Monday, 19 November 2007
Χριστουγεννιάτικη αλυσίδα αγάπης για να σβήσει η φωτιά του καλοκαιριού…
Ξεκινάμε λοιπόν την αλυσίδα αγάπης ελπίζοντας ότι θα αγκαλιάσει όλη την Ελλάδα. Μπορείς να προσφέρεις κάτι μικρό ή κάτι μεγάλο, κάτι που χωράει σ’ ένα κουτί ή σ’ ένα φορτηγό... Μια κάρτα, μολύβια, χρώματα, παιχνίδια ή μέχρι και μια παιδική χαρά… Ό,τι μπορείς… ό,τι θέλεις… ό,τι αγαπάς… Αρκεί να τους πεις με την προσφορά σου ότι είσαι κοντά. Δείξε κι εσύ ότι δεν ξεχνάς.
Πρόσθεσε το κουτάκι σου στο σωρό με το δικό μας μέχρι τις 15/12/2007. Μερικές ιδέες για δώρα: μολύβια, γόμες, ξύστρες με σχέδια και χρώματα, μπλοκάκια, βιβλία, σκούφοι, γαντάκια, κάλτσες, CD με τραγούδια ή παιδικά παραμύθια, κασετίνες, παιχνίδια κ.λπ. Γράψε έξω από το κουτί σου σε ποια ηλικία απευθύνεται, αν είναι για αγόρι ή κορίτσι, για παππού ή γιαγιά και ό,τι άλλο στοιχείο είναι απαραίτητο ώστε να το παραλάβει ο κατάλληλος άνθρωπος. Αν το επιθυμείς βάλε μέσα μια κάρτα με μια ευχή και το όνομά σου. Η λίστα μπορεί να μεγαλώσει.
Ειδικά για ηλικιωμένους: σκούφοι, κασκόλ, γάντια, κάλτσες κ.α.
Επίσης, μπορεί να είναι και κουτί για ζωάκια, με ξηρές λιχουδιές μικρές ώστε να κάνουν και για γάτες.
Κι αν είσαι τυχερός κι έχεις πολλά, κάνε το κουτί σου φορτηγό…Αγαπητό μου χαμομηλάκι,
Σας προσκαλούμε να γίνετε κρίκοι της αλυσίδας που ξεκινάμε.
Για περισσότερες πληροφορίες και για να μάθετε πού μπορείτε να στείλετε τα δώρα σας: Χριστουγεννιάτικη αλυσίδα αγάπης του Οικολογίου
Πρώτες βοήθειες
Τι να κάνετε: Αν προεξέχει το ξένο σώμα από το δέρμα, μπορείτε να το αφαιρέσετε με ένα τσιμπιδάκι ή να πλύνετε την περιοχή με μαλακό σαπούνι και νερό. Αν όμως το ξένο σώμα έχει εισχωρήσει βαθιά και δεν εξέχει για να αφαιρεθεί, είναι σκόπιμο να επισκεφθείτε το γιατρό. Κατευθυνθείτε οπωσδήποτε στο νοσοκομείο, σε περίπτωση που έχουν εισχωρήσει στο δέρμα ρινίσματα γυαλιού.
Τι να κάνετε: Βάλτε πάνω στο τσίμπημα μία κρύα κομπρέσα και κατόπιν διάλυμα αμμωνίας. Αν υπάρχει κεντρί, θα πρέπει να αφαιρεθεί από το γιατρό. Καλό είναι να μην προσπαθήσετε να το αφαιρέσετε εσείς, γιατί μπορεί να το σπρώξετε πιο βαθιά. Σε περίπτωση που υπάρχει έντονη φαγούρα, θα πρέπει να δοθεί ειδικό αντισταμινικό φάρμακο, γι’ αυτό θα πρέπει να ενημερώσετε το γιατρό κι εκείνος να σας δώσει τις ανάλογες οδηγίες.
Δάγκωμα
Τι να κάνετε: Πλύντε καλά το τραύμα με σαπούνι και νερό, για ν’ αφαιρεθεί το σάλιο και μόλις ξεπλυθεί καλά σκουπίστε το με καθαρή γάζα. Αν το δάγκωμα είναι από ζώο, θα πρέπει να εξεταστεί το παιδί από το γιατρό και ίσως χρειαστεί αντιτετανικός ορός. Σε περίπτωση που το δάγκωμα είναι από φίδι η διαδικασία είναι η ίδια, δηλαδή καθαρισμός και εξέταση από γιατρό.
Εγκαύματα
Τι να κάνετε: Αν το κάψιμο είναι μικρό, ρίξτε στην περιοχή άφθονο κρύο νερό, για να το ανακουφίσετε από τον πόνο και εφαρμόστε άμεσα αλοιφή για εγκαύματα, που θα σας συστήσει ο γιατρός. Καλό είναι όμως να γίνει αξιολόγηση του εγκαύματος από το γιατρό. Συνήθως ένας στεγνός αποστειρωμένος επίδεσμος προστατεύει από τον αέρα και βοηθά στην επούλωση. Αν το έγκαυμα είναι μεγάλο, μην κάνετε τίποτα. Σκεπάστε το παιδί με ένα βαμβακερό σεντόνι και πηγαίνετε αμέσως στο νοσοκομείο. Σε περίπτωση ηλιακού εγκαύματος εφαρμόστε ειδική αλοιφή, όμως αν το έγκαυμα είναι σοβαρό (έχει κάνει φουσκάλες ή βγάζει υγρό) θα πρέπει να πάτε στο γιατρό.
Τι να κάνετε: Σε περίπτωση που διαπιστώσετε ότι έχουν μπει ρινίσματα στα μάτια του παιδιού, εμποδίστε το από το να τα τρίψει κρατώντας του τα χέρια και ξεπλύντε αμέσως τα μάτια με άφθονο καθαρό νερό. Το καλύτερο μάλιστα που μπορείτε να κάνετε είναι να βάλετε το παιδί στο μπάνιο κάτω από τρεχούμενο νερό. Αν έχει τραυματιστεί στο μάτι, καλύψτε -αν είναι δυνατόν- και τα δύο μάτια και κατευθυνθείτε άμεσα στο νοσοκομείο.
Ένα τραύμα μπορεί να είναι επιφανειακό και να αιμορραγεί, χωρίς όμως να χρειάζεται ράμματα. Αν υπάρχει όμως σκίσιμο και διάσταση του δέρματος (απέχουν οι άκρες) ή το τραύμα είναι σε σημείο που η πληγή ανοίγει, π.χ. γόνατο ή αγκώνες, τότε απαιτούνται ράμματα. Η εκτίμηση από τον ειδικό καλό είναι να γίνεται όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, καθώς είναι ο μόνος αρμόδιος για να εκτιμήσει αν το παιδί χρειάζεται ράμματα, αλλά και να συστήσει τις κατάλληλες επουλωτικές (κατά προτίμηση στην περίπτωση των παιδιών φυτικές κι όχι χημικές) αλοιφές.
Τι να κάνετε: Καθαρίστε το τραύμα με ένα μαλακό πανί με νερό και στη συνέχεια αξιολογήστε αν το τραύμα θέλει ράψιμο ή όχι, στην περίπτωση που οι άκρες του δέρματος απέχουν μεταξύ τους. Πλύντε ξεκινώντας από τις άκρες του τραύματος με κινήσεις που απομακρύνονται από αυτό. Αν τρέχει πολύ αίμα, βάλτε μία αποστειρωμένη γάζα ή ένα καθαρό μαντήλι και πιέστε γερά και σταθερά. Συνήθως πέντε λεπτά αρκούν για να σταματήσει η αιμορραγία. Αν το τραύμα είναι ανοιχτό, αιμορραγεί ή είναι σε σημείο που δεν αφήνει την πληγή να κλείσει, θα πρέπει να πάτε άμεσα στο νοσοκομείο. Τα τραύματα θέλουν παρακολούθηση, γιατί πολλές φορές μολύνονται. Επομένως, αν δείτε σε ένα παλιό τραύμα υγρά ή σημάδια μόλυνσης, θα πρέπει οπωσδήποτε να απευθυνθείτε στο γιατρό.
Χτύπημα στο κεφάλι
Τι να κάνετε: Βάλτε πάγο στο χτύπημα, ταΐστε το ελαφρά και παρακολουθήστε το για το επόμενο εικοσιτετράωρο (μπορεί να χρειαστεί να το ξυπνάτε στον ύπνο του). Οδηγήστε το στο νοσοκομείο, αν δείχνει σαστισμένο, χλομό, κάνει εμετό, δυσκολεύεστε να το ξυπνήσετε. Καλό θα ήταν να το δει ο γιατρός, αν έχει κάνει μεγάλο καρούμπαλο, έχει μελανιάσει το ένα ή και τα δύο μάτια ή έχει ρινορραγία.
Μώλωπες, στραμπούληγμα, κάταγμα
Τι να κάνετε: Το πρώτο πράγμα που θα κάνετε είναι να βάλετε αμέσως παγάκια σε μια πετσέτα και να τα ακουμπήσετε στο σημείο όπου το παιδί έχει χτυπήσει. Το πρήξιμο μπορεί να περιοριστεί βάζοντας το πονεμένο μέλος σε κρύο νερό, όμως θα πρέπει να γίνει έλεγχος και από το γιατρό. Προσέξτε κατά τη μεταφορά ν’ ακινητοποιήσετε το μέλος επάνω σε ένα μαξιλάρι. Αν το παιδί πονάει πολύ και υποψιάζεστε ότι έχει σπάσει κάποιο οστό, μην προσπαθήσετε να το μετακινήσετε. Κρατήστε το ξαπλωμένο και σκεπασμένο, μην του ζητήσετε να φάει ή να πιει τίποτα, γιατί μπορεί να χρειαστεί επέμβαση κι αν είναι δυνατόν ζητήστε μεταφορά με ασθενοφόρο.
Τι να κάνετε: Αν το παιδί πνιγεί από μπουκιά φαγητού ή άλλο αντικείμενο, διατηρήστε την ψυχραιμία σας και σε καμία περίπτωση μη βάλετε μέσα στο στόμα τα χέρια σας για να βγάλετε αυτό που έχει στο στόμα. Γυρίστε το μπρούμυτα με το κεφάλι πιο χαμηλά από το υπόλοιπο σώμα ή κρατήστε το ανάποδα από τους αστραγάλους και χτυπήστε το αρκετές φορές στην πλάτη ανάμεσα στις ωμοπλάτες. Οτιδήποτε κι αν έχει καταπιεί, ενημερώστε τον παιδίατρό σας. Αν το παιδί βήχει και δυσκολεύεται ν’αναπνεύσει, κατευθυνθείτε άμεσα προς το πλησιέστερο νοσοκομείο, όπου θα παρακολουθήσουν με ακτίνες Χ την πορεία του αντικειμένου και αναλόγως θα πράξουν. Συνήθως απομακρύνεται με τα κόπρανα.
Δηλητηρίαση
Τι να κάνετε: Το πρώτο που πρέπει να κάνετε είναι να διαπιστώσετε τι ακριβώς έχει καταπιεί το παιδί και κατόπιν να τηλεφωνήσετε αμέσως στο Κέντρο Δηλητηριάσεων ή να κατευθυνθείτε στο πλησιέστερο νοσοκομείο. Η θεραπεία διαφέρει ανάλογα με την ουσία. Μην ψάχνετε μόνοι σας για αντίδοτο και να μην εφαρμόζετε συμβουλές από τους γύρω. Σε κάποιες περιπτώσεις θα χορηγηθεί στο παιδί σιρόπι που προκαλεί εμετό. Αν όμως η ουσία που έχει καταπιεί το παιδί είναι καυστική, όπως στην περίπτωση απορρυπαντικών και καθαριστικών που προκαλούν έγκαυμα κατά την κατάποση, συστήνονται φάρμακα που αντισταθμίζουν την επίδραση στον οργανισμό
ΠΡΟΣΤΑΤΕΨΤΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ!!
- Η σωματική κακοποίηση
- Η σεξουαλική κακοποίηση
- Η συναισθηματική κακοποίηση
- Η παραμέληση και η έκθεση σε κίνδυνο
- Η εκμετάλλευση.
Τι συνιστά σωματική κακοποίηση;
- Το να χτυπά κάποιος ένα παιδί, να το τσιμπά, να του τραβά τα μαλλιά, να το χαστουκίζει, να το δαγκώνει, να το καίει π.χ. με τσιγάρο.
- Η χρήση αντικειμένων για να πονέσει το παιδί π.χ. ξύλο με ζώνη, κουτάλα, ραβδί.
- Χρήση ακατάλληλων μεθόδων πειθαρχίας για την ηλικία του παιδιού π.χ. να ταρακουνά κάποιος ένα βρέφος ή να το πετά δυνατά σε μία επιφάνεια, ακόμη και στην κούνια του.
- Η επαφή καθ’ οποιονδήποτε τρόπο με τα γεννητικά όργανα του παιδιού από ενήλικα και το αντίστροφο.
- Η διείσδυση με οποιονδήποτε τρόπο
- Η έκθεση του παιδιού σε πορνογραφικό υλικό οπτικά ή ακουστικά.
- Η παρακολούθηση ενός παιδιού χωρίς ρούχα από ενήλικα ή το αντίστροφο.
- Ο βιασμός.
Ποιοι είναι συνήθως οι δράστες της σεξουαλικής κακοποίησης;
Συνήθως είναι άτομα του οικογενειακού, φιλικού και κοινωνικού περιβάλλοντος του παιδιού. Άτομα που έχουν επαφές με το παιδί και σχέση εξουσίας μαζί του, ώστε να εξασφαλίσουν τη σιωπή του.
Πώς
μπορούμε να καταλάβουμε αν ένα παιδί έχει γίνει θύμα σεξουαλικής
κακοποίησης;
- Παίρνουμε σοβαρά υπόψη τις εκμυστηρεύσεις του και τις εξετάζουμε με βοήθεια ειδικού.
- Ανησυχούμε με την αλλαγή συμπεριφοράς του π.χ. αύξηση επιθετικότητας, εσωστρέφεια, ενδιαφέρον για το σεξ κ.α.
- Εξετάζουμε τους λόγους παλινδρόμησης σε προηγούμενες συμπεριφορές όπως ενούρηση και εγκόπρηση ενός παιδιού που είχε μεγαλώσει και έλεγχε τις συμπεριφορές αυτές.
- Ελέγχουμε τον τρόπο που απέκτησε γνώση για το σεξ μεγαλύτερη από την ηλικία του.
- Προβληματιζόμαστε με τη συμπεριφορά του αν είναι ξαφνικά πολύ ενοχική και εκφράζεται είτε με συστολή και σιωπή είτε με πολλή προθυμία και κολακεία.
Πώς αντιμετωπίζεται ένα θύμα σεξουαλικής κακοποίησης;
Με τη βοήθεια ειδικών του σώματος και της ψυχής θα ανιχνευθεί η ακριβής φύση και ο βαθμός της κακοποίησης και το παιδί θα δεχθεί υποστήριξη και θεραπεία για να ξεπεράσει την τραυματική εμπειρία.
Ποιες είναι οι επιπτώσεις αν το παιδί δεν βοηθηθεί;
Στην περίπτωση που το παιδί δεν επικοινωνήσει με οποιονδήποτε τρόπο το συμβάν και οι δικοί του δεν το αντιληφθούν, μένει με φοβερά αισθήματα ενοχής, άγχους, κατάθλιψης, μειονεξίας, σοβαρά ψυχικά τραύματα που έχουν αρνητικές επιπτώσεις σε όλες τις εκδηλώσεις της προσωπικότητας και του χαρακτήρα του καθώς και στη φυσιολογική σεξουαλική του ζωή. Πολλά θύματα αποκτούν εξαρτήσεις από ουσίες και αντικοινωνική συμπεριφορά ή φτάνουν ακόμη και στην αυτοκτονία.
Πώς μπορούμε να προλάβουμε τη σεξουαλική κακοποίηση των παιδιών;
Θα πρέπει τόσο οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να είναι ενήμεροι
ώστε να προστατεύουν τα παιδιά, όσο και τα ίδια τα παιδιά να γνωρίζουν
το σώμα τους και τη λειτουργία του και τους πιθανούς κινδύνους που τα απειλούν για να
προφυλάσσονται.
- Το παιδί πάνω από τα τρία χρόνια του πρέπει να γνωρίζει τα μέρη του σώματός του, το όνομά τους και τη λειτουργία τους. Μιλάμε γι’ αυτά με την πρώτη κατάλληλη ευκαιρία και ανάλογα με την ηλικία
- Το παιδί πρέπει να γνωρίζει να λέει «όχι» σε οποιονδήποτε προσπαθεί να το αγγίξει ενώ το ίδιο δεν θέλει. Το σώμα του παιδιού του ανήκει και πρέπει να απαιτεί σεβασμό από τους άλλους σε αυτό.
- Το παιδί πρέπει να σέβεται τους ενήλικες αλλά να μην συγκατατίθεται σε ό,τι του ζητούν, αν αυτό το ενοχλεί και το τρομάζει ή δεν το έχει διδαχθεί από τους ίδιους τους γονείς του.
- Δεν αφήνουμε το παιδί μόνο του, ή με κάποιον που δεν γνωρίζουμε καλά για πολλές ώρες και χωρίς διακριτική παρακολούθηση.
- Ενθαρρύνουμε το παιδί σε ανοιχτή και ειλικρινή επικοινωνία μαζί μας ώστε να μπορεί να μας εκμυστηρευθεί ό,τι του συμβαίνει, ακόμη κι αν αισθάνεται (συν-)ενοχή. Ακούμε πάντα προσεκτικά ό,τι μας λέει και δεν εκφραζόμαστε αρνητικά ή απορριπτικά αλλά το διερευνούμε. Αν του δείξουμε ότι δεν το πιστεύουμε, δεν θα μας ξαναεμπιστευθεί.
- Ελέγχουμε τους λόγους που κάνουν το παιδί να μην θέλει να μείνει με κάποιον ή που τον αποστρέφεται.
- Γνωρίζουμε πάντα τους φίλους και τους ανθρώπους που είναι κοντά του.
- Επιβλέπουμε το παιδί όταν πλοηγείται στο διαδίκτυο ή χρησιμοποιεί τον υπολογιστεί του.Τι πρέπει να γνωρίζουν τα παιδιά;
- Το σώμα μου και το μυαλό μου είναι δικά μου. Οι άλλοι, μικροί και μεγάλοι, πρέπει να σέβονται το δικαίωμά μου αυτό.
- Μπορώ να πω «όχι» σε κάποιον που θέλει να με αγγίξει ενώ εγώ δεν το επιθυμώ.
- Πρέπει να λέω «όχι» σε κάθε συμπεριφορά που με κάνει να ανησυχώ, να φοβάμαι ή να νιώθω μπερδεμένος/η.
- Τρέχω μακριά από όποιον με κάνει να φοβηθώ.
- Λέω πάντα στους γονείς μου – και στους δύο ή στον ένα από τους δύο ό,τι μου συμβαίνει κυρίως αν με κάνει να νιώθω άσχημα.
- Οι γονείς μου και οι δικοί μου άνθρωποι γνωρίζουν πάντα που βρίσκονται και με ποιον.
- Δεν πηγαίνω ποτέ κάπου όπου δεν γνωρίζω και αν μου συμβεί κάτι δεν θα ξέρω πώς να βοηθήσω.
- Δεν ακολουθώ ποτέ αγνώστους και δεν πλησιάζω περισσότερο από όσο πρέπει αυτοκίνητα με ανθρώπους που δενγνωρίζω.
- Βρίσκω πάντα κάποιον που να μπορώ να του έχω εμπιστοσύνη για να με βοηθήσει, όπως οι δάσκαλοί μου.
- Γνωρίζω τον αριθμό 10 56 για να τηλεφωνήσω από παντού και χωρίς χρήματα και να ζητήσω βοήθεια, συμβουλή και υποστήριξη.
- Οι φωνές και οι κραυγές.
- Οι χαρακτηρισμοί «είσαι ηλίθιος», «είσαι κακό παιδί», «είσαι άχρηστος/η».
- Η σύγκριση των παιδιών με άλλα παιδιά, εις βάρος του «δεν αξίζεις τίποτε», «ο ξάδελφος σου πάει καλύτερα από σένα» κλπ.
- Η έλλειψη στοργής, αγάπης και τρυφερών εκδηλώσεων.
- Η δημιουργία ενοχών «θα με κάνεις να πεθάνω», «εσύ φταις για όλα».
- Η ταπείνωση του παιδιού «είσαι για πέταμα», «τι ήθελα και έκανα ένα παιδί σαν και σένα» κλπ
- Οι απειλές εγκατάλειψης ή βίας «θα φύγω και θα σε παρατήσω», «θα σε κλείσω σε ίδρυμα», «θα σου σπάσω τα κόκαλα» κλπ.
- Οι ακραίες μορφές τιμωρίας π.χ. στέρηση φαγητού, νερού, κλείδωμα σε σκοτεινούς χώρους, δέσιμο κλπ.
- Η έκθεση του ανηλίκου με στόχο την επαιτεία από πλευράς ενήλικα.
- Η ώθηση του ανηλίκου σε επαιτεία.
- Η ώθηση του ανηλίκου στην πορνεία καθ’ οιονδήποτε τρόπο π.χ. φωτογράφηση, μαγνητοσκόπηση, σεξουαλική επαφή.
- Μη επαρκής σίτιση, στέγαση ή ένδυση.• Ανθυγιεινές συνθήκες διαβίωσης.
- Εγκατάλειψη του παιδιού.
- Ανεπαρκής φροντίδα του παιδιού και έκθεσή του σε κίνδυνο π.χ. όταν κάποιος αφήνει το παιδί να παίζει μόνο του ή να μένει μόνο του.
- Ανεπαρκής ιατρική φροντίδα π.χ. έλλειψη εμβολιασμού, ιατρικής παρακολούθησης και φαρμάκων.
- Μη εγγραφή του παιδιού σε σχολείο και αδιαφορία για την παρακολούθηση της φοίτησής του.