Monday, 4 March 2019

Grooming – Πώς θα προφυλαχθούν τα παιδιά;

Το διαδικτυακό «grooming» συµβαίνει όταν ένας ενήλικας έρχεται σε επαφή µέσω του διαδικτύου µε ένα παιδί ή έφηβο προκειµένου να το συναντήσει από κοντά και να το εκµεταλλευτεί µε πολύ άσχηµο τρόπο. Το διαδικτυακό grooming ή αλλιώς η «αποπλάνηση» µέσω διαδικτύου είναι ένα έγκληµα που τιµωρείται αυστηρά σε όλες τις χώρες της Ευρώπης.
Μπορεί να συµβεί σε όλους τους ιστοχώρους που είναι πολύ δηµοφιλείς στους εφήβους και στα παιδιά όπως στα διαδικτυακά παιχνίδια, στα κοινωνικά δίκτυα (π.χ. facebook, stardoll), στα δωµάτια συνοµιλίας (chat rooms) κ.λπ.
Κάποιοι διαδικτυακοί groomers µπορεί να προσποιούνται ότι είναι συνοµίληκοι µε τα παιδιά (π.χ. βάζοντας ψεύτικη φωτογραφία προφίλ και δηλώνοντας ψευδή ηλικία). Γι’ αυτό είναι σηµαντικό να είµαστε πολύ προσεκτικοί µε ποιον συνοµιλούµε στο διαδίκτυο.
Ακόµα, οι διαδικτυακοί groomers συνήθως έχουν γνώσεις στο να χειρίζονται ψυχολογικά και συναισθηµατικά τους εφήβους (π.χ. γνωρίζουν την εφηβική γλώσσα και τον εφηβικό τρόπο σκέψης) και γι’ αυτό µπορεί να χρησιµοποιούν διάφορες τεχνικές προκειµένου να αποκτήσουν αρχικά την εµπιστοσύνη του εφήβου.

Ας μάθουμε να αναγνωρίζουμε τη διαδικασία αυτή
Η διαδικασία αυτή µπορεί να περιλαµβάνει κάποιες από τις παρακάτω τεχνικές: Ας θυµόµαστε ότι τα παραπάνω παραδείγµατα µπορεί από περίπτωση σε περίπτωση να διαφέρουν! Άλλωστε, η συνοµιλία αυτή µπορεί να κρατήσει για πάρα πολύ καιρό έως και χρόνια προκειµένου ο θύτης να πείσει το παιδί και να το κάνει να τον εµπιστευτεί.
  • «Ας µιλήσουµε πιο ιδιωτικά» (προκειµένου να γίνει η κουβέντα πιο ιδιωτική όπως σε ενα προσωπικό chat ή στο κινητό τηλέφωνο).
  • «Πού βρίσκεται ο υπολογιστής; Από πού µου µιλάς τώρα;» (προκειµένου να δει εάν κάποιος ενήλικας ή γονέας είναι κοντά).
  • «Ποιος είναι ο αγαπηµένος σου ηθοποιός; Συγκρότηµα; Τραγουδιστής;» (προκειµένου να εξοικειωθεί συναισθηµατικά το παιδί ή και να του κάνει δώρο κάποιο εισιτήριο για συναυλία)
  • «Ξέρω κάποιον που µπορεί να σε βοηθήσει να κάνεις καριέρα µοντέλου / χορεύτριας / ηθοποιού» (προκειµένου να φλερτάρει και να ενθαρρύνει προσωπική συνάντηση)
  • «Ξέρω έναν τρόπο που µπορείς να βγάλεις εύκολα και γρήγορα χρήµατα» (προκειµένου να δείξει ότι ενδιαφέρεται για το παιδί και να το εκµεταλλευτεί)
  • «Πες µου τι σε απασχολεί. Ακούγεσαι πολύ στεναχωρηµένος. Μπορώ να σε βοηθήσω» (προκειµένου να κερδίσει την εµπιστοσύνη του παιδιού και να χτίσει έναν ισχυρό συναισθηµατικό δεσµό)
  • «Μην πεις σε κανέναν για την καινούργια µας γνωριµία. Ας την κρατήσουµε µυστική από όλο τον κόσµο. Μόνο εγώ και εσύ θα ξέρουµε» (προκειµένου να µην αποκαλύψει το παιδί σε κανέναν τι συµβαίνει)
  • «Ποιος είναι ο αριθµός του κινητού σου/Η διεύθυνση του σπιτιού σου/σε ποιο σχολείο ή φροντιστήριο πηγαίνεις κ.λ.π.» (το να ζητήσει προσωπικές πληροφορίες συνήθως συµβαίνει σε µετέπειτα στάδιο όταν το παιδί ήδη νιώθει µεγάλη οικειότητα και εµπιστοσύνη)
  • «Είσαι η αδερφή ψυχή µου. Ταιριάζουµε τόσο πολύ. Είσαι η αγάπη της ζωής µου» (προκειµένου το παιδί να δεσµευτεί συναισθηµατικά και να νιώσει παρόµοια συναισθήµατα) 
  • «Έχεις κάνει ποτέ ερωτική σχέση;» (προκειµένου να αποφασίσει µε ποιο τρόπο θα το προσεγγίσει)
  • «Θα σου στείλω κάτι που θα σου αρέσει, αλλά πρέπει να υποσχεθείς ότι δεν θα το δείξεις σε κανέναν άλλο. Θα είναι το κοινό µας µυστικό» (η αποστολή µπορεί να περιλαµβάνει βίντεο ερωτικού περιεχοµένου προκειµένου να εξοικειώσει το παιδί µε τέτοιες σκηνές)
  • «Εάν δεν κάνεις… αυτό που σου ζητάω… τότε θα… στείλω τις φωτογραφίες που µου έστειλες στο σχολείο σου και στους γονείς σου» (προκειµένου να εκβιάσει το παιδί να κάνει αυτό που ζητάει, ούτως ώστε το παιδί να νιώσει φόβο και ενοχή και να µην αποκαλύψει σε κανένα τι συµβαίνει)
Ας δούµε όµως και ένα παράδειγµα
Ο Γιώργος είναι 16 ετών. Εδώ και έξι µήνες µιλάει µε µια συνοµίληκή του σε µια πολύ διάσηµη σελίδα κοινωνικής δικτύωσης. Η γνωριµία τους έγινε τυχαία όταν αυτή του έκανε πρόταση φιλίας και ο Γιώργος χωρίς δεύτερες σκέψεις το αποδέχτηκε µιας και είχαν και κοινούς φίλους (άλλωστε πίστευε ότι ήταν συνοµίληκη και φαινόταν αρκετά ενδιαφέρουσα).
Το κορίτσι δεν έµενε στην Ελλάδα και η συνοµιλία τους γινόταν κυρίως στα Αγγλικά. Έκτοτε µιλούσαν διαρκώς. Σταδιακά ο Γιώργος άρχιζε να την εµπιστεύεται πολύ. Της εκµυστηρευόταν όλες τις σκέψεις, τα συναισθήµατα και τους προβληµατισµούς του, ενώ εκείνη φαινόταν ότι ενδιαφερόταν πολύ για εκείνον.
Έλεγαν ότι ήταν αδερφές ψυχές γιατί ταίριαζαν τόσο πολύ. Μάλιστα, είχαν κανονίσει και συνάντηση σε µια χώρα της Ευρώπης όταν θα ενηλικιωνόντουσαν. Αφού ο Γιώργος δυσκολευόταν οικονοµικά, το κορίτσι θα κάλυπτε το εισιτήριό του.
Όταν κάποια στιγµή εκείνη του ζήτησε να της στείλει κάποιες πιο προσωπικές φωτογραφίες για να.. γνωριστούν καλύτερα, ο Γιώργος τις έστειλε χωρίς ίχνος υποψίας. Στη συνέχεια και αφού πέρασαν 2 χρόνια αποδείχτηκε ότι το κορίτσι ήταν ένας ενήλικας που είχε σκοπό την εκµετάλλευση νέων παιδιών.

Πώς µπορείς να αντιδράσεις έξυπνα και να παραµείνεις ασφαλής
  • Θυµόµαστε πάντα ότι είναι εύκολο στο Διαδίκτυο να πει κάποιος ψέµατα για το ποιος πραγµατικά είναι.
  • Ας είµαστε προσεκτικοί ποιους αποδεχόµαστε να γίνουν “φίλοι” και µε ποιους µιλάµε στο Διαδίκτυο.
  • Χρησιµοποιούµε τις ρυθµίσεις απορρήτου στους ιστοχώρους που επισκεπτόµαστε. Προσαρµόζουµε τις ρυθµίσεις, έτσι ώστε να µη βλέπουν όλοι το προφίλ µας ή τις φωτογραφίες µας!
  • Δε βάζουµε προκλητικά ονόµατα (username) στο προφίλ µας.
  • Δεν κανονίζουµε ΠΟΤΕ συναντήσεις µε ανθρώπους που στην ουσία δεν γνωρίζουµε, ακόµα και αν έχουµε γίνει “φίλοι” στο Διαδίκτυο.
  • Δεν ανταλλάσουµε ευαίσθητες προσωπικές πληροφορίες ή ακατάλληλα βίντεο και φωτογραφίες. Μπορούν να µείνουν για πάντα στο Διαδίκτυο και να διανεµηθούν στον οποιονδήποτε!
  • Δε δελεαζόµαστε ποτέ από τα χρήµατα και τα δώρα. Ακόµα και αν κάποιος σε πληρώσει για να κάνεις κάτι ακατάλληλο, παραµένει να είναι κακοποίηση.
  • Ζητάµε τη συµβουλή και την υποστήριξη κάποιου ενήλικα που ξέρουµε ότι µας αγαπάει και που εµπιστευόµαστε (π.χ. γονέα, καθηγητή). Ακόµα και αν νιώθουµε άσχηµα γι΄αυτό όπως ντροπή, φόβο (ότι θα µου στερήσουν την πρόσβαση στο Διαδίκτυο ή ότι θα µου φερθούν άσχηµα), ή και ενοχές (ότι θα στεναχωρήσω πολύ τους γονείς µου), θυµάµαι ότι η σωµατική µου και η ψυχική µου ακεραιότητα είναι προτεραιότητα και οφείλουµε εγώ και οι γονείς µου να την προστατεύουµε.
  • Έχουµε στο νου µας ότι ακόµα και αν ο συνοµιλητής µας στο Διαδίκτυο είναι πραγµατικά αυτός που φαίνεται (π.χ. τον έχουµε δει σε web camera), υπάρχει πάντα η πιθανότητα να είναι µέλος ενός κυκλώµατος (δόλωµα) που εκµεταλλεύεται παιδιά.
  • Σε κάθε περίπτωση δεν ενδίδουµε σε κανένα εκβιασµό και θυµόµαστε ότι µπορούµε να απευθυνθούµε και στους παρακάτω φορείς: Safeline.gr: Ελληνική Ανοιχτή Γραµµή για το παράνοµο περιεχόµενο στο Διαδίκτυο (www.safeline.gr) του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου Στις κατά τόπους εισαγγελικές υπηρεσίες Στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήµατος
www.help-line.gr
Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου
Εξατοµικευµένη και ανώνυµη υποστήριξη µέσω chat από το εξειδικευµένο προσωπικό µας. Οι ενδιαφερόµενοι µπορούν να επικοινωνούν τις εργάσιµες ηµέρες και ώρες 15.00 – 17.00. Τηλ. 210 6007686 e-mail: info@help-line.gr

newsone.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Οι Αγχώδεις Διαταραχές στα Παιδιά
Childhood Anxiety Disorders

Όταν το άχγος γίνεται πρόβλημα…

Το άγχος είναι ένα συνηθισμένο και φυσιολογικό συναίσθημα τόσο στους ενήλικες, όσο και στα παιδιά. 
Στις περισσότερες περιπτώσεις το άγχος είναι προσωρινό και μπορεί να προκαλείται από ένα συγκεκριμένο στρεσογόνο ερέθισμα ή μία κατάσταση.
Nino Chakvetadze
Childhood Anxiety Disorders
Στην περίπτωση των παιδιών για παράδειγμα, μπορεί να βιώσουν άγχος μετά από μια μεγάλη αλλαγή στη ζωή τους όπως μία μετακόμιση ή όταν χρειαστεί να αποχωριστούν τη μαμά στο ξεκίνημα του σχολείου.
Σε άλλες περιπτώσεις όμως το άγχος μπορεί να υπάρξει σε μια πιο γενικευμένη μορφή, να είναι επίμονο και έντονο, και να παρεμποδίζει την καθημερινή λειτουργία και τις δραστηριότητες του παιδιού όπως το σχολείο, τη δημιουργία φίλων, ή τον ύπνο. 
Σε αυτήν την περίπτωση το άγχος χάνει το φυσιολογικό του στοιχείο και αποτελεί ένδειξη κάποιας αγχώδους διαταραχής.
Δυστυχώς, η συχνότητα εμφάνισης των διαταραχών άγχους γίνεται όλο και πιο υψηλή στα παιδιά και δεν έχει δοθεί μέχρι σήμερα ιδιαίτερη βαρύτητα τόσο στη διάγνωση όσο και στην αντιμετώπισή τους. 
Αυτό οφείλεται κυρίως στο ότι τα συμπτώματα των διαταραχών αυτών δεν γίνονται εύκολα αντιληπτά διότι δεν προκαλούν ενόχληση στο περιβάλλον του παιδιού και δεν είναι επιβλαβή για τους άλλους παρά μόνο για το ίδιο το παιδί. Ακόμα όμως και αν γίνονται αντιληπτά από τους γονείς, δυσκολεύονται να διακρίνουν αν πρόκειται για φυσιολογικές ή παθολογικές εκδηλώσεις άγχους και φόβου.

Ποιες είναι οι διαταραχές άγχους στα παιδιά;

Διαταραχή άγχους αποχωρισμού. 
Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας είναι φυσιολογικό να βιώνουν κάποιο βαθμό άγχους σε περιπτώσεις απομάκρυνσης από τους γονείς ή από τα άτομα με τα οποία είναι προσκολλημένα. Όταν όμως το άγχος που βιώνει το παιδί έχει υπερβολική ένταση και εκδηλώνεται σε μεγαλύτερες ηλικίες, τότε ενδέχεται να αποτελεί ένδειξη της διαταραχής άγχους του αποχωρισμού. 
Παιδιά σχολικής ηλικίας μπορεί να μην θέλουν να πάνε σχολείο ή να κοιμηθούν μόνα τους ή μπορεί να διακατέχονται από φοβίες ότι κάτι κακό θα συμβεί στα αγαπημένα τους πρόσωπα ή ότι τα ίδια χαθούν και δεν θα μπορέσουν να ξαναβρεθούν με τους γονείς τους.

Κοινωνική αγχώδης διαταραχή. 
Βασικό χαρακτηριστικό της κοινωνικής φοβίας είναι ο έντονος και επίμονος φόβος που βιώνει το παιδί σε μία ή περισσότερες κοινωνικές καταστάσεις. 
Η κοινωνική κατάσταση μπορεί να προκαλεί τόσο έντονο άγχος, που ενδέχεται να οδηγήσει σε κρίση πανικού. 
Τα παιδιά και οι έφηβοι με κοινωνική φοβία έχουν συνήθως πολύ λίγους φίλους, δεν θέλουν να συμμετέχουν σε ομαδικές δραστηριότητες, στο σχολείο μπορεί να δείχνουν ιδιαίτερα φοβισμένα σε πολλές καταστάσεις (να διαβάσουν φωναχτά, να σηκώσουν χέρι, να πάρουν το λόγο) και μπορεί να αποφεύγουν σχολικές εκδρομές και ομαδικές εκδηλώσεις. Στο σπίτι μπορεί να μην απαντούν στο τηλέφωνο και να απομονώνονται όταν έρχονται επισκέπτες. Γενικά τα παιδιά αυτά έχουν αρνητική εικόνα για τον εαυτό τους και συχνά βιώνουν την απόρριψη από το περιβάλλον τους.

Γενικευμένη αγχώδης διαταραχή. 
Βασικό χαρακτηριστικό της διαταραχής αυτής είναι το υπερβολικό και ανεξέλεγκτο άγχος το οποίο προκαλείται από μια σειρά γεγονότων και δραστηριοτήτων τις περισσότερες μέρες της εβδομάδας για διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών. 
Το παιδί μπορεί να βιώνει άγχος και έντονη φοβία για τους βαθμούς, για οικογενειακά θέματα, για τις γενικότερες επιδόσεις του κ.α. 
Τα παιδιά αυτά είναι πιο πιθανό να είναι τελειομανή και συχνά αδυνατούν να χαλαρώσουν λόγω της πολύ μεγάλης τους ανησυχίας. 
Τα συμπτώματα της διαταραχής μπορεί να εκδηλώνονται με νευρικότητα ή έντονο αίσθημα αγωνίας, με τεντωμένα νεύρα, με εύκολη κόπωση, με δυσκολία συγκέντρωσης ή με ένα αίσθημα ότι το μυαλό είναι άδειο, με ευερεθιστότητα και διαταραχή ύπνου.

Ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή. 
Τα βασικά χαρακτηριστικά της διαταραχής αυτής είναι οι έμμονες σκέψεις και οι ψυχαναγκασμοί με τους οποίους το άτομο ασχολείται τουλάχιστον για μια ώρα την ημέρα και οι οποίο το καταπονούν και του δημιουργούν πρόβλημα στη λειτουργικότητά του. 
Οι εμμονές επαναλαμβάνονται ακόμα και χωρίς τη θέληση του παιδιού και τις βιώνει ως ιδιαίτερα στρεσογόνες. 
Η συμπεριφορά του παιδιού μπορεί να χαρακτηρίζεται από επαναλαμβανόμενες πράξεις τις οποίες αισθάνεται ως υποχρέωσή του να τις εκτελέσει για να μειώσει το άγχος που βιώνει. Για παράδειγμα, το παιδί μπορεί ασχολείται σε υπερβολικό βαθμό με την καθαριότητα (85% των περιπτώσεων), τον έλεγχο και την τακτοποίηση πραγμάτων. 
Ωστόσο είναι πολύ σημαντικό να γίνεται διάκριση των παθολογικών ψυχαναγκασμών από τις τελετουργίες που κάνουν τα παιδιά στο πλαίσιο της φυτολογικής τους ανάπτυξης. 
Για παράδειγμα, είναι σύνηθες για κάποια παιδιά να τακτοποιούν τα παιχνίδια τους με έναν ορισμένο τρόπο και συγκεκριμένες στιγμές. 
Όταν το παιδί καταπονείται και υποφέρει, τότε οι συμπεριφορές αυτές ξεφεύγουν από τα όρια της φυσιολογικής συμπεριφοράς και αποτελούν ενδείξεις ιδεοψυχαναγκαστικής διαταραχής.

Ειδική φοβία. 
Βασικά χαρακτηριστικά της ειδικής φοβίας είναι ο έκδηλος και επίμονος φόβος ο οποίος είναι υπερβολικός και παράλογος και ενεργοποιείται από την παρουσία ή την πρόβλεψη παρουσίας ενός αντικειμένου ή κατάστασης (ασανσέρ, αεροπλάνο, ζώο, ύψος, αίμα, νερό). Η έκθεση στο ερέθισμα του φόβου προκαλεί σχεδόν πάντα μια άμεση αντίδραση άγχους ή πανικού. 
Στα παιδιά το άγχος αυτό εκδηλώνεται συχνά με κλάμα και νευρικότητα. 
Τα παιδιά είναι πιθανό να μην αντιλαμβάνονται πότε οι φόβοι τους είναι υπερβολικοί ή αδικαιολόγητοι. Μπορεί να διακατέχονται από το άγχος που τους δημιουργεί η σκέψη για το τι μπορεί να συμβεί αν εκτεθούν στο φοβικό αντικείμενο ή την κατάσταση που προκαλεί το φόβο.

Διαταραχή μετά από τραυματικό στρες. 
Τα χαρακτηριστικά της διαταραχής αυτής είναι το επίμονο άγχος ως επακόλουθο ενός τραυματικού γεγονότος. Τέτοιου είδους γεγονότα μπορεί να είναι φυσικές καταστροφές ή καταστάσεις όπου το παιδί γίνεται αυτόπτης μάρτυρας κάποιου εγκλήματος, ληστείας, βιασμού, βασανισμού ή άλλης βίαιης ενέργειας. 
Το παιδί μπορεί να νιώθει έντονο και επίμονο φόβο, αβοήθητο ή τρόμο. Το τραυματικό γεγονός μπορεί να αναβιώνεται από το παιδί ξανά και ξανά. 
Μπορεί να βλέπει εφιάλτες ή να χάσει τελείως τον ύπνο του, να έχει εκρήξεις θυμού, μπορεί να αποσυρθεί και να αποφεύγει τους ανθρώπους μήνες μετά το τραυματικό γεγονός.

Το άγχος αποτελεί ένα γνώριμο και οικείο συναίσθημα για όλους τους ανθρώπους και σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να θεωρηθεί λειτουργικό γιατί συχνά διευκολύνει να αντιμετωπίσουμε δύσκολες καταστάσεις θέτοντας τον οργανισμό μας σε κατάσταση ετοιμότητας. Αν όμως οι γονείς παρατηρήσουν ότι το άγχος του παιδιού είναι υπερβολικό σε ένταση, επίμονο στο χρόνο και δεν εξαλείφεται με τη σιγουριά και την ασφάλεια που του παρέχουν, τότε ίσως υπάρχει ένδειξη κάποιας αγχώδους διαταραχής. 
Σε αυτήν την περίπτωση η γνώμη ειδικού κρίνεται απαραίτητη. Η πρώιμη διάγνωση και αντιμετώπιση είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την υγιή ανάπτυξη και εξέλιξη του παιδιού.

Ελένη Σίγκου για Parentshelp.gr

Βιβλιογραφία:
- Κάκουρος, Ε. & Μανιαδάκη, Κ. (2006). Ψυχοπαθολογία παιδιών και εφήβων. Αναπτυξιακή προσέγγιση. Τυπωθήτω, Αθήνα.
- Borlow, D. H. (1988). Anxiety and its disorders: The nature and treatment of anxiety and panic. New York: Guilford Press.
- Kashani, J. H. & Orvaschell, H. (1990). A community study of anxiety in children and adolescents. American Journal of Psychiatry, 31, 595-559.

πρώτη ανάρτηση στο χαμομηλάκι

Σούπερ μπαμπάς! Ντύνει τα έξι του παιδιά για ύπνο

Μπαμπάς ετοιμάζει τα έξι του παιδιά για ύπνο και μας εντυπωσιάζει.
Η διαδικασία του μπάνιου του παιδιού και η προετοιμασία για ύπνο μπορεί να είναι ρουτίνα για αρκετούς γονείς όχι όμως για όλους. Συνήθως το παιδί δεν θέλει να μπει στο μπάνιο, όταν κάνει μπάνιο δεν θέλει να βγει, και όταν είναι ώρα για γάλα και ύπνο, θέλει να παίξει!
Και μέσα σε αυτή την τρέλα, το μόνο που θέλει ο γονιός είναι να κοιμηθεί επιτέλους το παιδάκι του και να σωριαστεί σε έναν καναπέ.
Φανταστείτε όμως αυτή τη διαδικασία να πρέπει να την κάνετε όχι μία φορά αλλά έξι, ταυτόχρονα. Όπως ο μπαμπάς που θα δείτε, ο οποίος έξι παιδιά ηλικίας, 4, 3, 2 ετών και 10 μηνών τρίδυμα!!!
Είπατε κάτι; Εμείς πάντως εκφράζουμε απερίφραστα τον θαυμασμό μας στο νεαρό μπαμπά που ετοιμάζει τα γλυκύτατα παιδάκια του για ύπνο.
mothersblog.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki