΑΣ ΑΣΚΟΥΣΑΙ
ΦΙΛΙΑΣ ΤΕ ΓΕΡΑΣ ΒΕΒΑΙΟΥ.

Σε ελεύθερη απόδοση του Σίμου Μενάρδου:


ΑΡΕΤΗ, ΠΟΛΥΒΑΣΑΝΗ ΑΓΑΠΗ Τ'ΑΝΘΡΩΠΟΥ,
ΣΥ ΚΑΜΑΡΙ ΑΚΡΙΒΟ ΤΗΣ ΖΩΗΣ,
ΚΑΙ ΝΑ ΣΒΗΣΗ ΓΙΑ ΧΑΡΙ ΣΟΥ, ΚΟΡΗ ΚΑΝΕΙΣ,
ΕΙΝΑΙ ΜΟΙΡΑ ΓΛΥΚΕΙΑ ΖΗΛΕΥΤΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ.
ΠΟΙΟΣ ΕΜΠΡΟΣ ΣΟΥ ΨΗΦΑ ΤΟΥΣ ΙΔΡΩΤΕΣ ΤΟΥ ΚΟΠΟΥ,
ΤΟΣΟΝ ΕΡΩΤΑ ΧΥΝΕΙΣ ΣΤΟΝ ΝΟΥΝ,
ΓΕΝΝΑΣ ΤΟΣΗ ΛΑΧΤΑΡΑ, ΠΟΥ ΠΙΑ ΛΗΣΜΟΝΟΥΝ
ΓΟΝΙΟΥΣ, ΠΛΟΥΤΗ, ΤΟΥ ΥΠΝΟΥ ΞΕΧΝΟΥΝ ΤΗΝ ΓΛΥΚΑΔΑ.
ΓΙΑ ΣΕ, ΚΟΡΗ, ΜΕΓΑΛΑ ΕΙΔΕ Κ'ΕΠΑΘΕ ΠΑΘΗ
Ο ΗΡΑΚΛΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΛΗΔΑΣ ΟΙ ΓΥΙΟΙ.
ΣΤΗΝ ΔΙΚΗ ΣΟΥ ΕΠΕΤΟΥΣΑΝ ΠΑΝΤΟΥ ΠΡΟΣΤΑΓΗ.
ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΘΟ ΣΟΥ Ο ΑΧΙΛΛΕΥΣ ΣΤΟΝ ΑΔΗ ΗΡΘΕ ΚΑΤΩ.
ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΛΛΗ ΣΟΥ ΤΩΡ' ΑΛΛΟΣ ΝΙΟΣ ΠΑΛΙ ΕΧΑΘΗ.
ΜΕΝ Η ΑΙΓΛΗ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ ΟΡΦΑΝΗ,
ΜΟΝ' ΑΘΑΝΑΤΗ ΤΟΥΤΗ ΘΑ ΜΕΙΝ' Η ΘΑΝΗ
ΚΑΙ ΘΑ ΨΑΛΛΟΥΝ ΟΙ ΜΟΥΣΕΣ ΤΟΝ ΝΙΟ ΤΟΝ ΦΕΥΓΑΤΟ.


Να σημειώσουμε ότι ο Αριστοτέλης ταξινομεί τα είδη της Αρετής ως εξής:


Της τελείας αρετής είδη εστί τέτταρα. 
Εν μεν φρόνησις, εν δε δικαιοσύνη, άλλο δ' ανδρεία, τέταρτον σωφροσύνη. 
Τούτων η μεν φρόνησις αιτία του πράττειν ορθώς τα πράγματα. Η δε δικαιοσύνη του εν κοινωνίαις και τοις συναλλάγμασι δικαιοπραγείν. 
Η δε ανδρεία του εν τοις κινδύνοις και φοβεροίς μη εξίστασθαι τρειν (δειλιάσει και φύγει), αλλά μένειν. 
Η δε σωφροσύνη του κραττείν των επιθυμιών και υπό μηδεμιάς ηδονής δουλούσθαι, αλλά κοσμίως ζην. 
Της αρετής άρα το μεν εστι φρόνησις, άλλο δικαιοσύνη, τρίτον ανδρεία, τέταρτον σωφροσύνη.

“Πάλεψα για να σώσω το παιδί μου από τα ναρκωτικά”

“Η κόρη μου ήταν 19 ετών, όταν άρχισε να σνιφάρει ηρωίνη. Μέρα με την ημέρα διαπίστωνα ότι το παιδί μου άλλαζε. Κοιμόταν πολύ, ενώ παλιά ήταν πολύ δραστήρια, δεν επικοινωνούσαμε όπως πριν και είχε ανεξέλεγκτα νεύρα. Όταν κατάλαβα τι συμβαίνει, πανικοβλήθηκα. Δεν ήξερα πώς να το αντιμετωπίσω. Έχασα τη γη κάτω από τα πόδια μου…”.

 
Η κ. Κατερίνα περιγράφει στην “Μ” την περιπέτεια που έζησε προσπαθώντας να σώσει το παιδί της από τον εφιάλτη των ναρκωτικών. Μητέρα ακόμη ενός αγοριού και διαζευγμένη, έπρεπε να σταθεί στα πόδια της και να βρει τη δύναμη να σώσει το παιδί της και να στηρίξει την οικογένειά της.

Όπως λέει, ήταν τυχερή μέσα στην ατυχία της, “διότι το παιδί μου δεν έζησε μεγάλα στερητικά σύνδρομα, επειδή ήταν περιστασιακή χρήστης. Θυμάμαι όμως ένα Σαββατοκύριακο που πονούσε. Της είπα τότε ότι η αγκαλιά της μαμάς είναι φάρμακο κι ένα ολόκληρο Σαββατοκύριακο την κρατούσα αγκαλιά για να απαλύνω τον πόνο της”.

Η κ. Κατερίνα σταματά για λίγο να μιλά. Τα μάτια της έχουν θολώσει. Μπορεί εδώ και σχεδόν τρία χρόνια η κόρη της να είναι “καθαρή”, όμως η ψυχή της το ξέρει πόση δύναμη και πόσος αγώνας χρειάστηκαν για να νικήσει. Άλλωστε, όπως ομολογεί, “φοβήθηκα όταν είδα το παιδί μου στα ναρκωτικά. Ακόμη φοβάμαι. Υπήρχαν στιγμές που έκλαψα, που είπα ότι δεν πάει άλλο. Όμως τώρα μπορώ να χειριστώ καλύτερα την κατάσταση, διότι ο πανικός είναι κακός σύμβουλος”.

Εθελοντές γονείς
Η επαφή της κ. Κατερίνας με το πρόγραμμα εφήβων Θεσσαλονίκης “Ανάδυση” του ΚΕΘΕΑ έγινε μέσω φίλων. Σταδιακά έπεισε και την κόρη της να ενταχθεί στο πρόγραμμα. “Το πρόγραμμα βοήθησε πολύ κι εμένα. Μου έμαθε πώς να συμπεριφέρομαι και τι να προσέχω. Άλλαξε και τη δική μου ζωή. Οι συναντήσεις με τους άλλους γονείς, που βίωναν το ίδιο πρόβλημα, μου έδιναν δύναμη και κουράγιο. Πήγαινα γεμάτη ένταση, με θυμό και στο τέλος έφευγα ανακουφισμένη και ήρεμη”, λέει η κ. Κατερίνα. Κάπως έτσι ξεκίνησε και η ομάδα εθελοντών γονέων του προγράμματος εφήβων “Ανάδυση”, η οποία λειτουργεί εδώ κι ενάμιση χρόνο κι έχει περίπου 15 μέλη.

Η “Ανάδυση”
Το πρόγραμμα εφήβων Θεσσαλονίκης “Ανάδυση” δέχεται παιδιά ηλικίας 13-21 ετών και γονείς. Απευθύνεται σε όλα τα επίπεδα χρήσης (από τους περιστασιακούς μέχρι τους εξαρτημένους), ενώ εξυπηρετεί άτομα απ’ όλη τη Βόρεια Ελλάδα. Η διάρκεια του προγράμματος, το οποίο είναι δωρεάν, κυμαίνεται από κάποιους μήνες έως τρία χρόνια, ανάλογα με το επίπεδο της χρήσης.

“Απεξάρτηση για μας σημαίνει ξαναβρίσκω τη ζωή μου. Ένας άνθρωπος που έρχεται εδώ, σκοπό έχει να βρει τον εαυτό του, να ‘ξαναμεγαλώσει’, να αναλάβει τις ευθύνες της ζωής του, να αντιμετωπίζει νομικά ή ιατρικά ζητήματα και να βρει φίλους ‘καθαρούς’”, δηλώνει στη “Μ” ο αναπληρωτής υπεύθυνος του ΚΕΘΕΑ “Ανάδυση” Δημήτρης Θεοδωρίδης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του προγράμματος για το 2009, οι έφηβοι έχουν την πρώτη τους επαφή με τα ναρκωτικά στην ηλικία των 15,5 ετών, ενώ ξεκινούν συνήθως με χασίς (85%). Κατά την περσινή χρονιά προσήλθαν στο πρόγραμμα 79 έφηβοι, εκ των οποίων το 65% ήταν αγόρια. Το 49% είναι μαθητές / σπουδαστές / φοιτητές, το 27% άνεργοι και το 13% έχει σταθερή απασχόληση.

Κύρια ουσία κατάχρησης ήταν για το 57% το χασίς και για το 41% η ηρωίνη. Το 28% έχει χωρισμένους γονείς, το 29% αντιμετωπίζει προβλήματα με τη σωματική του υγεία και το 18% έχει διαγνωσμένα ψυχικά προβλήματα. Επίσης, το 93% πίνει έως 5 ποτά την εβδομάδα και το 39% καπνίζει πάνω από 20 τσιγάρα καθημερινά.

"Υπάρχεις και εσύ"
Εκδήλωση-φόρο τιμής για τα θύματα από τη χρήση των ναρκωτικών διοργανώνει σήμερα, από τις 20.30-23.00, στην πλατεία Ναυαρίνου, το πρόγραμμα εφήβων Θεσσαλονίκης "Ανάδυση" του ΚΕΘΕΑ, στο πλαίσιο της αυριανής Παγκόσμιας Ημέρας Κατά των Ναρκωτικών.

Η εκδήλωση θα περιλαμβάνει συμβολικό άναμμα κεριών στη μνήμη των ανθρώπων που πέθαναν από τα ναρκωτικά, μηνύματα των περαστικών υπέρ της απεξάρτησης των νέων, ενημερωτικό περίπτερο απ' όπου θα δίνονται πληροφορίες για τα προγράμματα του ΚΕΘΕΑ και έκθεση φωτογραφίας του Κέντρου Υποδοχής κι Επανένταξης Θεσσαλονίκης του ΚΕΘΕΑ με θέμα "Υπάρχεις και εσύ".
------------------------------------------------------
Πηγή: ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ- Της Νικολέτας Μπούκα

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΗΣ ΒΟΗΘΕΙΑΣ ΣΤΙΣ ΦΥΛΑΚΕΣ ΑΥΛΩΝΑ

Αγαπητοί φίλοι,
θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι εδώ και κάποιους μήνες το "Μαζί για το Παιδί" καθώς και τα σωματεία του, ενισχύουν τις παιδικές φυλακές "ΑΥΛΩΝΑ" με υλικά αγαθά που τα έχουν πραγματικά ανάγκη. 
Για το λόγο αυτό ο δικός μας σύλλογος ανέλαβε να συγκεντρώσει πράγματα της κατηγορίας 4 (βλέπε παρακάτω) και κυρίως ξυραφάκια bic (είναι τα μόνα που επιτρέπονται), οδοντόκρεμες, σαπούνια και σαμπουάν.
Φυσικά όποιος θέλει να προσφέρει είδη από τις υπόλοιπες κατηγορίες, είναι ευπρόσδεκτα. Περιμένουμε μια ακόμη φορά τη βοήθεια όλων σας, ώστε να μπορέσουν και αυτά τα παιδιά να κάνουν την καθημερινότητά του λίγο ποιο εύκολη.

Η παράδοση των αγαθών μπορεί να γίνεται :
  • κάθε Δευτέρα και Τετάρτη 7-9μμ στα γραφεία επί της οδού Μακρυνίτσας 12-14, Αθήνα πλησίον μετρό "ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ"
  • κάθε Τρίτη 12-2πμ στον ημιόροφο της οδού Μεσογείων 24, Αθήνα (Παράρτημα Νοσ.Παίδων Αγ.Κυριακού)
                              μέχρι 16 Ιουλίου 2010
Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων για τη συνεργασία!

Με εκτίμηση,
το Δ.Σ. της ΠΕΑΝΔ

Αγαπητά μέλη της Ένωσης Μαζί για το Παιδί,

Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας των Φίλων του Παιδιού που έστειλαν βοήθεια στις παιδικές φυλακές Αυλώνα το ΔΣ της Ένωσης αποφάσισε να συνεχίσει αυτή την προσπάθεια εφόσον οι ανάγκες εξακολουθούν να είναι πολύ μεγάλες.
Υπολογίζεται ότι 250 από τους 360 συνολικά κρατούμενους είναι άποροι και  είναι αγόρια ηλικίας από 16 - 23 ετών (Μέσος όρος ηλικίας 19-20 ετών).

Χρειάζονται με σειρά προτεραιότητας:

1.       Συγκεκριμένα φάρμακα
Ταμπλέτες Trebon, Comtrex Gold, Niflamol, Zantac, Mucothiol Σιρόπι, Panadol Αναβράζον, Buscopan, Benzyl Sol,  Mesulid, Amoxil, Seclor, Counterpain Κρέμα. Τα φάρμακα παραλαμβάνει ο αρμόδιος του ιατρείου της φυλακής υπογράφοντας ειδικό έγγραφο για την παραλαβή τους. Τα φάρμακα της φυλακής δεν επαρκούν γιατί τα αγοράζει με χρήματα από το ταμείο των απόρων.
2.       Τηλεκάρτες
Οι περισσότεροι άποροι είναι αλλοδαποί και δεν έχουν τη δυνατότητα να επικοινωνήσουν με τους δικούς τους ακόμα κι όταν έχουν μεγάλη ανάγκη. Μας ζήτησαν λοιπόν τηλεκάρτες για καρτοτηλέφωνα του ΟΤΕ. Παρακάλεσαν αν μπορούμε να τους προμηθεύσουμε με κάρτες των 10 ευρώ.  
ΠΡΟΣΟΧΗ ΟΧΙ ΧΡΟΝΟΚΑΡΤΕΣ.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΟΝΤΑΙ
3.       Ρούχα και εσώρουχα
Τα ρούχα και τα εσώρουχα πρέπει να είναι αντρικά  medium και large για παιδιά ηλικίας 19 -20 δηλαδή όχι κουστούμια! Μαζέψτε παντελόνια τζιν, φόρμες μπλουζάκια και εσώρουχα.
4.       Είδη ιματισμού και ατομικής υγιεινής
Σαπούνια, σαμπουάν, οδοντόπαστες, οδοντόβουρτσες, ξυραφάκια bic επιτρέπονται, πετσέτες μπάνιου και προσώπου, χαρτί υγείας απορρυπαντικό ρούχων σε σκόνη.
5.       Σχολικά είδη- βιβλία ξενόγλωσσα
Φάκελοι αλληλογραφίας, μολύβια, τετράδια, είδη ζωγραφικής και ελληνικά και ξενόγλωσσα βιβλία στα αραβικά,  αλβανικά, αγγλικά,
Γαλλικά κα.

Έπειτα από επικοινωνία που είχαμε με το σωματείο η «ΘΕΟΤΟΚΟΣ» με ενημέρωσαν ότι είναι διατεθειμένοι να μας βοηθήσουν παραχωρώντας μας ένα χώρο για να συγκεντρώσουμε τα πράγματα εκεί. Θα ήθελα να παρακαλέσω θερμά για να προσπαθήσουμε να καλύψουμε τις ανάγκες τους όσο καλύτερα γίνεται να δημιουργήσουμε 5 ομάδες που θα αποτελούνται από 2 σωματεία η κάθε μια και θα συγκεντρώνει πράγματα από 1 κατηγορία από τα παραπάνω. 

Επειδή τα είδη είναι πολλά και χρειάζεται συντονισμός σας παρακαλώ θερμά να μου απαντήσετε μέχρι τη Δευτέρα το αργότερο για το ποια κατηγορία ειδών θα συγκεντρώσετε.

Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων για τη συνεργασία!

Με εκτίμηση
Μαρία Χατζηνικολάκη

Υπεύθυνη Επικοινωνίας και Ανάπτυξης
Ένωση Μαζί για το Παιδί
Αγίου Θωμά 14, Αθήνα 115 27
Τηλ. 210 7782281  
Φαξ. 210 7482664
Email. mhatzinikolaki@mazigiatopaidi.gr
Μας το έστειλε η  Marialena

K'naan - Wavin' Flag (2010 FIFA World Cup™ Kick-off Concert)



Καλημέρα

Καλό πρωινό από την Νότια Αφρική με στυλ και ρυθμό

Η Ελληνική γλώσσα σε 303 πανεπιστήμια, από την Ινδία ως τη Βενεζουέλα

Τα ελληνικά είναι μια δύσκολη και λίγο ομιλούμενη γλώσσα. 
Ποιος γνωρίζει όμως πως στην Αυστραλία υπάρχουν 18 πανεπιστημιακές σχολές και 149 δημόσια σχολεία που διδάσκουν τη νεοελληνική γλώσσα, στην Ινδία δύο πανεπιστημιακές σχολές, στην Ιταλία 15 πανεπιστημιακές σχολές και τρία δημόσια σχολεία, στην Ισπανία 20 πανεπιστημιακές σχολές και τρία δημόσια σχολεία;

Αλλά και στη Συρία, τη Λιθουανία, την Ιαπωνία, τη Νότιο Αφρική, τη Βενεζουέλα, τη Σλοβενία, τη Ρωσία, το Ισραήλ...


Διευθύνσεις και πληροφορίες για όλα τα ακαδημαϊκά, δημόσια και ιδιωτικά ιδρύματα που παρέχουν μαθήματα της ελληνικής γλώσσας στην Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό περιέχει ο οδηγός στην αγγλική με τον... τίτλο «Institutions Offering Courses of Modern Greek in Greece and abroad» (Ιδρύματα που προσφέρουν μαθήματα νεοελληνικής γλώσσας στην Ελλάδα και το εξωτερικό) που εξέδωσε το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Διεθνών Εκπαιδευτικών Σχέσεων του υπουργείου Παιδείας.
Ο νεοεκδοθείς οδηγός παρέχει διευθύνσεις και πληροφορίες για 303 πανεπιστημιακές σχολές σ' ολόκληρο τον κόσμο και για 269 δημόσια σχολεία, αφενός για μαθήματα «νέας ελληνικής για ξένους» που παρέχονται με οργανωμένο τρόπο στην Ελλάδα (από ακαδημαϊκούς, δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς) και αφετέρου για τα πλήρη προγράμματα νεοελληνικών σπουδών, τα προσφερόμενα από πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο. 
Σε επίμετρο δίνονται: μικρή δειγματοληψία κοινοτικών (παροικιακών, εκκλησιαστικών κ.ά) σχολείων στην αλλοδαπή όπου διδάσκεται η ελληνική γλώσσα, βασική βιβλιογραφία εγχειριδίων και βοηθημάτων για τη διδασκαλία της νέας ελληνικής ως ξένης γλώσσας και τέλος οι διευθύνσεις των ελληνικών προξενικών αρχών στο εξωτερικό, όπου μπορούν να απευθύνουν οι ενδιαφερόμενοι τα σχετικά ερωτήματά τους.

Η νέα έκδοση αποτελεί πλήρη αναθεώρηση και συμπλήρωση της έκδοσης του 1995 με τον ίδιο τίτλο. Ο οδηγός όπως και οι δώδεκα μέχρι σήμερα εκδόσεις του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας διατίθεται μέσω του βιβλιοπωλείου της «Εστίας» ενώ το υλικό του θα είναι σύντομα προσπελάσιμο και στους επισκέπτες της ηλεκτρονικής σελίδας του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας στο διαδίκτυο

Πηγή agrino org
Το είδαμε στο Πύλη Ιάσωνος

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki