Wednesday, 11 December 2019

Τρόποι να εκφράζουμε Τρυφερότητα στα Παιδιά

Εμπνευσμένοι από το σύστημα Μοντεσσόρι

Ως μέρος της εκπαίδευσής μου για να γίνω δασκάλα της μεθόδου Μοντεσσόρι, έμαθα ότι δίνουμε έμφαση στο χτίσιμο των σχέσεων με τα παιδιά. 
Όταν ένα παιδί μπει στην τάξη, «κατεβαίνουμε» στο ύψος του, κάνουμε χειραψία και έχουμε οπτική επαφή (αν είναι δεκτικό σε αυτή), λέγοντας κάτι ευχάριστο, όπως: 
«Είμαι τόσο χαρούμενη που είσαι εδώ σήμερα». 
Αυτό οφείλεται στο ότι η Montessori εστιάζει στο παιδί ολιστικά και περιλαμβάνει την σωματική και συναισθηματικά ευεξία του. 
Επίσης είναι ευκολότερο ένα παιδί να έχει καλές επιδόσεις αν νιώθει άνεση και σύνδεση με όλα τα μέλη της τάξης.

Οπότε, παρά την πολυάσχολη ζωή που έχουμε, πώς μπορούμε να βεβαιωθούμε ότι εκφράζουμε αρκετή τρυφερότητα στα παιδιά μας; 
Πώς μπορούμε να βεβαιωθούμε ότι νιώθουν την αγάπη μας; 
Μπορούμε να δοκιμάσουμε τις παρακάτω φράσεις και να τις προσαρμόσουμε ώστε να ταιριάζουν στο στυλ και στην οικογένειά μας.

1. Είμαι τόσο χαρούμενος/η που σε βλέπω
Όταν έγινα δασκάλα, άρχισα να το λέω κάθε πρωί που έμπαινα στην τάξη ως μέρος του χαιρετισμού μου προς τα παιδιά. Είναι δύσκολο να μην ξεκινήσει κανείς τη μέρα του με γκρίνια, από τη στιγμή που όλοι ξυπνάμε τόσο νωρίς, αλλά είναι σημαντικό να τους δείχνουμε ότι είμαστε πραγματικά χαρούμενοι που είμαστε μαζί τους και τα φροντίζουμε.

2. Θες να κάτσουμε λίγο εδώ αγκαλιά;
Μπορείτε να βάζετε το ξυπνητήρι 10 λεπτά νωρίτερα κάθε μέρα και να κάνετε συνήθειά σας λίγες αγκαλιές, όταν ξυπνάτε το παιδί για το σχολείο. 
Ή ίσως, αν βιάζεστε τόσο πολύ, να επιλέξετε καλύτερα ένα Σάββατο πρωί να κάνετε όλοι μαζί για ώρες ένα πάρτι αγκαλιών.

3. Μου αρέσει πολύ που είσαι τόσο γενναιόδωρος/η
Ένα μέρος της εκπαίδευσης  Montessori είναι η αναγνώριση των θετικών ποιοτήτων. Είναι μια στρατηγική ιδιαίτερα αποτελεσματική με παιδιά που αναζητούν αρνητική προσοχή. Πιάστε τα όταν κάνουν κάτι θετικό, όσο μικρό κι αν είναι, και δείξτε πόσο σημαντικό είναι το ότι το έκαναν.
Μήπως το παιδί σας παίρνει συνέχεια τα παιχνίδια από τον μικρότερο αδερφό, αλλά ύστερα συνειδητοποιείτε ότι έχει κάτσει μαζί του κάτω και του διαβάζει παραμύθια; 
Δείξτε τους ότι έχετε παρατηρήσει το θετικό και ότι είναι πολύ σημαντικό και υπέροχο αυτό που κάνει.

4. Υπάρχει κάτι που να θες να συζητήσουμε;
Συχνά ρωτάω τον 3χρονο γιο μου μόλις ξαπλώνει στο κρεβάτι του. Συνήθως δεν έχει κάτι να πει ειδικά εκείνη τη στιγμή της ημέρας, αλλά είναι πολύ σημαντικό για μένα να γνωρίζει ότι είμαι εκεί για να τον ακούσω. 
Φαντάζομαι ότι μια μέρα θα με εκπλήξει με μια απάντηση που θα αποκαλύψει μέρος της σοφίας που κρύβει στην καρδιά του.

5. Σε αγαπώ ό,τι κι αν γίνει
Είναι εύκολο να δείξουμε στο παιδί μας ότι το αγαπάμε όταν είναι ευχάριστο και αξιολάτρευτο, αλλά είναι δυσκολότερο όταν μπλέκουν στο σχολείο ή μας φωνάζουν. 
Ό,τι και αν έχει κάνει στο σχολείο, βεβαιωθείτε ότι γνωρίζουν πως το αγαπάτε και ότι αυτή η αγάπη δεν έρχεται υπό όρους.

Christina Clemer, δασκάλα με ειδίκευση στο σύστημα  Montessori.

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Όλα όσα θέλετε να γνωρίζετε για την κατάθλιψη στην εφηβεία

Η περίοδος της εφηβείας αποτελεί μια από τις πιο ιδιαίτερες χρονικές περιόδους στη ζωή ενός ανθρώπου, καθώς αποτελεί περίοδος εσωτερικού αναβρασμού και συναισθηματικής αναστάτωσης που οφείλεται κυρίως στις βιολογικές αλλαγές και ειδικότερα στις ορμονικές αλλαγές. 
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο συνεχών αλλαγών που πραγματοποιούνται στη ζωή του εφήβου, αρκετοί γονείς δυσκολεύονται να διακρίνουν ή και να αποδεχτούν ότι το παιδί τους μπορεί να παρουσιάζει κατάθλιψη και συχνά νομίζουν ότι είναι κάτι παροδικό ή κάτι φυσιολογικό. 
Όμως όταν πράγματι υπάρχουν ενδείξεις κατάθλιψης, το θέμα χρήζει ιδιαίτερης προσοχής και συχνά μπορεί να χρειάζεται κα βοήθεια από κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας. 
Όσον αφορά στις διαφορές φύλου, έρευνες έχουν δείξει ότι τα κορίτσια εμφανίζουν συχνότερα συμπτώματα κατάθλιψης από ότι τα αγόρια.

Ποια είναι τα συμπτώματα της κατάθλιψης στην εφηβεία;
Η έκφραση των συμπτωμάτων στους εφήβους διαφοροποιείται από αυτή των ενηλίκων. Στους εφήβους συνήθως εμφανίζεται ευερεθιστότητα, κοινωνική απόσυρση, αντικοινωνική συμπεριφορά και χαμηλή επίδοση στο σχολείο.


Πιο συγκεκριμένα:
  • Προβλήματα ύπνου: αϋπνία ή υπερυπνία, που συνδέονται με τη δυσκολία να ξυπνάνε το πρωί για το σχολείο ή να κοιμούνται κατά τη διάρκεια της ημέρας.
  • Προβλήματα διατροφής: ελάττωση ή αύξηση της όρεξης, γεγονός το οποίο έχει ως αποτέλεσμα τη σημαντική απώλεια ή αντίθετα αύξηση του βάρους, χωρίς μεταβολή της δίαιτας.
  • Έλλειψη κινήτρων: φαίνεται να μην έχουν στόχο και παρουσιάζουν ελλιπή ενέργειας που έχει ως συνέπεια  να χάνουν σχολικά μαθήματα και να έχουν χαμηλές επιδόσεις.
  • Έλλειψη ενδιαφερόντων: έχουν έκδηλα μειωμένο ενδιαφέρον και μειωμένη ευχαρίστηση για όλες ή σχεδόν όλες τις δραστηριότητες, η οποία συχνά συνοδεύεται από κόπωση.
  • Δυσκολία στη σκέψη: παρουσιάζουν μειωμένη ικανότητα σκέψης ή συγκέντρωσης ή και έλλειψη πρωτοβουλίας.
  • Ασυνήθιστη κούραση, ανία και παθητική στάση και φαίνονται όλα άσκοπα ή μάταια.
  • Συχνά παρουσιάζουν αντιδράσεις τρομερού εκνευρισμού, θυμού, εχθρότητας.
  • Θλίψη, υπερευαισθησία, συχνό κλάμα, σημάδια κατάπτωσης.
  • Αισθήματα αναξιότητας ή υπερβολικής ή αναιτιολόγητης ενοχής.
  • Κοινωνική απόσυρση και αντικοινωνική συμπεριφορά: κλείσιμο στον εαυτό του και απομάκρυνση από φίλους και παρέες που είχε στο παρελθόν, συχνή απομόνωση.
  • Επίμονες σκέψεις θανάτου, ιδέες αυτοκτονίας ή απόπειρα αυτοκτονίας.
Κάποιος έφηβος/έφηβη δεν είναι απαραίτητο  να παρουσιάζει όλα αυτά τα συμπτώματα, για να θεωρηθεί ότι έχει κατάθλιψη. Αρκούν μόνο μερικά από τα συμπτώματα να υπάρχουν και να έχουν μια σταθερότητα και συνέχεια στο χρόνο.

Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν τους εφήβους που αντιμετωπίζουν κατάθλιψη;
Οι γονείς όταν αναγνωρίζουν αυτά τα συμπτώματα και υποψιάζονται την πιθανότητα κατάθλιψης είναι καλό να αναζητήσουν βοήθεια από κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας. Η έγκαιρη διάγνωση είναι πολύ σημαντική για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης.
Συχνά οι έφηβοι μπαίνουν σε ατομική ψυχοθεραπεία η οποία είναι πολύ ενισχυτική για αυτούς και με πολύ καλά αποτελέσματα, συνδυαστικά πολλές φορές με οικογενειακή ψυχοθεραπεία, η οποία έχει σκοπό να εντοπίσει τις δυσλειτουργίες της οικογένειας και την δυναμική της και να βοηθήσει τα μέλη της να βελτιώσουν τις σχέσεις τους. Ο πιο σημαντικός στόχος των παρεμβάσεων για την κατάθλιψη στους εφήβους είναι η βελτίωση της διάθεσης αρχικά και έπειτα η  έκφραση των συναισθημάτων τους.

Τέλος, για μια πιο ολοκληρωμένη παρέμβαση κρίνεται απαραίτητη η επικοινωνία με το σχολικό περιβάλλον και η ενημέρωση των εκπαιδευτικών, ώστε να υπάρχει  η σωστή διαχείριση του εφήβου και από μέρους τους.

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki