Sunday 30 May 2010

Ωραίοι Έλληνες: Αλέξανδρος Ζούρος, ο χειρουργός της ανθρώπινης όχθης


Ο 
Αλέξανδρος Ζούρος, ο εθελοντής νευροχειρουργός των παιδιών της 
ΠαλαιστίνηςΤι σημαίνει να μεγαλώνεις από βρέφος με την οδύνη και τον όλεθρο σφηνωμένα στο σώμα σου και να διατρέχουν τα κύτταρά σου οι θύμησες του πολέμου, του μίσους και της καταστροφής; Η διάλυση κάθε έννοιας ευτυχίας, που ανατρέπει το νόημα της ζωής, κατοικεί μέσα σε παιδικά κορμιά που τα σμπαράλιασαν οι σφαίρες του ισραηλινού στρατού στην Παλαιστίνη. Οπότε, οποιαδήποτε απόσυρση των θραυσμάτων του πόνου και της αναπηρίας από το σώμα ισοδυναμεί με απελευθέρωση και εισδοχή σ' έναν κόσμο καινούργιας ζωής.
Ο Αλέξανδρος Ζούρος, ο εθελοντής νευροχειρουργός των παιδιών της Παλαιστίνης, γεμίζει ανθρωπιά και ποίηση η ύπαρξη με το συγκλονιστικό συναίσθημα της άδολης προσφοράς. Ειδικά σ' ένα περιβάλλον ελεύθερων πολιορκημένων.
Αυτός που διαδραματίζει το ρόλο του σωματικού και ψυχικού απελευθερωτή, στη συγκεκριμένη περίπτωση των πληγωμένων παιδιών της Παλαιστίνης, από ενός μηνός έως 17 ετών, είναι ο Ελληνας γιατρός καθηγητής Νευροχειρουργικής Παίδων στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο «Μόνα Λίντα» της Καλιφόρνια, Αλέξανδρος Ζούρος.
Ήδη μεταβαίνει πέμπτη φορά στην Παλαιστίνη, με ενδιάμεσο σταθμό αυτή τη φορά το Ηράκλειο, και προσπαθεί να βγάλει από τη σπονδυλική στήλη και τον εγκέφαλο των παιδιών τα απομεινάρια θανάτου και μίσους που ο στρατός Κατοχής τους «φύτεψε».

Κύριε Ζούρο, πώς επιλέξατε να πάτε στην Παλαιστίνη;
«Μεγάλωσα στον Καναδά και στην Αμερική. Στο νοσοκομείο όπου εργάζομαι μία από τις νοσοκόμες που δουλεύει μαζί μας είναι Παλαιστίνια· αυτή η συνάδελφος μου είπε πως υπάρχει ένα διεθνές φιλανθρωπικό ίδρυμα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που έχει δημιουργήσει ο Αμερικανός δημοσιογράφος Stiv Sosebee και ασχολείται με την παροχή ιατρικών υπηρεσιών στους Παλαιστινίους. Τηλεφώνησα στο ίδρυμα αυτό και μου είπαν πως δεν έχουν νευροχειρούργο για παιδιά· έτσι αποφάσισα να βοηθήσω. Είναι η πέμπτη φορά που πηγαίνω στην Παλαιστίνη, με αρχή τον Οκτώβριο του 2007. Σε κάθε επίσκεψή μου χειρουργώ 10-15 παιδιά ηλικίας από ενός μηνός βρέφος έως 17 ετών· η εμπειρία είναι συγκλονιστική. Τα περισσότερα παιδιά που χειρουργώ είναι θύματα του πολέμου με το Ισραήλ, μερικά όμως είναι ανάπηρα εκ γενετής. Ολα όμως έχουν πρόβλημα στον εγκέφαλο ή στη σπονδυλική στήλη».

Ποια είναι η διαδικασία που ακολουθείτε για να κάνετε τις επεμβάσεις;
«Για να παρέμβω χειρουργικά, τα περισσότερα παιδιά, πριν πάω, τα βλέπω μέσω του Διαδικτύου για να έχω μια γενική εικόνα και προετοιμάζομαι ανάλογα με τις ανάγκες και τα προβλήματα που διαπιστώνω πως έχουν. Συνεννοούμαι καταρχάς με εταιρείες φαρμακευτικών και άλλων ιατρικών ειδών, οι οποίες μου δίνουν δωρεάν υλικά. Διότι στην Παλαιστίνη δεν υπάρχουν εξειδικευμένα χειρουργεία και γιατροί αντίστοιχων ειδικοτήτων· τώρα αρχίζουν και μαθαίνουν τις νέες εξελίξεις και τεχνικές».
Σε περίπτωση που η οικογένεια ενός παιδιού διαθέτει χρήματα και θέλει να χειρουργηθεί στο εξωτερικό, μπορούν να πάνε στην Ιορδανία ή στην Αίγυπτο. Το Ισραήλ ζητά πολλά χρήματα και ανεβάζει τις τιμές πολύ ψηλά για μία επέμβαση. Βέβαια, για να βγει ένα παιδί εκτός Παλαιστίνης πρέπει να πάρει βίζα απ' το κράτος του Ισραήλ, το οποίο δεν δίνει τη βίζα σε όλες τις οικογένειες των Παλαιστινίων. Ο πληθυσμός αυτός είναι σχεδόν αιχμάλωτος, γιατί δεν μπορεί να μπαινοβγαίνει στη χώρα του.

Τα παιδιά και οι οικογένειές τους πώς σας αντιμετωπίζουν;
«Είναι βαθιά ευγνώμονες απέναντί μας. Πρέπει να σας πω ότι μερικές επεμβάσεις, συνήθως οι δυσκολότερες, γίνονται στην Ιερουσαλήμ, στο νοσοκομείο που έχει στήσει το φιλανθρωπικό ίδρυμα με το οποίο συνεργάζομαι. Το κράτος του Ισραήλ όμως δεν δίνει το δικαίωμα σε όλες τις οικογένειες των παιδιών να έχουν πρόσβαση. Τα άλλα χειρουργεία πραγματοποιούνται στο νοσοκομείο στη Ραμάλα· είναι τα ευκολότερα περιστατικά».

Η διαφορά ενός παιδιού που έγινε ανάπηρο απ' τον πόλεμο και ενός εκ γενετής ποια είναι;
«Σε όλα τα περιστατικά παίζει καθοριστικό ρόλο η θετική στάση της οικογένειας.
Τα παιδιά που έμειναν ανάπηρα από τον πόλεμο έχουν οργή και πολύ θυμό. Ιδιαίτερα αυτά που χτυπήθηκαν σε μεγάλη ηλικία και θυμούνται. Στα εκ γενετής ανάπηρα, αυτό δεν υπάρχει. Τα παιδιά που τραυματίστηκαν στον πόλεμο και είναι βρέφη το καταλαβαίνουν αργότερα, όταν η μνήμη αρχίσει να λειτουργεί».

Πώς νιώθετε ως άνθρωπος, και μάλιστα της Δύσης, εκεί;
«Βλέπω την εγκατάλειψη και την τρομερή υποβάθμιση και συγκλονίζομαι. Οι άνθρωποι όμως αντιστέκονται και είναι υπερήφανοι. Ξέρουν ότι έχουν φίλους στο εξωτερικό και υποστήριξη.
Είναι γενναιόδωροι οι Παλαιστίνιοι ειδικά σε εμάς, που μας ξέρουν».

Το νοσοκομείο στη Ραμάλα σε τι κατάσταση είναι;
«Είναι πολύ καθαρό αλλά τα μηχανήματα που διαθέτει είναι παλιά. Σε 5 έως 10 χρόνια η κατάσταση θα αλλάξει, πιστεύω, ριζικά γιατί ήδη υπάρχει βελτίωση. Οι Παλαιστίνιοι έχουν παιδεία, ξέρουν τι θέλουν και όταν βρίσκονται σε περίοδο ειρήνης δουλεύουν πολύ για την καλυτέρευση των συνθηκών».

Το κράτος του Ισραήλ πώς σας αντιμετωπίζει;
«Η κυβέρνηση του Ισραήλ μας ξέρει καλά. Μερικές φορές μας κάνουν ελέγχους και μας κρατάνε ώρες ολόκληρες για να δουν τις βαλίτσες μας και άλλες φορές περνάμε αμέσως.
Η σημαντικότερη εμπειρία πάντως, για μένα, είναι όταν επιστρέφω στην Παλαιστίνη και βλέπω τα παιδιά που έχω χειρουργήσει να είναι καλά. Ειδικά τα μεγάλα παιδιά, που με γνωρίζουν και τα γνωρίζω. Είναι κάτι το ανεπανάληπτο». 

Ελευθεροτυπία, Σάββατο 29 Μαΐου 2010

Όταν μιλάμε στα παιδιά...

Είναι Κυριακή και τα πιο πολλά είναι διαφορετικά. Μες στην εβδομάδα που πέρασε, είχα ένα σωρό ανακοινώσεις. Οι δικές μου δεν είναι δημοσιογραφικές, αλλά συνήθως σε παιδιά. 
Παιδιά αυτών που είναι σε μια εντατική μονάδα, παιδιά που έχουν ένα γονιό που ασθενεί, παιδιά που έχουν ένα αδελφό ή αδελφή που είναι άρρωστοι με χρόνια συνήθως νοσήματα, παιδιά στα όποια πρέπει να πω βαριές πραγματικότητες.  
Οι μεγάλοι, συνήθως τείνουν, σε κάποια θέματα, να νιώθουν μια τεράστια ανάγκη να «προστατεύουν ένα παιδί» από μια πραγματικότητα που στους ίδιους φαίνεται βαριά.
Και τείνουν να αφήσουν τα παιδιά που διαισθάνονται ή και παρατηρούν ή και άκουσαν, μέσα στην αμφιβολία, παίζοντας οι ίδιοι συνήθως ένα θέατρο. Εκεί το παιδί όχι μόνο νιώθει αποκλεισμένο από κάτι που η οικογένειά του ξέρει και που την αφορά, αλλά παρατηρεί στους μεγάλους και μιαν αλλαγή ρόλου, απότομη. Αλλαγή την οποία οι γονείς είναι πεπεισμένοι ότι δεν έχουν. Οι πληροφορίες που μου δίνουν τα παιδιά γι' αυτούς τους ρόλους και το πού και πώς αλλάζουν μάσκες οι ενήλικες είναι πολύτιμες.
Έτσι, μια πραγματικότητα άσχημη βάζει τα πλοκάμια της και στις σχέσεις μας, ακόμα και με τα ίδια μας τα παιδιά. Όπως για παράδειγμα μια 9χρονη πριν από λίγες ημέρες που χτυπιόταν να μην έρθει στον ψυχολόγο και μου το είπε πολύ ξεκάθαρα διότι θα έβαζα κι εγώ ένα καινούργιο χέρι στα ψέματα των τελευταίων έξι μηνών. Οι γονείς της για να την προστατέψουν δεν της έλεγαν ότι έχει καρκίνο, αλλά την έφερναν για θεραπείες.
Η μικρή με τον εξάχρονο αδελφό της άκουσαν με ενδιαφέρον την ενημέρωση και το τι είναι ο καρκίνος, αφού πρώτα η μικρή είπε στους γονείς της ότι δεν μίλα τόσους μήνες γιατί της λένε ψέματα επειδή θα πεθάνει. Κάτι που δεν θα γίνει, αλλά η ζημιά στη σχέση μπορούσε να παραμείνει τεράστια. 
Παραδείγματα έχω δεκάδες και το τι έχω φτάσει να διερωτώμαι, είναι τι πραγματικά φοβούνται οι γονείς. Συχνά προφασίζονται ότι θα τους πληγώσουν ακόμα και όταν επιμένω να τους φέρουν, αλλά αλήθεια πιστεύω ότι δεν αντέχουν, από δικό τους φόβο οι ίδιοι, να συζητήσουν ένα τέτοιο θέμα.
Τα παιδιά κάνουν πολλές ερωτήσεις, και εύστοχες, και εκφράζονται συνήθως πιο ειλικρινά. Αυτά δεν συμβαίνουν στις σχέσεις παιδιών - γονέων μόνο όταν υπάρχει μια τραγωδία στην οικογένεια, αλλά και σε φάσεις άλλες, πιο ανώδυνες. Ένα παράδειγμα είναι η εξεταστική ή όταν φεύγουν από το σπίτι. Τους «πρήζουμε», όπως λένε, αλλά αν σταματήσουμε τη μουρμούρα και τα επαναληπτικά «πρόσεχε», «διάβασε», «τελείωνε», που χρόνια τώρα ανακαλύψαμε πως δεν δουλεύουν, τι θα πρέπει να κάνουμε; Πιστεύω ότι μια πραγματικότητα που φανερώνεται είναι αυτή των φόβων του γονέα.
Φοβάται να αποτύχει το παιδί του, φοβάται και τρέμει να πληγωθεί, να φανταστεί να το κοροϊδεύουμε, να είναι στο περιθώριο, να είναι αποτυχημένος, φοβάται να νιώθει πληγωμένος και να μην του έδωσε αρκετά. Φοβάται, επίσης, και τη δική του εικόνα προς τα έξω, και με τον εαυτό του φυσικά, την αποτυχία του σαν γονιού, το κοινωνικό, των άλλων τα παιδιά να είναι καλύτερα και να είναι ένας αποτυχημένος. Όταν μιλάμε στα παιδιά -και στους εφήβους- καλό είναι να διερωτόμαστε τι εμείς πραγματικά φοβόμαστε, τι εμάς μας τρομοκρατεί και να το επικοινωνούμε στο παιδί μας.
Να ξεχωρίζουμε ποιο είναι το δικό μας προσωπικό κομμάτι, το δικό μας τραύμα, το ρίσκο για τη δική μας εικόνα, την πιθανότητα να μην έχουμε εμείς, στις δικές μας επιλογές ζωής, κάνει το σωστότερο. Τα παιδιά καθρεφτίζουν πάρα πολύ καλά, πάρα πολλά συναισθηματικά μας κομμάτια, πολλές πληγές, πολλά ατέλειωτα, πολλές αμφιβολίες μας. Είναι καλοί κριτές και εύστοχοι συχνά. Ας δούμε, λοιπόν, τι φοβόμαστε πριν τους μιλάμε, το δικό μας το κομμάτι, στη δική μας ιστορία.

Η Σημερινή 30/05/2010 

ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΚΟΥΚΚΙΔΗΣ - Κλινικός ψυχολόγος

ΓΙΟΡΤΗ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ

The 10-year-old daughter of missing Brighton dad, Gary Hampson, has written an emotional letter to her dad especially for father’s day. 
ΚΥΡΙΑΚΗ 13 ΙΟΥΝΙΟΥ 2010

Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΘΑ ΓΙΟΡΤΑΣΤΕΙ ΦΕΤΟΣ, ΣΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ (ΕΞΟΔΟΣ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ), ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ 13 ΙΟΥΝΙΟΥ, ΩΡΑ 12 ΤΟ ΜΕΣΗΜΕΡΙ ΜΕ ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΓΙΟΡΤΑΣΤΙΚΗ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ 'kevents' 

Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΦΕΤΟΣ:
ΘΑ ΔΙΔΟΝΤΑΙ CD, ΜΠΑΛΟΝΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΔΩΡΑΚΙΑ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ.
ΔΕΣΤΕ ΤΡΕΙΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ:

Πληροφορίες εδώ

Ο πιο καλός ο μαθητής ήμουν εγώ στην τάξη...

Tο σχολείο είναι ένας από τους πιο σημαντικούς σταθμούς στη ζωή κάθε ανθρώπου, αλλά ακόμα σημαντικότερος φαίνεται και είναι όταν διανύει κάποιος τη σχολική ηλικία. Ακόμη και για τον πιο «αδιάφορο» μαθητή είναι επώδυνο να μην τα καταφέρνει, να έχει αποτυχίες, να μην μπορεί να προσαρμοστεί στο σχολικό περιβάλλον. Υπάρχει, όμως, η «συνταγή της επιτυχίας» που κάνει τον καλό μαθητή, είναι εύχρηστη και χωρίς παρενέργειες;
O πιο καλός ο μαθητής...
Τι σημαίνει καλός μαθητής; Πολύ απλό, θα έλεγαν οι περισσότεροι. Είναι ο μαθητής που είναι επιμελής, συνεπής στις σχολικές του υποχρεώσεις, δεν έχει ο ίδιος και δεν δημιουργεί προβλήματα στο σχολείο, στους δασκάλους και στους συμμαθητές του και, γενικά, παίρνει καλούς βαθμούς και δεν δυσκολεύεται ιδιαίτερα στις εξετάσεις. Όλα αυτά είναι σωστά και κατανοητά, δεν παύουν όμως να αποδίδουν μια αρκετά στατική εικόνα αυτού που ονομάζουμε «καλό μαθητή», αγνοώντας έτσι τους δύο βασικότερους παράγοντες που διαμορφώνουν, ο καθένας με τον τρόπο του, την έννοια αυτή: Τα παιδιά, τους ίδιους δηλαδή τους μαθητές από τη μία και τους γονείς από την άλλη.
Τι συμβαίνει «εδώ και τώρα»
Δεν μπορούμε όμως να αγνοήσουμε ότι, όταν μιλάμε για καλούς μαθητές, μιλάμε για παιδιά και συγκεκριμένα για παιδιά ηλικίας από 6 έως 18 ετών. Αυτά τα δώδεκα χρόνια της σχολικής σταδιοδρομίας είναι χρόνια διαρκούς και πολύ ραγδαίας ανάπτυξης, χρόνια συνεχόμενων αλλαγών στην προσωπικότητα, το συναισθηματικό κόσμο, το γνωστικό επίπεδο, τις αντιδράσεις, τη συμπεριφορά του κάθε παιδιού. Αυτές όλες οι αλλαγές, οι έντονες και συνήθως αναπάντεχες μεταπτώσεις στον τρόπο που κάθε παιδί βιώνει τον κόσμο γύρω του και μέσα του, δεν είναι απλώς μικρά, δευτερεύοντα μικροπροβληματάκια που πρέπει να ξεπεραστούν το γρηγορότερο για να συνεχίσει το παιδί να είναι λειτουργικό και αποτελεσματικό στις μαθητικές του υποχρεώσεις, αλλά είναι το «εδώ και τώρα», η καθημερινή, ζωντανή και συχνά πολύ δύσκολη πραγματικότητά τους.
«Επενδύοντας» στα παιδιά
Από την άλλη μεριά, έχουμε τους γονείς. Είναι αυτοί που έχουν τις προσδοκίες, τα όνειρα που -όσο στεγνό και άχαρο κι αν ακούγεται- έχουν «επενδύσει» με πολλούς τρόπους στο παιδί ή στα παιδιά τους και περιμένουν και μέσα από τις επιδόσεις του στο σχολείο (αν όχι κυρίως μέσα από αυτές), να «ανταμειφθούν», να δουν τις προσπάθειές τους να καρποφορούν. Για τους γονείς, το «καλός μαθητής» είναι συχνά πολύ προσωπική υπόθεση. Καταρχήν, είναι η αγνή χαρά και ικανοποίηση να βλέπουν το παιδί τους να τα καταφέρνει και να μη δυσκολεύεται. Eίναι όμως και πολλά άλλα: είναι η προσωπική τους επιβεβαίωση ότι τα έχουν καταφέρει καλά ως γονείς. Είναι μια -πολλές φορές αβάσιμη- ανακούφιση ότι το παιδί τους εξασφαλίζει ένα -σύμφωνα με τα κριτήριά τους- καλό μέλλον. Είναι, ακόμη, «ξόρκι» για τις δικές τους κακοτυχίες ή αποτυχίες («Εσύ θα καταφέρεις αυτό που δεν κατάφερα εγώ»), «τρόπαιο» σε ανταγωνιστικά παιχνίδια με άλλους, «τροφή» για τη ματαιοδοξία τους.
Oι καλοί βαθμοί και η κατάθλιψη
O καλός μαθητής, λοιπόν, είναι αυτός που ξεπερνά ακάθεκτος όλες τις δυσκολίες και τις μεταπτώσεις της ηλικίας του και συνεχίζει να «φέρνει καλούς βαθμούς», εκπληρώνοντας έτσι τις προσδοκίες των γονιών του.  
Υπάρχουν παιδιά που το καταφέρνουν. Γιατί έτσι είναι φτιαγμένα, γιατί στάθηκαν σε μερικά πράγματα τυχερά, γιατί είχαν πάντα την κατάλληλη στήριξη. 
Υπάρχουν όμως και άλλα που δεν τα καταφέρνουν, που το να είναι πάντα καλοί μαθητές κάποια μέρα το πληρώνουν αρκετά ακριβά. Λέει η μητέρα του Γιώργου, που είναι 14 ετών: «Το ότι ήταν καλός μαθητής ήταν για μας απόδειξη ότι όλα πάνε καλά. Είχαμε μπερδέψει το παιδί Γιώργο με το μαθητή. Το ότι δεν πήγαινε σινεμά ή βόλτα με τους φίλους του, ότι είχε απομονωθεί, δεν μας απασχολούσε ιδιαίτερα, γιατί λέγαμε ότι αν είχε προβλήματα, θα έπεφταν και οι σχολικές του επιδόσεις. Πόσο έξω μπορεί να πέφτει κανείς ως γονιός... Όταν άρχισαν οι εφιάλτες και ο παιδοψυχολόγος μάς μίλησε για κατάθλιψη, τότε δυστυχώς το καταλάβαμε».
Διάβασμα και τεμπελιά
Ίσως λοιπόν είναι απαραίτητο να αναθεωρήσουμε κάπως τις αντιλήψεις περί καλών μαθητών και να τις προσαρμόσουμε στο κάθε παιδί ξεχωριστά. Καλός μαθητής είναι αυτός που τα καταφέρνει στο σχολείο και στα μαθήματα, αλλά όχι σε βάρος της προσωπικής του ευτυχίας. Όταν δηλαδή υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στις σχολικές επιδόσεις και στην ευχαρίστηση, στο παιχνίδι, στην παρέα με συνομηλίκους, στην τεμπελιά και στο χασομέρι, απαραίτητο συστατικό, ιδιαίτερα της εφηβικής ηλικίας. Είναι όχι μόνο άχρηστο, αλλά και πολύ επικίνδυνο να είναι κάποιος πρώτος μαθητής και μια μέρα να αναγκαστεί να «εγκαταλείψει» επειδή «κάηκε το σύστημα». Καλός μαθητής είναι κι αυτός που οι επιδόσεις του δεν είναι πάντα οι ίδιες, αλλά μπορεί να πέφτουν όταν κάτι σοβαρό τον απασχολεί, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ήρθε η συντέλεια του κόσμου, ούτε για τους γονείς του και, κατά συνέπεια, ούτε για τον ίδιο. Καλός μαθητής είναι κι αυτός που είναι καλός σε ορισμένα μαθήματα και σε άλλα λιγότερο. Καλός μαθητής είναι επίσης και εκείνος που παίρνει μέτριους βαθμούς και είναι ευχαριστημένος, έχει ενδιαφέροντα πράγματα που αγαπάει και προσπαθεί γι’ αυτά, έστω κι εξωσχολικά. Ίσως πρέπει να γίνουμε λίγο πιο γενναιόδωροι με τον τίτλο του καλού μαθητή και να τον διευρύνουμε.
Καλός είναι μόνο ο πρώτος;
Καλός μαθητής είναι μόνο ο πρώτος μαθητής ή αυτός που είναι ανάμεσα στους πρώτους; 
Δυστυχώς, εμείς οι γονείς, σπρωγμένοι εν μέρει από τις προσωπικές μας φιλοδοξίες και εν μέρει από το σχολικό σύστημα, τείνουμε να παίρνουμε ως βασικότερο κριτήριο αξιολόγησης του καλού μαθητή τις μελλοντικές πιθανότητες που έχει (όπως τις έχουμε εκτιμήσει βέβαια οι ίδιοι χρόνια πριν) να πάει καλά στις εκάστοτε Πανελλήνιες και να μπει σε μια «καλή σχολή». Ίσως, όμως, να είναι προτιμότερο, για το καλό των παιδιών κυρίως, να αξιολογούμε τις σχολικές τους επιδόσεις την κάθε στιγμή (χωρίς να αλληθωρίζουμε προς το μέλλον), σύμφωνα με τις προσπάθειες που καταβάλλουν, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν και τις υπόλοιπες «επιδόσεις» σε άλλους τομείς της ζωής τους.
Η καλύτερη «συνταγή»
Μιλώντας λοιπόν γι’ αυτό τον πιο «διευρυμένο» καλό μαθητή, μπορούμε να δούμε τι χρειάζεται και τι μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί να τα πηγαίνει καλά στο σχολείο. Η ενθάρρυνση για την αυτονομία. Το σχολείο είναι δουλειά του παιδιού. Μια σχολική σταδιοδρομία που αρχίζει με τη λογική: «΄Έχουμε να κάνουμε μαθήματα» και με συνεχείς παραινέσεις των γονιών στο παιδί για να μελετήσει, μπαίνει σε κακές βάσεις. Η αυτονομία μαθαίνεται σιγά-σιγά, πριν και μετά την αρχή του σχολείου, όταν οι γονείς εμπιστεύονται τα παιδιά τους και τα ενθαρρύνουν να κάνουν πράγματα μόνα τους, να συμμετέχουν ανάλογα με την ηλικία τους σε δουλειές του σπιτιού, να έχουν φίλους και να διαχειρίζονται τις σχέσεις τους. Η αναγνώριση και η εκτίμηση αυτού που προσπαθεί ένα παιδί είναι κάτι το οποίο χρειάζεται μεγάλη γενναιοδωρία εκ μέρους των γονιών και, ίσως, κάτι παραπάνω. Πρέπει να είναι όσο πιο ειλικρινείς γίνεται. Ένα καθήκον των γονιών είναι να αναγνωρίσουν μέσα τους και να μετριάσουν, όσο γίνεται, την τελειομανία και την υπέρμετρη φιλοδοξία τους σε σχέση με τα παιδιά τους, γιατί δεν υπάρχει το τέλειο παιδί, όπως δεν υπάρχουν οι τέλειοι γονείς. Σχετικά με τα μαθήματα του σχολείου, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να εμπιστευτούμε το παιδί ότι θα βρει το δικό του ρυθμό και τρόπο, ενώ ας έχουμε υπόψη ότι όσο περισσότερη πίεση ασκούμε, τόσο λιγότερες είναι οι πιθανότητες να συμβεί αυτό.
Η βοήθεια στην οργάνωση της δουλειάς
Αυτό φυσικά δεν είναι εύκολο, γιατί η ανησυχία των γονιών βάζει σε δοκιμασία την υπομονή τους. Επειδή, όμως, οι φωνές και ο θυμός τελικά δεν έχουν κανένα θετικό αποτέλεσμα, έχει πιο ουσιαστική σημασία το να βοηθήσουν το παιδί τους να βρει τρόπους να είναι πιο συστηματικό. Να βρει πού του αρέσει να διαβάζει, ποια ώρα, να μην το αφήνουν περισσότερο από ένα ορισμένο χρονικό διάστημα, ανάλογο της ηλικίας του (π.χ. όχι παραπάνω από μισή με μία ώρα στην πρώτη τάξη, μία με μιάμιση στη δευτέρα και στην τρίτη κ.ο.κ.), να κοιτάει πρώτα τι έχει και μετά να αρχίζει, να κάνει μικρά ενδιάμεσα διαλείμματα, να εναλλάσσει γραπτές με προφορικές ασκήσεις, για να μένει συγκεντρωμένο. Όλα αυτά έχουν μεγάλη σημασία και πολλά παιδιά πελαγώνουν γιατί δεν μπορούν να οργανώσουν τη μελέτη τους και όχι τόσο γιατί δυσκολεύονται με το περιεχόμενο.
Τα παιδιά χρειάζονται τη στήριξη των γονιών
Προσοχή όμως: Όχι για να τους υπενθυμίζουν συνέχεια ότι έχουν κι άλλα μαθήματα, ότι δεν τα πήγαν αρκετά καλά στην τελευταία ορθογραφία ή στο τεστ και για να τα κρατάνε καθισμένα 4 ώρες στην καρέκλα μέχρι να τελειώσουν τη μελέτη τους. Χρειάζονται τους γονείς για βοήθεια σε ό,τι δεν καταλαβαίνουν και δυσκολεύονται. Για να έχουν κάποιον που θα τα ακούσει, όταν έστω και μικροπροβληματάκια με τη συμμαθήτρια, τη δασκάλα, το γυμναστή, τον καλύτερο φίλο, τον καθηγητή της Χημείας τούς προκαλούν ανησυχία, ένταση, λύπη.
Μην μπερδεύετε το μαθητή με το παιδί
O ρόλος των γονιών είναι να μη συγχέουν το μαθητή με το παιδί και να δίνουν στο παιδί τους να καταλαβαίνει ότι μια αποτυχία στο σχολείο δεν σημαίνει γι’ αυτούς ότι απογοητεύονται ή ότι κλονίζεται η αγάπη τους γι’ αυτό. Αυτό μπορεί πολλοί γονείς να το θεωρούν αυτονόητο («Αλίμονο, εγώ το παιδί μου το αγαπάω ό,τι κι αν κάνει, ό,τι μαθητής κι αν είναι»), πολύ συχνά, όμως, του δίνουν άλλα μηνύματα. Με την πρόθεση να του δείξουν ότι «πρέπει να το πάρει στα σοβαρά», το τιμωρούν, το μαλώνουν ή δείχνουν μόνο τη δυσαρέσκεια και την απογοήτευσή τους, χωρίς να προσπαθήσουν καν να το καταλάβουν και να το βοηθήσουν. Για να ξεπεράσουν όμως τις δυσκολίες τους, τα παιδιά χρειάζονται ανθρώπους που ενδιαφέρονται να ακούσουν και να καταλάβουν. Με τον τρόπο αυτό, μαθαίνουν να ζητούν βοήθεια όταν τη χρειάζονται και να μην εγκαταλείπουν όταν κάτι δεν πάει καλά. Χρειάζονται γονείς που καταλαβαίνουν ότι πραγματικά καλός μαθητής είναι μόνο αυτός που είναι καλά και στην υπόλοιπη ζωή του.
Αναρτήθηκε από Σωκράτης Μ

Torture Game (Παιχνίδι Βασανιστηρίων)
Μικροί «βασανιστές» on line

 Έφηβοι καταγγέλλουν τους γονείς τους:  
«Μπορούμε και μόνοι μας να κρίνουμε – εξάλλου εσείς μας μάθατε τι είναι βασανιστήρια»

απευθύνεται κυρίως σε παιδιά.
«Βασανίστε τον κακομοίρη όσο το δυνατόν περισσότερο, χωρίς να τον αφήσετε να σας πεθάνει. Κόψτε, χτυπήστε, μαχαιρώστε». 
Όλα τα έχουν «δει» –κατά την προσφιλή έκφραση των παιδιών τους– οι σημερινοί γονείς, αλλά ότι θα ερχόταν η μέρα που θα διάβαζαν τα παραπάνω στις οδηγίες ενός «παιχνιδιού», ουδείς το περίμενε. 
Ούτε και οι πλέον υποψιασμένοι.  
Ο αναγνώστης της «Κ» ακουγόταν στο τηλέφωνο σχεδόν θυμωμένος. «Μου το έδειξε ο γιος μου – το βρήκε στο Ιντερνετ. Όταν το είδα, τρελάθηκα. Εσείς το ξέρετε;». Η αλήθεια ήταν πως όχι. Με μια απλή αναζήτηση στο Google, όμως, εμφανίστηκε αμέσως και στη δική μας οθόνη. Το Torture Game (σ.σ. Παιχνίδι Βασανιστηρίων) διατίθεται και σε δωρεάν έκδοση και απευθύνεται κυρίως σε παιδιά.

αυτό δεν είναι παιχνίδι...
Ο «κακομοίρης» είναι ένα ανθρωποειδές, ανάμεσα σε άνθρωπο και κούκλα, που κρέμεται από δύο σχοινιά. Δεξιά παρατίθενται όλα τα όπλα του βασανισμού του, να έχει ο παίκτης να διαλέγει. Αλυσοπρίονο, μαχαίρι, σχοινί, πιστόλι, καραμπίνα, ΑΚ47, ξυράφι, στιλέτο κ.ά. 
Στόχος του «παιχνιδιού» είναι να επιφέρεις όσο το δυνατόν μεγαλύτερο πόνο στο θύμα σου, όσο το δυνατόν περισσότερες βλάβες για όσο το δυνατόν περισσότερη ώρα, χωρίς όμως να επέλθει ο θάνατος. Μια λάθος κίνηση, μια πιο βίαιη, αδέξια χρήση ενός από τα όπλα, και η ένδειξη γεμίζει την οθόνη: «Νεκρός». Χάσατε.
«Είμαι νέος άνθρωπος, προοδευτικός, έχω ανοιχτό μυαλό. Θεωρώ το Διαδίκτυο μια υπέροχη θάλασσα γνώσης και διασκέδασης και εμπιστεύομαι το παιδί μου να μάθει να κολυμπάει μόνο του σε αυτή», έλεγε στην «Κ» ο ίδιος. «Και όπως σας είπα, ήρθε από μόνος του και μου είπε ότι σε κάποιο σάιτ βρήκε αυτό το παιχνίδι. Απλώς δεν μπορώ να καταλάβω ποιο είναι το νόημα σε όλα αυτά. Υπάρχουν παιδιά που διασκεδάζουν με αυτόν τον τρόπο; Αν ναι, μήπως να ανησυχούμε;». Η αλήθεια είναι ότι οι Ελληνες γονείς ανησυχούν με λίγη καθυστέρηση – το Torture Game (υπάρχει Νο1 και Νο2) θορυβεί τις οικογένειες στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού εδώ και τρία χρόνια. Δεκάδες ρεπορτάζ στην αμερικανική τηλεόραση έκρουαν τον κώδωνα του κινδύνου προς τους γονείς για το εν λόγω «παιχνίδι», ενώ τα «αντίποινα» από τα παιδιά ήταν πολλά.
Με βίντεο στο YouTube και «μανιφέστα» σε ιντερνετικά φόρουμ, έφηβοι κατήγγελλαν τους γονείς τους για σεμνοτυφία, ζητώντας ψήφο εμπιστοσύνης. «Μπορούμε και μόνοι μας να κρίνουμε – εξάλλου εσείς μας μάθατε τι είναι βασανιστήρια», έγραφαν μεταξύ άλλων. «Η λογοκρισία δεν είναι λύση».
Δεν είχαν κι άδικο. Μόλις πριν από έναν μήνα, ένα ντοκιμαντέρ στη γαλλική τηλεόραση αποκάλυψε τους «βασανιστές» που κρύβουμε όλοι μέσα μας. Οι παραγωγοί έπεισαν 80 ανθρώπους ότι δήθεν συμμετέχουν σε ένα νέο παιχνίδι ριάλιτι με τίτλο «Το Παιχνίδι του Θανάτου». Χωρίς να φέρουν αντίρρηση, οι «παίκτες» δέχθηκαν να προκαλούν ηλεκτροσόκ στους «συμπαίκτες» τους σε περίπτωση που οι τελευταίοι απαντήσουν λάθος σε ερωτήσεις γνώσεων...
Λινα Γιανναρου

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki