Wednesday, 30 October 2019

Προβλήματα στην Ανάγνωση και κατανόηση κειμένου: Ασκήσεις που βοηθούν τα παιδιά

Ασκήσεις που βοηθούν στην κατανόηση κειμένων και μπορούν να προσαρμοστούν ανάλογα με την ηλικία και το αναγνωστικό επίπεδο κάθε μαθητή.
Μια δυσκολία, που μερικές φορές ταλαιπωρεί τα παιδιά, είναι η ελλιπής ή μηδαμινή κατανόηση των κειμένων των σχολικών αλλά και εξωσχολικών βιβλίων, με αποτέλεσμα να μισούν το διάβασμα.
Οι ακόλουθες ασκήσεις μπορούν να γίνουν σε όλα τα παιδιά αρκεί να προσαρμοστούν ανάλογα με την ηλικία και το αναγνωστικό επίπεδο κάθε μαθητή:

Φωναχτή- δυνατή ανάγνωση

1. Για μικρά παιδιά- στην αρχή της α' δημοτικού
📕 Δίνουμε λίστες με λέξεις ή προτάσεις. 
📕 Μετά ζητάμε να μας πει όσες λέξεις θυμάται ή τι έλεγαν οι προτάσεις που διάβασε.

2. Για μεγαλύτερα παιδιά
📕 Χρησιμοποιούμε κείμενα που ήδη έχει διδαχτεί από το σχολικό βιβλίο αλλά και άγνωστα κείμενα- στα άγνωστα κείμενα περιμένουμε η κατανόηση να είναι μικρότερη από ότι στα γνωστά κείμενα. 
📕 Ζητάμε από το παιδί να διαβάσει δυνατά αφού του πούμε ότι μετά θα ζητήσουμε να μας πει το νόημα αλλά και να απαντήσει σε κάποιες ερωτήσεις σχετικά με αυτό που διάβασε.Είναι σημαντικό να το ξέρει εκ των προτέρων για να προσπαθήσει να συγκεντρωθεί περισσότερο. 
📕 Σε περίπτωση που δούμε ότι το παιδί δυσκολεύεται πολύ στην ανάγνωση, σταματάμε και βρίσκουμε ένα πολύ πιο εύκολο κείμενο να διαβάσει. 
📕 Αφού ολοκληρώσει λοιπόν την ανάγνωση, ζητάμε από το παιδί να μας διηγηθεί με δικά του λόγια την ιστορία ή κάνουμε βασικές ερωτήσεις πάνω στο κείμενο. 
📕 Επίσης με τη φωναχτή ανάγνωση ελέγχουμε και το επίπεδο αναγνωστικής ικανότητας του παιδιού.

Σιωπηλή ανάγνωση – το παιδί διαβάζει χωρίς να το ακούμε
📕 Δίνουμε πάλι ένα κείμενο στο παιδί αλλά αυτή τη φορά του ζητάμε να το διαβάσει σιωπηλά. Το κείμενο πρέπει να είναι οπωσδήποτε ευκολότερο από αυτό που ζητήσαμε σε φωναχτή ανάγνωση καθώς η σιωπηλή ανάγνωση και παράλληλα κατανόηση είναι πιο δύσκολη. 
📕 Μετά ζητάμε να μας αφηγηθεί ή να απαντήσεις στις ερωτήσεις μας.

Διαβάζουμε εμείς κείμενο και το παιδί ακούει
📕 Επιλέγουμε ένα άγνωστο για το παιδί κείμενο και το διαβάζουμε καθαρά και δυνατά, προσπαθώντας να χρωματίζουμε τη φωνή και να αλλάζουμε την έντασή της για να τραβάμε την προσοχή του παιδιού. 
📕 Το κείμενο αυτή τη φορά μπορεί να είναι δυσκολότερο και μεγαλύτερο.  
📕 Στο τέλος εξετάζουμε την κατανόηση του παιδιού κάνοντας ερωτήσεις και ζητώντας να μας αφηγηθεί αυτό που μόλις άκουσε.

Ανάγνωση και ζωγραφική
Διαβάζουμε εμείς ή το παιδί ένα κείμενο και μετά του ζητάμε να ζωγραφίσει κάτι σχετικό με το περιεχόμενο του κειμένου. 
Αυτό βοηθά ακόμα και στα θεωρητικά μαθήματα που το παιδί πρέπει ως ένα σημείο να μάθει "απέξω". 
π.χ. Στην Ιστορία, ζωγραφίζει έναν ήρωα ή μια μάχη ή κάτι άλλο σχετικό με το κεφάλαιο που μελετά. 
Αυτό βοηθά τον μαθητή όχι μόνο να κατανοήσει καλύτερα αλλά να μάθει και να θυμάται το μάθημα.

Μεγάλα κείμενα στα σχολικά βιβλία
📕 Είναι τα κείμενα που δυσκολεύουν ιδιαίτερα τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. 
📕 Βοηθά πολύ να σταματάτε ανά παράγραφο και να συζητάτε το περιεχόμενο ώστε το παιδί να καταλαβαίνει και να παρακολουθεί τη συνέχεια.

Βιβλία με εικόνες
📕 Αν το παιδί δεν έχει και την καλύτερη σχέση με την ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων, προτιμήστε να του δώσετε βιβλία με πολλές εικόνες. 
📕 Δεν είναι τυχαίο που τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες διαβάζουν βιβλία μόνο αν έχουν μέσα σκίτσα και εικόνες!! 
📕 Βρείτε λοιπόν όμορφα και διαφορετικά βιβλία ειδικά τώρα το καλοκαίρι και βοηθήστε τα παιδιά σας να περνούν δημιουργικά το χρόνο τους

Πηγή: iPaidia.gr
alfavita.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Σχεδόν 40 λοιμώξεις θα περάσει το παιδί μέχρι να μεγαλώσει

Όσο και να προσέχουμε την υγεία του παιδιού μας, και ανεξάρτητα από τα εμβόλια που του κάνουμε, ένα παιδί θα αντιμετωπίσει μέχρι να μεγαλώσει, τουλάχιστον 40 διαφορετικές λοιμώξεις.
Ο παιδικός σταθμός, το σχολείο ή οι κούνιες που θα πηγαίνει μέχρι να μεγαλώσει αποτελούν το βασικό λόγο για την εμφάνιση των λοιμώξεων. 
Δεν έχει σημασία πόσο συχνά αρρώσταινε το παιδί μωρό, μεγαλώνοντας οι ιώσεις θα έρθουν. 
Δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας και πανικού. Είναι κάτι σύνηθες που τονώνει στην πορεία και το ανοσοποιητικό του παιδιού.
Τα βρέφη και τα παιδιά που αργούν να πάνε παιδικό σταθμό έχουν ένα καλό επίπεδο υγείας καθώς η πιθανότητα να κολλήσει κάτι είναι περίπου μία ελαφριά ίωση ανά έναν ή δύο μήνες. 
Ο οργανισμός του εξασθενεί για λίγες ημέρες κατά τη διάρκεια της ίωσης, έχει λίγη παροδική ανορεξία που τελειώνει στην εβδομάδα, τα συμπτώματα όπως συνάχι και βήχας υποχωρούν μέσα σε 7-10 ημέρες και έπειτα αναρρώνει πλήρως, με ζωηράδα και όρεξη για φαγητό, έτσι που η επόμενη ίωση συνήθως το πετυχαίνει σε άριστη κατάσταση υγείας.
Αντίθετα, υπάρχει και η άλλη περίπτωση όπου έχουμε ένα βρέφος από μηνών έως μικρό παιδί 2-3 ετών που ξεκινάει πρώτη χρονιά σε βρεφονηπιακό σταθμό 
(με επιβαρυντικούς πρόσθετους παράγοντες να είναι μεγάλο ωράριο που βρίσκεται στον παιδικό, κακός αερισμός και συνθήκες υγιεινής, κλείσιμο στους τέσσερις τοίχους χωρίς να προαυλίζονται, πολλά βρέφη στο ίδιο τμήμα, χειμώνας, δεν παραμένει σπίτι αρκετές μέρες για να αναρρώσει από κάθε ίωση κα),
 ή για ένα βρέφος και μικρό παιδί με μεγαλύτερο αδερφάκι που εκείνο πηγαίνει πρώτη – ή και δεύτερη – χρονιά σε παιδικό σταθμό.
Σχεδόν κάθε βδομάδα το παιδί κολλάει μια καινούργια, ιογενή συνήθως λοίμωξη, με τα συνήθη αρχικά συμπτώματα, πυρετό, συνάχι, βήχα, διάρροια κα.
Πριν ο οργανισμός του προλάβει να αναρρώσει πλήρως από την πρώτη ίωση έρχεται μια δεύτερη, έτσι που, όπως συχνά αναφέρουν οι γονείς, υποτροπιάζουν συνεχώς τα συμπτώματα βήχα, καταρροής ή πυρετού. 
Μετά τα 2-3 συνεχόμενα επεισόδια λοιμώξεων το γενικό επίπεδο υγείας του αρχίζει να πέφτει – με κακό ύπνο, ανορεξία, στασιμότητα ή μείωση βάρους.
Οι επόμενες ιώσεις θα βρουν την άμυνά του πιο πεσμένη, με αποτέλεσμα να έχουν ακόμα μεγαλύτερο αντίκτυπο, πχ να προκαλέσουν κάποια επιπλοκή, όπως ωτίτιδα, πυώδη αμυγδαλίτιδα, ιογενή βρογχόσπασμο κα.
Καθώς ο βομβαρδισμός ιώσεων συνεχίζεται, μπορεί στο 4ο ή 5ο επεισόδιο να προκύπτουν σημαντικά θέματα, όπως πνευμονιοκοκκική λοίμωξη, βρογχιολίτιδα, πνευμονία, μηνιγγίτιδα ή εισαγωγή στο νοσοκομείο.

Όλα τα παραπάνω αφορούν ιογενείς λοιμώξεις και όχι κάποια εποχιακή γρίπη κλπ.

4moms.gr
daddy-cool.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki