Thursday 7 August 2008

Ένα (1) δέντρο στον Χελμό

Είμαι μόνο μου ζωντανό, σ’ ένα δάσος από καμένους κορμούς, καψαλισμένα κλαδιά και φύλλα.

Είμαι μόνο μου ζωντανό, μετά από πολλά χρόνια, παρέα με άλλα δέντρα, μικρότερα και μεγαλύτερα από μένα.

Είμαι μόνο μου ζωντανό, χωρίς να χαϊδεύουν τα κλαδιά μου, εκείνα του διπλανού μου δέντρου.

Είμαι μόνο μου ζωντανό, και το σφύριγμα του ανέμου έχει άλλο ήχο, καθώς περνά μέσα από τα καμένα κλαδιά των δέντρων που χάθηκαν στον βωμό της φωτιάς.

Είμαι μόνο μου ζωντανό, σε μια φύση δίχως χρώματα. Η πύρινη λαίλαπα πήρε μαζί της όλη την παλέτα με τα χρώματα της φύσης.

Είμαι μόνο μου ζωντανό, χωρίς τις φωνές των ζώων που ζούσαμε εδώ μαζί πριν την φωτιά. Θυσία στον βωμό της πυρκαγιάς κι αυτά. Και τώρα όσα έμειναν, έφυγαν μακριά και δεν ξαναγυρίζουν. Που να γυρίσουν; Χώμα, ξερό χώμα, κάρβουνο, λιοπύρι το καλοκαίρι, πλημύρες τον χειμώνα.

Είμαι μόνο μου ζωντανό, οι σπόροι μου, η μόνη ελπίδα, κι ίσως κάποιοι ρομαντικοί άνθρωποι ή κάποιοι που έχουν λόγους και συμφέροντα να βοηθήσουν την φύση να αναγεννηθεί.

Ελπίζω, προσδοκώ, περιμένω.

28-7-2008

ΛΟΓΙΑ ΑΓΑΠΗΣ


Από το βιβλίο της μοναχής Γαβριηλίας "Γερόντισσα Γαβριηλία: Η Ασκητική της Αγάπης", 15η έκδοση, Εκδόσεις Το Περιβόλι της Παναγίας, www.toperivoli.gr

1. Κάθε τόπος μπορεί να γίνει τόπος Ανάστασης. Φτάνει να ζείς την Ταπείνωση τού Χριστού.

2. Να κοιμάσαι. Φτάνει να είσαι σέ εγρήγορση.

3. Υπάρχουν άνθρωποι που αγρυπνούν για μερικούς, και υπάρχουν άνθρωποι που αγρυπνούν για όλους.

4. Όχι μιά γνώση που μαθαίνεις, αλλά μιά γνώση που παθαίνεις. Αυτή είναι η Ορθόδοξη Πνευματικότητα.

5. Μη θέλεις τα πολλά, τα παραδίπλα σου, ή τα πέρα μακρυά. Αντίθετα φρόντισε αυτό το λίγο που έχεις να το Αγιάσεις.

6. Μία είναι η Μόρφωση: το να μάθουμε πώς να αγαπάμε τον Θεό.

7. Δεν υπάρχει τίποτε πιο φθηνό από το χρήμα.

8. Καλύτερα η Κόλαση εδώ, παρά στον Άλλο Κόσμο.

9. Δεν είναι αυτό που λέμε, αλλά αυτό που ζούμε. Δεν είναι αυτό που κάνουμε, αλλά αυτό που είμαστε.

10. Φόρεσα το Ράσο, και δέν μιλώ πια αν δεν με ρωτήσουν. Το Ράσο μιλά.

11. Άν έχεις αγάπη για όλο τόν κόσμο, όλος ο κόσμος είναι όμορφος.

12. Κάποιος είπε ότι Χριστιανός είναι αυτός που εξαγνίζει την αγάπη και αγιάζει την εργασία .

15. Ο σκοπός είναι ακόμα κι όταν στο κεφάλι έχουμε τόν... Παράσιτο, στην καρδιά μας να έχουμε τόν Παράκλητο.

16. Γινόμαστε το αντικατόπτρισμα του Ουρανού με το Γενηθήτω το Θέλημά Σου ως εν Ουρανώ και επί της Γης.

17. Όποιος αγαπά δεν το νοιώθει. Όπως δέν νοιώθει ότι αναπνέει.

18. Όταν είναι ανοιχτές οι πόρτες του Ουρανού, είναι ανοιχτές και στη Γη.

19. Όταν δεν περισπάται ο νους στα κοσμικά και είναι ενωμένος με τον Θεό, τότε και η καλημέρα που θα πούμε, είναι σαν να δίνει ευλογία.

20. Το όχι και κάθε άρνηση καταστρέφει την ενέργειά μας.

21. Δεν πρέπει να υπάρχουμε μπροστά στο κατ' εικόνα και ομοίωσιν του Άλλου.

22. Στη ζωή μας, στην αρχή έχουμε ανάγκη από την παρουσία κάποιου άλλου προσώπου αγαπητού ή φιλικού. Όσο προχωρούμε, ο Ένας, ο Θεός, μάς γεμίζει με την Αγάπη και την Χαρά Του τόσο ώστε Κανένας να μην χρειάζεται πιά. Όλα αυτά τα κάνει στην αρχή η ψυχή γιατί ακόμα δεν ξέρει Ποιον αγαπά και θαρρεί πως είναι εκείνος ο άνθρωπος...

23. Ο Θεός πολλές φορές δεν θέλει την πράξη, αλλά την διάθεση. Του αρκεί να σε δει πρόθυμο να κάνεις την Εντολή Του.

24. Ο Ιησούς Χριστός έδωσε την χρυσή τομή: και μόνος και μαζί με τους άλλους.

25. Ο Θεός όταν μας έκανε, μάς έδωσε την Ζωή και μας εμφύσησε το Πνεύμα Του. Αυτό το Πνεύμα είναι η Αγάπη. Όταν μάς εγκαταλείψει η αγάπη, τότε γινόμαστε πτώματα. Είμαστε νεκροί πιά.

26. Ο Χριστιανός πρέπει να σέβεται το Μυστήριο της Υπάρξεως στον Καθένα και στο Κάθε τι.

27. Για να φτάσεις στο δεν υπάρχω, αγαπάς, αγαπάς, αγαπάς κι έτσι ταυτίζεσαι απόλυτα με τόν Άλλο, τον εκάστοτε Άλλο, και τότε στο τέλος της ημέρας αναρωτιέσαι: Θέλω τίποτε; Όχι. Επιθυμώ τίποτε; Όχι. Μου λείπει τίποτε; Όχι... Αυτό είναι!

28. Ο πνευματικά προχωρημένος άνθρωπος είναι αυτός που έφτασε να μην έχει «υπόσταση» και που έχει κατανοήσει βαθύτατα ότι ό,τι του συμβαίνει είναι είτε Θέλημα του Θεού, είτε Παραχώρηση του Θεού.

29. Μόνο όταν σταματήσει ο άνθρωπος τα διαβάσματα τα εκτός Ευαγγελίου, αρχίζει η πραγματική εσωτερική του πρόοδος. Τότε μόνο, ενωμένος με τόν Θεό διά της Ευχής, μπορεί να ακούσει το Θείο Θέλημα.

30. Να μην θέλεις ποτέ τίποτε, παρά μόνο το Θέλημά Του και να δέχεσαι με αγάπη τα κακά που σού έρχονται.

31. Μη συσχετίσεις ποτέ τον άνθρωπο με τον κακό τρόπο που σου φέρεται. Νά βλέπεις μέσα στην καρδιά του τον Χριστό.

32. Ποτέ να μην λές «γιατί περνώ αυτό»; Ή όταν βλέπεις τόν άλλο με τη γάγγραινα, τον καρκίνο ή την τύφλωση, να μην λές «γιατί το περνά αυτό»; Αλλά να παρακαλείς τον Θεό να σου χαρίσει το όραμα της άλλης όχθης... Τότε θα βλέπεις όπως οι Άγγελοι τα γινόμενα εδώ όπως πραγματικά είναι: ΟΛΑ στο σχέδιο τού Θεού. ΟΛΑ.

33. Κάποιος σοφός είπε. Άν είναι να ζεις για τον εαυτό σου, καλύτερα να μην γεννιέσαι.

36. Η Αχίλλειος πτέρνα των ανθρώπων βρίσκεται στις πολλές κουβέντες και στις συζητήσεις.

37. Το να είσαι ταπεινός ισοδυναμεί με το να μη θέλεις ποτέ να έχεις τύψεις συνειδήσεως.

38. Όταν έχεις λογισμό κατάκρισης, να παρακαλάς τόν Θεό να σού τον πάρει εκείνη την ώρα για να μπορέσεις να αγαπήσεις αυτό το πρόσωπο όπως το αγαπά Εκείνος. Τότε, ο Θεός θα σε βοηθήσει και θα δεις τα δικά σου παραπτώματα. Άν ο Χριστός ήταν ορατός, θα μπορούσες να έχεις κατάκριση;

39. Άν κάποιος δεν σου αρέσει, σκέψου ότι στο πρόσωπό του βλέπεις τον Χριστό. Τότε, δεν θα τολμήσεις ούτε να σκεφτείς να πεις λόγο κατάκρισης.

40. Πρέπει να αγαπάμε τους ανθρώπους και να τους αγκαλιάζουμε όπως μας τους φέρνει ο Θεός. Έτσι ορίζει ο Ίδιος ο Κύριος και η Ορθόδοξη Παράδοση.

41. Κανένας δεν πρέπει να γίνεται δούλος ανθρώπου. Είμαστε δούλοι μονάχα του Θεού. Ηγοράσθητε γαρ τιμής, λέει ο Απόστολος. H δουλοπρέπεια δεν πρέπει να υπάρχει.

42. Αυτά που λέμε μένουν στην Αιωνιότητα.

43. Μόνο όταν τελειοποιηθείς στην Αγάπη μπορείς να φτάσεις στην Απάθεια.

44. Αντιξοότητες έχουν μόνον όσοι δεν κάνουν κάτι με πραγματική αγάπη.

45. Η κρίση είναι φυσικό να έρχεται στον άνθρωπο. Η κατάκριση και η επίκριση, γίνονται από κακία. Η Διάκριση είναι δώρο Θεού και πρέπει να προσευχόμαστε για να την δεχτούμε. Είναι απαραίτητη για την προστασία μας και την πρόοδο μας.

46. Η ζωή της Εκκλησίας βρίσκεται πέρα από κάθε ηθική πειθαρχία ή θρησκευτικά καθήκοντα. Είναι υπέρβαση της Ηθικότητας στην Πνευματικότητα.

47. Ο αναποφάσιστος άνθρωπος δεν συμμετέχει στην ζωή.

48. Ο Θεός, όταν πρέπει, στέλνει κάποιον κοντά μας. Όλοι είμαστε συνοδοιπόροι.

49. Η γλώσσα του Θεού είναι η σιωπή.

50. Όποιος ζει στο Παρελθόν, είναι σαν τον πεθαμένο. Όποιος ζει στο Μέλλον με την φαντασία του, είναι αφελής, γιατί το Μέλλον είναι μόνον του Θεού. Η Χαρά του Χριστού βρίσκεται μόνο στο Παρόν. Στο Αιώνιο Παρόν του Θεού.

51. Προορισμός μας είναι να λατρεύουμε τον Θεό και ν' αγαπάμε τους συνανθρώπους μας.

52. Η ευτυχία και η γαλήνη είναι στην εκτέλεση των Εντολών Του.

53. Η σπουδαιότερη Φιλανθρωπία είναι να μιλάς καλά για τους ανθρώπους.

54. Και να θέλω, δεν μπορώ να στεναχωρηθώ. Όταν στεναχωριόμαστε, είναι σαν να λέμε στον Θεό: «Δεν συμφωνώ. Δεν τα κάνεις καλά». Ύστερα, είναι και αχαριστία...

55. Η ομιλία μπρος και μέσα στην Ομορφιά είναι περιττή. Ταράζει την αρμονία.

56. Με την επίκληση του Ονόματος του Χριστού σφυροκοπάμε το Εγώ μας.

57. Το Καντήλι της ψυχής μας είναι που πρέπει να είναι πάντα αναμμένο. Ακοίμητο.

58. Δίνοντας χαρά στους άλλους, εσύ την νοιώθεις πρώτα.

59. Καλύτερα να κάνεις Προσευχή με το στόμα παρά να μην κάνεις καθόλου.

60. Ο Θεός να παρεμβάλλεται μεταξύ εσού και του σκοπού σου. Όχι ο σκοπός σου μεταξύ εσού και του Θεού.

61. Η επιθανάτια αγωνία είναι η προσπάθεια που κάνει η ψυχή να ελευθερωθεί και να τρέξει να απαντήσει τον Κύριο.

62. Η αλληλογραφία είναι ο μόνος τρόπος που συνδυάζει μοναξιά και συντροφιά.

63. Θαύμα είναι η κανονική πορεία των πραγμάτων, όπως την θέλει ο Θεός. Αυτό που λέμε Θαύμα, για τον Θεό είναι το φυσικό.

65. Αν κάτι ανάποδο μας συμβεί, να μη ρωτήσουμε ποίος φταίει. Γιατί μόνο εμείς φταίμε. Στην προσευχή μας, αν το ζητήσουμε, θα ανακαλύψουμε τον λόγο. Ή δεν αγαπήσαμε όσο έπρεπε, ή παραβήκαμε κάποιαν άλλην Εντολή, ή λάθος χειρισμό κάναμε, ή προηγηθήκαμε εκεί που δεν έπρεπε, ή βασιστήκαμε εκεί που δεν έπρεπε.

66. Όταν χάσουμε κάτι, να λέμε: «Απάλλαξε με έτσι Κύριε κι από κάθε κακή σκέψη που κάνω για τον Πλησίον μου».

67. Η μέριμνα είναι γι' αυτούς που δεν έχουν Πίστη.

68. Η αγάπη είναι μόνο πάνω στον Σταυρό.

69. Δυσκολεύουν οι σχέσεις όταν το Εγώ στέκεται πάνω από το Εσύ.

70. Ο Θεός όπως αγαπάει εσένα, έτσι αγαπά και τους εχθρούς σου.

71. Θέλεις να προσευχηθείς; Ετοιμάσου να απαντήσεις μυστικά τον Κύριο.

72. Μερικοί άνθρωποι γίνονται δοχεία της Δυνάμεως του Σκότους κατά Παραχώρηση Θεού για ατομική μας δοκιμασία και πρόοδο.

73. Δεν πρέπει να ταράζεσαι, γιατί η ταραχή απομακρύνει κάθε Βοήθεια.

74. Αν κατορθώσει κανείς να συζή με τον κόσμο, όπως το λάδι και το νερό στο καντήλι που δεν ανακατεύονται, τότε είναι εν Θεώ. Εν τω κόσμω αλλ΄ ουκ εκ του κόσμου.

75. Όλοι είμαστε δοχεία. Πότε του Φωτός και πότε του Σκότους.

76. Την ώρα της κρίσεως και του προβλήματος, μην ανοίξεις το στόμα σου. Μην πεις τίποτε γιατί θα το μετανιώσεις χίλιες φορές. Πες το στους Αγγέλους να το πάνε στα Πόδια του Κυρίου και ζήτησέ Του Άγγελον Ειρήνης για να ειρηνεύσεις.

77. Οι άνθρωποι καμμιά φορά μας ζητούν οδηγίες ή συμβουλές για να κρυφτούν πίσω τους. Μετά θα «φταίς» εσύ... Αλλά είναι πολύ πιθανό να μην τα εφαρμόσουν, οπότε είναι κόπος χαμένος.

78. Όταν το εγώ σπάσει και γίνει εσύ, κι όταν και το εσύ σπάσει και γίνουν και τα δυό μαζυ Εκείνος, τότε όλοι μας γινόμαστε δικοί Του.

79. Αν ποτέ νοιώσεις φόβο, κλείσε τ' αυτιά και λέγε την Ευχή.

80. Μόνο όταν σχολάμε δίνουμε την ευκαιρία στους Αγγέλους να κάνουν κάτι.

81. Κάνε εσύ αυτό που πρέπει να κάνεις, κι ο Θεός θα κάνει κι Εκείνος αυτό που πρέπει να κάνει.

82. Όταν για κάτι νοιώθεις ένα ξεσήκωμα, μία λαχτάρα, ένα «αχ», τότε, μετά από ένα χρονικό διάστημα που ο Θεός καθορίζει θα γίνει.

83. Εμείς οι ίδιοι δεν μπορούμε ν΄ απαλλαγούμε από κανένα μας ελάττωμα. Εκείνος μας τα βγάζει· ένα-ένα.

84. Πρέπει κάθε μέρα να Του ζητάμε να μας σπάσει το Θέλημα και να το κάνει Δικό Του για να γίνουμε όπως Εκείνος θέλει.

85. Δεν πρέπει να παραδοθούμε στο Θέλημά Του. Αυτό το κάνουν οι στρατιώτες. Εμείς τα Παιδιά Του, πρέπει να Του το προσφέρωμε το θέλημά μας μαζύ με όλον τον εαυτό μας. Στο χάλι του. και να Του πούμε: «Σου προσφέρω όλα μου τα στραβά και τα ατελή. Κάνε τα ίσια».

86. Η Χάρις του Θεού έρχεται όταν σηκώσουμε το χέρι μας. Αυτό, είναι η Πίστη που έλκει την Χάρη του Θεού. Γιατί ο Θεός είναι έτοιμος να δώσει την Χάρη Του, αλλά πού είναι το χέρι; Ο Θεός «βρέχει» την Χάρη Του, κι εμείς ή φοράμε καπέλλο ή κρατάμε ομπρέλα...

87. Αν βρεθεί ξένος που θα κατακρίνει την Ελλάδα ή την Ορθοδοξία, δεν θα ταυτίζεις τα λεγόμενα με τον άνθρωπο, αλλά και δεν θα του αναφέρεις ποτέ τα χαρμόσυνα, όπως είναι η ανεύρεσις τιμίων Λειψάνων ή άλλα θαυμαστά που συμβαίνουν εδώ.

88. Δεν πρέπει να συζητάς για απόντες.

89. Ζούμε στην Ματαιότητα και νομίζουμε ότι κάπου ζούμε. Κακόμοιροι άνθρωποι...

90. Αχ Κύριε! Συγχώρεσέ μας που καμμιά φορά περπατάμε καμαρωτά σαν τα πετειναράκια με το λοφίο τους που νομίζουν ότι κάποια είναι.

91. Κακόμοιροι άνθρωποι! Εκλαμβάνουμε το φθαρτό για Αθάνατο και το Αθάνατο για ανύπαρκτο.

92. Το κακόμοιρο το κρεμμύδι! κι αυτό την προσφορά του δίνει το κατά δύναμιν...

93. Τι ωραίο που είναι το Μυστήριο του Αύριο!

94. Ο Άνθρωπος μία φορά παίρνει το μάθημά του. Άμα δεν το πάρει την πρώτη, θα πει ότι κάτι τρέχει στο υποσυνείδητό του που τον εμποδίζει.

95. Ο Κύριος είπε: όποιος θέλει κάτι, πιστεύοντας θα το λάβει. Φθάνει να είναι σύμφωνο το αίτημα με τις Εντολές του Θεού, δηλαδή με την Αγάπη.

96. Μη στερείς τους άλλους από τα ψίχουλα που πέφτουν από το τραπέζι, από τον Άρτο της Ζωής που σου προσφέρει Ολόκληρο ο Κύριος. Όλοι πεινούν και διψούν για Αγάπη, σαν τον Λάζαρο που τρεφόταν από τα ψιχία που πέφταν από το τραπέζι του Πλουσίου.

97. Δεν έχουμε δικαίωμα να μη λάμπουμε εξ αντανακλάσεως το Φως του Κυρίου. Δεν πρέπει να είναι τίποτα υπό το μόδιον...

98. Όλα έχουν δύο όψεις, σαν δίκοπο μαχαίρι. Εκείνο που σήμερα δημιουργεί, αύριο καταστρέφει. Ο νοών νοείτω.

99. Σ' ένα καράβι, μπορεί μερικοί ναύτες να σκοτώνονται και να τρώγονται. Το καράβι όμως πάει το ταξείδι του και φτάνει στον προορισμό του. Έτσι και η Εκκλησία. Γιατί στο τιμόνι είναι ο Χριστός.

100. Αν ήξερες ότι δεν είσαι Εδώ, θα ήσουν Εκεί.

101. Για να γίνει το θαύμα αρκεί να αγαπάμε. Ούτε η προσευχή, ούτε το καμποσχοίνι έχουν τέτοια δύναμη.

102. Η πείρα μου με δίδαξε ότι κανένας δεν μπορεί να βοηθήσει κανέναν, παρ΄ όλη τη θέληση και την αγάπη, η βοήθεια έρχεται μόνον όταν έρθει η Ώρα του Θεού, από τον Έναν.

105. Είμαστε χρήσιμοι μόνο όταν δεν υπάρχουμε για τον εαυτό μας. Και το αντίθετο.

106. Δεν πρέπει να παίρνουμε αποφάσεις για τους άλλους. Να το αφήνουμε στους Αγγέλους, κι αυτοί βρίσκουν πάντα την καλύτερη λύση.

108. Σαν τον Σίμωνα τον Κυρηναίο πρέπει να είμαστε πάντα έτοιμοι να τρέξουμε εις βοήθειαν του συνανθρώπου


ΤΟ ΚΟΜΠΟΣΧΟΙΝΙ

Όταν λέμε το Κομποσχοίνι και σκεφτόμαστε αυτούς για τους οποίους θέλουμε να προσευχηθούμε, κίνητρό μας είναι η αγάπη.
"Θεέ μου, Εσύ ξέρεις πόσο αγαπώ αυτόν τον άνθρωπο. Η αγάπη μου αυτή δεν είναι δική μου, γιατί Εσύ είσαι η Πηγή της Αγάπης. Απ' αυτήν την Πηγή της Αγάπης παίρνω κι εγώ, και Σου τον προσφέρω αυτόν τον άνθρωπο. Και Σε παρακαλώ να του δώσεις Φώτιση, να του δώσεις Πίστη, να του δώσεις όλα τα πλούσια Ελέη Σου που Εσύ δίνεις. Εγώ, μόνο την ταπεινή μου αγάπη μπορώ να προσφέρω. Και Σε παρακαλώ για (τον τάδε)...., την τάδε κ.ά"
και να φέρνεις νοερά στα πόδια του Χριστού αυτά τα πρόσωπα, σαν να είναι γονατιστοί και να προσεύχονται μπροστά Του, αυτοί οι ίδιοι πραγματικά, όπως λέει ο Προσκυνητής. Έχω εμπειρία πολλών ετών, ότι κάνει ο Θεός πολλά θαύματα μ' αυτήν την προσευχή. Γιατί ο Θεός μας θέλει Συνεργούς. Όσο τιποτένιοι κι αν είμαστε, γιατί είμαστε τα Πλάσματά Του και μ' αυτά τα Πλάσματα έχει να δουλέψει.....

Αύξηση και των βιασμών αντρών στο σπαραζόμενο Κογκό | Symbol of Unhealed Congo: Male Rape Victims

Homo homini lupus 
Ο άνθρωπος για τον άνθρωπο λύκος

«Αλλά δεν θα έπρεπε ο κόσμος να νιώσει ένοχος 
και για όλα αυτά που συμβαίνουν σήμερα στο Κογκό;»
.
Στην φωτογραφία, Κογκολέζοι άντρες θύματα βιασμού που δέχθηκαν να φωτογραφηθούν 
Clockwise from top left, Kazungu Ziwa, Shabani Lufuno, Ngabu Bita and Matata Badoda. All are Congolese men who were recently raped and agreed to be photographed. More Photos >
.
Τα τελευταία χρόνια οι λόφοι με την οργιώδη βλάστηση και οι γαλανές λίμνες του Κογκό έχουν μετατραπεί σε σκηνικό κτηνωδίας, με τις αντίπαλες ομάδες των πολεμικών επιχειρήσεων να επιδίδονται σε σφαγές και βιασμούς του πληθυσμού. Μετά από εκατοντάδες χιλιάδες βιασμούς γυναικών, τους τελευταίους μήνες σημειώνει κάθετη αύξηση η σεξουαλική βία με θύματα άντρες.
Σύμφωνα με αξιωματούχους της οργάνωσης Human Rights Watch, τοπικών ανθρωπιστικών οργανισμών αλλά και των Ηνωμένων Εθνών, τους τελευταίους μήνες έχει σημειωθεί κάθετη αύξηση του ποσοστού των αντρών που βιάζονται, ως συνέπεια των στρατιωτικών επιχειρήσεων που διεξάγουν από κοινού το Κογκό και η Ρουάντα κατά ανταρτών.

Μέσα στην έκρυθμη κατάσταση όπου οι πολίτες υφίστανται φρικιαστικές πράξεις βίας καθημερινά, οι ανθρωπιστικές οργανώσεις θεωρούν ότι η σεξουαλική βία εφαρμόζεται ως ακόμα ένας τρόπος από τις ένοπλες ομάδες για την κάμψη του ηθικού και την ταπείνωση των κοινοτήτων του Κογκό, προκειμένου να υποκύψουν.


Τα Ηνωμένα Έθνη ήδη θεωρούν το ανατολικό Κογκό ως την πρωτεύουσα των βιασμών παγκοσμίως και η υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Hillary Rodham Clinton, αναμένεται να έχει επαφές με θύματα της βίας στην περιοχή κατά την επίσκεψή της στη χώρα την επόμενη εβδομάδα. Εκατοντάδες χιλιάδες γυναίκες έχουν υποστεί σεξουαλικό βιασμό από τις ποικίλες παραστρατιωτικές ομάδες που στοιχειώνουν τους λόφους και αυτή τη στιγμή η περιοχή διανύει την πιο αιματηρή περίοδό της των τελευταίων ετών.

Η κοινή στρατιωτική δράση που ξεκίνησε τον περασμένο Ιανουάριο ανάμεσα στην Ρουάντα και το Κογκό, τις γειτονικές χώρες που μέχρι πρόσφατα ήταν εχθροί, υποτίθεται ότι θα έθετε ένα τέλος στο φονικό πρόβλημα των ανταρτών και θα εισήγαγε μια νέα εποχή συνεργασίας και ειρήνης στην περιοχή. Οι ελπίδες εκτοξεύτηκαν μετά τη σύντομη αιχμαλωσία του αποστάτη στρατηγού Laurent Nkunda, ο οποίος κατατρόπωσε τα κυβερνητικά στρατεύματα και απειλούσε να προελάσει στη χώρα.


Αλλά, οι ανθρωπιστικές οργανώσεις δηλώνουν ότι, οι στρατιωτικοί ελιγμοί προκάλεσαν φρικιαστικές επιθέσεις για εκδίκηση. Περισσότερες από 500.000 ανθρώποι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις εστίες τους, δεκάδες χωριά πυρπολήθηκαν, εκατοντάδες χωρικοί σφαγιάστηκαν και ακόμα και νήπια εκσφενδονίστηκαν στη φωτιά.

Σύμφωνα με τις ανθρωπιστικές οργανώσεις δεν ευθύνονται μονάχα οι αντάρτες για τις αποτρόπαιες αυτές πράξεις. Στρατιώτες του στρατού του Κογκό προχωρούν σε εκτελέσεις πολιτών, βιασμούς γυναικών, επιστρατεύσεις χωριών για να αρπάξουν τα τρόφιμά τους, όπλα και πυρομαχικά και να τα μεταφέρουν στη ζούγκλα. Πρόκειται για μια πορεία θανάτου μέσα σε μερικές από τις πιο οργιώδεις, τροπικής βλάστησης περιοχές της Αφρικής που έχουν γίνει σκηνικό ενός καταστρεπτικά πολύπλοκου πολέμου που διαρκεί περισσότερο από μια δεκαετία.

«
Από την ανθρωπιστική και την πλευρά των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, οι κοινές επιχειρήσεις είναι καταστροφικές» λέει η ερευνητής της Human Rights Watch, Anneke Van Woudenberg.

Οι περιπτώσεις των βιασμών αντρών εκτείνονται σε ακτίνα αρκετών εκατοντάδων μιλίων και πιθανότατα υπάρχουν εκατοντάδες θύματα. Ανθρωπιστικές οργανώσεις δηλώνουν ότι το 10% των περιπτώσεων βιασμών που κλήθηκαν να περιθάλψουν τον Ιούνιο ήταν με θύματα άντρες. «
Όπου κι αν πάμε οι άνθρωποι μας λένε ότι και οι άντρες πλέον υφίστανται βιασμούς» λέει ένας νοσηλευτής στο νοσοκομείο Panzi, κοντά στο Bukavu.

Αλλά κανείς δεν γνωρίζει τον ακριβή αριθμό των θυμάτων. Οι άντρες διστάζουν να αναφέρουν το έγκλημα. Πολλοί από όσους το έπραξαν εκδιώχθηκαν από το χωριό τους, γελοιοποιήθηκαν και απομονώθηκαν. Ο 53χρονος κτηνίατρος κ. Ziwa έχασε το ενδιαφέρον του για την εργασία του μετά το βιασμό που υπέστη πριν από μερικές εβδομάδες. Το πόδι του συνετρίβη κατά την επίθεση και σήμερα λέει «
Μόνο που σκέφτομαι αυτό που μου συνέβη νιώθω κουρασμένος».

Ο κ. Mukuli βρίσκεται σε παρόμοια ψυχολογική κατάσταση. Είναι ο μοναδικός άντρας στην κλινική για τα θύματα βιασμού στο νοσοκομείο Panzi, στο οποίο εκατοντάδες γυναίκες αναρρώνουν από τα τραύματα που υπέστησαν από τον βιασμό.

Οι περιπτώσεις βιασμών αντρών αποτελούν ένα κλάσμα αυτών που πραγματοποιούνται διαρκώς εις βάρος των γυναικών. Ωστόσο, τα μέλη των ανθρωπιστικών οργανώσεων θεωρούν ότι είναι ακόμα δυσκολότερο να ανακάμψουν. Σε ένα μέρος όπου η ομοφυλοφιλία είναι ταμπού, οι βιασμοί αυτοί φέρουν ένα επιπλέον φορτίο ντροπής. «
Με κοροϊδεύουν. Μου λένε ότι δεν είμαι πια άντρας αφού αυτοί άντρες με έκαναν γυναίκα τους», λέει ο κ. Mukuli.

Οι ανθρωπιστικές οργανώσεις τονίζουν πως η ταπείνωση είναι τόσο έντονη που οι άντρες δεν εμφανίζονται για να δηλώσουν το έγκλημα παρά μόνο αν έχουν υποστεί σοβαρό πρόβλημα υγείας. Μερικές φορές μάλιστα ούτε αυτό δεν αρκεί. Πρόσφατα, δυο άντρες που είχαν υποστεί σοβαρά τραύματα στο πέος πέθαναν γιατί ντράπηκαν να ζητήσουν βοήθεια. Την ίδια ώρα αυξάνονται και οι ευνουχισμοί, με όλο και περισσότερους ακρωτηριασμένους άντρες να εμφανίζονται στα νοσοκομεία.


Πέρσι, η επιδημία βιασμών του Κογκό εμφάνισε στιγμιαία ύφεση, με λιγότερες αναφορές περιστατικών και μερικούς βιαστές να καταδικάζονται σε φυλάκιση. Αλλά σήμερα, όπως το περιγράφουν και οι ίδιοι οι χωρικοί, έχει ανοίξει ξανά η περίοδος κυνηγιού πολιτών.

Μια μητέρα καταγγέλλει ότι ένας κυανόκρανος του ΟΗΕ βίασε τον 12χρονο γιο της. Ο ΟΗΕ παραδέχεται ότι υπάρχει ένας αριθμός νέων καταγγελιών για σεξουαλική κακοποίηση από το προσωπικό του και δηλώνει ότι έχει συσταθεί ομάδα που από τον Ιούλιο ερευνά τις καταγγελίες.


Οι γιατροί στο Κογκό είναι απελπισμένοι. Πολλοί ζητάνε πολιτική λύση κι όχι στρατιωτική και υποστηρίζουν ότι η Δύση πρέπει να ασκήσει μεγαλύτερες πιέσεις προς τη Ρουάντα, η οποία κατηγορείται ευρέως ότι διατηρεί τη δική της σταθερότητα με το να τροφοδοτεί τη βία στην άλλη πλευρά των συνόρων.

«
Καταλαβαίνω ότι ο κόσμος νιώθει ενοχές γι’αυτό που συνέβη στη Ρουάντα το 1994» λέει ο διευθύνων γιατρός του νοσοκομείου Panzi, Denis Mukwege, αναφερόμενος στη γενοκτονία της Ρουάντα. «Αλλά δεν θα έπρεπε ο κόσμος να νιώσει ένοχος και για όλα αυτά που συμβαίνουν σήμερα στο Κογκό;».

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ
Πηγή: The New York Times
Δημοσίευση: 06-08-2009 15:08 από Ομάδα TVXS
 .
Symbol of Unhealed Congo: Male Rape Victims

Published: August 4, 2009

GOMA, Congo — It was around 11 p.m. when armed men burst into Kazungu Ziwa’s hut, put a machete to his throat and yanked down his pants. Mr. Ziwa is a tiny man, about four feet, six inches tall. He tried to fight back, but said he was quickly beaten down.
more

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki