Wednesday 3 February 2010

03/02/1959: Η "Μέρα που πέθανε η Μουσική"

Για εκείνον το μαύρο Φεβρουάριο που χάθηκαν για πάντα οι Richie Valens, Buddy Holly και Big Bopper, από εμάς ένα βίντεο και ας είναι καλά εκεί ψηλά στα σύννεφα που ακόμα πετάνε στη καρδιά μας... 

Buddy Holly: Ο άνθρωπος που με ενάμιση χρόνο καριέρα άλλαξε τη μουσική. Βρήκε τραγικό θάνατο σε αεροπορικό δυστύχημα κοντά στο Clear Lake της Iowa στις 3 Φεβρουαρίου του 1959.  
Μαζί του έφυγαν ο Ritchie Valens , ο J.P. Richardson, γνωστός ως "The Big Bopper" καθώς και ο πιλότος Roger Peterson.
Οι ηλικίες τους; Κάντε μόνοι τους υπολογισμούς.

Γιαούρτι το θαυματουργό: O πολύτιμος φίλος του παιδιού - Σπιτικό γιαουρτάκι!!

Και έτσι για την ιστορία ... το γιαουρτάκι είναι ο Υγείαρτος των προγόνων μας!!

Το γιαούρτι είναι πολύ θρεπτικό και αποτελεί μια από τις αγαπημένες τροφές των παιδιών. Μάθετε όλα τα μυστικά αυτής της τόσο σημαντικής τροφής και διαλέξτε σωστά το καλύτερο για το παιδί σας. 
Το γιαούρτι είναι απαραίτητο στο καθημερινό διαιτολόγιο των παιδιών κάθε ηλικίας, αφού ως τροφή φημίζεται για την υψηλή βιολογική της αξία. Περιέχει όλα τα θρεπτικά συστατικά του γάλακτος και μπορεί να αποτελέσει μια από τις πρώτες ημι-στερεές τροφές του βρέφους, από τον 6ο μήνα. Μετά το 12ο μήνα, μπορεί θαυμάσια να καταναλώνεται ανάμεσα στο πρωινό και στο μεσημεριανό γεύμα ή ως απογευματινό, μόνο του ή σε συνδυασμό με φρούτα, μέλι, δημητριακά κ.λπ. Ειδικά οι συσκευασίες που απευθύνονται αποκλειστικά σε παιδιά, περιέχουν όλες τις βιταμίνες, τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία που είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη και την υγεία τους. Συνδυασμένο με φρούτα και δημητριακά (αλεσμένα ή μη) το γιαούρτι μπορεί να αποτελέσει ένα πλήρες ενδιάμεσο γεύμα, υψηλής θρεπτικής αξίας, με περιορισμένη ποσότητα θερμίδων.

Διατροφική άξια

Το γιαούρτι είναι μια πολύ θρεπτική και εύπεπτη τροφή, κατάλληλη για όλες τις ηλικίες και φυσικά για όλες τις φάσεις της ανάπτυξης. Ας δούμε γιατί: 
περισσότερα εδώ
Σπιτικό γιαουρτάκι!!
Ένας πολύ εύκολος τρόπος για να έχετε πάντα στο σπίτι, μια από τις πιο υγιεινές τροφές στην ποσότητα που θέλετε. 

Συστατικά

  • 1 λίτρο φρέσκο γάλα
  • μισό κεσεδάκι πρόβειο παραδοσιακό γιαούρτι για πυτιά (περίπου 2 γεμάτες κ.σ.)

Οδηγίες

  1. Βράζετε όλο το γάλα ώσπου να φουσκώσει εκτός από περίπου 1 κ.σ. που το κρατάτε χωριστά
  2. Σε ένα μπολάκι, ανακατεύετε καλά την πυτιά του γιαουρτιού μέχρι να γίνει μια ομοιόμορφη υδαρή μάζα, χωρίς σβωλάκια. Προσθέτετε το κρύο γάλα που κρατήσατε (περίπου μια κ.σ.) και ανακατεύεται μέχρι το μείγμα γίνει ομοιόμορφο.
  3. Όταν το γάλα κρυώσει και φτάσει σε θερμοκρασία 38-42 βαθμούς Κελσίου με μια κουτάλα σούπας, ρίχνεται σιγά σιγά γάλα στο μείγμα της πυτιάς, ανακατεύοντας συνεχώς ώστε να αποκτήσει και η πυτιά σας την ίδια θερμοκρασία με το γάλα.
  4. Ρίχνετε την πυτιά στο γάλα και ανακατεύετε καλά.
  5. Βάζετε σε σκεύος της αρεσκείας σας το οποίο τυλίγετε με μια κουβέρτα και το αφήνετε μέχρι να πήξει. ΠΡΟΣΟΧΗ: από εδώ και στο εξής το γιαούρτι δεν πρέπει να κουνηθεί ΚΑΘΟΛΟΥ, γιατί δεν πρόκειται να πήξει.
  6. Αφού πήξει, βάζετε το γιαούρτι στο ψυγείο και σερβίρετε όταν κρυώσει κάπως.

Λίγα μυστικά ακόμα

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για την παρασκευή γιαουρτιού το γάλα της αρεσκείας σας. Γίνεται και με πλήρες γάλα αλλά και με ελαφρύ επίσης έχω δοκιμάσει και με γάλα μακράς διαρκείας και το γιαούρτι πήζει κανονικά. Αν έχετε πρόσβαση σε φρέσκο γάλα πρόβειο ή αγελαδινό, προτιμήστε αυτό, αρκεί να το βράσετε πάρα πολύ καλά αφού δεν είναι παστεριωμένο. Αν χρησιμοποιήσετε γάλα του εμπορίου, δεν θα σχηματιστεί πέτσα στο γιαούρτι σας λόγω του ότι είναι ομογενοποιημένο.
 

Μπορείτε αντί για πρόβειο να χρησιμοποιήσετε αγελαδινό γιαούρτι για πυτιά, αλλά είναι πιο νερουλό.
Ένα κόλπο για να διαπιστώσετε αν το γάλα έχει την σωστή θερμοκρασία (εφόσον δεν έχετε θερμόμετρο) είναι να δοκιμάζετε με το μικρό σας δαχτυλάκι. η θερμοκρασία είναι σωστή αν μπορείτε να μετρήσετε μέχρι το δέκα πριν νιώσετε ότι καίγεται το δάχτυλό σας.  

Αν το γάλα κρυώσει λίγο παραπάνω, απλά μπορείτε να το ξαναζεστάνετε. Αν περάσετε τα όρια της θερμοκρασίας προς τα κάτω, το γιαούρτι σας δεν θα πήξει γιατί δεν θα έχουν ενεργοποιηθεί οι ζυμομύκητες αν είναι πιο ζεστό θα καταστραφούν από την υπερβολική θερμοκρασία.
 

Καλύτερα είναι να διατηρείτε το γιαούρτι σε ένα γυάλινο τάπερ με καπάκι, έτσι είσαστε σίγουροι πως διατηρείται πάντα καθαρό και δεν απορροφά μυρωδιές από το ψυγείο. Στην περίπτωση που βάζετε το γιαούρτι σε ένα σκεύος, μόλις το κόψετε αυτό βγάζει σιγά σιγά το τυρόγαλο του. Αφαιρώντας το, έχετε πιο στραγγιστό γιαούρτι, που σερβίρεται καλύτερα με μέλι και φρούτα.
 

Μπορείτε να μοιράσετε το γάλα σε ατομικά μικρά σκεύη (π.χ. κούπες ή μπολάκια) και να προσθέσετε εκεί από λίγη πυτιά για μεγαλύτερη ευκολία στο σερβίρισμα. Με αυτόν τον τρόπο, είσαστε σίγουροι πως καταναλώνετε το γιαούρτι με το τυρόγαλο του που είναι το πιο πλούσιο σε συστατικά.
 

Ένα άλλο κόλπο για να είστε σίγουροι πως το γιαούρτι σας πήζει σε ζεστό περιβάλλον, είναι να το βάζετε σε μια ισοθερμική τσάντα (αυτές που δίνουν τα σούπερ μάρκετ για να διατηρούνται δροσερά τα τρόφιμα) και να το τυλίγετε μαζί με αυτήν σε μια κουβέρτα.
 

Για την επόμενη σοδειά γιαουρτιού, κρατάτε σε ένα μπολάκι 2 κ.σ. από το γιαούρτι που φτιάξατε.
Η πυτιά (αλλά και το γιαούρτι) διατηρείται αρκετόν καιρό στο ψυγείο, αλλά όσο περισσότερο μένει, τόσο περισσότερο ξινίζει στη γεύση.


Νηπιαγωγείο στο σπίτι ή παίξε με τα παιδιά δουλεύοντας
στο σπίτι

Αρχικά θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι ο τίτλος του θέματος δεν υπονοεί την υποβάθμιση της αξίας του πραγματικού νηπιαγωγείου- σχολείου η ίσως την αντικατάστασή του από ένα "νηπιαγωγείο στο σπίτι". 
Το νηπιαγωγείο έχει σκοπό να κοινωνικοποιήσει το παιδί , να το εντάξει στην ομαδική ζωή, να το βοηθήσει να αυτονομηθεί και να χειραφετηθεί ,να το κάνει ανεξάρτητο και αυτάρκες. Και ο σκοπός αυτός μόνο μέσα από την ομαδική ζωή επιτυγχάνεται. 
Το νηπιαγωγείο όμως, έξω από την αγωγή προσφέρει στο παιδί και κάποιες πρώτες γνώσεις: μέσα από το παιχνίδι, τις ομαδικές δραστηριότητες, τις χειροτεχνικές κατασκευές και με όλα, όσα το πρόγραμμά του εμπεριέχει, παρέχει μια σειρά από ψυχοκινητικά ερεθίσματα που ενεργοποιούν τις νοητικές λειτουργίες του παιδιού, το εθίζουν στην μαθησιακή διαδικασία, εξασκούν τις δεξιότητές του, το προετοιμάζουν για τον μελλοντικό του ρόλο, του μαθητή και του πολίτη. 
Αυτή ακριβώς την πλευρά του νηπιαγωγείου εννοούμε λέγοντας "νηπιαγωγείο στο σπίτι": Την παροχή στο παιδί ερεθισμάτων και ευκαιριών για έκφραση και δημιουργία από τον γονιό ,τις ώρες που είναι μαζί του στο σπίτι. 'Ετσι και αλλιώς ο γονιός αλλά και ο παππούς και η γιαγιά είναι οι φυσικοί παιδαγωγοί του παιδιού και συνειδητά ή όχι οι πρώτοι του δάσκαλοι. Και η πιο άσχετη μητέρα δίνει από ένστικτο στο παιδί της ένα σωρό γνώσεις και μάλιστα κατά τον πλέον φυσικό και αβίαστο τρόπο.
Σήμερα ,όμως, στην εποχή της εξειδίκευσης, των ηλεκτρονικών υπολογιστών και των διαστημικών εξερευνήσεων αρκεί η ενστικτώδικη διδασκαλία όταν με λίγη βοήθεια ο γονιός - ο πρώτος ο καλύτερος, ο σταθερότερος και ο πλέον αγαπητός παιδαγωγός του παιδιού μπορεί να του δώσει πολλά περισσότερα; Αν μάλιστα λάβουμε υπόψη ότι η μάθηση είναι αποτελεσματικότερη, σταθερότερη και ευκολότερη όταν συνοδεύεται από ευχάριστο συναίσθημα κατανοούμε πόσο σπουδαίο είναι να διδάσκεται το παιδί από τον γονιό, που είναι το πιο κοντινό και αγαπημένο του πλάσμα και που με την παρουσία του γεμίζει την καρδιά του παιδιού χαρά, ηρεμία και ευτυχία. 
Με αυτά τα δεδομένα θα πρέπει ο γονιός να δώσει πολλά πράγματα στο παιδί του τις ώρες που βρίσκονται μαζί στο σπίτι.Πως όμως να ασχοληθεί με το παιδί του ο γονιός που κατάκοπος γυρίζει από τη δουλειά έξω από το σπίτι για να αντιμετωπίσει τις δουλειές μέσα στο σπίτι; 
Αυτό ακριβώς είναι και το θέμα που θα προσπαθήσω να σας αναπτύξω: Πως δηλ. μπορούμε να ασχοληθούμε και να παίξουμε με τα παιδιά μας όταν βρισκόμαστε κοντά τους είτε την ώρα που ασχολούμαστε με τις δουλειές του σπιτιού, είτε την ώρα της χαλάρωσης και της ανάπαυσης. 
Έστω λοιπόν ότι ο γονιός γυρίζοντας από τη δουλειά θέλει να διαβάσει την εφημερίδα του ή το περιοδικό του αλλά το παιδί που έχει στερηθεί την παρουσία του επιμένει να τον ενοχλεί και να προσπαθεί να τον αποσπάσει από την ανάγνωσή της.Τι πρέπει να κάνει ο γονιός μετά από ένα γλυκό, γλυκό φιλί και ένα ζεστό -ζεστό αγκάλιασμα; Μα να του δώσει τη χθεσινή εφημερίδα για να διαβάσει εκείνο κι επειδή δεν μπορεί να διαβάσει ακόμη γράμματα ,του ζητά να διαβάσει τις φωτογραφίες. Να τις δει καλά και στη συνέχεια να του περιγράψει τι είδε. Έτσι για λίγη ώρα το παιδί μένει απασχολημένο κι όταν ο γονιός τελειώσει το άρθρο που τον ενδιέφερε, αφήνει το παιδί να περιγράψει όσα είδε σε μια η περισσότερες εικόνες (άσκηση παρατηρητικότητας - καλλιέργεια γλωσσικής έκφρασης - δημιουργία προσωπικής αντίληψης και κρίσης). 
Ας προχωρήσουμε όμως στην κουζίνα. Την ώρα που το φαγητό ετοιμάζεται και το παιδί χώνεται στα πόδια μας μπορούμε να του προτείνουμε μια σειρά από ενδιαφέροντα παιχνίδια που θα το κρατήσουν κοντά μας, ήσυχο και ευχαριστημένο. Το πρώτο παιχνίδι είναι το «κάνε ό,τι κάνω» μίμηση δηλ. των κινήσεων και των ενεργειών της μητέρας με φανταστικά υλικά σκεύη και εργαλεία: χτυπώ την μπριζόλα; χτύπα την και εσύ , ζυμώνω-ζύμωσε, χτυπώ τα αυγά- κάνε το ίδιο (εισαγωγή στην αφηρημένη σκέψη - αισθητοποίηση της σταδιακής εργασίας και της μεταβολής των υλικών- συντονισμός κινήσεων). 
Ένα άλλο παιχνίδι που παίζεται άνετα στην κουζίνα είναι τα «ξεμπερδέματα» δηλ. το να ξεχωρίσει το παιδί ανακατεμένα όσπρια, ζυμαρικά η φρούτα και να τα βάλει στη θέση τους( ομαδοποίηση - ταξινόμηση- έννοια συνόλων). 
Και στο μπάνιο όμως το παιδί μπορεί να παίξει μαζί με τον γονιό του. Αν πλένουμε ρούχα στο χέρι, μπορεί σε μια μικρή λεκάνη να πλύνει τα ρούχα της κούκλας μελετώντας την χημική σύνθεση των υλικών, τις ιδιότητες των σωμάτων και την φυσική τους κατάσταση(υγρό- στερεό, εξάτμιση κλπ).
Ακόμα και όταν ταξιδεύουμε μπορούμε να παίξουμε με το παιδί, χωρίς κανένα υλικό η αντικείμενο, μόνο με το λόγο και την εικόνα. Το παιδί που είναι περιορισμένο σε ένα χώρο τόσο μικρό όσο εκείνος του αυτοκινήτου για τόση ώρα όση ένα μακρύ ταξίδι σίγουρα θα βαρεθεί, θα πλήξει και θα αρχίσει να ανησυχεί και να γκρινιάζει. Ευκαιρία λοιπόν για λεκτικά παιχνίδια, για παιχνίδια αναγνώρισης, ταύτισης, παρατηρητικότητας, μνήμης. 
-Κοίταξε αυτό το σήμα της τροχαίας.όποτε το ξαναδείς, να μου το δείξεις(αναγνώριση-παρατηρητικότητα- μνήμη). 
-Φορούσε γυαλιά ο κύριος που περίμενε στη στάση; (παρατηρητικότητα). 
-Μίκρυνέ μου ό,τι σου δείχνω από το παράθυρο: πρόβατο- προβατάκι, δέντρο- δεντράκι, βάρκα- βαρκούλα κλπ (Υποκοριστικά- γλωσσική καλλιέργεια). 
Αυτές οι προτάσεις είναι λίγα μόνο δείγματα για τις άπειρες δυνατότητες που έχει ο γονιός στην επινόηση παιχνιδιών που θα δώσουν χαρά στο παιδί, θα το απασχολήσουν δημιουργικά και θα του καλλιεργήσουν τις νοητικές λειτουργίες και τις σωματικές δεξιότητες.
ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΜΑΥΡΑΚΗ: Συγγραφέας -παιδαγωγός Συνεργάτης του «πρώτου βήματος»

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki