Friday 2 September 2022

Συναισθηματική ορφάνια

Όταν οι γονείς δεν καλύπτουν τις συναισθηματικές μας ανάγκες.

Η πεποίθηση της κοινωνίας είναι ότι τα παιδιά και οι γονείς θα πρέπει να αποδέχονται οι μεν τους δε «όπως και να έχει», θα πρέπει να συγχωρούν οι μεν τους δε «όπως και να έχει» και θα πρέπει να μαθαίνουν να τα πηγαίνουν καλά «όπως και να έχει». 
Για κάποια παιδιά όμως αυτό είναι αδύνατο γιατί βιώνουν κακοποίηση και ασέβεια.

Το σκεπτικό αυτό έχει τις ρίζες του στο γεγονός ότι δεν «είναι φυσιολογικό» για τους γονείς και τα παιδιά να μην έχουν στενές σχέσεις.

Τα παιδιά που δεν έχουν την ψυχολογική υποστήριξη των γονιών τους μπορεί να σκέφτονται:
 Αν οι ίδιοι μου οι γονείς, που υποτίθεται ότι με αγαπάνε και είναι εκεί για μένα περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον στον κόσμο δεν με στηρίζουν, τότε ποιος θα το κάνει; 
Η δυστυχία είναι διπλή όταν υπάρχει έλλειψη ψυχολογικής υποστήριξης και από τους δύο γονείς.

Οι λόγοι που οδηγούν σε αποσύνδεση από τους γονείς μπορεί να οφείλονται σε διαπροσωπικά ή προσωπικά τραύματα, στην απουσία συναισθηματικής νοημοσύνης, προβλήματα ψυχικής υγείας και άλλα. Όταν προκύπτουν τέτοιες καταστάσεις μπορούν να οδηγήσουν σε διακοπή των οικογενειακών σχέσεων, σε αποστασιοποίηση και αποξένωση.

Τα παιδιά καταλήγουν συχνά να αισθάνονται μοναξιά, νιώθουν ότι κάτι δεν πάει καλά με αυτά ή ότι είναι διαφορετικά και ότι δεν τα καταλαβαίνουν σε βάθος. Αυτά τα συναισθήματα εντείνονται κατά τη διάρκεια μεγάλων εορτών, όπως την ημέρα της Γιορτής της Μητέρας και του Πατέρα και σε άλλες ξεχωριστές περιστάσεις. Όταν η οικογένεια μαζεύεται στο σπίτι για να γιορτάσει και να έρθει κοντά, αυτά τα άτομα αναρωτιούνται πώς θα αντέξουν συναισθηματικά τις γιορτές και με ποιον θα επιλέξουν να περάσουν αυτές τις ημέρες.

Οι θεραπευόμενοί μου μιλάνε για τέτοιου είδους προσωπικές τους δυσκολίες. 
Μία γυναίκα θυμάται ότι αισθανόταν αγχωμένη όταν ο πατέρας της κάπνιζε μαριχουάνα στο δωμάτιό του και ο καπνός περνούσε από τον εξαερισμό στο δωμάτιο των παιδιών της. Είπε: 
Σαν να μην έφτανε που έπρεπε να αναγκαστώ να τον παρακαλέσω να σταματήσει να καπνίζει, μου ξύπνησε αναμνήσεις και συναισθήματα που σχετίζονταν με την εποχή που ήμουν στην εφηβεία και ο πατέρας μου έκανε χρήση κοκαΐνης. Αισθανόμουν πάλι μόνη, μπερδεμένη και ανασφαλής.

Ένας άλλος θεραπευόμενος θυμήθηκε που έδειξε στον πατέρα του ένα άρθρο του που δημοσιεύτηκε σε ένα περιοδικό και όπου υπήρχε και η φωτογραφία του. Θυμάται τον πατέρα του να του λέει: 
Αυτή η φωτογραφία σου είναι χάλια, δεν μπορούσαν να δημοσιεύσουν κάποια καλύτερη; 
Δεν μπορούσα να πιστέψω ότι αυτό ήταν το πιο σημαντικό που είχε να πει. Δεν μπήκε καν στη διαδικασία να με ρωτήσει ποιο ήταν το θέμα του άρθρου και να με συγχαρεί γι’ αυτό. Αυτό που δεχόμουν πάντα απ΄αυτόν ήταν μόνο κριτική και απογοήτευση για ό,τι και αν έκανα.

Έχω και άλλους θεραπευόμενους που οι γονείς τους μπορεί να τούς αγνοούν για εβδομάδες ή και μήνες ακόμη για κάτι που μπορεί να είπαν ή να έκαναν και σε κάποιους απ’ αυτούς δεν δίνεται καν εξήγηση και απορρίπτεται η δυνατότητα να συζητήσουν τις διαφορές τους και να συμφιλιωθούν.

Κάποιοι άνθρωποι βίωσαν την αποσύνδεση από τους γονείς τους κατά την παιδική τους ηλικία και η σχέση βελτιώθηκε όταν ενηλικιώθηκαν, άλλοι είχαν μερική σύνδεση κατά την παιδική ηλικία και η σχέση αποσυντέθηκε καθώς μεγάλωναν, ενώ άλλοι θυμούνται ότι είχαν δυσκολία στη σχέση με τους γονείς τους σε όλη τη διάρκεια της ανάπτυξής τους.

Σαν αποτέλεσμα, κάποια άτομα αποφασίζουν να κόψουν τους δεσμούς με τους γονείς τους. Σε κάποιες περιπτώσεις, ο κοινωνικός περίγυρος και άνθρωποι εκτός της οικογένειας γίνονται ανάδοχη οικογένεια γι’ αυτούς. Άλλοι επιλέγουν να διατηρήσουν μια σχέση με αυστηρά όρια. Ενώ άλλοι, συνεχώς προσπαθούν γι’ αυτή τη σχέση και τείνουν να βρίσκουν τους εαυτούς τους σε ένα επανερχόμενο μοτίβο απελπισίας και απογοήτευσης επειδή παραμελούν την ικανοποίηση των συναισθηματικών τους αναγκών.

Αυτό που μου αναφέρουν ως το πιο θλιβερό είναι οι αιώνιες σκέψεις ότι «δεν είναι αρκετά καλοί», αναλογιζόμενοι αν θα πρέπει να προσπαθήσουν και άλλο γι’ αυτή τη σχέση, παθαίνοντας εμμονή με το αν οι γύρω τους επικρίνουν τον «θάνατο» της σχέσης με τους γονείς τους και διαρκώς αναλύουν αν είναι οι ίδιοι υπεύθυνοι για συγκεκριμένες καταστάσεις και γενικά για την κατάσταση της σχέσης.

Κάποιος θεραπευόμενος μου είπε:
Βασικά είμαι ένας καλός άνθρωπος με μια όμορφη οικογένεια και μια πετυχημένη καριέρα. Θα πίστευε κανείς ότι έπρεπε να γίνω εγκληματίας από τον τρόπο που μου φέρονταν οι γονείς μου. Ακόμη όμως και οι εγκληματίες έχουν υποστήριξη από τις οικογένειές τους.

Υπάρχουν άνθρωποι που μου περιγράφουν ότι αισθάνονται να θέλουν να χτυπήσουν το κεφάλι τους στον τοίχο γιατί τους τρελαίνει αυτή η κατάσταση. Χρειάζονται απεγνωσμένα την αποδοχή και γι’ αυτό προσπαθούν να πλησιάσουν τους γονείς τους και συχνά βγαίνουν από αυτή την εμπειρία ντροπιασμένοι, γελοιοποιημένοι και με τους γονείς να διαστρεβλώνουν τα γεγονότα για να τα ταιριάξουν με τις δικές τους προκαταλήψεις.

Πολλοί μιλάνε για ένα αίσθημα επιβεβαίωσης και ανακούφισης όταν έχουν κάποιον μαζί τους που γίνεται μάρτυρας του συμβάντος. Κάποιος θεραπευόμενος μου είπε:
Όταν ήμουν νεότερος ήμουν παγιδευμένος στη σύγχυση και πίστευα ότι θα τρελαθώ. Συχνά έπιανα τον εαυτό μου να αναρωτιέται αν ήμουν εγώ ή εκείνοι που διαστρέβλωναν τα γεγονότα. Ήταν οι δυο τους εναντίον μου και μερικές φορές ενέπλεκαν και τα αδέρφια μου. Κατέληξα στο συμπέρασμα ότι όλοι πρέπει να έχουν δίκιο και εγώ να έχω άδικο.
Ως παιδί μάλλον σκεφτόμουν: 
Αν ήμουν αρκετά καλός, αρκετά έξυπνος, αρκετά αρεστός, αρκετά αξιαγάπητος, τότε οι γονείς μου θα με αγαπούσαν και θα με αποδέχονταν. Ως ενήλικος, μπορεί να είναι τρομακτική η συνειδητοποίηση ότι δεν μπορεί να κάνει τίποτε πλέον για να το επιτύχει.

Στη σύγχυση συμβάλλει η συμπεριφορά του γονέα προς το παιδί όταν είναι αλλοπρόσαλλη με στιγμές σύνδεσης που ακυρώνονται από στιγμές τοξικότητας. Το παιδί απομένει να αναρωτιέται πότε θα γίνει η επόμενη έκρηξη και συχνά αισθάνεται σαν να περπατάει σε ναρκοπέδιο προσπαθώντας να αποφύγει να προκαλέσει μια αντίδραση ή συμπεριφορά των γονιών που θα το πληγώσει.

Συμβουλές για να ανταπεξέλθετε όταν αισθάνεστε «συναισθηματικά» ορφανοί:
  • Όποτε είναι εφικτό, διερευνήστε τα συμπεράσματά σας και τις προκαταλήψεις σας για τους γονείς σας και άλλα μέλη της οικογένειας τα οποία ασπάζονται τις απόψεις τους. Πριν να αποφασίσετε να διακόψετε επαφή, δώστε τους ευκαιρίες να σας υποστηρίξουν και να σας παράσχουν την βοήθεια που χρειάζεστε. Μπορεί να χρειαστεί να το επιτύχετε αυτό με τη βοήθεια ενός θεραπευτή, φίλου ή άλλου οικογενειακού μέλους.
  • Αναγνωρίστε ότι το αίσθημα της απώλειας και της θλίψης είναι μέρος της διαδικασίας της αποδοχής. Κατά καιρούς μπορεί με κάποιες αφορμές να επανέλθει η απογοήτευση και η θλίψη αλλά ο έντονος πόνος και η εσωτερική πάλη μπορεί να μειωθεί και να περάσει.
  • Καθοδηγήστε την οικογένεια, τους φίλους και τους αγαπημένους σας με ποιο τρόπο χρειάζεστε να σας υποστηρίζουν, ειδικά σε δύσκολες στιγμές, όπως να μην παίρνουν ελαφριά τα συναισθήματά σας, να σας ρωτάνε πώς αισθάνεστε στη Γιορτή της Μητέρας και του Πατέρα, να σας ακούν ενεργά, να μην σας κάνουν συνεχώς υποδείξεις, κλπ..
  • Να περιμένετε ότι τα συναισθήματά σας μπορεί να μεταβάλλονται κατά τη διάρκεια διαφορετικών περιστάσεων και σταδίων ανάπτυξης. Προσφέρετε στον εαυτό σας συμπόνια και επιτρέψτε να έχει οποιαδήποτε συναισθήματα χωρίς να τον επικρίνετε. Για παράδειγμα, ακόμη και αν «θα έπρεπε» να αισθάνεστε τεράστια ευγνωμοσύνη για την άμεση οικογένειά σας, δείξτε συμπόνια στον εαυτό σας επιτρέποντας του να αισθανθεί θλίψη και απογοήτευση γιατί θρηνείτε για τις σχέσεις με την οικογένεια από την οποία προέρχεστε.
  • Αναγνωρίστε ότι μπορεί να παλινδρομείτε (π.χ. έχετε την αίσθηση ότι είστε ξανά έφηβος) όταν έρχεστε σε επαφή με τους γονείς σας και τα μέλη της οικογένειάς σας. Συνειδητοποιείστε ότι τα συναισθήματα δεν εξαφανίζονται έτσι απλά με τον καιρό. Αντιθέτως, αν συνεχίζουν να σας συμπεριφέρονται με παρόμοιο τρόπο, είναι περισσότερο πιθανό να ξυπνήσουν πρωτόγονες σκέψεις και συναισθήματα. Αν η λειτουργικότητά σας επηρεάζεται αρνητικά ή αισθάνεστε δυσφορία, φροντίστε οπωσδήποτε να ζητήσετε βοήθεια για να επεξεργαστείτε όλα τα συναισθήματα.
  • Γίνετε παρατηρητής και προσέξτε συγκεκριμένες δυναμικές και μοτίβα συμπεριφορών. Όταν ενεργοποιούνται αυτές οι δυναμικές και τα μοτίβα, αναγνωρίστε τα, παρατηρήστε τα και εξερευνήστε τα ώστε να μάθετε περισσότερα γι’ αυτά. Εν τέλει, επιδιώξτε να τα αφοπλίσετε παρά να επιτρέψετε να σας καταβάλλουν.
  • Η τοποθέτηση των κατάλληλων ορίων δεν σας κάνει «εγωιστές», «κακούς» και «αδιάφορους». Ακόμη και αν μεγαλώσατε με την άποψη ότι δεν θα έπρεπε να κάνετε κάτι τέτοιο, οι περιστάσεις το απαιτούν γιατί έχετε το θεμελιώδες δικαίωμα να σας σέβονται, να σας δίνουν αξία και να σας συμπεριφέρονται καλά.
  • Λόγω της έμφυτης ανάγκης να σας αγαπούν και να σας αποδέχονται, μπορεί να εξευμενίζετε τους άλλους εις βάρος σας. Επιδιώξτε να κατανοήσετε τις ανάγκες σας και καλλιεργήστε τις για να έχετε βιώσιμες, υγιείς σχέσεις.
  • Εξετάστε αντικειμενικά τις αρνητικές πεποιθήσεις που έχετε για τον εαυτό σας καθώς και τα συνεχή αρνητικά μηνύματα που μπορεί να παίρνετε από τους γονείς σας ή άλλα μέλη της οικογένειας. Για παράδειγμα, ρωτήστε τον εαυτό σας, σας βλέπουν οι άλλοι άνθρωποι όπως βλέπετε εσείς τον εαυτό σας;
  • Αντιδράστε και δράστε με γνώμονα τις βασικές σας αξίες (π.χ., αυτοσυντήρηση, συμπόνια, κλπ.). Αυτές θα σας καθοδηγούν στην κατεύθυνση των ενεργειών που θα επιθυμείτε να επιλέγετε.
  • Έχετε υπόψη σας ότι είναι πιθανόν να σας έλκουν φίλοι και σύντροφοι που είναι συναισθηματικά μη διαθέσιμοι, ακόμη και αν συνειδητά επιθυμείτε συναισθηματική σύνδεση και οικειότητα. Από συνήθεια κινούμαστε προς ό,τι μας είναι οικείο ακόμη και αν προκαλεί αρνητικά συναισθήματα και δεν είναι κατάλληλο για εμάς. Να έχετε επίγνωση και συνείδηση αυτής της «ψυχαναγκαστικής επανάληψης» και ακόμη και αν σας προκαλεί δυσφορία σιγουρευτείτε ότι κάνετε ό,τι είναι καλύτερο για εσάς και ό,τι ευθυγραμμίζεται με αυτά που επιθυμείτε πραγματικά.
  • Κατανοήστε ότι δεν είστε η οικογένειά σας ή οι δυναμικές της οικογένειάς σας. Δημιουργήστε ένα καινούριο σενάριο και αφήγημα για τον εαυτό σας που να διευκολύνει τη δημιουργία καλύτερων σχέσεων στο παρόν και στο μέλλον.
Είναι εξαιρετικά όμορφο να παρακολουθεί κανείς ανθρώπους να εξελίσσονται και να φτάνουν σε ένα επίπεδο που να αγαπούν τον εαυτό τους και να αισθάνονται συμπόνια γι’ αυτόν. Τότε αναγνωρίζουν ότι αξίζουν αγάπη και σεβασμό και το μεταφέρουν και στις σχέσεις τους. Επιζητούν και διασφαλίζουν υγιέστερες και πιο λειτουργικές σχέσεις που τους κάνουν να αισθάνονται περισσότερο ικανοποιημένοι και χαρούμενοι.

Είστε εγγενώς αξιαγάπητοι και αρεστοί. Επιδιώξτε να ορίσετε τί σημαίνει «αρκετά καλός/ή» για εσάς προσωπικά και καλλιεργήστε το είδος της ζωής που επιθυμείτε να ζείτε.

Πηγή: psychcentral.com

Απόδοση: Έφη Μεσιτίδου
Επιμέλεια: PsychologyNow.gr

psychologynow.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Κακόβουλα άτομα: Πώς να προετοιμάσετε τα παιδιά σας (από 3 ετών)

Υπάρχουν δυστυχώς κάποιες φορές στις οποίες υπάρχει περίπτωση να υπάρχει συνάντηση ενός παιδιού με έναν κακόβουλο ενήλικα.

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για να προετοιμάσουν το παιδί τους έτσι, ώστε εκείνο να μπορέσει να κατανοήσει και να αντιδράσει τον πιθανό κίνδυνο στον οποίο αυτό βρίσκεται;
Η υπεράσπιση των συμφερόντων του απέναντι σε πράξεις άλλων ανθρώπων - παιδιών ή ενηλίκων είναι μία δεξιότητα που μπορεί ένα παιδί να μάθει με την βοήθεια των γονέων του.
Όσο περισσότερο οικειοποιείται ένα παιδί αυτή την δεξιότητα σε μικρή ηλικία (π.χ. από 3 ετών) τόσο μεγαλύτερες είναι και οι πιθανότητες να έχει αυτοπεποίθηση στο να αντιδράσει αργότερα σε κάποια άλλη ανεπιθύμητη κατάσταση.

Συμβουλές που μπορείτε να εφαρμόσετε σε παιδιά από 3 ετών:

Σωματική επαφή:

Η αγκαλιά είναι μία από τις πιο σημαντικές μορφές σωματικής επαφής που έχει ένα παιδί με άλλα άτομα ή παιδιά.
Είναι σημαντικό το παιδί να αισθάνεται την ελευθερία του να δεχτεί ή να μη δεχτεί την αγκαλιά κάποιου, είτε αυτός είναι μέλος της οικογένειας είτε άγνωστος είτε είναι ένα παιδί.
Ένα παιδί που οι γονείς θα του μάθουν να αγκαλιάζει όλους (ενήλικες ή παιδιά) έτσι ώστε να είναι ευγενικό, δεν θα μάθει να ακούει το ένστικτό του για το πότε θέλει να το αγκαλιάζουν και πότε όχι.
Έτσι εάν κάποιος αργότερα του ζητήσει να το αγκαλιάσει, ακόμα και αν το ένστικτό του του λέει όχι, ίσως πει ναι έτσι ώστε να είναι ευγενικό. Για αυτό το λόγο είναι σημαντικό να μην πιέζονται τα παιδιά να αγκαλιάζουν κάποιον, εάν εκείνα δεν το θέλουν ή είναι διστακτικά.

Υπακοή, υποχωρητικότητα, συμμόρφωση με κανόνες:
Ένα παιδί που θα μάθει να υπακούει τυφλά κανόνες που του δίνονται, δεν αντιστέκεται ποτέ, δεν λέει ποτέ όχι ή δεν αισθάνεται την ελευθερία να πει όχι – θα δυσκολευτεί περισσότερο αργότερα στο να αντιδράσει όταν χρειαστεί να παρακούσει κανόνες που πιθανώς θα του δοθούν από κακόβουλα άτομα ή παιδιά.

Υπάρχει ανάγκη λοιπόν το «όχι» ενός παιδιού να είναι αποδεκτό από τους γονείς και οι εντολές που δίνονται σε αυτό να περιέχουν κάποια εναλλακτική πρόταση την οποία αυτό μπορεί να επιλέξει.

Έτσι ένα παιδί θα γνωρίζει ότι μπορεί να πει «όχι».

Φόβος 
Ένα παιδί του οποίου ο φόβος μειώνεται από το περιβάλλον του με σχόλια όπως «μη φοβάσαι, γιατί φοβάσαι, δεν υπάρχει λόγος, δεν είναι τίποτα» μαθαίνει να καταπιέζει τον φόβο του.

Έτσι όταν βρεθεί σε μία κατάσταση που θα του προκαλέσει φόβο, αντί να τον αντιμετωπίσει, θα τον καταπιέσει και δεν θα αντιδράσει καθόλου.

Υπάρχει ανάγκη λοιπόν όταν ένα παιδί φοβάται, να το βοηθάμε να αντιμετωπίζει αυτό το φόβο ακόμα και με συμβολικό παιχνίδι. Αν πει: 
«Φοβάμαι ένα δράκο είναι εκεί πίσω από το μαξιλάρι!!!»

«Που εκεί; ναι! τον είδα! λοιπόν κάτσε να βγάλουμε τα μαγικά μας ραβδιά και να τον διώξουμε!! άκατα μάκατα σούκουτου μπέ άμπε φάμπε βγέ -και θα τον διατάξουμε και να φύγει- πες το μαζί μου! άμπε ...φάμπε.... Δράκε φύγε ! Δεν θέλω να μείνεις εδώ!»

Επίσης είναι σημαντικό όταν φοβάται κάποια δραστηριότητα να μην υπάρχει πίεση να συμμετάσχει ή εάν φοβάται κάποιον άνθρωπο να μην υπάρχει πίεση να τον συμπαθήσει (φυσικά είναι καλό να υπάρχει κάποια συζήτηση για το θέμα έτσι ώστε να διερευνηθεί για το αν ο φόβος είναι μεγάλος ή μικρός και για το αν ξεπερνιέται με κάποια αλλαγή πρακτική - λιγότερα παιδιά, λιγότερος θόρυβος, λίγο πιο μακριά κτλ).

Δεν μου αρέσει:
Ένα παιδί που δεν ερωτάται από τους γονείς του τι του αρέσει και δεν έχει την δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε δύο π.χ. πράγματα (πχ «θέλεις να φας μπρόκολο ή καρότο;» «θέλεις να φορέσεις κόκκινο ή μπλε μπλουζάκι») δεν θα συνηθίσει να ρωτάει και τον εαυτό του αν κάτι του αρέσει.

Εάν ένα παιδί γνωρίζει τί του αρέσει και τί όχι, τότε θα μπορέσει να προχωρήσει σε ένα ναι ή ένα όχι αργότερα.

Υπάρχει λοιπόν η ανάγκη οι γονείς να λαμβάνουν υπόψη τους με ερωτήσεις και επιλογές, τις προτιμήσεις του παιδιού τους και να τις υποστηρίζουν.
 
Εργαλεία που τα παιδιά μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να βοηθήσουν τον εαυτό τους

Φωνή:

Η φωνή είναι ένα εργαλείο που μπορεί να φοβίσει/τρομάξει ένα παιδί ή έναν ενήλικα και πιθανώς να τον κάνει να ξανασκεφτεί αυτό που επιχειρεί να κάνει. Μία πάρα πολύ συχνή κατάσταση που πολλά παιδιά κάποια στιγμή αντιμετωπίζουν (είτε στον παιδικό σταθμό είτε στην παιδική χαρά):
Ένα παιδί 3 ετών δέχεται επίθεση από κάποιο άλλο που θέλει να του πάρει το παιχνίδι και παρ όλες τις λεκτικές παροτρύνσεις («όχι, σταμάτα δεν μου αρέσει») το παιδί αυτό δεν σταματάει το τράβηγμα ή το σπρώξιμο ή το χτύπημα.

Ο γονέας μπορεί να δείξει στο παιδί του πως εκείνο μπορεί να σταματήσει κάποιον με την φωνή του, με ένα παιχνίδι σαν και αυτό:
Μπορείτε να πείτε: «η φωνή μας είναι πολύ δυνατή» «Πάμε (κάπου που να μην ενοχλούν οι δυνατές φωνές) να δούμε πόσο δυνατή είναι;»
«Να φωνάξω με όλη μου τη δύναμη; Ή θέλεις εσύ να φωνάξεις πρώτα;»
«Διάλεξε τι λέξη θα πούμε ή δείξε την με το δάχτυλό σου (πχ ασανσέρ)»
Πείτε και την λέξη «σταμάτα», «όχι, δεν μου αρέσει»
Κάντε διαγωνισμό ποιος θα την πει πιο γλυκά και μετά πιο θυμωμένα, πιο δυνατά και πιο σιγά, όπως και ποιος θα τρομάξει ποιόν.
Μην διστάσετε να υπερβάλλετε στις εκφράσεις σας. Ο στόχος είναι το παιδί σας να νιώσει την δύναμη της φωνής του.


Δύναμη:
Μιλήστε στο παιδί σας για τους μύες του σώματος και πως αυτοί λειτουργούν και μας δίνουν την δύναμή μας.
Όταν θέλουν να σταματήσουν κάποιον και παρ όλες τις παροτρύνσεις και φωνές εκείνος δεν σταματάει – τότε μπορούν να χρησιμοποιήσουν την δύναμή τους για να να τον απομακρύνουν.
Δείξτε στο παιδί σας πως μπορεί να τεντώσει το χέρι του με δύναμη προς τα εμπρός για να απομακρύνει ένα άλλο παιδί.
Κάντε ότι είσαστε εσείς το παιδί και πείτε του να προσπαθήσει να σας σπρώξει - έτσι ώστε να δει πόση δύναμη έχει.

Ενημέρωση:
Ένα παιδί που δεν γνωρίζει ότι ένας άνθρωπος μπορεί να είναι κακόβουλος, μπορεί να μην σκεφτεί να αρνηθεί σε κάποια παρότρυνση - ειδικά αν αυτή αρχικά φαίνεται αθώα.

Ενημερώστε το για το ότι:
Υπάρχουν άνθρωποι (λίγοι ευτυχώς) που μπορεί να είναι κακόβουλοι.
Εάν του ζητήσει κάποιος κάτι που εκείνο δεν θέλει να κάνει ή του φαίνεται λάθος, ότι έχει το δικαίωμα να αρνηθεί.

Για τον λόγο του ότι αυτοί δεν είναι πάντα άνθρωποι που είναι άγνωστοι, μην αναφέρετε την λέξη «ξένος», «άγνωστος» - παραπέμπει στο ότι δεν κινδυνεύει ποτέ από κάποιον τον οποίον γνωρίζει ή μπορεί να έχει δει μια δυο φορές στη γειτονιά. 
Είναι αποδεδειγμένο στατιστικά ότι παιδιά τα οποία δεν είναι ενημερωμένα για τον ενδεχόμενο κίνδυνο από άλλους ενήλικες, είναι τα συχνότερα θύματα κακόβουλων ατόμων.

Μ. Στυλιανάκη
πρόεδρος/διευθύνων σύμβουλος
Ελληνική Εταιρεία Ενημέρωσης Γονέων
Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία
 
www.parents.gr

Διαβάστε επίσης και το άρθρο «Κακόβουλα άτομα - προστατέψτε τα παιδιά σας (απο 6 ετών)»

Αυτά που θέλουν οι δάσκαλοι να κάνουμε για τα παιδιά μας

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι δάσκαλοι προσπαθούν να επιστήσουν την προσοχή των γονιών, προτρέποντάς τους να βοηθήσουν τα παιδιά τους στις σχολικές υποχρεώσεις τους με 4 απλά βήματα:
  1. Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στην καλή διατροφή. Βοηθάει πολύ στη μελέτη!  Έρευνες έχουν επανειλημμένως δείξει ότι η καλή διατροφή βοηθάει πολύ τα παιδιά να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις του σχολείου με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Φροντίστε ώστε να έχουν 4-5 γεύματα κατά τη διάρκεια της ημέρας και δώστε πολύ μεγάλη σημασία στο πρωινό που θα του δώσει ενέργεια για την υπόλοιπη ημέρα.  
  2. Φροντίστε ώστε το παιδί σας να κοιμάται αρκετά. Έρευνες έχουν δείξει ότι όταν τα παιδιά κοιμούνται αρκετά το βράδυ έχουν τη δυνατότητα να συγκεντρώνονται πιο καλά κατά τη διάρκεια της ημέρας. Επιπλέον, οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι η κατάκτηση της γνώσης που αποκομίζει ένα παιδί κατά τη διάρκεια της ημέρας επιτυγχάνεται κατά τη διάρκεια του ύπνου.
  3. Βοηθήστε τα παιδιά με το διάβασμα και προσπαθήστε να τους διδάξετε πώς να βάζουν πρόγραμμα στις υποχρεώσεις τους. Δεν διαφωνεί κανένας πως τα παιδιά θα πρέπει να μάθουν σιγά-σιγά να είναι ανεξάρτητα, όμως στην αρχή καλό θα είναι να ασχοληθείτε μαζί τους στο θέμα μελέτης στο σπίτι και της οργάνωσής της. Τα παιδιά είναι φυσιολογικό, χωρίς εσάς δίπλα τους, να προτιμήσουν το παιχνίδι αφήνοντας το διάβασμα για αργότερα… δηλαδή ποτέ!
  4. Προσπαθήστε να έχετε τακτική επικοινωνία με τους δασκάλους. Τα παιδιά αισθάνονται πολύ πιο ελεύθερα όταν απομακρύνονται από το γονικό έλεγχο, για αυτό και η συχνή επικοινωνία με το δάσκαλο είναι απαραίτητη! Ωστόσο να είσαστε προετοιμασμένοι να ακούσετε το δάσκαλο ακόμα κι αν όσα έχει να σας πει δεν σας αρέσουν. Κανένας γονέας δεν θέλει να ακούσει κάτι κακό για το παιδί του. Είναι όμως καλύτερα να εξετάσετε ό,τι σας πουν παρά να το αγνοήσετε εξ αρχής δηλώνοντας άρνηση!
Σε κάθε περίπτωση δώστε λίγο χρόνο προσαρμογής όταν ανοίξουν τα σχολεία. Με την εναλλαγή των σχολικών βαθμίδων και το πέρασμα από την ξεκούραση του καλοκαιριού στο διάβασμα, τα παιδιά πιέζονται και χρειάζονται χρόνο να προετοιμαστούν για να αντιμετωπίσουν το χειμώνα και τις απαιτήσεις του!

thatslife

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki