Wednesday 15 July 2020

Δήμος Περιστερίου: Σημαντική έρευνα για τα παιδιά κατά της διάρκεια της καραντίνας

Σε έρευνα του Οργανισμού Προσχολικής Αγωγής, Αθλητισμού και Πρόνοιας (ΟΠΑΑΠ) του Δήμου Περιστερίου, σχετικά με τις ασχολίες, τις αντιδράσεις και τα συναισθήματα που δημιουργήθηκαν στα παιδιά κατά της διάρκεια της καραντίνας, καταγράφηκαν σημαντικά αποτελέσματα που αποτελούν κριτήριο για την διαμόρφωση των παιδαγωγικών προγραμμάτων, αλλά και βασικό στοιχείο για την προετοιμασία μας σε μια νέα πιθανή αντίστοιχη κατάσταση lockdown.


Στην έρευνα συμμετείχαν συνολικά 405 γονείς. Στην συντριπτική πλειοψηφία (99,3%) οι ερωτώμενοι ήταν γονείς των οποίων το παιδί/τα παιδιά  ήταν  εγγεγραμμένο/α σε κάποιον από τους βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς του Δήμου Περιστερίου, την τρέχουσα σχολική περίοδο.

Τα αποτελέσματα της έρευνας ανέδειξαν ότι τα παιδιά στην πλειοψηφία τους (47,9%) απασχολούνταν παίζοντας με τα παιχνίδια τους. Λιγότερες απαντήσεις καταγράφηκαν για τις λοιπές κατηγορίες, όπως διάβασμα ιστοριών, εξιστόρηση παραμυθιών, παιχνίδι με το κινητό κ.λπ. Από τις απατήσεις που δόθηκαν γίνεται έκδηλη η πρώτιστη ανάγκη του παιδιού προσχολικής ηλικίας για ελεύθερο παιχνίδι, δημιουργικότητα και φαντασία.

Αναφορικά με τα βίντεο που δημιουργούσαν και αναρτούσαν οι παιδαγωγοί στην επίσημη σελίδα των Δημοτικών Παιδικών Σταθμών του Δήμου Περιστερίου (στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης Facebook), οι γονείς απάντησαν ότι αυτά αρέσουν στα παιδιά, από πάρα πολύ, μέχρι αρκετά.

Τα παραμύθια και οι κατασκευές είναι τα δημοφιλέστερα βίντεο με ποσοστά 36,3% και 22,5% αντίστοιχα, γεγονός που αποδεικνύει ότι πράγματι, οι παιδαγωγοί δημιουργούν βίντεο τα οποία ανταποκρίνονται σε μεγάλο βαθμό στα ενδιαφέροντα και στις ανάγκες των παιδιών.

Οι πολίτες ενημερώνονται για τις νέες δράσεις συνηθέστερα, από τη σελίδα μας στο Facebook (53,8%), αλλά και τηλεφωνικά από τις παιδαγωγούς (25,4%). Αναφορικά με τον τεχνολογικό εξοπλισμό αξιοποιούν περισσότερο το κινητό τηλέφωνο (39,3%), αλλά και φορητό υπολογιστή (27,4%), τάμπλετ (17,8%) και σταθερό υπολογιστή (11,6%). Φαίνεται πως οι συμμετέχοντες στην έρευνα επιλέγουν τόσο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όσο και την άμεση τηλεφωνική ανθρώπινη επαφή προκειμένου να διατηρήσουν την επαφή τους με τους Παιδικούς Σταθμούς του Δήμου Περιστερίου.
Ακόμη, αναφορικά με τις απόψεις τους για την επικοινωνία τους με το προσωπικό των βρεφονηπιακών σταθμών οι γονείς εκφράζονται απόλυτα θετικά, ενώ καταγράφεται η επιθυμία τους για πιο εξειδικευμένες οδηγίες και συμβουλές.

Στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάστηκε και διεξήχθη η τηλεημερίδα με θέμα «Τα μικρά παιδιά στην εποχή της πανδημίας». Παράλληλα, διενεργείται σχεδιασμός για διεξαγωγή νέων τηλεημερίδων που αφορούν καίρια θέματα παιδιατρικής, ψυχολογίας κ.ά. κατόπιν προτροπής των γονέων και των παιδαγωγών των παιδικών σταθμών του Δήμου Περιστερίου.

xaidarisimera.gr

Βοηθώντας το παιδί σου να επιτύχει στο σχολείο

ΕΙΣΑΓΩΓΗ Ο κάθε γονέας θέλει το παιδί του να επιτύχει στο σχολείο. Υπάρχουν μερικά συγκεκριμένα πράγματα που μπορεί ο κάθε γονέας να κάνει ούτως ώστε οι πιθανότητες επιτυχίας να αυξηθούν.
Είναι:
  1. Χτίσε την αυτοπεποίθηση του παιδιού σου.
  2. Γνώρισε το παιδί σου.
  3. Βάλε στόχους.
  4. Μετάτρεψε  τις απογοητεύσεις σε  ευκαιρίες μάθησης.
  5. Κάνε το διάβασμα σημαντικό στην οικογένεια σου.
  6. Δίνε προσοχή στη σχολική εργασία του παιδιού σου και ζήτα να την βλέπεις.
  7. Δίνε θετική ενίσχυση στο παιδί σου.
Ας δούμε την κάθε μια από αυτές τις στρατηγικές.
ΧΤΙΣΕ ΤΗΝ ΑΥΤΟΠΕΠΟΙΘΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΟΥ
Παιδιά με ψηλή αυτοπεποίθηση γενικά μιλώντας τείνουν να τα πηγαίνουν καλύτερα στο σχολείο (και σε οτιδήποτε άλλο θέλουν να πετύχουν στη ζωή τους). Υπάρχουν εκατοντάδες τρόποι να περάσεις το μήνυμα «είσαι άξια και ικανή» στο παιδί σου. Η φαντασία σου είναι το μόνο όριο.
Ας δούμε μερικές συγκεκριμένες ιδέες.
  1. Πέρνα ποιοτική ώρα με το παιδί σου. Αν απουσιάζειςτην περισσότερη ώρα, το παιδί σου το προσέχει, καιπιθανόν νομίζει ότι είναι επειδή το ίδιο δεν είναι αρκετά σημαντικό.
  2. Κοίτα το παιδί σου όταν του μιλάς. Αυτό στέλνει το μήνυμα,«Αυτό είναι σημαντικό και εσύ είσαι σημαντικός.»
  3. Κοίτα το παιδί σου όταν αυτό σου μιλά. Αυτό στέλνει τομήνυμα, «Αυτό που μου λες είναι σημαντικό. Είσαι σημαντική.»
  4. Εξήγα «γιατί». Μπορεί να παίρνει περισσότερη ώρα, αλλάπερνά το μήνυμα ότι το παιδί σου είναι αρκετά σημαντικό ούτως ώστε να περνάς την ώρα σου προσπαθώντας να το βοηθήσεις να καταλάβει. Όταν εξηγείς το γιατί, είναι σαν να λες, «Καταλαβαίνω ότι χρειάζεσαι να ξέρεις γιατί. Θα σε βοηθήσω να ικανοποιήσεις τις ανάγκες σου.
  5. Όταν το παιδί σου σου λέει για κάτι που έχει συμβεί στο σχολείο, ρώτα το πως νιώθει γι’ αυτό. Πάρε την ώρα σου για να ακούσεις πραγματικά στην απάντηση του παιδιού σου.
  6. Όταν κάνεις μια ερώτηση στο παιδί σου, ενθάρρυνε το να αναπτύξει την απάντηση του. Πες, «Πες μου και άλλα γι’ αυτό» ή ρώτα, «Πώς ήταν αυτό για σένα»
  7. Όταν κάνεις μια ερώτηση, μην διακόπτεις το παιδί όταν απαντάει.
  8. Πάρε το παιδί σου στα σοβαρά!
  9. Επέτρεψε στο παιδί σου να έχει ένα ιδιωτικό χώρο όπου μπορεί να εκφραστεί με ελευθερία.
  10. Όταν δίνεις ανατροφοδότηση, περίγραφε συγκεκριμένη συμπεριφορά.Για παράδειγμα, «Μου άρεσε το πόσο ευγενικά έκανες εκείνη την ερώτηση» ή «Ακόμη πρέπει να μαζέψεις τα ρούχα σου από το πάτωμα.»
  11. Όταν υπάρχει κάποιο πρόβλημα, εστιάσου στο θέμα και όχι στο παιδί. Για παράδειγμα, το να πεις, «Δεν έκανες τα τελευταία 10 προβλήματα σε αυτή την εργασία» είναι πολύ πιο εποικοδομητικό παρά να πεις, «Ποτέ δεν τελειώνεις τις εργασίες σου.»
  12. Δώσε στο παιδί σου μια αγκαλιά κάθε λίγες μέρες.
  13. Πες ωραία/ καλά πράγματα για το παιδί σου και άφησε το παιδί να τα ακούσει «κατά λάθος.»
  14. Πήγαινε στο δωμάτιο του παιδιού και πες καληνύχτα πριν το παιδί σου αποκοιμηθεί. (Αυτό είναι εύκολο να το ξεχάσεις όταν τα παιδιά σου γίνουν έφηβοι).
  15. Κοίταξε το παιδί σου και χαμογέλα όταν αυτό μπαίνει στο δωμάτιο.
ΓΝΩΡΙΣΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΟΥ
Το κάθε παιδί έχει μια ξεχωριστή προσωπικότητα, στυλ και ρυθμό μάθησης, ταλέντα και ενδιαφέροντα, και ικανότητες. Μερικά παιδιά δεν έχουν καμία δυσκολία στο να επιτύχουν στο σχολείο, όμως άλλα παιδιά έχουν πολύ πιο μεγάλες δυσκολίες. Μάθε ποια κομμάτια της εμπειρίας του παιδιού σου στο σχολείο είναι τα πιο δύσκολα για το παιδί σου και σε συνεργασία με τη/ το δάσκαλο του παιδιού σου βοηθήστε το παιδί σε αυτά τα θέματα.

ΒΑΛΕ ΣΤΟΧΟΥΣ
Δεν είναι ποτέ νωρίς να βοηθήσεις το παιδί σου να μάθει να βάζει και να εκπληρώνει στόχους. Μπορείτε να βάλετε, ημερήσιος, εβδομαδιαίους, και μηνιαίους στόχους. Αυτοί οι στόχοι μπορούν να εστιαστούν όχι μόνο στην σχολική επίδοση, αλλά και σε εργασίες που πρέπει να συμπληρωθούν, δεξιότητες που πρέπει να αποκτηθούν, και άλλες σχολικού τύπου
προκλήσεις. Σιγουρέψου ότι ελέγχεις την πρόοδο του παιδιού σου όσον αφορά στην εκπλήρωση του κάθε στόχου και ενίσχυε το κάθε βήμα προς την επιτυχία.

ΜΕΤΑΤΡΕΨΕ ΤΙΣ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΕΙΣ ΣΕ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ
Όταν το παιδί σου δεν τα πάει ιδιαίτερα καλά σε κάποιο μάθημα, προσπάθησε να βρεις που ακριβώς είναι οι δυσκολίες. Μίλα τόσο στο παιδί σου όσο και στο/ στη δασκάλα. Χρησιμοποίησε αυτό σαν μια ευκαιρία να διδάξεις στο παιδί σου ότι κανείς δεν είναι πάντα τέλειος και ότι είναι εντάξει να δυσκολεύεσαι και να κάνεις λάθη. Μάθε την άποψη του παιδιού σου για το τι πήγε λάθος και από πού ξεκίνησαν οι δυσκολίες. Κάνε ερωτήσεις και άκουσε για να σιγουρευτείς ότι καταλαβαίνεις. Μίλα για το τι μπορεί να γίνει για να επιλυθεί το πρόβλημα.

ΚΑΝΕ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΣΟΥ
Η ανάγνωση είναι ένα τόσο σημαντικό συστατικό της σχολικής επιτυχίας που πρέπει να κάνεις το παν για να ενθαρρύνεις το παιδί σου να αναπτύξει πολύ καλή αναγνωστική δεξιότητα. Πέρνα χρόνο με το παιδί σου διαβάζοντας ή πάρε το παιδί σου στη βιβλιοθήκη. Άφησε το παιδί σου να διαβάζει βιβλία στο κρεβάτι αν θέλει. Δώσε βιβλία ως δώρα και επιβραβεύσεις. Διάβαζε στα παιδιά σου πριν πάνε για ύπνο. Ζήτα από το παιδί σου να σου διαβάσει κάτι και αυτό. Αν είναι εφικτό, πηγαίνετε μαζί κατά διαστήματα στο βιβλιοπωλείο και αγοράστε διάφορα βιβλία.

ΔΙΝΕ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΟΥ ΚΑΙ ΖΗΤΑ ΝΑ ΤΗ ΒΛΕΠΕΙΣ
Ζήτα να δεις τη σχολική εργασία του παιδιού σου. Δείξε ενδιαφέρον και ενθάρρυνε το παιδί σου να μιλά για το τι μαθαίνει στο σχολείο. Ρώτα συχνά για την πρόοδο του και για το πώς πιστεύει το ίδιο τα πηγαίνει στα μαθήματα του. Όταν βλέπεις ότι πάνε να αναπτυχθούν προβλήματα, μίλα για το τι είναι το πιο δύσκολο για το παιδί σου και ρώτα πως μπορείς να βοηθήσεις.

ΔΙΝΕ ΘΕΤΙΚΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΟΥ
Μην ξεχνάς να επαινείς το παιδί σου όταν κάνει κάτι καλά ή συμπληρώνει μια δύσκολη εργασία. Με το να δείχνεις  το τι έχει κάνει και να του κάνεις ένα κομπλιμέντο, δίνεις κίνητρο στο παιδί σου να συνεχίσει να πηγαίνει καλά. Κράτα στο μυαλό σου τις ακόλουθες κατευθυντήριες γραμμές για τη θετική ενίσχυση του παιδιού σου:
  1. Να είσαι συγκεκριμένος/η στον έπαινο σου. Πες τι αναγνωρίζεις ως επιτυχία και γιατί είναι σημαντικό. Αντί να πεις στην κόρη σου, «Πάντα κάνεις τόσο καλή δουλειά,» πες το αυτό, «έκανες την αναφορά σου πάνω στο βιβλίο μια μέρα νωρίτερα, και ακολουθεί επαρκώς τις οδηγίες που σου έδωσε ο καθηγητής σου, Μπράβο, πολύ καλή δουλειά.» Με αυτό τον τρόπο, η κόρη σου θα γνωρίζει ακριβώς για πιο πράγμα την επαινείς και έτσι αυξάνονται οι πιθανότητες να πάει το ίδιο καλά και την επόμενη φορά.
  2. Επαίνεσε αμέσως. Μην περιμένεις μια μέρα ή μια εβδομάδα για να επαινέσεις την καλή δουλειά του παιδιού σου. Όσο πιο κοντά είναι η συμπεριφορά στη θετική της συνέπεια, το τόσο περισσότερο νόημα έχει για το άτομο το οποίο έχει λάβει αυτή τη θετική ενίσχυση.
  3. Μην φοβάσαι να δώσεις έπαινο «δημόσια.» Όταν η κόρη σου φέρει 20 στο διαγώνισμα της Άλγεβρας μετά από ένα τρίμηνο στο οποίο δυσκολευόταν, μπορείς να βάλεις μια σημείωση πάνω στο ψυγείο (όπου όλοι μπορούν να τη δουν) που να λέει, «Νικολέττα, εξαιρετική δουλειά στο διαγώνισμα της Άλγεβρας! Μπράβο!»
  4. Να είσαι σε επιφυλακή για πράγματα τα οποία μπορείς να επαινέσεις. Δεν θέλεις να το παρακάνεις γιατί τότε ο έπαινος σου χάνει το νόημα και την αξία του, όμως δεν υπάρχει λόγος να είσαι συγκρατημένος/η όταν η συμπεριφορά του παιδιού σου αξίζει επαίνου και θετικής ενίσχυσης.
ΤΟΥ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΕΛΠΙΔΩΡΟΥ
Εγγεγραμμένος Κλινικός Ψυχολόγος               
Λειτουργός Υπηρεσίας Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας

paideia-news.com

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki