Thursday, 18 May 2023

«Μπαμπά, μαμά, τι είναι οι εκλογές;»

Διδάσκουμε από νωρίς στα παιδιά να ψηφίζουν με γνώμονα το κοινό συμφέρον. Για να νιώσουν ολοκληρωμένοι πολίτες και για να ψηφίσουν σωστά ως μελλοντικοί ενεργοί πολίτες θα πρέπει να κατανοήσουν αληθινά τι είναι καλό και τι δίκαιο!

Συνομιλώντας με τα παιδιά για τις πολιτικές εξελίξεις.
Είναι οι εκλογές μια διδακτική στιγμή;


    Σε λίγο θα ψηφίσουμε σε Εθνικές εκλογές και είναι εύλογο τα παιδιά να αναρωτιούνται για τη σημασία των εκλογών, τη σπουδαιότητά τους στη καθημερινότητά μας και πώς λειτουργεί το πολίτευμά μας.

Είναι οι εκλογές μια διδακτική στιγμή; 
    Μια στιγμή όπου η ευκαιρία που έχει ο γονιός, ο δάσκαλος, η κοινωνία να ‘ μιλήσει’ με το παιδί μετατρέπεται, με διορατικότητα, σε γνώση που κατακτιέται και παραμένει ως ψυχικό αποτύπωμα;

    Η απάντηση είναι ‘ναι’ αποφαίνεται κατηγορηματικά η Αθηνά Στεφανάτου, Κλινική Ψυχολόγος. Χρησιμοποιώντας τα τρέχοντα γεγονότα και τα θέματα που παρουσιάζονται στα δελτία ειδήσεων, είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να επωφεληθούμε από τις διδακτικές στιγμές που παρουσιάζονται στην καθημερινή ζωή.


Μπαμπά, μαμά, τι θα ψηφίσεις;
    Όσο μεγαλύτερη κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης υπάρχει σε εκλογές, τόσο περισσότερο τα παιδιά θα πρέπει να γνωρίζουν το πολίτευμα και τις λειτουργίες του.
Αντί, λοιπόν, να λέμε στα παιδιά μας απλώς τι θα ψηφίσουμε, είναι προτιμότερο να ερευνήσουμε μαζί τους τον κάθε υποψήφιο και το κάθε κόμμα και να συζητήσουμε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του εν λόγω προσώπου ή της παράταξης. Αν τα παιδιά κάνουν μόνα τους την έρευνα έχουμε διπλό όφελος. Σαφώς τα παιδιά μαθαίνουν περισσότερα για το θέμα της έρευνάς τους, αλλά βασικά διδάσκονται ότι (και πώς) πρέπει να ερευνούν όταν θέλουν να μάθουν για να πάρουν αποφάσεις. Έτσι θα γίνουν υπεύθυνοι πολίτες.
    Όσο περισσότερο τα παιδιά ακούνε συζητήσεις ενηλίκων, τόσο περισσότερο θα πρέπει να γνωρίζουν για τα βασικά ζητήματα που θίγονται και θα ψηφιστούν στις εκλογές ως αντιπροσωπευτικές θέσεις κομμάτων. Μπορούμε να ζητήσουμε από τα παιδιά να καταγράψουν ποια θέματα θεωρούν σημαντικά ώστε να μετατραπούν σε νόμους του κράτους. Εδώ θα συζητηθούν και θέματα αξιών και ηθικής που αφορούν σε όλη την οικογένεια.

    Θα ήταν χρήσιμο, λοιπόν, να παρακολουθούμε μαζί με το παιδί συζητήσεις στην τηλεόραση ή ειδήσεις στο internet, και να συζητάμε πάνω σε αυτές. Ακόμα και σε μικρή ηλικία, είναι σημαντικό τα παιδιά να μάθουν πώς να παίρνουν αποφάσεις μέσα από την ανάλυση των πληροφοριών που τους δίνονται.

Μπορούμε μέχρι και να παίξουμε "εκλογές"
    Αν υπάρχει μια τάξη, μια παρέα, μια ομάδα με κέφι, μπορούμε να χωριστούμε σε υποψήφιους: έτσι μαθαίνουμε τις λειτουργίες και τις διαδικασίες του πολιτεύματος. Ποιος θα βγει βουλευτής, με ποιο τρόπο, πώς θα τον επιλέξουμε, πώς είναι να ψηφίζεις;
Δεν υπάρχει πουθενά στην εκπαίδευση των παιδιών μάθημα πολιτικής εκπαίδευσης. Πολλά παιδιά τελειώνουν το σχολείο χωρίς να γνωρίζουν την κυβέρνηση του τόπου τους αλλά και τα φλέγοντα θέματα της επικαιρότητας. Με αποτέλεσμα, όταν καλούνται να ψηφίσουν στα 17 τους να μην προσέρχονται ή να μην έχουν δομημένη άποψη.

    Χτίζοντας τις γνώσεις τους αλλά και τον τρόπο σκέψης τους από νωρίς, προάγουμε την ανεξαρτησία και την κριτική σκέψη των παιδιών που είναι πολύτιμα εφόδια στην ανάπτυξη ελεύθερης βούλησης. Διδάσκουμε από νωρίς στα παιδιά να ψηφίζουν με γνώμονα το κοινό συμφέρον. Για να νιώσουν ολοκληρωμένοι πολίτες και για να ψηφίσουν σωστά ως μελλοντικοί ενεργοί πολίτες θα πρέπει να κατανοήσουν αληθινά τι είναι καλό και τι δίκαιο!

infokids

Γιάννης Ρίτσος — Η Κυρά των Aμπελιών XII / «για φέρε ένα φλασκί με τσίπουρο και δυο λαγούτα μαντινάδες...»

Άιντε, Κυρά, λαχάνιασαν οι καστανιές της Κρήτης
για φέρε ένα φλασκί με τσίπουρο και δυο λαγούτα μαντινάδες
πέντε πεσκίρια γλάρου απ' τη βραχοσπηλιά της Νάξος για να
    στρώσεις το τραπέζι μας
τί καλοκαίριασε, Κυρά, και πια δε νταγιαντιέται η πίκρα.
Χατζημιχαήλ Θεόφιλος - Ερωτόκριτος και η Αρετούσα, 1928

Ήλιος πεσμένος μπρούμυτα ναν του ψειρίζουν το κεφάλι οι πι-
    κροδάφνες,
ο αγέρας έλυσε μεμιάς της κερασιάς τους κόμπους
το μυστικό ξετύλιχτο στην ανοιχτή φτερούγα του μελισσουργού
μια ντουφεκιά στον ουρανό, δυο πούπουλα στον ώμο της λιακάδας —
ζευγάρωσαν τα ελάτια με τα φλάμπουρα
κ' οι πέτρες με το χνούδι της δροσιάς φέξαν τα μονοπάτια.

Κυρά των Αμπελιών, οι σπόροι ανακλαδίζονται κάτου απ' τα
    πόδια σου,
σου κρέμονται στις πλάτες τα μαλλιά σαν πλατανόριζες —
άντε, κυρά ροδακινιά, βγάλε σεργιάνι τα πουλιά και στη βοσκή
    τα σύγνεφα
δέσε δυο πήχες ίσκιο ολόγυρα στου κάμπου τον καψαλιασμένο
    σβέρκο — κοίτα
κοντανασαίνει ο ζευγολάτης βγάζοντας της λυγαριάς την πουκαμίσα,
δυο πελεκάνοι κουβαλάνε απ' το καμπαναριό την αχυρένια τους
    φωλιά ναν τη φορέσεις ψάθα.

Άιντε, Κυρά, λαχάνιασαν οι καστανιές της Κρήτης
για φέρε ένα φλασκί με τσίπουρο και δυο λαγούτα μαντινάδες
πέντε πεσκίρια* γλάρου απ' τη βραχοσπηλιά της Νάξος για να
    στρώσεις το τραπέζι μας
τί καλοκαίριασε, Κυρά, και πια δε νταγιαντιέται η πίκρα.

Νάτες οι νιόνυφες μηλίτσες σαπουνίζουν το ποτάμι,
οι χήρες δέσαν βρακοζώνα τους το μεσημέρι μ' όλα τα τζιτζί-
    κια του
κι αχ η μικρούλα η ανύπαντρη δρώνει - ξιδρώνει (τι να πεις;
     μαλαματένια και σγουρή,)
στα δυο βυζιά, στα δυο βυζιά της (πως και τι) σφίγγοντας του
    ήλιου το φλουρί
αχ η μικρούλα η ανύπαντρη παίρνει άντρα το περβόλι.

Καλέ αγωγιάτη που 'βαλες παπούτσια πλατανόφλουδο
που φόρεσες μαντήλι στο λαιμό της νεραντζιάς τον ίσκιο
καλέ αγωγιάτη πως βαστάς το χνούδι του καλοκαιριού να γαργα-
    λάει τ' αυτί σου
να βουίζουν τόσες μέλισσες μέσα στο παντελόνι σου
στου τζίτζικα το γύφτικο να πελεκάνε το σκουτάρι του Αχιλλέα
κ' εσύ μ' ένα γαρύφαλλο να 'χεις το στόμα σου φραγμένο;

Σφύρα το, σφύρα στ΄αψηλά ν' ανοίξουν όλα τα παράθυρα του
    Θεόφιλου
να βγουν οι Πηλιορείτες νιόγαμπροι στο χοροστάσι
να παίξουν παλαμάκια οι λεϊμονιές κ' οι βίγλες να βαρέσουν τα
    μπουζούκια
κι απ' το βουνό ως τη θάλασσα σκαλί- σκαλί ταράτσα με ταράτσα
να 'ρθει η Αρετούσα να 'μπει στο χορό με τους Καπεταναίους
ν' αστράφτουν τ' άρματα στην όψη της κι αυτή ν' αστράφτει στ'
    άρματά τους.

ακούστε τον ποιητή να το απαγγέλει εδώ
από τα Τετράδια της Αμπάς
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι


* Το πεσκίρι είναι μακρόστενη – ολόκληρα μέτρα – πετσέτα που την χρησιμοποιούν σε συνεστιάσεις χαράς και λύπης. Οι συνδαιτημόνες έτρωγαν τότε καταγής στρωμένοι στο πάτωμα γύρω γύρω στους τοίχους και το πεσκίρι περνούσε από γόνατο σε γόνατο.

Πώς να εξηγήσουμε στα παιδιά τι είναι Δημοκρατία και γιατί μας είναι απαραίτητη;

Ένα βιντεάκι λίγων δευτερολέπτων με σκιτσάκια μπορεί να μας βοηθήσει να δώσουμε στα παιδιά να καταλάβουν τι ακριβώς είναι Δημοκρατία. 
Τι γίνεται και ποιες οι επιπτώσεις, όταν δεν υπάρχει Δημοκρατία. Όπως συνέβη πολλά χρόνια πριν στην χώρα μας, την επταετία της Χούντας. 
Γιατί δεν πρέπει να επαναληφθεί ποτέ ξανά;
Πώς να εξηγήσουμε στα παιδιά τι είναι Δημοκρατία;
Δημοκρατία είναι…
  • Να διαλέγεις τον δικό σου δρόμο και τρόπο
  • Να έχεις ελευθερία έκφρασης
  • Να κάνεις εσύ τις επιλογές σου στη ζωή
Όμως δεν υπάρχει Δημοκρατία όταν
  • Δεν υπάρχει ανεκτικότητα
Η Δημοκρατία είναι αυτό που χρειαζόμαστε, επειδή 
η Δημοκρατία επικεντρώνεται στους ανθρώπους.
Και συγκεκριμένα στον κάθε άνθρωπο ξεχωριστά και οτιδήποτε τον περιβάλλει. 
Στη Δημοκρατία είμαστε ελεύθεροι να κάνουμε αυτό που θέλουμε, αρκεί να μην είναι κακό για τους άλλους. 
Συγκεκριμένα είναι καλό να ωφελεί και τους άλλους.

Η Δημοκρατία δεν είναι μόνο ένα πολίτευμα. Είναι μια σπουδαία δύναμη. 
Δίνει στους ανθρώπους τη δυνατότητα να έχουν φωνή, που είναι σημαντικό γιατί όλοι μας θέλουμε να ακουστούμε. 
Να ακουστεί η γνώμη μας και να είναι σεβαστή από τους υπόλοιπους. 
Έχουμε το δικαίωμα και την ελευθερία να κάνουμε τις δικές μας επιλογές.

Στη δημοκρατία εσύ έχεις τη δύναμη να διαλέξεις.
Είναι σημαντικό να είμαστε ενεργά μέλη της κοινωνίας. 
Για παράδειγμα να βοηθάμε τον γείτονα ή κάποιον που δεν γνωρίζουμε.
Στην κοινωνία που ζούμε υπάρχουν πολλοί άνθρωποι από διαφορετικές κουλτούρες, θρησκείες, λαούς και με διαφορετικά πιστεύω, αλλά ακόμα και ένας άνθρωπος μπορεί να κάνει τη διαφορά.

Γιατί η φωνή σου έχει δύναμη. Οι επιλογές σου έχουν αντίκτυπο στον κόσμο. Και εξαρτάται από εσένα… να κάνεις το καλύτερο.

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki