Thursday, 6 November 2014

Ζαχ. Παπαντωνίου: Προσευχὴ τοῦ μικροῦ κοριτσιοῦ

 
Θεέ, ποὺ βλέπεις τὰ σπιτάκια
τὰ φτωχὰ σὰν τὸ δικό μου,
στεῖλε στὸ παράθυρό μου
μιὰ φωλιὰ χελιδονάκια.
  
Θέ μου, πού ῾χεις ὅλα τ᾿ ἄστρα,
Θέ μου, πού ῾χεις τ᾿ ἀγγελούδια,
κᾶμε τὴ φτωχή μου γλάστρα
νὰ γεμίσει ἀπὸ λουλούδια.
 
Θέ μου, δῶσε μου τὴ χάρη
νά ῾χω δυὸ ἄσπρα περιστέρια,
νὰ τοὺς δίνω ἐδῶ στὰ χέρια
τὸ νερὸ καὶ τὸ σιτάρι!

Janusz Korczak: «Τα παιδιά είναι πολίτες!»

Διήμερο εκδηλώσεων με τίτλο «Τα παιδιά είναι πολίτες!», διοργανώνει ο Συνήγορος στις 8 και 9 Νοεμβρίου 2014 (Πολιτιστικό Κέντρο Στ' Διαμερίσματος Δήμου Αθηναίων, Ευελπίδων 18), με αφορμή τα 25 χρόνια από την υιοθέτηση της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού.
Η εκδήλωση είναι αφιερωμένη στο έργο του Janusz Korczak, πρωτεργάτη – υπερασπιστή των δικαιωμάτων των παιδιών.
Monument of Korczak at Warsaw
«Ό,τι μας απαγορεύουν εκείνοι το κάνουν. Εμείς για όλα πρέπει να ρωτάμε τους μεγάλους, εκείνοι μας ρωτούν για τίποτα; Μας λένε: 'Όταν μιλάνε οι μεγάλοι, τα παιδιά να σωπαίνουν'.
Γιατί δηλαδή,  δεν είμαστε άνθρωποι εμείς, δεν έχουμε γνώμη, δεν έχουμε απόψεις, δεν έχουμε δικαιώματα;»

(Ματίας ο πρώτος)

Το διήμερο διοργανώνει ο Συνήγορος του Πολίτη / Συνήγορος του Παιδιού, σε συνεργασία με τον Πολωνό Συνήγορο του Παιδιού, την Πρεσβεία της Πολωνικής Δημοκρατίας, την Παιδαγωγική Ομάδα για τον Φρενέ και το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Κατεβάστε την αφίσα και το πρόγραμμα της εκδήλωσης
Η είσοδος του Πολιτιστικού Κέντρου είναι ανάμεσα στα Δικαστήρια και το 38ο Γυμνάσιο-Λύκειο Αθήνας.
Ο χώρος δεν είναι προσβάσιμος για άτομα με κινητικές αναπηρίες.

Πρόγραμμα
Σάββατο 8 Νοέμβρη (15.30 – 20.00) για μαθητές 11-13 χρόνων και εκπαιδευτικούς
15.30 Καλωσόρισμα από μαθητές του Πολωνικού Σχολείου και του 2ου Γυμνασίου Χολαργού
15.50 Παρουσίαση του θεατρικού έργου του Korczak «Ματίας ο Α'» (διασκευή Άλκης Ζέη), με τη συμβολή μαθητών του 15ου Δημοτικού Σχολείου Καλλιθέας
17.00 Εργαστήρια με μαθητές 11-13 χρόνων. Συντονίζουν οι παιδαγωγοί - μέλη του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση:
  • Τζωρτζίνα Κακουδάκη, σκηνοθέτης, θεατρολόγος
  • Σόνια Μολογούση, θεατρολόγος, θεατροπαιδαγωγός
  • Βαλεντίνα Παπαδημητράκη, ηθοποιός, σκηνοθέτης
  • Ηρώ Ποταμούση, κοινωνιολόγος, θεατροπαιδαγωγός
17.00 «Πώς μπορούμε να διδάξουμε τα δικαιώματα στους μαθητές μας;». Ανταλλαγή εμπειριών εκπαιδευτικών. Συντονίζει ο Γιώργος Μόσχος, Βοηθός Συνήγορος για τα Δικαιώματα του Παιδιού
19.00 Παρουσιάσεις από τις ομάδες των εργαστηρίων
Συζήτηση με συμμετοχή της Άλκης Ζέη και του δασκάλου Δάνου Αιμονιώτη 

Κυριακή 9 Νοέμβρη (10.30 – 14.30) ανοικτά στο κοινό
10.15 Προσέλευση-εγγραφές
10.30 Χαιρετισμοί:
Καλλιόπη Σπανού, Συνήγορος του Πολίτη
Μαρία Ηλιοπούλου, Αντιδήμαρχος Δήμου Αθηναίων για το Παιδί
10.45 «Τα δικαιώματα του παιδιού από τον Korczak ως τις μέρες μας»

1ο  τραπέζι
Συντονισμός: Γιώργος Μόσχος

  • Marek Michalak, Συνήγορος του Παιδιού της Πολωνίας
  • Δέσποινα Καρακατσάνη, Αν. Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
  • Αγγελική Βαρελλά, συγγραφέας παιδικής λογοτεχνίας
  • Beata Żółkiewicz, φιλόλογος, δημοσιογράφος
2ο τραπέζι
Συντονισμός: Χαράλαμπος Μπαλτάς, δάσκαλος, μέλος της Παιδαγωγικής Ομάδας για τον Φρενέ

  • Μαρία Νικολακάκη, Αν. Καθηγήτρια Παιδαγωγικής, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
  • Δημήτρης Γουλής, Διευθυντής, 67ο Δημοτικό Σχολείου Θεσσαλονίκης
  • Κώστας Παπαδημητρόπουλος, Κοιν. Λειτουργός, Θεραπευτικός Ξενώνας ΕΛΙΖΑ / Παιδικά Χωριά SOS
  • Εύη Μανοπούλου, φιλόλογος, Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά
  • Ματούλα Παπαδημητρίου, Μαρία Τσάγκαρη, ειδικές επιστήμονες Συνηγόρου του Πολίτη / Συνηγόρου του Παιδιού
Συζήτηση με συμμετοχή του κοινού
Παράλληλα: προβολές ταινιών / βίντεο, έκθεση υλικού
Janusz Korczak and the children,
memorial at
Yad Vashem
Ο Γιάνους Κόρτσακ (1878-1942) ήταν γιατρός, παιδαγωγός, συγγραφέας, δημοσιογράφος. Αφιέρωσε όλη του τη ζωή στα παιδιά. Ίδρυσε το πρωτοποριακό ορφανοτροφείο “Το σπίτι των Ορφανών”, το οποίο είχε κοινοβούλιο και παιδικό δικαστήριο, και εξέδωσε το πρώτο περιοδικό από και για παιδιά. Από τα σημαντικότερα έργα του είναι τα «Πώς να αγαπάς το παιδί», «Το δικαίωμα του παιδιού στο σεβασμό», «H χαρούμενη παιδαγωγική» και ο «Ο Βασιλιάς Ματίας ο Α'», που μεταφράστηκε σε περισσότερες από 20 γλώσσες.
Αρνούμενος να σώσει τη ζωή του, οδηγήθηκε στον θάνατο σε στρατόπεδο συγκέντρωσης μαζί με τα 192 παιδιά του ορφανοτροφείου του.
Οι ιδέες του Κόρτσακ αποτέλεσαν τη βάση της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού, η οποία υιοθετήθηκε ομόφωνα από τα κράτη-μέλη του ΟΗΕ το1989 και ρυθμίζει τις υποχρεώσεις των κρατών για την προστασία και την προαγωγή των δικαιωμάτων του παιδιού. Έχει κυρωθεί από 194 χώρες. Το 1992 έγινε νόμος με αυξημένη ισχύ στην Ελλάδα (ν. 2101/92).
babytips

Για ένα πειθαρχημένο παιδί (με τη σωστή έννοια)


Ο κλινικός ψυχολόγος Thomas W. Phelan και συγγραφέας του βιβλίου 1-2-3 Magic: Effective Discipline for Children, μας δίνει τον δικό του αποτελεσματικό δεκάλογο πειθαρχίας για τα παιδιά μας

Τί πρέπει να αναρωτηθούμε πριν μαλώσουμε το παιδί μας

1. Ψάξτε τις αιτίες της κακής συμπεριφοράς 
Κανένα παιδί δεν κλοτσά έπιπλα ή δεν κλαίει γοερά από τη μια στιγμή στην άλλη! Τα «κακά» παιδιά είναι συνήθως τα κουρασμένα, εκείνα που πεινάνε, που φοβούνται, αυτά που κάτι ζηλεύουν, αλλά κι εκείνα που θυμώνουν όταν δεν ασχολούμαστε μαζί τους. Κάνοντας μια ανοιχτή συζήτηση, του δίνουμε την ευκαιρία να μας πει τι το ενοχλεί, πώς αυτό θα μπορούσε να διορθωθεί, αλλά και να το ρωτήσουμε αν πραγματικά πιστεύει πως η συγκεκριμένη συμπεριφορά του ήταν σωστή. 

2. Ακολουθούμε και οι δύο γονείς την ίδια συμπεριφορά 
Αν και οι δύο γονείς ακολουθούν την ίδια πορεία διαπαιδαγώγησης, το παιδί δεν μπερδεύεται ούτε αποσυντονίζεται. Γι’ αυτό φροντίζουμε να μένουμε σταθεροί σε αυτό που λέμε και δεν κάνουμε υποχωρήσεις. 

3. Ζητάμε από το παιδί να κάνει κάτι με σταθερό τόνο και σαφήνεια 
Αποφεύγουμε την προστακτική και τις γενικότητες και χρησιμοποιούμε φράσεις που ενημερώνουν το παιδί για την αιτία. Για παράδειγμα αντί για «σταμάτα να μιλάς δυνατά», προτιμάμε προτάσεις όπως «Ο μπαμπάς έχει πονοκέφαλο και νομίζω ότι θα ήταν καλύτερα να κάνουμε όλοι λίγη ησυχία». 

4. Αγνοούμε τα ξεσπάσματά του 
Επίσης αδιαφορούμε για τις φωνές, τις βρισιές, τα αγενή σχόλια και όταν είναι δυνατό, φεύγουμε και αφήνουμε το παιδί χωρίς ακροατήριο. Αυτό μέχρι να ηρεμήσει. 

5. Δίνουμε έμφαση στο «όχι» 
Το λέμε σταθερά και με νόημα. 

6. Δεν χάνουμε την υπομονή μας 
Προσπαθούμε τουλάχιστον! Αυτό που πρέπει να θυμόμαστε, είναι πως εμείς θα μάθουμε στο παιδί μας τι σημαίνει αυτοέλεγχος, σεβασμός και συνέπεια! 

7. Θυμόμαστε πάντα το ρόλο μας ως γονείς 
Και χωρίς να κάνουμε κατάχρηση εξουσίας, θυμόμαστε ότι δεν χρειάζεται πάντα να αιτιολογούμε τους κανόνες που θέτουμε ή να απολογούμαστε για τη συμπεριφορά μας. 

8. Δεν ξεχνάμε πως εμείς είμαστε το πρότυπο συμπεριφοράς του παιδιού μας
Ας φροντίσουμε λοιπόν να είμαστε καλά παραδείγματα προς μίμηση και να μην κάνουμε εμείς πράγματα που απαγορεύουμε στο παιδί. 

9. Επιβραβεύουμε την καλή συμπεριφορά
Αλλά πάντα με συγκεκριμένα επιχειρήματα. Δεν αρκούμαστε σε ένα «μπράβο», αλλά φροντίζουμε να είμαστε συγκεκριμένοι: «Μπράβο που έβαλες τα παιχνίδια στο κουτί» ή «Πολύ χαίρομαι που μοιράζεσαι τα παιχνίδια με την αδερφή σου». 

10. Αποδεχόμαστε τα συναισθήματά του παιδιού μας 
Και ποτέ δεν τα κρίνουμε και δεν τα υποβιβάζουμε. Αντιμετωπίζουμε το παιδί με σεβασμό και ευγένεια όπως του αξίζει.

entertv

Γαλλία: 30χρονη έστελνε ερωτικές επιστολές σε 9χρονο!!

Μια οικογένεια από τη νοτιοδυτική Γαλλία προσέφυγε στη δικαιοσύνη αφού ανακάλυψε ότι ο 9χρονος γιος της είχε λάβει πέρσι περίπου 20 ερωτικές επιστολές από μια παντρεμένη γυναίκα 30 ετών, που προέτρεπε το παιδί να... κλεφτούν.

Teaching assistant, 30, bombarded French pupil aged NINE with dozens of love letters telling him she wanted to have his Children
Στα γράμματά της, που κοσμούνταν με καρδούλες, η γυναίκα εκδήλωνε τον έρωτά της για το αγόρι, ανέφερε ότι ήθελε να το σκάσει μαζί του, να κάνουν παιδιά και να ζήσουν μαζί την υπόλοιπη ζωή τους. Η 30χρονη εργαζόταν στο σχολείο όπου φοιτούσε ο μικρός.
Η δικηγόρος της οικογένειας, Ναταλί Λαντόν, είπε ότι η οικογένεια κατέθεσε μήνυση τον Δεκέμβριο του 2013 και η γυναίκα παραδέχτηκε ότι έστελνε ερωτικές επιστολές στο παιδί.
Η εισαγγελία είχε διατάξει τότε να γίνει ψυχιατρική πραγματογνωμοσύνη, όμως οι γιατροί διαπίστωσαν ότι η 30χρονη δεν έπασχε από κάποια ψυχική ασθένεια και η υπόθεση έκλεισε με μια απλή "σύσταση" προς τη συντάκτρια των επιστολών.

Στις αρχές Οκτωβρίου οι γονείς του παιδιού κατέθεσαν και δεύτερη μήνυση, αυτή τη φορά για αποπλάνηση ανηλίκου κάτω των 15 ετών και για "σεξουαλική κακοποίηση". Σύμφωνα με τη Λαντόν, την υπόθεση έχουν αναλάβει οι εισαγγελικές αρχές του Περιγκέ. "Οι γονείς σοκαρίστηκαν από την απλή σύσταση, θεωρούν τα γεγονότα πολύ σοβαρά και το παιδί τους ταράχτηκε", εξήγησε η δικηγόρος.
.......................................
περισσότερα εδώ

Πάμφτωχο ζευγάρι, με ένα μωράκι, μένει στα ΚΤΕΛ

Τύλιξαν το μωρό τους σε μια ζεστή κουβερτούλα και πήραν τους δρόμους αναζητώντας ένα καλύτερο αύριο, όχι τόσο για τους ίδιους όσο για το μικρό τους αγγελούδι.

Πύργος: Έχουν κάνει σπίτι τους… τα ΚΤΕΛ Hλεία

Πριν καλά- καλά συμπληρώσει τους 4 μήνες της ζωής του, έμαθε τη σημαίνει ξενιτιά. Ένα ταξίδι που δεν έχει τελειώσει ακόμα για ένα ζευγάρι από τη Ρουμανία που το τελευταίο διάστημα περιπλανώνται στους δρόμους του Πύργου, προσπαθώντας να εξασφαλίσουν λίγο φαγητό αλλά και λίγο γάλα για το μικρό παιδάκι τους.
Τρώνε ό,τι βρουν, και ότι τους δίνουν οι άνθρωποι στα σημεία που ζητιανεύουν, στις λαϊκές αγορές και έξω από τα σούπερ μάρκετ.
Τα βράδια βρίσκουν κατάλυμα στον κεντρικό σταθμό των ΚΤΕΛ, προσπαθώντας να προστατέψουν, το μωρό τους από το κρύο. Δεν μπορούν να του προσφέρουν ούτε τα απαραίτητα.
Το καρότσι του μικρού παιδιού έχει μετατραπεί σε αυτοσχέδια κουζίνα. Εκεί επιχειρούν να βράσουν με ένα γκαζάκι, λίγο γάλα.

Αλλά και αυτό τελείωσε λέει η μητέρα του παιδιού με δάκρυα στα μάτια. Η μοίρα φαίνεται να έπαιξε σ’ αυτούς τους ανθρώπους ένα άσχημο παιχνίδι.
Ήρθαν στη χώρα μας και στην Ηλεία, μέσω Αθήνας, για ένα καλύτερο αύριο αλλά πλέον φαίνεται να λυγίζουν.
Με σπαστά ελληνικά, ο πατέρας ισχυρίζεται πως δεν έχουν ούτε σπίτι, ούτε χρήματα για το μικρό παιδάκι τους, που χρειάζεται φροντίδα, γάλα αλλά και ιατρική περίθαλψη. 
Στόχος τους είναι να μαζέψουν χρήματα, περίπου 300 ευρώ, όπως λένε, για  να πάνε στην Αθήνα, να βγάλουν τα απαραίτητα έγγραφα και μετά να φύγουν για την πατρίδα τους τη Ρουμανία. Εκλιπαρεί για βοήθεια όχι για να μείνει αλλά να μπορέσει να πάει πίσω στην οικογένειά του, στους δικούς του ανθρώπους και να επιχειρήσει ξανά να φτιάξει τη ζωή του με αξιοπρέπεια.
 
Πηγή: patrisnews.gr

Πως να προστατέψω το παιδί μου
από τους παιδόφιλους-παιδοβιαστές; -The Underwear Rule

Τα videos απευθύνoνται σε γονείς, εκπαιδευτικούς και παιδιά
Δείτε τα μαζί με τα παιδιά σας και κάντε κουβεντούλα



Για παιδάκια από τριών ετών
The Underwear Rule - «Ο Κίκο και το Χέρι» - hamomilaki.gr



Το Συμβούλιο της Ευρώπης έχει δημιουργήσει ένα υλικό ευαισθητοποίησης με στόχο την καταπολέμηση της σεξουαλικής κακοποίησης των παιδιών.
Ονομάζεται «Ο Κανόνας του Εσώρουχου» (The Underwear Rule) και αποτελείται, ανάμεσα σε άλλα, από οδηγίες για τους γονείς και ένα βιβλίο για μικρά παιδιά (3-7 ετών) με τίτλο «Ο Κίκο και το Χέρι».
«Ο Κανόνας του Εσώρουχου» 
Οδηγίες για γονείς
Τι είναι «Ο Κανόνας του Εσώρουχου»; Είναι απλό: ένα παιδί δεν πρέπει να αγγίζεται από άλλους στα μέρη του σώματος που συνήθως καλύπτονται από το εσώρουχο. Επίσης, δεν πρέπει να αγγίζει και εκείνο τους άλλους σε αυτά τα σημεία.
Με τον «κανόνα» αυτό οι γονείς μπορούν να εξηγήσουν στα παιδιά πού δεν πρέπει να τα αγγίζουν οι άλλοι άνθρωποι, πώς να αντιδρούν και πού να αναζητούν βοήθεια.
Ακόμη, τους βοηθάει να εξηγήσουν ότι το σώμα τους τούς ανήκει, ότι υπάρχουν καλά και κακά μυστικά, καθώς και καλά και κακά αγγίγματα.
Αν αισθάνεστε άβολα να μιλήσετε για αυτό το θέμα, να θυμάστε ότι είναι ίσως πιο δύσκολο για σας, που είστε ενήλικος, παρά για ένα παιδί. Εξάλλου, ένα παιδί δεν είναι ποτέ πολύ μικρό για να διδαχθεί τον «Κανόνα του Εσώρουχου», επειδή η κακοποίηση μπορεί να συμβεί σε κάθε ηλικία.
«Το σώμα σου σου ανήκει»
Τα παιδιά πρέπει να διδαχθούν ότι το σώμα τους τούς ανήκει και ότι κανείς δεν μπορεί να το αγγίξει χωρίς την άδειά τους. Η ανοιχτή και ευθεία συζήτηση από μικρή ηλικία για τη σεξουαλικότητα και τα πιο «προσωπικά» μέρη του σώματος, με χρήση της σωστής ονομασίας για τα γεννητικά όργανα, θα τα βοηθήσει να κατανοήσουν τι δεν επιτρέπεται.
Τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να αρνηθούν ένα φιλί ή ένα άγγιγμα κάθε στιγμή, ακόμη κι από κάποιον που αγαπούν.
Πρέπει να διδαχθούν να λένε «όχι», με άμεσο και σταθερό τρόπο, σε κάθε μη κατάλληλη φυσική επαφή, να απομακρύνονται από επικίνδυνες καταστάσεις και να το αναφέρουν σε έναν έμπιστο ενήλικο. Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι θα πρέπει να επιμένουν να το λένε, μέχρι κάποιος να πάρει το θέμα στα σοβαρά.
Καλά και κακά αγγίγματα
Τα παιδιά δεν αναγνωρίζουν πάντοτε τα κατάλληλα και τα μη κατάλληλα αγγίγματα. Πρέπει να μάθουν ότι δεν είναι σωστό κάποιος να κοιτάξει ή να αγγίξει τα γεννητικά τους όργανα ή να τους ζητήσει να κοιτάξουν ή να αγγίξουν τα γεννητικά όργανα κάποιου άλλου.
Ο «Κανόνας του Εσώρουχου» τα βοηθάει να αναγνωρίζουν ένα φανερό όριο που είναι εύκολο να θυμούνται: το εσώρουχο.
Βέβαια, οι γονείς θα εξηγήσουν ότι κάποιοι «μεγάλοι», όπως οι ίδιοι, εκείνοι που τυχόν τα φροντίζουν κατά την απουσία τους ή οι γιατροί, μπορεί να χρειαστεί να τα αγγίξουν, αλλά πρέπει να λένε «όχι» όποτε μια κατάσταση τα κάνει να αισθάνονται άβολα.

http://amara.org/v/COxf/

Βγάλτε τις μάσκες από το διαδίκτυο
Video για γονείς, δασκάλους, μαθητές

Θα έδινες ποτέ τα προσωπικά σου δεδομένα σε όλους τους άγνωστους που συναντάς στους δρόμους;
Θα άνοιγες ένα παράξενο επικίνδυνο κουτί που θα έβρισκες μπροστά σου;
Θα μοίραζες τις φωτογραφίες σου σε άγνωστους;



Ταινία με δραματοποιημένες σκηνές, στην οποία πρωταγωνιστούν παιδιά και έφηβοι, που στόχο έχει να προβληματίσει τους μαθητές για τους κινδύνους που μπορεί να εμφανιστούν από την απερίσκεπτη χρήση του διαδικτύου.
Μια παραγωγή του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου/Τομέας Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας (2007) που βρήκαμε εδώ:
paragoges

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki