Monday 11 December 2023

Ανόητες ερωτήσεις... 😒

Δύο είναι κατά τη γνώμη μου οι πιο ανούσιες ερωτήσεις στην ιστορία της ανθρωπότητας.
Η πρώτη, λοιπόν, από αυτές τις δύο ερωτήσεις απευθύνεται στα παιδιά.

1η ερώτηση: 
"Ποιον αγαπάς περισσότερο, τη μαμά ή τον μπαμπά;"
    Η συγκεκριμένη ερώτηση γίνεται συνήθως από κάτι μακρινές θειές, αφού σε ρωτήσουν πρώτα πώς τα πας στο σχολείο. 
Προφανώς επειδή δεν μπορούν να βρουν κάτι πιο ευφάνταστο να ρωτήσουν.
Δηλαδή εντάξει! Βάζεις ένα παιδάκι να διαλέξει ανάμεσα στους γονείς του. Και συνήθως μπροστά τους. Πιο awkward πεθαίνεις! 
Θυμάμαι πολλές φορές τον εαυτό μου ως παιδί σε αυτή τη δύσκολη θέση. 
Και παρόλο που δεν θυμάμαι καν τι απαντούσα, το άβολο συναίσθημα, όμως, το θυμάμαι ακόμα...

2η ερώτηση: 
Απευθύνεται στους γονείς (όχι που θα τη γλιτώναμε!)
"Έχεις αδυναμία σε κάποιο από τα παιδιά σου;"
    Χμ, καταρχάς ΤΙ ΣΕ ΝΟΙΑΖΕΙ; Δεύτερον, όχι δεν έχω. Ή μάλλον έχω.
Έχω αδυναμία σε ένα από τα δύο. Απλά κάθε φορά σε άλλο.
Σήμερα έχω στη Νικόλ, επειδή πήρε κακό βαθμό στο σχολείο και είναι λυπημένη.
Χθες είχα στη Στέλλα, γιατί έπεσε και χτύπησε κι έκλαιγε με μαύρο δάκρυ.
Προχθές είχα πάλι στη Νικόλ επειδή έχασε το αγαπημένο της βραχιόλι, που της είχε χαρίσει η καλύτερη της φίλη.
Και παραπροχθές είχα πάλι στη Στέλλα, γιατί είδε εφιάλτη.
Κάποιες φορές τα συναισθήματα μου είναι όντως πιο έντονα για μία από τις κόρες μου. Όχι όμως επειδή έχω σε κάποια αδυναμία. 
Απλά επειδή νιώθω πως εκείνη τη δεδομένη στιγμή μία από τις δύο με έχει περισσότερο ανάγκη.
Καμία διαφορά όμως στην καρδιά μου, καμία αδυναμία...
Δεν νομίζω καν πως υπάρχει κάτι τέτοιο.
Και αλήθεια, την επόμενη φορά βρες κάτι πιο έξυπνο να με ρωτήσεις. Πλιζ.
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Εμμονές στα παιδιά

Τα παιδιά και οι έφηβοι που υποφέρουν από εμμονές παρουσιάζουν μια υπερβολή στις σκέψεις και στις πράξεις, τις οποίες “πρέπει” να σκεφτούν, να πουν ή να κάνουν. 
Τα παιδιά δεν μπορούν να αντισταθούν σε αυτά, τους καταναλώνουν χρόνο, τους δημιουργούν πρόβλημα στην καθημερινή τους ζωή και τους κάνουν να υποφέρουν. 
Παράλογες σκέψεις τους κατακλύζουν και δεν τους αφήνουν να συγκεντρωθούν. Πρέπει να κάνουν ξανά και ξανά την ίδια κίνηση, δέκα φορές, είκοσι, εκατό……….

Κάποια παιδιά πρέπει να σκεφτούν μια συγκεκριμένη πρόταση, “είμαι καλά, είμαι καλά…”, άλλα πάλι “μισώ την αδελφή μου, μισώ την αδελφή μου…”. 
Κάποια παιδιά ελέγχουν πάμπολλες φορές αν είναι κλειστές όλες οι πρίζες, τα φώτα, οι πόρτες, . . . . , άλλα καταναλώνουν ώρες στο να συγυρίζουν ξανά και ξανά τα μολύβια τους ή να σβήνουν κάποια λέξη “που δε φαίνεται ωραία” στο τετράδιο. 
Πολλά παιδιά πλένονται και ξαναπλένονται και δεν είναι σε θέση να εμπιστευτούν τον εαυτό τους, ότι “ναι, είμαι καθαρός”. Δεν νιώθουν ποτέ σίγουροι ή βέβαιοι.

Τι είναι ιδεοψυχαναγκασμοί ή έμμονες σκέψεις;
Έμμονες σκέψεις είναι ιδέες, απόψεις ή ενορμήσεις, οι οποίες απασχολούν τα παιδιά πάντα με τον ίδιο τρόπο. Είναι πάντα βασανιστικές γιατί είναι παράλογες και χωρίς νόημα και τα παιδιά δεν μπορούν να αντισταθούν σε αυτές. 
Οι ιδέες αυτές, μπορεί να έχουν βίαιο ή θρησκευτικό περιεχόμενο, να είναι σχετικές με τη σεξουαλικότητα, την ακρίβεια ή την τάξη. Στα παιδιά συχνά παρουσιάζονται τέτοιες σκέψεις που συνδέονται με έντονους φόβους και αγωνίες για την καθαριότητα, για αρρώστιες, για δηλητηριάσεις, φόβους ότι θα συμβεί κάτι κακό σε αγαπημένους, ανάγκη για τακτοποίηση. 
Το συναίσθημα αυτό καταλήγει να γίνει “ανάγκη” και κατατρέχει τα παιδιά και τους εφήβους.

Τι είναι καταναγκασμοί ή έμμονες πράξεις;
Στους καταναγκασμούς καταλήγουν τα παιδιά και οι έφηβοι συχνά ωθούμενοι από έμμονες σκέψεις ή παρορμήσεις, παρόλο που αντιλαμβάνονται ότι οι καταναγκασμοί είναι άλογοι, παράλογοι και υπερβολικοί. 
Οι πιο συχνοί καταναγκασμοί στα παιδιά είναι σχετικοί με πλυσίματα και καθαριότητα, με επαναληπτικές διαδικασίες, όπως ανοίγουν-κλείνουν πόρτες, γράφουν και ξαναγράφουν την ίδια λέξη, τακτοποιήσεις, μετρήματα όπως και επαναληπτικές ερωτήσεις. 
Έμμονες πράξεις εκτελούνται συχνά έτσι ώστε να καταπολεμηθούν φόβοι, να αποφευχθούν “ατυχήματα, κακοτυχίες” ή να προφυλαχτούν “μαγικά” από επερχόμενο κίνδυνο.
Οι έμμονες πράξεις απελευθερώνουν, στιγμιαία ή για κάποια χρονική περίοδο, από το άγχος, αλλά σε λίγο οι εντάσεις και οι φόβοι επανέρχονται, σε τέτοιο μέγεθος που αναγκάζονται να επαναληφθούν.
Οι έμμονες πράξεις συχνά εμφανίζονται σε συνδυασμό με Tics ή με Διαταραχή Eλλειμματικής Προσοχής με Yπερκινητικότητα.

Συχνότητα
3-5% των εφήβων κάποια περίοδο θα παρουσιάσουν εμμονές.
1-3% των εμμονών που υπάρχουν στο γενικότερο πληθυσμό παρουσιάζεται σε παιδιά και εφήβους. Αν μετρήσουμε σε αυτές και απλές εμμονές το ποσοστό ανεβαίνει στα 10%.
Στα παιδιά συχνά οι εμμονές παρουσιάζονται με επιπρόσθετα προβλήματα όπως λύπη, μελαγχολία, χαμηλή αυτοπεποίθηση, απόσυρση και φοβίες. Tics, Σύνδρομο Tourette, Διαταραχή Eλλειμματικής Προσοχής με Yπερκινητικότητα συνυπάρχουν συχνά με εμμονές.
Οι εμμονές φαίνονται συνήθως στην εφηβεία ή στην πρώιμη ενήλικη ζωή. Όμως είναι γνωστό ότι αρχίζουν ήδη στη νηπιακή ηλικία με μέσο όρο αρχής της εμφάνισης τα 10 χρόνια. 
Περίπου 1/3 των παιδιών βελτιώνονται, ενώ 20% διατηρούν το πρόβλημα και στην ενηλικίωση. 50% των ενηλίκων με ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή αναφέρουν ότι οι εμμονές τους ξεκίνησαν όταν ήταν παιδιά.

Τι πρέπει να προσέχουν οι γονείς;
Τα παιδιά και οι έφηβοι προσπαθούν να κρύψουν τις εμμονές τους. Γι’ αυτό το λόγο γονείς, δάσκαλοι, φίλοι δε γνωρίζουν ότι τα παιδιά υποφέρουν για μήνες ακόμα και χρόνια. Συχνά τα παιδιά ελέγχουν τις σκέψεις ή τις πράξεις τους σε χώρους εκτός σπιτιού, κάτι που συχνά συγχύζει τους γονείς.

Αυτό που πραγματικά συμβαίνει είναι ότι τα παιδιά κάτω από τεράστια πίεση και με πολύ κόπο καταπιέζουν αυτές τις “παραλογίες”, όπως συμβαίνει και με τα Tics.

Οι εμμονές αλλάζουν. 
Όσο περισσότερο χρόνο υπάρχουν τόσο λιγότερες είναι οι πιθανότητες να φύγει το πρόβλημα χωρίς θεραπεία, με κίνδυνο να επιδεινωθούν και να κατακλύσουν διάφορους ζωτικούς χώρους και να επηρεάσουν πολλές λειτουργίες της ζωής του παιδιού. 
Πολύ πριν τα παιδιά αυτά, παρουσιαστούν για θεραπεία, οι γονείς τα περιγράφουν ως “πεισματάρικα, μη ευέλικτα” παιδιά που έχουν τελετουργίες.

Τι προκαλεί τις εμμονές;
Δεν υπάρχει μια εξήγηση, αλλά μια ομάδα παραγόντων, όπως βιολογικοί, γενετικοί αλλά και λόγοι οι οποίοι είναι σχετικοί με τη βιογραφία των παιδιών.

Πώς μπορούν τα παιδιά με εμμονές να βοηθηθούν;
Όταν οι έμμονες είναι τέτοιες που χρήζουν θεραπείας από ειδικούς, τότε πρέπει να εκπαιδευτούν οι γονείς αλλά και τα παιδιά για το τι συμβαίνει.
Σε ατομικό επίπεδο μια συμπεριφορική θεραπεία είναι βοηθητική για να μάθει το παιδί να αντιμετωπίζει το πρόβλημα αλλά και τα επακόλουθα προβλήματα.
Στις έμμονες σκέψεις συχνά είναι πιο δύσκολη μια παρέμβαση γι’ αυτό και συχνά είναι αναγκαία μια επιπρόσθετη φαρμακευτική αγωγή.

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς – Συμβουλές
  • Eλέγξτε μήπως έχετε εσείς οι ίδιοι κάποιες εμμονές. Μπορεί οι γονείς να γίνουν βοηθητικοί αν οι ίδιοι πάνε για θεραπεία.
  • Σταματήστε να πιστεύετε, ότι με “προσπάθεια” και με “λογική” μπορεί το παιδί σας να ξεπεράσει τις εμμονές του.
  • Σταματήστε να πιστεύετε ότι με το να ακολουθείτε τις εμμονές του παιδιού σας, το βοηθάτε.
  • Μην επιτρέπετε στις εμμονές του παιδιού να καθορίζουν την καθημερινότητά σας. Βάλτε τα όριά σας.
  • Δώστε προσοχή και σημασία όταν το παιδί σας καταφέρνει να κάνει πρόοδο στη χειραγώγηση των εμμονών. Μην τα μαλώνετε για παλινδρόμηση ή διακύμανση στη συχνότητα ή στην ένταση των εμμονών. Είναι συνηθισμένο φαινόμενο στις εμμονές.
  • Ψάξετε έγκαιρα για βοήθεια από ειδικό που έχει γνώση και πείρα στο πρόβλημα.
Ιουλιέτα Λαούρη, Παιδοψυχίατρος
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Εμμονές με πρόσωπα / Obsessive Love Disorder

Οι εμμονές με πρόσωπα ή αλλιώς ψυχαναγκαστική αγάπη (OLD), αναφέρεται σε μια κατάσταση κατά την οποία έχετε εμμονή με ένα άνθρωπο και νομίζετε ότι είστε ερωτευμένοι. Μπορεί να αισθάνεστε την ανάγκη να προστατέψετε τον αγαπημένο σας ή ακόμα και να τον ελέγξετε σαν να είναι κτήμα σας.
................
Τα συμπτώματα που δημιουργεί η εμμονή με άτομα μπορεί να περιλαμβάνουν:

  • συντριπτική έλξη για ένα άτομο
  • εμμονικές σκέψεις για ένα άτομο
  • έντονη ανάγκη να «προστατέψετε» το άτομο που είστε ερωτευμένοι
  • κτητικές σκέψεις και πράξεις
  • ακραία ζήλια
  • χαμηλή αυτοεκτίμηση
  • συνεχόμενα μηνύματα και τηλεφωνήματα
  • ανάγκη για επιβεβαίωση
  • παρακολούθηση
Οι άνθρωποι με εμμονή με άτομα μπορεί επίσης να μην πάρουν εύκολα μια ενδεχόμενη απόρριψη.

Εμμονές με πρόσωπα – Ποια τα αίτια;
Δεν υπάρχει καμία αιτία OLD. Αντίθετα, μπορεί να συνδέεται με άλλους τύπους αναπηριών ψυχικής υγείας, όπως:

Διαταραχές προσκόλλησης
Αυτή η ομάδα διαταραχών αναφέρεται σε άτομα που έχουν προβλήματα συναισθηματικής προσκόλλησης, όπως έλλειψη ενσυναίσθησης ή εμμονές με ανθρώπους. Αναπτύσσονται κατά την παιδική ηλικία από αρνητικές εμπειρίες με τους γονείς ή άλλους ενήλικες φροντιστές.

Οριακή διαταραχή προσωπικότητας
Αυτή η διαταραχή χαρακτηρίζεται από διαταραχή της εικόνας του εαυτού σε συνδυασμό με σοβαρές μεταβολές της διάθεσης. Εμφανίζονται επίσης αγχωτικά και καταθλιπτικά επεισόδια και πολλά άτομα με ψυχαναγκαστική αγάπη εμφανίζουν και οριακή διαταραχή.

Παραληρητική ζήλια
Όσον αφορά τις εμμονές με πρόσωπα, η παραληρητική ζήλια μπορεί να σας κάνει να νομίζετε ότι το άλλο άτομο έχει αισθήματά για εσάς, ακόμα κι αν έχει καταστήσει σαφές ότι αυτό δεν είναι αλήθεια. Σύμφωνα με μια μελέτη του 2005, η παραληρηματική ζήλια μπορεί να συνδέεται με τον αλκοολισμό στους άνδρες.

Ερωτομανία
Η ερωτομανία αποτελεί τομή μεταξύ παραληρητικών και εμμονικών διαταραχών. Άτομα με ερωτομανία , πιστεύουν ότι κάποιος διάσημος ή υψηλότερης κοινωνικής θέσης άνθρωπος είναι ερωτευμένος μαζί τους. Αυτό μπορεί να οδηγήσει στην παρενόχληση του άλλου ατόμου, μέσω της παρακολούθησης και της συνεχούς επικοινωνίας.

Ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή (OCD)
Η ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή (OCD) είναι ένας συνδυασμός εμμονικών σκέψεων και ψυχαναγκαστικών τελετουργιών, που είναι αρκετά σοβαρός για να επηρεάσει την καθημερινότητά σας. 
Η ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή μπορεί επίσης να σας κάνει να χρειάζεστε συνεχή διαβεβαίωση από το ταίρι σας και να επηρεάσει τις σχέσεις σας. Κάποιοι επιστήμονες θεωρούν ότι OCD και εμμονές με πρόσωπα ανθρώπους εμφανίζονται συχνά μαζί.

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki