Saturday, 10 December 2011

Όταν το παιδί δεν διαβάζει

Για ποιον λόγο ορισμένα παιδιά αρνούνται 
να μελετήσουν τα μαθήματά τους;

Why won’t my kids do their homework?


Οι λόγοι μπορεί να σχετίζονται με:
  • Έλλειψη κινήτρου για τη μελέτη, την σχολική απόδοση, το σχολικό πλαίσιο.
  • Χαμηλή αυτοεκτίμηση, φόβο αποτυχίας και απόσυρση ως τρόπο διαχείρισης του άγχους.
  • Περιβάλλον μη υποστηρικτικό, που δεν καθοδηγεί το παιδί ως προς τους στόχους του και τις ευθύνες του.
  • Περιβάλλον υπερβολικά αυταρχικό, που ταυτίζει τη μελέτη με την ίδια την υπόθεση της ζωής και την αυταξία του παιδιού ευνουχίζοντας το κίνητρό του.
  • Ανασφάλεια, νωχελικότητα, παθητικότητα, εξάρτηση από τους γονείς, προσδοκία ότι «τα πράγματα μας έρχονται και δεν τα δημιουργούμε μόνοι μας».
  • Κατάθλιψη, μαθησιακές δυσκολίες, διάσπαση προσοχής, αλλά και σπανιότερα ύπαρξη βαθιών συναισθηματικών δυσκολιών ή ψυχιατρικού υποβάθρου. 
Πώς μπορούμε να κινητοποιήσουμε το παιδί μας στην καθημερινή σχολική μελέτη;
Ορισμένοι γονείς κάνουν το λάθος να «απαντούν» στην άρνηση του παιδιού μελετώντας για εκείνο και όχι ωθώντας το ίδιο στο να μάθει πώς να διαβάζει. Εκείνο μαθαίνει να έχει δεκανίκια από μικρό, παίρνει το μήνυμα ότι δεν είναι ικανό μόνο του, περιμένει ότι ο γονιός θα το διαβάζει, μειώνεται το κίνητρό του για μάθηση, ατονούν οι γνωστικές του λειτουργίες, παθητικοποιείται, γίνεται άβουλο και εξαρτητικό.
Αντίθετα, το παιδί που από την πρώτη τάξη του δημοτικού μαθαίνει να διαβάζει μόνο του χτίζει μέσα του την πολύτιμη αυτονομία, ενώ μαθαίνει επίσης να συσχετίζει την προσπάθεια με την ανταμοιβή (όσο πιο πολύ διαβάζει τόσο μεγαλύτερη κατανόηση έχει στο μάθημα και πιθανόν υψηλότερους βαθμούς).  

Προτείνεται στους γονείς:

  • Να ενθαρρύνουν το παιδί τους να προσπαθεί να διαβάζει, ανεξάρτητα από τον τελικό βαθμό και να δέχονται μία μικρότερη από την ιδεώδη απόδοση.
  • Να το βοηθούν να μην εγκαταλείπει τη μελέτη όταν παρουσιάζονται δυσκολίες στην κατανόηση, αλλά να τις συγκεντρώνει στο τέλος του ημέρας και να τις συζητάει με τον γονιό ή ακόμη καλύτερα με τον δάσκαλο.
  • Να το κινητοποιούν να ελέγχει μόνο του στο τέλος της μελέτης την επάρκεια των γνώσεων που έχει αφομοιώσει, π.χ. κάνοντας τις ερωτήσεις στον εαυτό του που θα του έκανε ο δάσκαλος.
  • Να μη δωροδοκούν το παιδί όταν διαβάζει, γιατί τότε εκείνο ταυτίζει το διάβασμα με τον καταναγκασμό και την αγγαρεία.
Μυρσίνη Κωστοπούλου

Η κοινωνική φοβία στο παιδί

Η κόρη μας είναι 10 ετών και αποφεύγει την επαφή με τους συμμαθητές της και τη συμμετοχή σε σχολικές δραστηριότητες. Φοβάται κάτι ή είναι ντροπαλή; 

Social Phobia in Kids

HELPING CHILDREN OVERCOME SOCIAL FEARS
Όπως ορισμένοι ενήλικοι, έτσι και κάποια παιδιά αντιμετωπίζουν ένα ψυχολογικό πρόβλημα που ονομάζεται κοινωνική φοβία. Πρόκειται για μια εκδήλωση έντονου άγχους σε μέρη ή καταστάσεις όπου το παιδί φοβάται ότι θα εκτεθεί, θα νιώσει αμηχανία, ντροπή, ότι οι φίλοι του θα το μειώσουν ή θα το κάνουν ρεζίλι.
Η σκέψη και μόνο ότι θα πάει στο σχολείο, ότι θα κληθεί από τον δάσκαλο να πει το μάθημα, η επίσκεψη στο σπίτι ενός φίλου, η συμμετοχή σε εξωσχολικές δραστηριότητες ή σε γιορτές, η πρόσκληση σε ένα πάρτι μπορεί να του προκαλέσουν ταραχή και στενοχώρια.
Συνήθως προσπαθεί να αποφύγει τις καταστάσεις αυτές ή τις υπομένει με μεγάλο ψυχολογικό κόστος για το ίδιο. Η χαμηλή αυτοεκτίμηση συχνά βρίσκεται στο επίκεντρο του προβλήματος. Η καθημερινή ζωή ενός παιδιού με κοινωνική φοβία είναι επώδυνη και χρήζει ψυχολογικής αντιμετώπισης.
Μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί μας να ξεπεράσει τους κοινωνικούς του φόβους;
Ο ψυχολόγος είναι ο καταλληλότερος σύμβουλος κατ’ αρχήν για τους γονείς όταν το πρόβλημα παρεμβαίνει στην ποιότητα της ζωής του παιδιού. Οι γονείς μπορείτε από την πλευρά σας να ενισχύσετε την κοινωνικοποίηση και την αυτοπεποίθηση του παιδιού με τους εξής τρόπους:
Η κόρη μας είναι 10 ετών και αποφεύγει την επαφή με τους συμμαθητές της και τη συμμετοχή σε σχολικές δραστηριότητες. Φοβάται κάτι ή είναι ντροπαλή;
* Να αναρωτηθείτε μέσα σας γιατί μπορεί να φοβάται και να μην έχει εμπιστοσύνη στον εαυτό του. Μιλήστε μαζί του καθημερινά και εκμαιεύστε τα συναισθήματά του. Η ζωγραφική εδώ ως μέσο έκφρασης μπορεί να κάνει θαύματα!
* Ωθήστε το παιδί να συμμετέχει σε δραστηριότητες εκτός σχολείου που του είναι αρεστές, ώστε να χτίσει κοινωνικές δεξιότητες.
* Να κάνετε μαζί του παιχνίδι ρόλων, όπου το παιδί θα εξασκηθεί μέσω της φαντασίας του στο να αντιμετωπίζει τις καταστάσεις που αποφεύγει.
* Να του θυμίζετε ότι για καθετί που φοβάται υπάρχει πάντα ο λογικός αντίλογος – η εκλογίκευση των φόβων αποτελεί ισχυρό αγχολυτικό.
* Μιλήστε μαζί του για τα ψυχικά οφέλη της εγγύτητας με τα άλλα παιδιά στη ζωή του.
* Να επαινείτε το παιδί όταν υπερβαίνει τον φόβο του και καταφέρνει να κάνει κάτι που του είναι κοινωνικά δύσκολο.

ψυχολόγος - ψυχοθεραπεύτρια (Ph.D.)

Ο γάιδαρος και το πηγάδι

Μια μέρα o γάιδαρος ενός αγρότη έπεσε σε ένα πηγάδι.
Το ζώο φώναζε απελπισμένα για ώρες κι ο αγρότης προσπαθούσε να καταλάβει τι έπρεπε να κάνει. 

Donkey in the Well - An Inspirational Story

Πατάμε πάνω στο πρόβλημα
και κάνουμε ένα βήμα πάνω.
Τέλος, αποφάσισε ότι το ζώο ήταν γέρικο, και τα έξοδα που απαιτούνταν για να το βγάλει από το πηγάδι ήταν πολλά. Δεν άξιζε τον κόπο να προσπαθήσει να σώσει τον γάιδαρο. Το μόνο που σκέφτηκε να κάνει ήταν να το θάψει ζωντανό.
Κάλεσε όλους τους γείτονές του να έρθουν και να τον βοηθήσουν. Πήραν όλοι από  ένα φτυάρι και άρχισαν να πετάνε χώματα στο πηγάδι. Στην αρχή, ο γάιδαρος συνειδητοποίησε τι συνέβαινε και φώναξε φρικτά. Μετά όμως,  προς έκπληξη όλων, ησύχασε.

Λίγα φορτία χώμα αργότερα, ο γεωργός κοίταξε κάτω το πηγάδι κι έμεινε έκπληκτος με αυτό που είδε.


Ήταν κάτι καταπληκτικό!!!!


Με κάθε φτιαριά χώμα που έπεφτε  στην πλάτη του, ο γάιδαρος τιναζόταν και να έκανε ένα βήμα προς τα πάνω.

Οι γείτονες του αγρότη συνέχισαν  να πετάνε φτυαριές χώμα πάνω  στο ζώο, κι αυτό κάθε φορά τιναζόταν κι έκανε ένα βήμα προς τα πάνω. Πολύ σύντομα, όλοι ήταν έκπληκτοι με το γαϊδούρι να έχει φτάσει στην επιφάνεια του πηγαδιού.


Ηθικό δίδαγμα:

Η ζωή μπορεί να φέρει σε σας πολλές φτυαριές από σκουπίδια μέσα στο πηγάδι της ζωής σας. Να θυμάστε όμως πως κάθε ένα από τα προβλήματά σας αυτά είναι ένα εφαλτήριο. Μπορούμε να βγούμε από τα βαθύτερα πηγάδια απλά με ένα τίναγμα. Πατάμε πάνω στο πρόβλημα και κάνουμε ένα βήμα πάνω.

schizas
πηγή της πηγής: entirimitulogu
ευχαριστούμε τον
ΟΥ ΤΙ ΔΑΝΟΣ, που μας το έστειλε

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki