Wednesday, 15 September 2021

Ξέρεις τι θέλω; / Καληνύχτα

Θέλω να γίνω σαν ένα μικρό παιδί.

Να κοιμάμαι, να ξυπνάω και να μην με νοιάζει τίποτα.
Σαν ένα παιδί που όλη την ώρα είναι χαρούμενο.
Που όλη την ώρα του, γελάει.
Ένα παιδί που δεν μεριμνά για τίποτα.
Ούτε για το τι θα φάει, ούτε για το τι θα πιει, ούτε για το αν θα έχει να ντυθεί, να ζεσταθεί, να ταξιδέψει.
Σαν ένα μικρό παιδί που αφήνεται.
Που αφήνεται ολοκληρωτικά στη αγάπη της Μάνας του και του Πατέρα του.
Σαν ένα μικρό παιδί που δεν το νοιάζει για το αύριο.
Σαν ένα παιδί που παραδίνεται ολοκληρωτικά σε αυτούς που το φροντίζουν.

Έτσι θέλω να γίνω.
Σαν ένα μικρό παιδί.

Ξέρεις τι σκέφτομαι;
Ίσως, έτσι, θα έπρεπε να γενούμε όλοι….

Ελευθεριάδης
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Όσα δεν πρέπει να λέμε στα παιδάκια μας

Φράσεις που δεν κάνουν καλό στα παιδιά μας

«Διάβαζε βιβλία για να γίνεις έξυπνο!»

Είναι γεγονός πως η ανάγνωση βιβλίων βοηθάει ιδιαίτερα τους ανθρώπους, πόσο μάλλον ένα παιδί που είναι στη προσπάθεια να μάθει να εκφράζεται σωστά και με πλούσιο λεξιλόγιο. 
Ωστόσο, πιέζοντας το παιδί σου να διαβάζει εξωσχολικά βιβλία του δημιουργείς μια αποστροφή προς αυτά. 
Αντίθετα, κάθισε κάτω και εξήγησε του τα οφέλη που θα του προσφέρει ένα βιβλίο και άφησε το μόνο του να πάρει πρωτοβουλία. Και για να πετύχει αυτό πρέπει να του περιορίσεις περισπασμούς όπως κινητό, τηλεόραση ή άλλα ηλεκτρονικά!

«Μην κάνεις αυτό γιατί θα γίνεις σαν…»
Φράσεις του στυλ «Μη κάνεις αυτό γιατί θα γίνεις σαν εκείνον τον κύριο/σαν εκείνη τη κυρία/σαν τον άστεγο» είναι καταστροφικές για ένα παιδί. 
Με τον τρόπο αυτό το βάζεις στη διαδικασία σύγκρισης και του δημιουργείς και κακές εντυπώσεις για άτομα που μπορεί να μη γνωρίζεις πραγματικά. 
Αυτό που πρέπει να μαθαίνεις στο παιδί σου είναι ότι κάθε άνθρωπος έχει αξία ανεξαρτήτως εμφάνισης ή επαγγέλματος. Έτσι το κάνεις να σέβεται και να μην βλέπει υπεροπτικά τους άλλους!

«Μην το κάνεις αυτό γιατί θα φωνάξω τον παλιατζή να σε πάρει!»
Μια κλασσική φράση που δε πρέπει να λες στα παιδιά σου είναι το «Θα φωνάξω τον παλιατζή να σε παρει». 
Με τέτοιες φράσεις το μόνο που καταφέρνεις είναι να δίνεις λάθος κίνητρα στο παιδί για να κάνει αυτό που θες να κάνει και, το σημαντικότερο, του δημιουργείς φοβίες. 
Οι φοβίες που αναπτύσσουν τα παιδιά ως ενήλικες προέρχονται συνήθως από την παιδική και εφηβική ηλικία οπότε να είσαι πολύ προσεκτική με τέτοιες φράσεις!

«Φάε το φαγητό σου και θα σου πάρω παγωτό!»
Χρησιμοποιείς και εσύ την φράση «Φάε το φαγητό σου και θα σου πάρω παγωτό/σουβλάκια/ πίτσα»; 
Αν απάντησες ναι, τότε μάλλον πρέπει να σταματήσεις αυτή τη κακή συνήθεια. 
Το φαγητό είναι ευαίσθητο θέμα και θέλει προσοχή. 
Με αυτήν την φράση το παιδί παίρνει το μήνυμα πως το ανθυγιεινό φαγητό είναι επιβράβευση. 
Και κάπως έτσι χτίζεται μια προβληματική διατροφική συνήθεια που μπορεί να προκαλέσει πολλά προβλήματα υγείας στο μέλλον, προβλήματα τόσο σωματικά όσο και ψυχικά!

Η επιβράβευση των παιδιών είναι αναγκαία, απλά το φαγητό δεν είναι η κατάλληλη. Επιβράβευσε τα παιδιά σου με μια όμορφη βόλτα στο πάρκο ή σε ένα καινούριο μέρος!

«Σταμάτα να μου κάνεις συνέχεια ερωτήσεις!»
Με τη φράση «Σταμάτα να με ρωτάς συνέχεια» κόβεις τα φτερά ενός παιδιού. 
Το παιδί προσπαθεί να ανακαλύψει τον κόσμο και εσύ είσαι πολύ σημαντική για να το βοηθήσεις σε αυτή τη διαδικασία. 
Πράγματα που εσύ θεωρείς δεδομένα μπορεί να χρειαστεί να τα πεις και δύο και τρεις φορές στο παιδί μέχρι να τα αφομειώσει. Άφησε το παιδί να σου κάνει ερωτήσεις και ενθάρρυνε το να θέλει να μαθαίνει πράγματα!

Μουσική: Η απάντηση στο τι έχει πραγματικά ανάγκη η ψυχή των παιδιών μας

Μια από τις πιο δημοφιλείς εξωσχολικές δραστηριότητες που επιλέγουν οι γονείς και αγαπούν τα παιδιά είναι η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου. Απαντήσεις σε όλες τις απορίες μας και δίνει πολύ χρήσιμες πληροφορίες για τη μουσική εκπαίδευση των παιδιών και τη σημασία της.
Γιατί είναι σημαντικό να μάθει το παιδί ένα μουσικό όργανο;

Η μουσική βελτιώνει τα παιδιά σε πολλαπλά επίπεδα, αφού τα βοηθά να εξελίξουν, όχι μόνο τις γνωστικές αλλά και τις κοινωνικές τους δεξιότητες. Το παιδί μέσα από τη μουσική μαθαίνει να εκφράζει τα συναισθήματά του. Πολλές φορές κάτι που δεν μπορεί να εκφράσει με το λόγο, η μουσική είναι το καλύτερο μέσο. Παίζοντας κάποιο μουσικό όργανο εξωτερικεύει τη χαρά, τη λύπη, ακόμα και τις σκέψεις ή τους προβληματισμούς του. Καλλιεργεί τη φαντασία του, αναπτύσσει τη δημιουργικότητά του, συγκεντρώνεται, οργανώνει τη σκέψη του, πειθαρχεί και μαθαίνει να συνεργάζεται (π.χ. με τη συμμετοχή του σε μια μπάντα) ενώ παράλληλα καλλιεργείται και η αυτοπεποίθησή του (αφού αισθάνεται σημαντικό για την επιτυχή απόδοση της ομάδας). Οι νοητικές λειτουργίες του εγκεφάλου (μνήμη και προσοχή) οξύνονται περισσότερο σε όσα παιδιά λαμβάνουν μουσική παιδεία.

Ποια είναι η καλύτερη ηλικία για να ξεκινήσει το παιδί ένα μουσικό όργανο;

Η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου σε μικρή ηλικία θεωρείται από πολλούς γονείς ότι αποσπά τα παιδιά από πιο «σημαντικά» μαθήματα, όπως τα μαθηματικά και τη γλώσσα. Ωστόσο, πολλές έρευνες αποδεικνύουν ότι ο χρόνος που αφιερώνεται σε μουσικές σπουδές ενισχύει την επίδοση των παιδιών και στα υπόλοιπα μαθήματα. Το παιδί μπορεί να ξεκινήσει να ασχολείται με τη μουσική ως παιχνίδι από την ηλικία των 3 ετών (μουσικοκινητική αγωγή) και να ξεκινήσει μουσικό όργανο στην ηλικία των 6 – 7 ετών.

Πώς να επιλέξουμε τι όργανο να μάθει το παιδί μας;

Το καλύτερο είναι να αφήσετε τα παιδιά να επιλέξουν μόνα τους το μουσικό όργανο που επιθυμούν. Αυτό είναι μια πολύ σημαντική διαδικασία, γιατί κάποια παιδιά εγκαταλείπουν αργότερα τη μουσική επειδή το όργανο δεν είναι αυτό που πραγματικά ήθελαν. Η μουσική προπαιδεία είναι πολύ βοηθητικό μάθημα, ώστε να γνωρίσουν τα μικρά παιδιά όλα τα μουσικά όργανα, όπως επίσης είναι πολύ χρήσιμο να παρακολουθούν συναυλίες, κονσέρτα κ.τ.λ.

Σπουδές σε ωδείο ή ιδιαίτερα μαθήματα;

Και στις δύο περιπτώσεις τα μαθήματα είναι ατομικά. Το ωδείο όμως έχει σαφώς περισσότερα πλεονεκτήματα. Το παιδί έρχεται σε επικοινωνία με άλλα παιδιά του ίδιου ενδιαφέροντος, πράγμα που το βοηθά στη κοινωνικοποίησή του. Συμμετέχει σε συναυλίες, εκδηλώσεις, μουσικές μπάντες, χορωδίες, θεωρητικά τμήματα και το σημαντικότερο είναι ότι μπορεί να αποκτήσει κάποιο πτυχίο. Εδώ βέβαια, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή από τους γονείς να βρουν κάποιο ωδείο ή μουσική σχολή που να είναι αναγνωρισμένη από το κράτος.

Διδάσκετε 26 χρόνια, από την εμπειρία σας πιστεύετε ότι υπάρχουν ταλέντα;

Φυσικά και υπάρχουν ταλέντα. Είναι κάτι που ένας έμπειρος καθηγητής το αντιλαμβάνεται αμέσως. Στη μουσική, όμως, και γενικότερα στις τέχνες, έχουν δικαίωμα όλοι. Ο καλός δάσκαλος πρέπει με αγάπη να αγκαλιάσει τους ταλαντούχους και μη μαθητές του και να τους μεταδώσει την αγάπη του για τη μουσική και τις γνώσεις του.

Μια τελευταία συμβουλή για τους γονείς;

Η συμβουλή μου είναι, να επιτρέψουν στη μουσική να είναι αναπόσπαστο μέρος της ζωής του παιδιού τους αλλά χωρίς να έχουν σκοπό της ζωής τους να αναθρέψουν μία μουσική ιδιοφυία. Τα παιδιά “θαύματα”, όπως ο Μότσαρτ που έγραψε την πρώτη του συμφωνία στα 8 χρόνια του, είναι σπάνια. Η παρουσία της μουσικής είναι αυτό που έχει σημασία. Όταν «εκθέτουμε» το παιδί στον πολιτισμό, αποκτά μια γεύση για τα πράγματα που θα τροφοδοτούν την ψυχή του στο μέλλον και η μουσική κάνει ακριβώς αυτό: Τροφοδοτεί την ψυχή!

Διευθύντρια του ωδείου “Μουσική Δημιουργία Αθηνών” και καθηγήτρια πιάνου Μαρία Οικονομάκου
 
infokids.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki