Thursday 4 June 2020

Χαρούλα, σ' ευχαριστούμε... Όλα σε θυμίζουν...

Συγκλονίζει η Χάρις Αλεξίου στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Δεύτερο Πρόγραμμα και τον Φώτη Απέργη στην οποία μιλάει για τη δύσκολη απόφαση που πήρε να σταματήσει το τραγούδι.
«Έχω απομακρυνθεί από το τραγούδι τελείως. Δεν μπορώ να τραγουδήσω όπως τραγουδούσα παλιά και δεν καταδέχομαι να συνεχίσω και να το κάνω αυτό, αν δεν μπορώ να το κάνω καλά. Δεν πάει η φωνή μου πια, δεν με “ακούει” πια η φωνή μου και είπα ότι είναι καλύτερο να σταματήσω. Στον Ξαρχάκο πήρα την οριστική απόφαση και είπα “δεν σου αξίζει να συνεχίσεις”. Δεν ήταν κάτι απλό, βεβαίως και το πένθησα»....
«Μπορεί κι εγώ να σαμποτάρισα τη φωνή μου. Όταν κατάλαβα ότι δεν αποδίδω πια όπως παλιά να της… έσκαψα λίγο παραπάνω το έδαφος. Είπα :"μην είσαι τώρα ένα νούμερο που βγαίνει και προσπαθεί να φτάσει τη νότα". Δεν γράφω τραγούδια πια. Όταν γράφω μου βγαίνει να το τραγουδήσω, οπότε τι να γράψω τώρα;».

alphanews
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Οι αγκαλιές (δέρμα με δέρμα) στα νεογέννητα μόνο καλό κάνουν! - the benefits of regularly practicing skin-to-skin contact with your infant.

Και ενισχύουν τις θετικές προδιαθέσεις του DNA τους

Η μόνη επαφή που έμεινε αλώβητη το διάστημα της καραντίνας ήταν και παραμένει αυτή με το μωρό μας. 
the benefits of regularly practicing skin-to-skin (S2S) contact with your infant.
Τηρώντας σχολαστικά και ευλαβικά όλους τους νέους κανόνες υγιεινής – που έτσι κι αλλιώς ίσχυαν για τα νεογέννητα και τον τρόπο που πρέπει να τα προσεγγίζουμε– η αγκαλιά με το μωρό αναδεικνύεται και σε αυτές τις δύσκολες για όλο τον κόσμο συνθήκες πρωταρχική ανάγκη που επηρεάζει όχι μόνο τον δεσμό ανάμεσα στο μωρό και τους γονείς του αλλά παίζει καθοριστικό ρόλο και στη μετέπειτα εξέλιξη και καλή υγεία του παιδιού.


Γνωρίζουμε ότι οι αγκαλιές είναι καλές για τα νεογέννητα, γι αυτό κι οι γονείς εξασκούν την επαφή δέρμα με δέρμα ήδη από πρώτες μέρες (η μαμά ήδη από τα πρώτα λεπτά), επιπλέον όμως μια πανεπιστημιακή έρευνα δείχνει ότι οι αγκαλιές επηρεάζουν τα μωρά σε ακόμη βαθύτερο επίπεδο από ό,τι πιστεύαμε.
Σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσιεύθηκε σε περιοδικό Ανάπτυξης και Ψυχοπαθολογίας, οι αγκαλιές και η επαφή σώμα με σώμα που δίνουμε στα μωρά μας έχουν διαρκή επίδραση ακόμα στο μοριακό επίπεδο, για χρόνια. Βασικά, αγκαλιάζοντας συχνά το μωρό σας αλλάζετε προς το καλύτερο τα γονίδιά του.

Οι ερευνητές ακολούθησαν 94 υγιή μωρά ηλικίας 5 εβδομάδων, ζητώντας από τους γονείς να κρατούν ημερολόγια για το πότε τα μωρά έτρωγαν, κοιμόντουσαν, τρέφονταν και έκλαιγαν, καθώς και πόση σωματική επαφή υπήρχε κατά τη διάρκεια της φροντίδας. Τεσσεράμισι χρόνια αργότερα, πάρθηκε γενετικό δείγμα από τα παιδιά έτσι ώστε οι επιστήμονες να μπορούν να εξετάσουν το DNA τους.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα παιδιά τα οποία είχαν αγκαλιάσει και κράτησαν λιγότερο στη βρεφική τους ηλικία, και ήταν πιο στενοχωρημένα όταν ήταν μωρά, είχαν μοριακό προφίλ που φανέρωναν ότι τα κύτταρά τους ήταν υπανάπτυκτα για την ηλικία τους.
«Στα παιδιά, πιστεύουμε ότι η βραδύτερη επιγενετική γήρανση θα μπορούσε να αντικατοπτρίζει λιγότερο ευνοϊκή αναπτυξιακή πρόοδο», δηλώνει επιπρόσθετα ένας από τους ερευνητές της μελέτης και καθηγητής Ιατρικής Γενετικής. 
Οι ερευνητές το κατάλαβαν εξετάζοντας τη μεθυλίωση του DNA, μια διαδικασία που αλλάζει τον τρόπο λειτουργίας των γονιδίων, επηρεάζοντας την έκφρασή τους. Σύμφωνα με τους ερευνητές, η μεθυλίωση του DNA περιλαμβάνει μόρια που δρουν σαν «διακόπτες dimmer», ελέγχοντας πόσο ενεργό είναι κάθε γονίδιο.
Υπήρχαν σταθερές διαφορές στη μεθυλίωση DNA των παιδιών που τα είχαν αγκαλιάσει πολύ και εκείνων που δεν τα είχαν. Τα παιδιά που είχαν λιγότερες αγκαλιές και ήταν πιο ταλαιπωρημένα στη βρεφική και παιδική ηλικία είχαν χαμηλότερη από την αναμενόμενη «επιγενετική ηλικία» στα τεσσεράμισι χρόνια που μεσολάβησαν.
«Σκοπεύουμε να παρακολουθήσουμε εάν η« βιολογική ανωριμότητα »που είδαμε σε αυτά τα παιδιά έχει ευρείες επιπτώσεις στην υγεία τους, ειδικά στην ψυχολογική τους ανάπτυξη», δήλωσε η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης τονίζοντας ότι «σε περίπτωση που περαιτέρω έρευνα επιβεβαιώσει αυτό το αρχικό εύρημα, θα υπογραμμίσει για άλλη μια φορά τη σημασία της παροχής σωματικής επαφής, ειδικά για βρέφη που μοιάζουν υποφέρουν συναισθηματικά».

Εν τω μεταξύ, οι γονείς δεν πρέπει ποτέ να ανησυχούν ότι αγκαλιάζουν ένα μωρό πάρα πολύ, γιατί δεν ωφελούν μόνο τα κύτταρα τους, αλλά και τον εγκέφαλό τους. Άλλη μία μελέτη διαπίστωσε ότι από νωρίς, οι τρυφερές εκδηλώσεις αγάπης από γονείς και φροντιστές έχουν διαρκή επίδραση στον τρόπο με τον οποίο οι εγκέφαλοι του μωρού αντιδρούν στην απαλή αφή.

Αγκαλιάστε τα, λοιπόν, άφοβα – ακόμα και σε περιόδους καραντίνας, αλλά με προσοχή!


childit

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Παιδιά με πλούσιο λεξιλόγιο σημαίνει...

... παιδιά με πλούσια κι οργανωμένη σκέψη 
Η υπερδύναμη των λέξεων κάνει τα παιδιά να ανθίζουν


Σε παγκόσμια κλίμακα φαίνεται να αναπτύσσεται ένα φαινόμενο που ονομάζεται το «κενό των λέξεων», καταδεικνύοντας πως τα παιδιά από χαμηλότερο κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο συχνά αρχίζουν το σχολείο λιγότερα προετοιμασμένα για μάθηση από τα παιδιά που προέρχονται από ανώτερα οικονομικά στρώματα. 
Το χάσμα μεταξύ των δύο ομάδων εκτείνεται σε 30 εκατομμύρια λέξεις. 
Το γενικό αποτέλεσμα είναι ότι τα παιδιά με ισχυρότερο λεξιλόγιο παίρνουν καλύτερους βαθμούς στο σχολείο. Τείνουν επίσης να γίνουν εργαζόμενοι με υψηλότερο εισόδημα.
Πολλοί γονείς μπορεί να ανησυχούν για το πώς μπορούν να μειώσουν αυτό το χάσμα, δίνοντας στα παιδιά τους μια καλύτερη ευκαιρία για επιτυχία. Η φαντασία και η λογοτεχνία μπορεί να παρέχει τις απαντήσεις που ψάχνουν οι γονείς.

Το «κενό λέξεων» κέρδισε την προσοχή των μέσων ενημέρωσης το 2014, παρόλα αυτά, οι εκπαιδευτικοί και οι εμπειρογνώμονες γραφής γνώριζαν για το πρόβλημα εδώ και χρόνια. 
Εκτιμάται ότι λιγότερα από τα μισά παιδιά από φτωχότερα περιβάλλοντα αρχίζουν το σχολείο με τις κατάλληλες δεξιότητες όχι μόνο για την ανάγνωση, αλλά και για τον έλεγχο συμπεριφοράς και τα μαθηματικά.
Υπάρχουν πολλοί λόγοι για αυτή τη διαφορά. Ανάμεσά τους: έρευνες ισχυρίζονται ότι οι πλουσιότεροι γονείς περνούν επιπλέον 30 λεπτά την ημέρα κατά μέσο όρο με τα παιδιά τους. Αυτή η παραπάνω μισή ώρα μπορεί να περιλαμβάνει ανάγνωση ιστοριών για πριν τον ύπνο ή βοήθεια στη μελέτη των μαθημάτων. Ακόμα, είναι περισσότερο μια περίπτωση μειωμένης πρόσβασης σε πληροφορίες από το εισόδημα που επιτρέπει το χάσμα να αυξηθεί και να διευρυνθεί.
Οι επιστήμονες που ασχολούνται με το ζήτημα τονίζουν τη σημασία της φαντασίας για την ανάπτυξη ενός ισχυρού λεξιλογίου. Ένα από τα πιο εκπληκτικά ευρήματα της μελέτης είναι ότι τα παιδιά μαθαίνουν περισσότερες λέξεις όταν αλληλεπιδρούν με ιστορίες φαντασίας παρά με άλλα είδη ανάγνωσης.
Αυτό μπορεί να προκύπτει από την ανάγκη να αξιοποιήσουν περισσότερο τις δεξιότητες συλλογισμού για να κατανοήσουν μια διαφορετική πραγματικότητα. Οι ψυχολόγοι αναφέρονται σε αυτό ως φανταστική γνώση. Πιστεύουν ότι το ενδιαφέρον μπορεί επίσης να διαδραματίσει κάποιο ρόλο. Τα παιδιά μπορεί να νιώθουν μεγαλύτερη έλξη προς τους δράκους, τους υπερήρωες και άλλο περιεχόμενο φαντασίας λόγω των φανταστικών τους ιδιοτήτων.

Μια πρόσφατη μελέτη υποστηρίζει ότι οι ανισότητες στον πλούτο λεξιλογίου έχουν αυξηθεί τα τελευταία 40 χρόνια. Πρόσθεσε ότι η κινητή τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει να κλείσει το όριο των 30 εκατομμυρίων λέξεων που δημιουργούν οι ανισότητες εισοδήματος. 
Για τους γονείς που προβληματίζονται για τον χρόνο που περνούν τα παιδιά σε οθόνες, αυτό μπορεί να προσφέρει μια εντελώς νέα προοπτική.
Σύμφωνα με τη μελέτη, η αλληλεπίδραση με εφαρμογές σε κινητές συσκευές μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να μάθουν περισσότερες λέξεις. Βέβαια, αναφέρεται ως επί το πλείστον σε παιχνίδια λέξεων που απευθύνονται σε παιδιά.

Πολύ πιο σημαντικό ωστόσο από τις διάφορες εφαρμογές στις έξυπνες συσκευές, τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει το να έχουν οι γονείς τη δυνατότητα να παρέχουν στα παιδιά πρόσβαση στα παιδικά βιβλία που ανήκουν στο είδος της φαντασίας.

🐤 Πείτε στα παιδιά συνώνυμες λέξεις. 
🐤 Βάλτε στο πρόγραμμα να μαθαίνετε καινούργιες λέξεις. 
🐤 Ρωτάτε τακτικά στα παιδιά ποιες νέες λέξεις έμαθαν στο σχολείο. 
🐤 Παίξτε με την ομοιοκαταληξία, φτιάξτε μαζί ποιηματάκια με λέξεις που ομοιοκαταληκτούν ή κάνουν ρίμα! 
🐤 Ακούστε παιδικά τραγούδια, προσπαθήστε να τα μάθετε για να τα τραγουδάτε μαζί. 
🐤 Διαβάστε βιβλία, έστω λίγο κάθε μέρα πριν τον ύπνο. 
🐤 Φτιάξτε σταυρόλεξα. 
🐤 Φτιάξτε ακροστιχίδες λέξεων. 
🐤 Τώρα που θα έχουν τα παιδιά διακοπές μπορείτε να τους πάρετε βιβλία με παιχνίδια λέξεων, που έχουν γρίφους και άλλα παιχνίδια, όχι μόνο με λέξεις, ανάλογα με την ηλικία τους.
🐤 Καλλιεργήστε την καθημερινή λεκτική επικοινωνία μεταξύ σας. 
🐤 Συνηθίστε τα παιδιά να μην απαντούν μονολεκτικά, ή να μη χρησιμοποιούν συνέχεια τις ίδιες λέξεις. 
🐤 Μπείτε και σε αυτή τη διαδικασία και κάντε τους τις ίδιες ερωτήσεις με διαφορετικές λέξεις ή να δίνετε κι εσείς εκτενείς απαντήσεις, όταν εκείνα σας ρωτάνε κάτι.

Δώστε στα παιδιά λέξεις, λέξεις για να μπορούν να περιγράψουν τον κόσμο, να μπορούν να εξηγήσουν τα συναισθήματά τους, να μπορούν να εκφράσουν τι σκέφτονται, να μπορούν να ονειρευτούν και να καταφέρουν να υλοποιήσουν τα όνειρά τους. 
Οι λέξεις δεν κοστίζουν, αλλά είναι ανεκτίμητες – ένας πολύτιμος θησαυρός γνώσης, κι η γνώση είναι το σπουδαιότερο εφόδιο που μπορούμε να προσφέρουμε στα παιδιά μας.

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki