Thursday, 23 September 2010

Προς τα παιδιά των Λυκείων: Ας ξεσηκωθούμε όλοι !

Χτυπήστε τη μετριότητα, τον συμβιβασμό και τη μιζέρια σαν την χειρότερη αρρώστια. Μας κοροϊδεύει το σύστημα, που αυτό υπαίτιο για όλα, μας οδηγεί σε υπαρκτικό εκφυλισμό.
Ἀγαπητά μας παιδιά,
          
Σᾶς εὔχομαι ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ μὲ πρόοδο στὸν ἀγῶνα τῆς μόρφωσής σας καὶ ὄμορφες ἐμπειρίες σχολικῆς ζωῆς!

          Μόλις πρὶν ἀπὸ λίγο ὁλοκληρώθηκε ὁ ἁγιασμός. Ἦλθε ὁ ἱερέας, ἰδιόμορφα ντυμένος, διάβασε μερικὰ λόγια ποὺ λίγοι τὰ κατάλαβαν, ἔκανε κάποιες κινήσεις στοὺς περισσότερους ἀκατανόητες καὶ τέλειωσε. 
Ὅλο αὐτὸ μοιάζει μὲ κατάλοιπο ἄλλων παλαιότερων ἐποχῶν. Οἱ πολιτικοί μας δὲν τὸ πιστεύουν, ἀλλὰ διστάζουν νὰ τὸ καταργήσουν. Ἐσᾶς δὲν σᾶς ἐνδιαφέρει, γιατὶ σὲ λίγο θὰ τελειώσει καὶ μετὰ τοῦ χρόνου πάλι. Κάποιες Ἀνεξάρτητες Ἀρχὲς ἀντιδροῦν, ἀλλὰ πρὸς τὸ παρὸν ἄκαρπα. Κανεὶς δὲν τὸ καταλαβαίνει ὅπως γίνεται. Οὔτε καὶ ἡ Ἐκκλησία. Ἁπλᾶ, αὐτὴ τὸ δέχεται ὡς κεκτημένο δικαίωμά της ποὺ δὲν θὰ ἤθελε νὰ τὸ χάσει. Δὲν ὑπάρχει κανένας λόγος νὰ συντηροῦμε στὴν οὐσία νὰ ἐξευτελίζουμε κάτι ἱερό, ποὺ ὅμως εἴτε δὲν καταλαβαίνουμε εἴτε δὲν θέλουμε εἴτε δὲν σεβόμαστε. Σκέφθηκα λοιπόν, ἔτσι ποὺ καταντήσαμε τὸν ἁγιασμό, φέτος νὰ μὴν τὸν κάνουμε. Νὰ πῶ στοὺς Ἱερεῖς νὰ καθήσουν στοὺς Ναοὺς καὶ ἀπὸ ἐκεῖ νὰ προσευχηθοῦν γιὰ σᾶς. Ἴσως ἔτσι ὁ Θεὸς νὰ τοὺς ἄκουγε περισσότερο. Ὑποχώρησα, πρῶτον γιατὶ κάποιοι δὲν εἶναι ἕτοιμοι νὰ τὸ δεχθοῦν καὶ δὲν θέλησα ὡς Ἐπίσκοπος νὰ τοὺς λυπήσω, καὶ δεύτερον γιατὶ πρὶν τὸ κάνω ἔπρεπε νὰ σᾶς εἰδοποιήσω.
          Αὐτοὶ ὅμως ποὺ ἔβαλαν αὐτοὺς τοὺς ἁγιασμοὺς στὴ ζωή μας τὸ πίστευαν. Πίστευαν ὅτι μαζὶ μὲ τὴν ἀνθρώπινη προσπάθεια χρειάζεται καὶ ὁ φωτισμὸς καὶ ἡ βοήθεια τοῦ Θεοῦ. Πίστευαν στὸν Θεό. Εἶχαν σχέση ζωντανὴ μαζί Του. Τὸν ἤθελαν στὴ ζωή τους ὡς ὅ,τι πολυτιμότερο ὑπάρχει. Ἤθελαν ὅλα νὰ τὰ ἀρχίζουν μὲ τὴν εὐλογία τοῦ Θεοῦ. Ἂν εἶναι ἔτσι, φυσικὰ νὰ γίνεται ὁ ἁγιασμός. Θὰ εἶναι ἡ πιὸ σημαντικὴ στιγμὴ τῆς χρονιᾶς.
Σήμερα ὅμως Τὸν ξεχάσαμε τὸν Θεὸ καὶ ἁπλᾶ Τὸν διατηροῦμε γιὰ νὰ Τὸν ἀμφισβητοῦμε, νὰ Τὸν εἰρωνευόμαστε ἢ δυστυχῶς καὶ νὰ Τὸν βρίζουμε. Καὶ νά ποῦ φτάσαμε! Νὰ μὴν θέλουμε οὔτε τὰ σύμβολά Του. Καὶ νά ποῦ καταντήσαμε! Χωρὶς Αὐτόν, ἡ ζωή μας νὰ χαρακτηρίζεται ἀπὸ κρίση, ἀδιέξοδα, σύγχυση, αὐτοκαταστροφικότητα, βία καὶ παραλογισμό.
Στὸ σχολεῖο ποὺ ἔρχεστε μπορεῖ νὰ γεμίσουν τὰ κεφάλια σας μὲ πληροφορίες ποὺ οι περισσότερες νὰ μὴν χρειάζονται∙ μὲ γλῶσσες ποὺ δὲν εἶναι δικές μας∙ μὲ ἱστορία ποὺ δὲν εἶναι ἀληθινή∙ μὲ θρησκευτικὰ ποὺ δὲν πείθουν. Νὰ σᾶς δώσουν βαθμοὺς χωρὶς ἀντίκρυσμα. Αὐτὸ ὅμως ποὺ τελικὰ χρειάζεστε εἶναι ἀξίες γιὰ νὰ πλημμυρίσουν τὴν καρδιά σας. Ἀλλὰ αὐτὸ δὲν τὸ δίνει ἡ ἐποχή.

 Ἡ κατάσταση στὸν τόπο μας εἶναι σὲ ἀδιέξοδο. Κάτι πρέπει νὰ γίνει ἄμεσα. Καὶ ἡ ἀλλαγὴ πρέπει νὰ ἀρχίσει ἀπὸ τὸ σχολεῖο. Ἂς ξεσηκωθοῦμε ὅλοι. Δάσκαλοι, γονεῖς καὶ παιδιὰ ἀρνηθεῖτε τὸ ψέμμα καὶ πολεμῆστε το σὰν τὸν μεγαλύτερο ἐχθρό. Χτυπῆστε τὴ μετριότητα, τὸν συμβιβασμὸ καὶ τὴ μιζέρια σὰν τὴν χειρότερη ἀρρώστια. Μᾶς κοροϊδεύει τὸ σύστημα, ποὺ αὐτὸ ὑπαίτιο γιὰ ὅλα, μᾶς ὁδηγεῖ σὲ ὑπαρκτικὸ ἐκφυλισμό. Διεκδικῆστε τὴν πνευματικὴ ἐλευθερία σας μὲ ὅποιο κόστος. Ξαναφέρτε τὴν ἱστορία καὶ παράδοσή μας, τὴ γλῶσσα καὶ τὰ ἤθη μας στὴ ζωή σας. Ἀγωνιστεῖτε γιὰ κοινωνία μὲ εἰλικρίνεια, ἡρωισμό, καθαρότητα καὶ ἐξυπνάδα. Ἀπαιτῆστε πολιτικοὺς ποὺ νὰ ἀγαποῦν τὸν τόπο περισσότερο ἀπὸ τὰ στενὰ μυαλὰ καὶ συμφέροντά τους, ποὺ νὰ σέβονται τὴν ἱστορία περισσότερο ἀπὸ ὅσο προσδοκοῦν τὴν ψῆφο, ποὺ νὰ πονοῦν γιὰ τὸ κατάντημά μας περισσότερο ἀπ’ ὅσο ὑποτάσσονται στὶς ξένες σκοπιμότητες. Ἀξιῶστε Ἐκκλησία ὄχι μὲ ἀδικαιολόγητους συντηρητισμούς, νεκροὺς συμβολισμούς καὶ πομπώδεις τελετουργίες, ὄχι Νομικὸ Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου μὲ δικαιώματα, περιουσίες καὶ διεκδικήσεις, ἀλλὰ Ἐκκλησία μὲ πονεμένο προφητικὸ λόγο, μὲ αὐθεντικὴ πίστη, μὲ θυσιαστικὴ μαρτυρία καὶ ἅγια ζωή∙ Ἐκκλησία ποὺ νὰ ἐμπνέει καὶ νὰ ἔχει πρόταση ζωῆς. Τότε θὰ βρεῖτε τὸν Θεὸ ὁλοζώντανο μέσα σας. Τότε ὁ ἁγιασμὸς δὲν θὰ επιβάλλεται μὲ ἐγκύκλιο τοῦ Ὑπουργείου Παιδείας, ἀλλὰ θὰ ἀποτελεῖ δικό σας αἴτημα. Τότε τὸ σχολεῖο θὰ ξαναγίνει ἡ ἐλπίδα τῆς ἐθνικῆς καὶ πνευματικῆς ἐπιβίωσής μας. Τότε ἡ νέα χρονιὰ θὰ εἶναι ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ. Σᾶς τὸ εὔχομαι μὲ ὅλη μου τὴν καρδιά.

Ὁ Θεὸς μαζί σας, ἀγαπητά μας παιδιά.

Μὲ πατρικὲς εὐχὲς καὶ ὅλη μου τὴν ἀγάπη,
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ† Ὁ Μεσογαίας καὶ Λαυρεωτικῆς ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Από την ομιλία του πρὸς
Τὰ παιδιὰ τῶν Λυκείων τῶν Μεσογείων και τῆς Λαυρεωτικῆς 
με θέμα: «Ἔναρξη σχολικοῦ ἔτους 2010-2011»

Παρέμβαση

Ο φύλακας-άγγελος έμενε δίπλα

Ο Μπεκάντ Ντόμπρα, μετανάστης από την Αλβανία,
έσωσε δύο φορές τους γείτονές του από τη φωτιά 

Ένα «ευχαριστώ» από τους γονείς των παιδιών
 δεν το έχει ακούσει ακόμη. 



Kαθισμένος στη βεράντα του σπιτιού του, έπαιζε στα πόδια του τη μόλις έξι μηνών κόρη του. Δεν δίστασε όμως στιγμή, όταν το βλέμμα του έπεσε στο απέναντι μπαλκόνι όπου ο καπνός και οι γλώσσες φωτιάς πύκνωναν, στην οδό Φραντζή στη Λαμία, την περασμένη Παρασκευή το απόγευμα.

Βγήκε τρέχοντας, και στην κραυγή μιας γυναίκας «είναι παιδιά στο διαμέρισμα» ανέβηκε αμέσως στον 4ο όροφο. Έσπασε την πόρτα, βρήκε στο σαλόνι τα τρία παιδιά, ένα κοριτσάκι και δύο αγοράκια, σοκαρισμένα την ώρα που οι καπνοί έμπαιναν από την μπαλκονόπορτα στο δωμάτιο. Τα κατέβασε κάτω την ώρα που μαζευόταν ο κόσμος της γειτονιάς, ενώ οι φλόγες είχαν αρχίσει να γλείφουν τους τοίχους, προτού φτάσει η Πυροσβεστική.

«Έκανα το σωστό και το καλό. Δεν είμαι ούτε ήρωας ούτε ξεχωριστός» λέει ο 31χρονος Μπεκάντ Ντόμπρα, αλβανικής καταγωγής αρτεργάτης που ζει και εργάζεται στη Λαμία, ο οποίος έσωσε τα τρία ανήλικα. Και αυτή δεν ήταν η πρώτη φορά που έγινε ο φύλακας-άγγελος της διπλανής πόρτας. Πριν από 14 χρόνια, στα 16 του, είχε σώσει με τον ίδιο τρόπο έναν ανήμπορο ηλικιωμένο στην Καβάλα, όπου ζούσε τότε.

«Η φωτιά είχε ξεκινήσει από την κουζίνα του διπλανού διαμερίσματοςόπου έμενε ο ανάπηρος γέροντας. Ετρεξα, τον έβγαλα έξω. Ηταν πολύ δύσκολο για αυτόν να κινηθεί» λέει ο Μπεκάντ. Δεν σκέφτηκε τότε ότι θα το ξανάκανε. Αλλά, όπως λέει, «στην ανάγκη βοηθάς τον γείτονα, τον φίλο, τον άλλον άνθρωπο· όποτε χρειαστεί».
Ο Μπεκάντ είναι πια πατέρας ενός κοριτσιού μόλις έξι μηνών. «Είναι το φως των ματιών μου και η ευτυχία μου». Την περασμένη Παρασκευή καθόταν με το παιδί στη βεράντα του διαμερίσματός του, όταν είδε απέναντι τις πρώτες φλόγες και τον καπνό στο μπαλκόνι.

Η φωτιά, από βραχυκύκλωμα, είχε τυλίξει τις πολυθρόνες και το τραπέζι του μπαλκονιού. Ετρεξε κάτω στον πεζόδρομο της Φραντζή. Και τότε «άκουσα μια υπάλληλο από το σουπερμάρκετ να φωνάζει “πάνω είναι παιδιά, είναι παιδιά στο διαμέρισμα΄΄. Ανέβηκα τις σκάλες, έσπασα την πόρτα και είδα τα παιδιά να είναι μαζεμένα στο σαλόνι και να κοιτούν τους καπνούς που έμπαιναν από την ανοιχτή μπαλκονόπορτα».

Ο Μπεκάντ κατέβασε τα παιδιά στον δρόμο με τη βοήθεια μιας γειτόνισσας που τον ακολουθούσε. Στη συνέχεια, και ενώ ακόμη το όχημα και οι άνδρες της Πυροσβεστικής δεν είχαν εμφανιστεί, ξαναγύρισε στο διαμέρισμα.  
«Προσπάθησα με έναν κουβά νερό και δύο κουβέρτες να σταματήσω τη φωτιά να μην μπει και κάψει το διαμέρισμα». Τα κατάφερε, και μετά ανέλαβαν οι πυροσβέστες να κατασβέσουν τη φωτιά.

Κατεβαίνοντας άκουσε έναν καλό λόγο και πολλά «μπράβο» από τους γείτονες και τους συγκεντρωμένους. Πάντως ένα «ευχαριστώ» από τους γονείς των παιδιών δεν το έχει ακούσει ακόμη. Αχαριστία; «Δουλειές έχουν και αυτοί, ίσως δεν προλαβαίνουν. Εξάλλου το σημαντικό είναι ότι σώθηκαν τα παιδιά. Τα άλλα δεν έχουν νόημα».

Ο Μπεκάντ ήρθε στην Ελλάδα πριν από 17 χρόνια. Εκανε διάφορες δουλειές του ποδαριού, περιπλανώμενος σχεδόν σε όλη τη χώρα, από την Καβάλα ως τον Πύργο Ηλείας, ωσότου στεριώσει, τα τελευταία τέσσερα χρόνια, στη Λαμία. Εργάζεται στο αρτοποιείο του κ. Γιάννη Αντωνόπουλου, ο οποίος χαρακτηρίζει τον Μπεκάντ «καλό άνθρωπο, λίγο ίσως κλειστό σαν χαρακτήρα, αλλά εργατικό και φιλότιμο. Γενικά είναι ήσυχος και καλός άνθρωπος».
Ο κ. Αντωνόπουλος, μάλιστα, ώσπου να μιλήσει στο «Βήμα» αγνοούσε ότι ο υπάλληλός του είχε σώσει τα τρία παιδιά. «Το είχα διαβάσει στην τοπική εφημερίδαόπου δεν γινόταν αναφορά στο όνομά του, αλλά και ο ίδιος δεν ανέφερε τίποτα. Μάλλον το θεωρεί κάτι πολύ φυσικό και απλό». 

Πώς διαβάζουμε ή αφηγούμαστε παραμύθια στα παιδιά

Γράφει ο Ιστορητής
Παιδαγωγός και Συγγραφέας
Δρ Στέλιος Πελασγός 
Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Αφήγησης και Τεχνών του Λόγου Κοζάνης

Το παραμύθι και η ανάγνωσή του πρέπει να είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι του καθημερινού μας προγράμματος με το παιδί. Τα παραμύθια παραδοσιακά ξεκινούν με το υποσχόμενο «Μια φορά και έναν καιρό» και τελειώνουν με το αισιόδοξο «Έζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα». Ανάμεσα στα δυο υπάρχει ένα πλήθος από νοήματα, μηνύματα και οφέλη για τον μικρό αναγνώστη.
Για την αφήγηση μιας ιστορίας στο παιδί έχουμε εξής εναλλακτικές επιλογές: 
την προφορική αφήγηση ή την μεγαλόφωνη ανάγνωση. 
Προφορική αφήγηση είναι η διήγηση παραδοσιακής, λόγιας ή αυτοσχεδιαστικής ιστορίας χωρίς την παρουσία βιβλίου ή άλλου βοηθήματος.
Μεγαλόφωνη ανάγνωση είναι η ανάγνωση του βιβλίου, έτσι ώστε να ακούγεται, με δυνατή φωνή.

Η τέχνη της αφήγησης
Μια αφήγηση γίνεται ιδιαίτερη με την αγάπη και την τρυφερότητα του αφηγητή. Ακόμα και στην περίπτωση που το παραμύθι μπορεί να είναι λίγο τρομακτικό και να προκαλεί φόβο στο παιδί, με την αγάπη και την τρυφερότητα όλα θα ξεπεραστούν και θα «ζήσουν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα».  

Πώς διαβάζουμε ή αφηγούμαστε παραμύθια στα παιδιά
-Zούμε τη χαρά, τον φόβο, την ανασφάλεια και τον ενθουσιασμό κάθε ήρωα, καλού ή κακού.  Με την ταύτιση αυτή, τα ίδια συναισθήματα θα μεταδίδονται και στον ακροατή.
-Δεν χρειάζεται ούτε να κραυγάζουμε, ούτε να φοράμε περίεργα καπέλα. Οι τεχνικές είναι για όσους δεν έχουν σχέση με το κοινό τους.
-Δεν διαβάζουμε το παραμύθι για πρώτη φορά εκείνη τη στιγμή. Το έχουμε διαβάσει μόνοι μας προτού ξεκινήσουμε την αφήγηση.
-Στην περίπτωση που χρειαστεί να διαβάσουμε ένα παραμύθι από βιβλίο, φροντίζουμε έτσι ώστε η γλώσσα και τα νοήματα του να είναι πλούσια και όχι «παιδικά» και απλοποιημένα.
-Διαλέγουμε ειδικό χρόνο και τόπο. Μια γωνιά απόλυτα ήσυχη και μισοσκότεινη. Μια στιγμή της ημέρας ήρεμη. Καθιερώνουμε τον τόπο και τον χρόνο της αφήγησης ή της ανάγνωσης. Μην ξεχνάμε ότι τα παιδιά λατρεύουν την επανάληψη.
-Μετά την αφήγηση, σιωπούμε. Μόνο στη σιωπή μπορεί να δράσει το ίδιο το παραμύθι και τα σύμβολά του, η ενίσχυση της σχέσης γονιού-παιδιού, η τρυφερότητα της αφήγησης. Κάθε άλλη ενέργεια μετατρέπει τον γονιό σε δάσκαλο και το παιδί σε μαθητή, κλονίζει τη σχέση τρυφερότητας και την εμπιστοσύνη του παιδιού και διαφθείρει τη σχέση με το κυνήγι του χρήσιμου και του αποδοτικού.

Η ώρα του παραμυθιού
Το παραμύθι και η ανάγνωσή του πρέπει να είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι του καθημερινού μας προγράμματος με το παιδί. Πρέπει να υπάρχει η ώρα του παραμυθιού. Η ώρα αυτή είναι η ώρα που μετατρέπεται σε σύμβολο κάθε καλό και κακό συμβάν της μέρας, η ώρα της αναπόλησης, της ψύχραιμης αναφοράς.

Υπάρχουν κατάλληλες ώρες για την ανάγνωση ενός παραμυθιού;
Δεν υπάρχουν κατάλληλες ώρες για την ανάγνωση του παραμυθιού. Συνήθως οι πιο κατάλληλες ώρες είναι οι απογευματινές ή οι βραδινές πριν τον ύπνο. Πριν τον ύπνο όμως, δεν μπορούμε να πούμε πολύ τρομακτικά παραμύθια (χρειάζονται οπωσδήποτε και αυτά, αλλά άλλη ώρα).

Πώς επιλέγουμε παραμύθια;
Δεν επιλέγουμε ποτέ ένα παραμύθι επειδή αρέσει σε εμάς, επειδή διαφημίζεται στην τηλεόραση ή έχει γίνει της μόδας. Η επιλογή πρέπει να γίνει από κοινού με το παιδί μας. Έτσι, όχι μόνο θα ικανοποιηθεί από το αποτέλεσμα, αλλά και θα καλλιεργηθεί η μεταξύ μας σχέση.

Υπάρχουν ακατάλληλα παραμύθια ή παιδικά βιβλία;

Ακατάλληλα μπορεί να θεωρηθούν τα παραμύθια ή τα βιβλία που δεν έχουν αίσιο τέλος. Παραμύθια που το τέλος τους δεν είναι «ευτυχισμένο», είναι ακατάλληλα για παιδιά κάτω των δώδεκα ετών. Βιβλία εμπορικά που χρησιμοποιούν την γλώσσα της τηλεόρασης και βιβλία που βαραίνουν τα παιδιά με γνώση χωρίς να τους προσφέρουν στην ουσία τίποτα, θεωρούνται επίσης ακατάλληλα.
Αρκετές φορές οι ηλικίες που αναγράφονται στο οπισθόφυλλο ενός βιβλίου δεν είναι ιδιαίτερα αξιόπιστες για την επιλογή μας. Το καλύτερο μέρος για να αποκτήσουμε κριτήρια επιλογής είναι οι δημόσιες παιδικές βιβλιοθήκες. Από τις βιβλιοθήκες μπορούμε να μάθουμε να επιλέγουμε όταν θα πάμε στο βιβλιοπωλείο.

Ποια είναι τα οφέλη του παραμυθιού;

-Διασκέδαση:
Το παιδί μαθαίνει από μικρό πώς μπορεί μέσα από την όμορφη και ευφάνταστη χρήση του λόγου να λαμβάνει απόλαυση και να διασκεδάζει.
-Άγχη και φοβίες:
Μέσα από την πλοκή του παραμυθιού και συνήθως την μάχη μεταξύ καλού και κακού, το παιδί διαβεβαιώνεται πως ακόμα και οι πιο μικροί και ασήμαντοι μπορούν με βοήθεια και σωστή δράση να αντιμετωπίσουν ακόμα και τους...δράκους.
-Οδηγός ψυχικής ολοκλήρωσης:
Ο ήρωας ή η ηρωίδα μέσα από περιπέτειες ή και σφάλματα, ακολουθούν τα απαραίτητα στάδια για την ψυχική ολοκλήρωση. Μέσω αυτών, οδηγείται και το παιδί με τη σειρά του στην ψυχική του ολοκλήρωση.
-Φαντασία:
Το παραμύθι με τις λίγες λέξεις του και τα σύμβολα του χωρίς πολλές εικόνες και ήχους αναπτύσσουν την μυθοπλαστική και εικονοπλαστική ικανότητα των παιδιών.
-Σχέση γονέα–παιδιού:
Μέσα από τα σύμβολα του παραμυθιού λέγονται πράγματα που το παιδί θα δίσταζε πιθανόν να εκφράσει. Αποδεικνύεται πως ο γονιός μπορεί να αποδεχτεί και να κατανοήσει κάθε φόβο ή ενθουσιασμό του παιδιού του.
-Αξίες:
Το παιδί αρχίζει να αναπτύσσει την εμπιστοσύνη του στις ηθικές και τις κοινωνικές αξίες.

Ευχαριστούμε για την συνεργασία του το Εργαστήρι Μαιρηβή

Τίμησαν τη γυναίκα που εμπόδισε την θαλιδομίδη να φτάσει στις ΗΠΑ
Thalidomide Victims

Η Κέλσι δεν υπέκυψε στην πίεση που δέχτηκε 
από την φαρμακοβιομηχανία για να επιτρέψει 
την πώληση του φαρμάκου.

Frances Kathleen Oldham Kelsey
Η γιατρός που εμπόδισε να φτάσει στην αμερικανική αγορά την δεκαετία του '60 το επικίνδυνο φάρμακο θαλιδομίδη τιμήθηκε χθες από την Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) της χώρας.

Ο λόγος για τη Δρ. Φράνσις Όλνταμ Κέλσι, 96 ετών σήμερα.
Η γιατρός προσελήφθη στην υπηρεσία το 1960. Ήταν εκείνη που δεν έδωσε την άδεια στην φαρμακευτική εταιρεία William S Merrell να κυκλοφορήσει την θαλιδομίδη στις Ηνωμένες Πολιτείες επειδή είχε διαβάσει εκθέσεις ότι το φάρμακο συνδεόταν με γενετικές ανωμαλίες.

Η θαλιδομίδη ήταν ένα από τα φάρμακα που οι γυναικολόγοι συνήθιζαν να συνταγογραφούν στις έγκυες για να αντιμετωπίζουν την πρωινή αδιαθεσία και τη ναυτία.
Την εποχή εκείνη δεν ήταν γνωστό ότι φάρμακα που παίρνει μια μέλλουσα μητέρα επηρεάζουν το έμβρυο.


Στην Ευρώπη, στα τέλη της δεκαετίας του '50 και στις αρχές του '60 περίπου 20.000 παιδιά γεννήθηκαν με ατροφικά ή ανύπαρκτα μέλη εξαιτίας της λήψης του συγκεκριμένου φαρμάκου.
Η Κέλσι δεν υπέκυψε στην πίεση που δέχτηκε από την φαρμακοβιομηχανία για να επιτρέψει την πώληση του φαρμάκου.
Από την υπόθεση και με βάση τις εργασίες της γιατρού, το αμερικανικό Κονγκρέσο ψήφισε νέους αυστηρότερους νόμους σχετικά με τις κλινικές δοκιμές και τη διανομή φαρμάκων στην αγορά.
Προς τιμή της, η FDA θέσπισε ετήσιο βραβείο που θα δίνεται σε έναν από τους επιστήμονες που εργάζονται στην υπηρεσία και συνέβαλαν στην προστασία του καταναλωτή.
πηγή

Το Σύνδρομο του Μπιμπερό: Πολυτερηδονισμός νεογιλών δοντιών - Nursing bottle syndrome

Τι είναι το σύνδρομο του μπιμπερό;

Είναι ο απότομος τερηδονισμός του συνόλου ή σχεδόν του συνόλου των νεογιλών δοντιών, εξαιτίας της εκτεταμένης και λανθασμένης χρήσης του μπιμπερό ή του θηλασμού. Είναι η πιο συνηθισμένη πάθηση των δοντιών των παιδιών κάτω των τριών ετών.
Πώς προκαλείται το σύνδρομο του μπιμπερό;

Το γάλα και οι χυμοί φρούτων περιέχουν ζάχαρη. Όταν αυτά τα ζαχαρώδη υγρά παραμένουν για μεγάλη διάρκεια στο στόμα ενώνονται με τα βακτήρια του στόματος και παράγουν οξέα, τα οποία καταστρέφουν την αδαμαντίνη των νεογιλών δοντιών. Να σημειώσουμε εδώ ότι η αδαμαντίνη των νεογιλών δοντιών δεν έχει την ίδια σκληρότητα με την αδαμαντίνη των μόνιμων δοντιών.

Το σύνδρομο του μπιμπερό το συναντάμε συνήθως σε παιδιά που χρησιμοποιούν το μπιμπερό ή θηλάζουν για μεγάλο χρονικό διάστημα κατά τη διάρκεια της ημέρας ή κοιμούνται με αυτό, με αποτέλεσμα τη μεγάλη παραμονή της ζάχαρης στα δόντια.
Επίσης, το συναντούμε σε παιδιά που δεν θέλουν το μπιμπερό και οι μητέρες καταφεύγουν στη λύση του να εμβαπτίζουν το λαστιχένιο τμήμα του μπιμπερό ή τη θηλή σε ζάχαρη ή μέλι.

Δεν θα πρέπει, δηλαδή, τα παιδιά να πίνουν γάλα και χυμούς φρούτων;

Φυσικά και θα πρέπει τα παιδιά να πίνουν γάλα και χυμούς φρούτων, αλλά δεν θα πρέπει να κάθονται να το «διασκεδάζουν», περιφερόμενα με ένα μπιμπερό στο χέρι όλη τη μέρα. Επίσης δεν θα πρέπει να κοιμούνται με το μπιμπερό.

Πώς θα καταλάβω ότι το παιδί μου πάσχει από το σύνδρομο του μπιμπερό;

  1. Πέρα από τις συνήθειες του παιδιού, το πρώτο σημάδι που θα δείτε είναι λευκά στίγματα ή γραμμές (σαν κιμωλία) πάνω στα άνω μπροστινά δόντια, συνήθως κοντά στα ούλα. Τα άνω μπροστινά δόντια, λόγω θέσης, αλλά και επειδή είναι από τα πρώτα δόντια που ανατέλλουν στο στόμα, επηρεάζονται και πρώτα. Τα κάτω δόντια συνήθως επηρεάζονται αρκετά αργότερα, καθώς τα προστατεύει η γλώσσα, αλλά και το σάλιο. Τα λευκά σημάδια υποδηλώνουν την απασβεστίωση της αδαμαντίνης των δοντιών, η αδαμαντίνη δηλαδή μαλακώνει και τελικά προκαλείται τερηδόνα
  2. Δείτε αν το παιδί σας ενοχλείται, όταν πίνει κρύα υγρά ή τρώει κάτι που περιέχει ζάχαρη. 
  3. Αν η τερηδόνα έχει προχωρήσει, θα αρχίσετε να βλέπετε μαύρα στίγματα ή και κοιλότητες πάνω στα μπροστινά άνω δόντια. Η εξέλιξη της τερηδόνας είναι απότομη και συνήθως μη αναστρέψιμη, γι’ αυτό αν έχετε δει τέτοια σημάδια επικοινωνήστε άμεσα με τον οδοντίατρο σας. Ο οδοντίατρος, αφού εξετάσει το παιδί και εκτιμήσει την κατάσταση, θα προβεί στις κατάλληλες ενέργειες.
  4. Δείτε αν το παιδί σας ενοχλείται, όταν πίνει κρύα υγρά ή τρώει κάτι που περιέχει ζάχαρη.
  5. Αν η τερηδόνα έχει προχωρήσει, θα αρχίσετε να βλέπετε μαύρα στίγματα ή και κοιλότητες πάνω στα μπροστινά άνω δόντια. Η εξέλιξη της τερηδόνας είναι απότομη και συνήθως μη αναστρέψιμη, γι’ αυτό αν έχετε δει τέτοια σημάδια επικοινωνήστε άμεσα με τον οδοντίατρο σας. Ο οδοντίατρος, αφού εξετάσει το παιδί και εκτιμήσει την κατάσταση, θα προβεί στις κατάλληλες ενέργειες.
Τι μπορώ να κάνω για να προλάβω το σύνδρομο του μπιμπερό;
  1. Κάθε φορά που το παιδί πίνει από το μπιμπερό ή μετά το θηλασμό θα πρέπει να καθαρίσετε τα νεογιλά δόντια του, ανεξάρτητα από το πόσες φορές θα φάει τη μέρα. Αυτό μπορεί να γίνει εύκολα με λίγο νερό και μια γάζα ή μια μπατονέτα και φυσικά χωρίς οδοντόκρεμα. Η τεχνική είναι απλή: βουτάμε σε λίγο νερό τη μία άκρη της γάζας ή τη μπατονέτα και περνάμε ένα ένα τα δόντια απαλά με κίνηση από τα ούλα προς τα δόντια. Γυρνάμε την άλλη άκρη της μπατονέτας ή της γάζας και στεγνώνουμε τα δόντια με την ίδια κίνηση.
  2. Αν βλέπετε ότι το παιδί σας έχει τη συνήθεια να χρησιμοποιεί το μπιμπερό για πολλές φορές και πολλές ώρες την ημέρα ή ακόμα και το βράδυ, μπορείτε να αντικαταστήσετε το περιεχόμενο του μπιμπερό με νερό και επικοινωνήστε με τον/την παιδίατρο σας.
  3. Μην προσθέτετε έξτρα ζάχαρη στα ροφήματα του παιδιού
  4. Αν διψάει, προτιμήστε να του δώσετε νερό αντί για χυμό. Η υπερκατανάλωση χυμών δεν βοηθάει το παιδί να αναπτυχθεί σωστότερα, ενώ η μικρή κατανάλωση νερού επηρεάζει τη σωστή λειτουργία του ουροποιητικού του συστήματος, αλλά και της ποσότητας φθορίου που λαμβάνει καθημερινά.
  5. Η επίσκεψη για ένα chekup στον οδοντίατρο θα πρέπει να γίνεται από την ανατολή του πρώτου δοντιού ή το αργότερο μετά τα πρώτα του γενέθλια.
Αφού τα δόντια είναι νεογιλά και θα αλλάξουν, γιατί τόσος κόπος να τα προστατέψουμε;
Επικρατεί η αντίληψη ότι, αφού τα νεογιλά δόντια θα αλλάξουν, δεν πειράζει να είναι χαλασμένα. ΕΙΝΑΙ ΛΑΘΟΣ!!!. Η ύπαρξη των υγιών νεογιλών δοντιών συνδέεται με τη
σωστή διατροφή του παιδιού. Η σωστή διατροφή προϋποθέτει το παιδί να μπορεί να φάει χωρίς να πονάει. Από την άλλη, η πρώιμη εξαγωγή νεογιλών δοντιών, τα οποία έχουν τερηδόνα, μπορεί να δημιουργήσει περαιτέρω προβλήματα, καθώς τα νεογιλά δόντια «κρατάνε τη θέση» για τα αντίστοιχα μόνιμα δόντια.

Μια 40χρονη επιχείρησε να πουλήσει το εγγόνι της

Tο νεογέννητο εγγόνι της επιχείρησε να πουλήσει μια 40χρονη γυναίκα, που συνελήφθη για απόπειρα παράνομης υιοθεσίας βρέφους.

Η σύλληψή της έγινε μετά από καταγγελίες επιχειρηματία τον οποίο πλησίασε ζητώντας του να μεσολαβήσει ώστε να βρεθεί μια οικογένεια που θα είχε την δυνατότητα να το υιοθετήσει έναντι της καταβολής χρηματικού ποσού, καθώς σύμφωνα με τα λεγόμενα της, η οικογένεια αδυνατούσε να το κρατήσει αφού οι συνθήκες διαβίωσης της είναι άθλιες.
Η 40χρονη απέφυγε να προσδιορίσει το οικονομικό αντάλλαγμα, λέγοντας πως στην περίπτωση που βρισκόταν κάποιο ζευγάρι τότε το... παζάρι θα αναλάμβανε η μητέρα του μωρού.
Ο επιχειρηματίας ενημέρωσε την αστυνομία για το περιστατικό και λίγη ώρα αργότερα άνδρες του Τμήματος Δίωξης της ασφάλειας Ηρακλείου συνέλαβαν την 40χρονη.

με πληροφορίες από ΑΠΕ - ΜΠΕ

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki