Thursday 26 September 2019

Υγιεινή Διατροφή; Ναι, αλλά όχι Ορθορεξία (Nervosa Orthorexia)

Η υγιεινή διατροφή οδηγεί σε σημαντικές βελτιώσεις στην υγεία και στην ψυχική ευεξία. 
Όμως, για κάποιους ανθρώπους, η εστίαση στην υγιεινή διατροφή μπορεί να γίνει εμμονική και να μεταμορφωθεί σε μια διατροφική διαταραχή, που ονομάζεται ορθορεξία. 
Και όπως και κάθε άλλη διατροφική διαταραχή, η ορθορεξία έχει σοβαρές συνέπειες.

Τι είναι η ορθορεξία;
Η nervosa orthorexia είναι μια διατροφική διαταραχή που περιλαμβάνει μια ανθυγιεινή εμμονή με την υγιεινή διατροφή. Σε αντίθεση με τις άλλες, η ορθορεξία περιστρέφεται κυρίως γύρω από την ποιότητα της τροφής, όχι την ποσότητα και σπάνια εστιάζει στην απώλεια βάρους.

Αντίθετα, οι ασθενείς έχουν μια υπερβολική καθήλωση στην «αγνότητα» των τροφών τους, αλλά και μια εμμονή με τα οφέλη της υγιεινής διατροφής. Η ορθορεξία αρχίζει να αναγνωρίζεται από την ιατρική κοινότητα, αν και ακόμα δεν έχει προσδιοριστεί ως διαταραχή από την Αμερικάνικη Ψυχιατρική Εταιρία ή το DSM-5 (το εγχειρίδιο των επαγγελματιών).

Τι προκαλεί την ορθορεξία;

Αν και μπορεί κανείς να ξεκινήσει μια διατροφή με απλό στόχο τη βελτίωση της υγείας τους, υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες αυτό φθάνει σε ακραία σημεία. Δεν υπάρχουν πολλές έρευνες πάνω στην ορθορεξία, αλλά φαίνεται ότι οι ψυχαναγκαστικές-καταναγκαστικές τάσεις και παλαιότερες διατροφικές διαταραχές είναι γνωστοί παράγοντες κινδύνου.
Άλλοι παράγοντες κινδύνου περιλαμβάνουν τάσεις προς την τελειομανία, το έντονο άγχος ή την ανάγκη για έλεγχο. 

Διάφορες μελέτες επίσης αναφέρουν ότι τα άτομα που εστιάζουν στην υγεία για την καριέρα τους μπορεί να έχουν υψηλότερο κίνδυνο ανάπτυξης ορθορεξίας. 
Συχνά παραδείγματα περιλαμβάνουν εργαζόμενους στον τομέα της υγείας, τραγουδιστές της όπερας, μπαλαρίνες, μουσικοί και αθλητές.

Οι αρνητικές επιδράσεις της ορθορεξίας στην υγεία
1. Σωματικές συνέπειες
Η ανεπάρκεια σε απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που προκαλείται από περιοριστική κατανάλωση τροφής έχει ως αποτέλεσμα τον υποσιστισμό, την αναιμία ή τον μη φυσιολογικό αργό καρδιακό ρυθμό. Επιπρόσθετες συνέπειες περιλαμβάνουν προβλήματα πέψης, ορμονικές ανισορροπίες, μεταβολική οξέωση και διαταραγμένη οστική υγεία.

2. Ψυχολογικές συνέπειες
Τα άτομα με ορθορεξία βιώνουν έντονη σύγχυση, όταν διαταράσσονται οι υγιεινές τους συνήθειες. Επιπλέον, όταν αναγκάζονται να σπάσουν τους αυτο-επιβαλλόμενους διατροφικούς τους κανόνες, είναι πιθανό να προκληθούν συναισθήματα ενοχής, αυτολύπησης ή καταναγκασμού.

Οι ασθενείς ξοδεύουν πολύ χρόνο στο να ερευνούν, να αποφεύγουν, να ζυγίζουν και να διαβάζουν για να οργανώσουν τέλεια τα μελλοντικά τους γεύματα. 

Η συνεχής αυτή απασχόληση με το φαγητό και την υγεία συνδέεται με αδύναμη εργασιακή μνήμη και συνεπώς υπάρχει και αδυναμία συγκέντρωσης.

3. Κοινωνικές συνέπειες
Τα άτομα με ορθορεξία δεν θέλουν να χάνουν τον έλεγχο όσον αφορά στη διατροφή. 

Ακολουθούν τόσο αυστηρούς κανόνες που διαταράσσουν την κοινωνικοποίησή τους. 
Αποφεύγουν δηλαδή να παίρνουν μέρος σε φυσιολογικές κοινωνικές δραστηριότητες που περιστρέφονται γύρω από το φαγητό, όπως πάρτι και δείπνο. Αυτό μπορεί να προκαλέσει κοινωνική απομόνωση.

Πώς μπορούμε να ξεπεράσουμε την ορθορεξία
Οι συνέπειες της ορθορεξίας μπορεί να είναι το ίδιο σοβαρές με όσους πάσχουν από διατροφικές διαταραχές. 

Αν δεν αντιμετωπιστεί η διαταραχή, μπορεί να προκαλέσει μη αναστρέψιμες βλάβες στην υγεία.
Το πρώτο βήμα προς την αντιμετώπισή της είναι η αναγνώριση της παρουσίας της. 

Κι αυτό είναι αρκετά δύσκολο, επειδή τα άτομα που έχουν αυτή την διαταραχή, συχνά αποτυγχάνουν να αναγνωρίσουν οποιοδήποτε από τα αρνητικά αποτελέσματα στην υγεία, την ψυχική τους κατάσταση ή την κοινωνική τους λειτουργικότητα. 
Μόλις αναγνωριστεί το πρόβλημα, χρειάζεται να αναζητηθεί βοήθεια από μια διεπιστημονική ομάδα, που περιλαμβάνει έναν γιατρό, έναν ψυχολόγο και έναν διατροφολόγο.

Πηγές
enallaktikidrasi
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Εγώ είμαι εκείνη η «άχρηστη» δασκάλα...

Το ξέσπασμα μιας «άχρηστης» δασκάλας: 
Είμαι αυτή που στηρίζει το παιδί σου και ας λες ότι με πληρώνεις και κάθομαι
Εγώ είμαι η «άχρηστη» δασκάλα που ζητώ από τους γονείς να μη βάζουν ετικέτες με τα ονόματα των παιδιών τους πάνω στις τέμπερες, τις κηρομπογιές και τους μαρκαδόρους τους διότι υπάρχουν παιδιά που δεν έχουν χρήματα και θέλω ό, τι έχει ένα παιδί να το μοιράζεται με τα υπόλοιπα;

Εγώ είμαι εκείνη η «άχρηστη» δασκάλα
που ζητώ από τους γονείς μαζί με το κολατσιό, που δίνουν στο παιδί τους, να στέλνουν και ένα ταπεράκι με κουλουράκια, κρουασανάκια ή άλλα σνακ ώστε τα παιδιά που δεν έχουν τίποτα να φέρουν από το σπίτι τους να μπορούν να κολατσίσουν μαζί με τους φίλους τους;

Είμαι η «άχρηστη» δασκάλα που, όταν κάποιο παιδί πεινάει και δεν έχει λεφτά να ψωνίσει από το κυλικείο, πηγαίνω εγώ και δίνω κρυφά λεφτά στην κυρία του κυλικείου;

Που θα φέρει στο σχολείο μια τσάντα γεμάτη καθαρά ρούχα, ώστε αν προκύψει ανάγκη και λερωθεί κάποιο παιδί να έχει ρούχα να αλλάξει;

Που προσπαθεί να προωθήσει το «εμείς» και όχι το «εγώ» και το «δικό μας» αντί για το «δικό μου»;
Είμαι η «άχρηστη» δασκάλα που προσπαθεί να μάθει στους μαθητές της να βοηθούν ο ένας τον άλλον, να περιμένουν όταν κάποιος χρειάζεται περισσότερο χρόνο, να ζητούν ο ένας τη βοήθεια του άλλου, να προσφέρουν τη βοήθειά τους στους ανθρώπους που την έχουν ανάγκη και να παίζουν ειρηνικά χωρίς να τσακώνονται;
Εγώ είμαι εκείνη η «άχρηστη» δασκάλα που είναι πάντα δίπλα στους μαθητές της;
Που υποσχέθηκε να βοηθήσει τους πιο αδύναμους και να επαινέσει τους δυνατούς;
Μπορεί να με αποκαλείς «άχρηστη», πίσω από την πλάτη μου, ότι δουλεύω τους 9 μήνες από τους 12, ότι το καλοκαίρι και τις γιορτές πληρώνομαι για να κάθομαι, ότι απεργώ γιατί τα ξύνω;
Και μάλιστα όλα αυτά, τα λες μπροστά στο παιδί σου που τυγχάνει να είναι μαθητής μου και τον επηρεάζεις αρνητικά και το παροτρύνεις έτσι να μην με υπολογίζει και αυτό δεν είναι εις βάρος μου, αλλά του παιδιού σου, που όσο με αμφισβητεί, κλείνει τα αυτιά του και παύει να μαθαίνει.
Είμαι εκείνη η «άχρηστη» δασκάλα που πάει κάθε μέρα στη δουλειά της για να προσφέρει αγάπη και υποστήριξη στα παιδιά σας, όταν οι γονείς μαλώνετε ή χωρίζετε ή μένετε άνεργοι.
Την επόμενη φορά λοιπόν που θα με αποκαλέσεις «άχρηστη» και ότι κάθομαι και με πληρώνεις, σκέψου όλους τους παραπάνω λόγους που το κάνεις.

Πηγή: diaforetiko.gr
infokids
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Αφήστε τα Παιδιά να κάνουν κάποια πράγματα Μόνα τους

Καλό είναι να ξέρουμε πότε είναι σκόπιμο να κάνουμε ένα βήμα πίσω!
Αντίθετα από ό,τι θεωρούμε οι περισσότεροι, δεν είναι δουλειά ενός γονιού να προσπαθεί ανά πάσα στιγμή να προστατέψει το παιδί του από οποιοδήποτε κίνδυνο. 
Τουλάχιστον όχι όταν αυτό είναι σε ηλικία να προστατέψει μόνο του τον εαυτό του. 
Αντίθετα, δουλειά του γονιού είναι να βοηθήσει το παιδί του να αποκτήσει εκείνες τις δεξιότητες που θα του επιτρέψουν να γίνει ανεξάρτητο. 
Πώς θα μάθει όμως το παιδί να είναι ανεξάρτητο όταν βρίσκεται πάντα δίπλα του ένας ενήλικας για να του πει τι είναι σωστό και τι όχι ή πώς να διορθώσει τα λάθη του;
Για να ξεκινήσετε να το βάζετε στο δρόμο προς την ανεξαρτησία, καλό είναι να επιτρέψετε στο παιδί...

...Να παίζει έξω μόνο του
Όταν το παιδί είναι σε ηλικία που μπορεί να ακολουθεί κανόνες (χωρίς να φοβόμαστε ότι θα κάνει το δικό του μόλις γυρίσουμε την πλάτη), μπορεί να βγαίνει μόνο του στην αυλή και να απολαμβάνει μια αίσθηση ελευθερίας. 
Εάν δεν υπάρχει αυλή στο σπίτι, ας προσπαθήσουμε όταν πηγαίνουμε μαζί στο πάρκο ή στην παιδική χαρά να το παρακολουθούμε από απόσταση και να μην βρισκόμαστε συνεχώς κοντά του για να το προφυλάξουμε.

...Να αναλαμβάνει την ευθύνη των πράξεών του
Οι γονείς που θέλουν να ελέγχουν το καθετί στη ζωή των παιδιών τους και που επεμβαίνουν διαρκώς ώστε να εξασφαλίσουν ότι κανείς δεν θα του φερθεί άδικα, παρά τις καλές προθέσεις τους, μόνο κακό κάνουν. 
Γιατί ένα παιδί που έχει μάθει ότι κάποιος άλλος θα δικαιολογήσει τα λάθη του ή θα εξασφαλίσει να έχει διακριτική μεταχείριση, θα τα βρει σκούρα όταν κάποτε διαπιστώσει ότι δεν μπορεί να έχει αυτό το πλεονέκτημα στην «αληθινή» ζωή.

...Να εκφράζει την άποψή του
Προσπαθήστε να μη μιλάτε εκ μέρους του παιδιού σου, όταν αυτό είναι σε ηλικία να μιλήσει μόνο του (από τότε δηλαδή που αρχίζει να λέει τις πρώτες κουβεντούλες). 
Όταν εκφράζουμε στο παιδί την πεποίθησή μας ότι μπορεί να απαντήσει μόνο του σε μια ερώτηση, να εξηγήσει ή να ζητήσει αυτό που θέλει, αυξάνεται η αυτοπεποίθησή του.

...Να διορθώνει τα λάθη του
Είναι σκληρό για το παιδί να πρέπει να έρθει αντιμέτωπο με τις συνέπειες μιας συμπεριφοράς που ήταν η ενδεδειγμένη, όμως είναι ένα πολύτιμο μάθημα ζωής -κι ο πιο σίγουρος τρόπος για να μην επαναλάβει το ίδιο λάθος στο μέλλον.
Γι' αυτό, ένα για παράδειγμα το παιδί πήρε κάτι από το σπίτι ενός φίλου του χωρίς να ρωτήσει ή εάν χτύπησε κάποιο άλλο παιδάκι στο σχολείο, δεν αρκεί να ζητήσετε εσείς συγνώμη εκ μέρους του, αλλά πρέπει να το κάνει μόνο του.

mamamia
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki