Sunday, 5 September 2010

Το ωράριο του νεογέννητου
Sleep and Newborns

Sleep and Newborns

Οι πρώτες ημέρες και νύχτες μαζί με το μωρό θα περάσουν μέσα σε απόλυτη σύγχυση, σε σημείο που θα χάσετε πια τη διαδοχή της μίας μέρας με την άλλη, καθώς το ένα τάισμα και το πακέτο φροντίδας που ακολουθεί διαδέχεται το άλλο. Γρήγορα όμως θα διαπιστώσετε ότι η ζωή του μωρού έχει μια καθορισμένη ρουτίνα και γύρω από αυτήν μπορείτε να οργανώσετε και τη δική σας. Συνήθως αυτό το ωράριο καθορίζεται με βάση τα γεύματα του μωρού και τις ώρες ύπνου.
Στην αρχή θα το ταΐζετε κάθε δύο με τρεις ώρες. Το πιθανότερο είναι να κοιμάται σχεδόν μετά από κάθε γεύμα, τα οποία στην αρχή είναι γύρω στα πέντε με έξι. Τα περισσότερα μωρά κοιμούνται δεκαέξι με δεκαοκτώ ώρες το εικοσιτετράωρο, άλλα όμως αρκούνται σε οκτώ ώρες ύπνου. Κάποια νεογέννητα κοιμούνται βαθιά, ακόμη και αν υπάρχει φασαρία κι άλλα τόσο ελαφριά που ξυπνούν με τον παραμικρό θόρυβο.
Οι περισσότεροι παιδίατροι και νεογνολόγοι συμφωνούν ότι η καλύτερη στάση για τον ύπνο τις πρώτες εβδομάδες είναι στο πλάι, πράγμα που μειώνει τον κίνδυνο αιφνίδιου θανάτου. Αν δεν σας έχει δώσει άλλες οδηγίες ο παιδίατρος, προτιμήστε να το βάζετε να κοιμηθεί σε αυτή τη θέση, τοποθετώντας μία πετσέτα τυλιγμένη σε ρολό πίσω από την πλάτη του και φροντίζοντας να αλλάζετε στο μωρό πλευρό, κάθε φορά που το βάζετε να κοιμηθεί.
Στόχος σας είναι ο ύπνος να διαρκεί όλο και περισσότερο κατά τη διάρκεια της νύχτας, όμως αυτό είναι κάτι που συνήθως δεν μπορείτε να καταφέρετε πριν τις πέντε εβδομάδες. Το ωράριο ύπνου τους πρώτους μήνες ζωής των νεογέννητων είναι διακεκομμένο, γιατί ο κύκλος του ύπνου τους είναι σύντομος. Ο εγκέφαλος και το νευρικό σύστημα δεν είναι αρκετά αναπτυγμένα, ώστε το μωρό να μπορεί να κοιμηθεί καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας. Καθώς μεγαλώνει, το μεταμεσονύχτιο τάισμα μπορεί να καταργηθεί, με αποτέλεσμα να διαρκεί περισσότερο ο βραδινός ύπνος και οι ώρες που μένει το μωρό ξύπνιο κατά τη διάρκεια της ημέρας αυξάνονται. Παρόλο που θα επιδιώξετε να φτιάξετε ένα στοιχειώδες ωράριο ύπνου και ταΐσματος, το μωρό σας με τις ανάγκες του και τις ιδιοτροπίες του ή και λόγω πιθανών ενοχλήσεων, όπως στην περίπτωση των κολικών, θα το ανατρέπει αρκετές φορές. Το μωρό, εξάλλου, αλλάζει συνεχώς κι έτσι αυτό που ισχύει τη μία εβδομάδα μπορεί να μην ισχύει τις επόμενες. Γι’ αυτό χρειάζεται να είστε ευέλικτη και συχνά προνοητική, μέχρι να ανακαλύψετε τι είναι καλύτερο για το παιδί σας και κατ’ επέκταση και για εσάς.
Αν και τις πρώτες μέρες μετά τη γέννηση του μωρού δεν υπάρχουν πολλά που μπορείτε να κάνετε -πέρα από το να οπλιστείτε με υπομονή-, αφού το νεογέννητο κοιμάται όταν θέλει κι όποτε θέλει, μπορείτε να θέσετε σε εφαρμογή τα παρακάτω, για να βοηθήσετε το βιολογικό ρολόι του μωρού να συντονιστεί:

  • Βάλτε στο κρεβατάκι του ένα «μεταβατικό» αντικείμενο  
  • (Security Blankets). Αυτό το αντικείμενο, π.χ. ένα πάνινο αρκουδάκι ή μια κουβερτούλα, λειτουργεί ως δικλείδα ασφαλείας και αποκτά κατευναστικές ιδιότητες. Σημαντικό είναι να κρατήσετε το αντικείμενο κοντά σας, ώστε να αποκτήσει την ιδιαίτερη μυρωδιά σας και έτσι η οσφρητική μνήμη του μωρού να το συνδέσει με την παρουσία σας. Τα μωρά έχουν ιδιαίτερα αναπτυγμένη την αίσθηση της όσφρησης και, όταν ξυπνάνε τρομαγμένα, ιδίως μέσα στη νύχτα, η μυρωδιά της μητέρας δίπλα τους μπορεί να είναι ιδιαίτερα καθησυχαστική και να τα βοηθήσει να ξανακοιμηθούν.
  • Διαχωρισμός μέρας και νύχτας: Αν και τα μωρά τελικά θα μάθουν να κοιμούνται περισσότερες ώρες τη νύχτα, τα περισσότερα νεογέννητα μπερδεύουν τη νύχτα με τη μέρα. Για να βοηθήσετε το βρέφος να κάνει το διαχωρισμό, καθιερώστε από νωρίς ένα τελετουργικό που θα συνδέεται με το βραδινό ύπνο: ένα μπάνιο πριν τον ύπνο, ένα νανούρισμα ή κατευναστική μουσική. Κατά τη διάρκεια της ημέρας αφήστε το φυσικό φως να μπαίνει στο δωμάτιο και επιτρέψτε θορύβους, ενώ κατά τη διάρκεια της νύχτας επιδιώξτε σκοτάδι και ησυχία. Από την άλλη, όταν το μωρό είναι ξύπνιο κατά τη διάρκεια της ημέρας, καλό είναι να το απασχολείτε και να εντείνετε την αλληλεπίδραση μεταξύ σας μιλώντας και παίζοντας μαζί του.
  • Τα νυχτερινά γεύματα να διαφέρουν από αυτά της ημέρας Επιδιώξτε τα γεύματα στη διάρκεια της ημέρας να είναι πιο κοινωνικά. Να μιλάτε και να γελάτε στο μωράκι, ενώ το ταΐζετε. Αντίθετα, τα νυχτερινά γεύματα θα πρέπει να είναι ήρεμα και να ξεκινούν μόλις το μωρό αρχίζει να διαμαρτύρεται, όσο δηλαδή είναι ακόμα μισοκοιμισμένο και πριν ξυπνήσει εντελώς. 
  • Το βράδυ θα πρέπει να αφήνετε το φως σβηστό ή χαμηλωμένο και να μη μιλάτε στο μωρό. Εάν το μωρό θηλάζει, δοκιμάστε να παρατείνετε το θηλασμό που προηγείται του ύπνου, ώστε το μωρό να μην ξυπνά λόγω πείνας.

Πότε θα μιλήσει ο γιος μου που έχει αυτισμό;
My son is 3.5 and has Autism. Will he learn to talk?

Καλησπέρα σε όλους. Γράφω πρώτη φόρα και είναι χιλιάδες αυτά που θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας και ακόμα περισσότερες οι απορίες μου. 
Έχω ένα γιο 4ετών το Δημήτρη που έχει αυτισμό. Η εργοθεραπεύτρια που τον παρακολουθεί λέει πως έχει πολλές δυνατότητες και είμαστε αρκετά αισιόδοξοι για την πρόοδο του. Αυτό που με προβληματίζει πολύ είναι ότι δεν μιλάει πέρα από κάτι κραυγές. 
Στην ερώτησή μου αν και πότε θα μιλήσει δεν πήρα ουσιαστική απάντηση. Oύτε στο αν τελικά θα μιλήσει κάποια στιγμή. Στον ύπνο μου τον βλέπω να με λέει μαμά και ξεσπάω σε κλάματα. Υπάρχει το ενδεχόμενο να μη μιλήσει ποτέ; 

Δημοσιεύτηκε από lego 
Τρι, 08/04/2008

My son is 3.5 and has Autism. Will he learn to talk?

Απαντήσεις

'Oλοι τις ίδιες αγωνίες έχουμε

Το πως σε νοιώθω δεν λέγεται!!!
Ακόμη περιμένω σε όλα αυτά μια απάντηση ή έστω ένα θαύμα!!!
Τα ίδια όνειρα βλέπουμε... μη χάνεις την ελπίδα σου.

Αγγελική

Ομιλία

Αγαπητή Ελένη.
Κανείς δεν είναι σε θέση να ξέρει αν και πότε ένα παιδί με αυτισμό ή αναπτυξιακή διαταραχή, όπως ο γιός μου, θα μιλήσει. Ο γιός μου είναι 5 χρονών και δεν έχει λόγο ακόμα. Το μόνο που μπορώ να σου πω είναι πως όλοι εμείς πρέπει να κανουμε υπομονή παρότι ξέρω ότι κάποιες φορές η μάλλον τις περισσότερες φορές μας είναι αδύνατον Στο λέω αυτό γιατί κι εγώ έχω έρθει στη θέση σου να ξυπνάω τα βράδυα και να μην μπορώ να ηρεμίσω.... Δυστυχώς δεν υπάρχει πρόβλεψη για τέτοιες περιπτώσεις. Αυτό που πρέπει να κάνει ένα παιδί σαν τα δικά μας είναι εντατική λογοθεραπεία. Ο Δημήτρης μου δεν μιλάει αλλά καταλαβαίνει τα πάντα και εκτελεί σχεδόν όλες τις εντολές. Αυτό σημαίνει, όπως μας έχει πει και ο παιδονευρολόγος που τον παρακολουθεί, ότι ο λόγος υπάρχει μέσα του απλά πρέπει να ενεργοποιηθεί. Το μόνο λοιπόν που μας μένει είναι η υπομονή και η ελπίδα. Μη χάνεις λοιπόν την ελπίδα σου ίσως να είναι πιο εύκολο έτσι να τον βοηθήσεις. Στα λέω αυτά γιατί όταν ξεκίνησε ο δικός μας Γολγοθάς εγώ κόντευα να πεθάνω. Δεν θα κατάφερνα τίποτα όμως. Έτσι στάθηκα στα πόδια μου γιατί μόνο έτσι θα μπορούσα να του προσφέρω αυτά που έπρεπε.
Αν θέλεις μπορείς να μου στείλεις mail. Για οτιδήποτε χρειαστείς επικοινώνησε μαζί μου.

Καλή υπομονή και κουράγιο.
ΜΑΡΙΑ

Kαι ο λόγος θα έλθει

Mariahil, Lego, Angela,
Eίμασταν στην θέση σας πριν από 7 χρόνια και τώρα έχει λόγο.
Δεν κάνουμε και διάλογο περιοπής βέβαια, αλλά ανταλλάσουμε φράσεις και είναι ευχάριστο αυτό.
Είναι όμως και δυσάρεστο διότι βλέπεις ότι ο λόγος του απέχει από το κανονικό.
Εγώ θα έλεγα ότι αφού λίγο ως πολύ συννενοήστε με τα παιδιά σας, μην σας νοιάζει και πολύ ο λόγος, αλλά να δώσουμε περισσότερη έμφαση στην κοινονικοποίηση τους, περισσότερη προσπάθεια... και ο λόγος θα έλθει.

Αισιοδοξία

Αγαπητή Ελένη,
Πολλές φορές πριν από δύο – τρία χρόνια προβληματιζόμουνα, στενοχωριόμουνα, ρωτούσα για το πότε και εάν θα μιλήσει το παιδί μου. Όμως κανένας ειδικός δεν μπορούσε να με διαβεβαιώσει ότι θα μιλούσε. Οι περισσότεροι ήταν μάλλον απαισιόδοξοι συμπεριλαμβανομένης της λογοθεραπεύτριας. Εγώ όμως ήμουν αισιόδοξη. Πραγματικά όλα πήγαν καλά και ο γιος μου σήμερα μιλάει. Βέβαια ο αγώνας συνεχίζεται ακόμα με συνεδρίες λογοθεραπείας και πιστεύω ότι σύντομα θα μιλάει σχεδόν όπως τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης. Γι’αυτό είναι σημαντικό να είμαστε αισιόδοξοι και να μην χάνουμε την πίστη μας στα παιδιά μας.
Φιλικά,
Μαργαρίτα

Περιμένοντας να μιλήσει

Ο Γιωργος εχει Δ.Α.Δ και αρχισε να εχει λογο 6.5 ετων οταν ειχα σχεδον κουραστει να περιμενω και να προσπαθω. Δεν μπορουμε να μιλησουμε για πολλα πραγματα αλλα εκφραζει λεκτικα τι ς επιθυμιες του απαντα σε απλες ερωτησεις για το τι εφαγε η τι καναμε που πηγαμε. Ο καιρος της αναμονης και της προσπαθειας ηταν εφιαλτικος και ο μονος τροπος που βρηκα για να αποφορτισω τα δικα μου συναισθηματα ωστε να μην πιεζεται και το παιδι ηταν να προσπαθω να βελτιωσω την κατανοηση και οργανωση μεσα στην καθημερινοτητα και να φροντιζω να κανει πραγματα που τον εκαναν να γελαει.

Ανάγκη για συμπαράσταση, είμαι απελπισμένη

ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ,
ΕΤΥΧΕ ΣΗΜΕΡΑ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΩ ΑΥΤΑ ΤΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΠΑΡ'ΟΤΙ ΕΣΕΙΣ ΤΑ ΕΧΕΤΕ ΣΤΕΙΛΕΙ ΠΡΙΝ ΤΟΣΟ ΚΑΙΡΟ. ΕΙΜΑΙ ΑΠΕΛΠΙΣΜΕΝΗ. Ο ΓΙΟΣ ΜΟΥ (ΠΟΥ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΙΚΑ ΛΕΓΕΤΑΙ ΚΙ ΑΥΤΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ) ΕΙΝΑΙ 22 ΜΗΝΩΝ ΚΑΙ Η ΑΝΑΠΤΥΞΙΟΛΟΓΟΣ ΠΟΥ ΑΠΕΥΘΥΝΘΗΚΑΜΕ ΔΙΕΚΡΙΝΕ ΑΥΤΙΣΤΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ. ΜΑΣ ΣΥΝΕΣΤΗΣΕ ΠΡΩΙΜΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΚΑΙ ΕΧΟΥΜΕ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ ΕΔΩ ΚΑΙ ΔΥΟ ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ. ΣΗΜΕΡΑ ΚΛΕΙΝΟΥΜΕ ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΝΑ ΜΗΝΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΜΑΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΙΟΛΟΓΟ. ΕΧΩ ΧΑΣΕΙ ΤΗΝ ΓΗ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΑ ΠΟΔΙΑ ΜΟΥ. ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ Η ΖΩΗ ΜΑΣ ΘΑ ΚΑΤΑΣΤΡΑΦΕΙ.
ΠΟΙΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΜΑΣ ΣΑΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ. ΕΧΩ ΚΑΙ ΑΛΛΟ ΕΝΑ ΠΑΙΔΑΚΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΚΑΙ Η ΕΥΤΥΧΙΑ ΜΟΥ ΗΤΑΝ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΩ ΔΥΟ ΑΔΕΡΦΑΚΙΑ. ΘΑ ΜΠΟΡΕΣΟΥΝ ΠΟΤΕ ΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΟΥΝ, ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΔΥΟ ΦΙΛΑΡΑΚΙΑ?
ΘΑ ΜΙΛΗΣΕΙ ΑΡΑΓΕ ΠΟΤΕ? ΟΤΑΝ ΗΤΑΝ ΕΝΟΣ ΕΤΟΥΣ ΕΚΑΝΕ ΠΑΛΑΜΑΚΙΑ ΚΑΙ ΕΛΕΓΕ ΜΠΑΛΑ. ΜΕΤΑ ΤΟΥΣ 14-15 ΜΗΝΕΣ ΕΚΑΝΕ ΤΟ ΠΙΣΩΓΥΡΙΣΜΑ. ΤΕΛΕΙΑ ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ, ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΤΟΚΕΤΟΣ, ΕΝΑ ΜΩΡΟ ΥΓΙΕΣ ΠΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΕ, ΓΕΛΟΥΣΕ ΚΑΙ ΜΑΣ ΕΚΑΝΕ ΟΛΟΥΣ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΥΣ. ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΤΟ ΠΙΣΤΕΨΩ. ΑΣ ΜΟΥ ΣΤΕΙΛΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ. ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΕΧΩ ΠΑΘΕΙ ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ.
ΜΑΡΙΑ

Προς Μαρία από Αναστασία

Καλησπέρα Μαρία!Ευχομαι να πάνε όλα καλά με το Δημήτρη!!!Όλοι εδώ δινουμε τον αγώνα μας.Μια ερώτηση να κανω...Μήπως όλα ξεκίνησαν μετά από εμβολιασμό του παιδιού?Η ηλικία που αναφέρεις παραπέμπει στο MMR(ιλαρα,παρωτιτιδα,ερυθρα).Ισως κ καποιο αλλο εμβόλιο...Δε θέλω να βάλω "ιδεες"αλλα καμια φορά οταν καεις στο χυλο, φυσας κ το γιαουρτι.Θα περιμενω απαντηση σου κ για οτι χρειαστεις ειμαι στη διαθεση σου!Καλο κουραγιο και καλη συνεχεια!!!
Φιλικα Αναστασια

Προς Μαρια από julias

Καλησπερα μαρια μου,
ο Σαββουλης μου ήταν 22 μηνών οταν η αναπτυξιολογος διεκρινε ελαφρα αυτιστικα στοιχεια με παντελη ελλειψη λογου. Νόμιζα οτι θα πεθάνω. Ευτυχώς έζησα, για να ακουσω απο την ιδια αναπτυξιολογο 5 μήνες πριν οτι ο σαββουλης μου αγγιζει πια το φάσμα του "φυσιολογικου". Ο σαββουλης είναι 4,5 ετών και εδω και ενα μήνα έχει αρχισει και κάνει φράσεις. Κάναμε πολυ εντατικη λογοθεραπεια, μεχρι και 5 συνεδριες την εβδομαδα, και αλλαξαμε 4 λογοθεραπευτες. Η τελευταια "βρηκε το κουμπι του". Μην απελπιζεσαι. Ολοι καπως ετσι αισθανθήκαμε. Και εμεις εχουμε ακομη δρόμο αλλα ξέρουμε τουλαχιστον οτι ειναι ο σωστός. Να βρεις τους καταλληλους θεραπευτες που θα αναδειξουν τη δυναμικη του παιδιου σου. Υπάρχει συνέχεια. Ψάξτην..
Με εκτίμηση

Ανάγκη για συμπαράσταση

Καλημέρα. Ευχαριστω που μου απαντησατε.
Οσον αφορά την υποψια για να προκληθηκε το "πισωγυρισμα" απο το MMR δεν νομιζω οτι ισχυει γιατι το καναμε οταν το παιδι ηταν 17 μηνων. Οι αλλαγες στην συμπεριφορα του ειχαν ηδη αρχισει να φαινονται νωρίτερα. Η εργοθεραπεύτρια που τον παρακολουθει μου λεει να ειμαι αισιοδοξη γιατι εχει καποια θετικα στοιχεια (βλεμματικη επαφή, διαθεση για αγκαλιες και φιλιά, κοινωνική συναναστροφή). Τα αρνητικά ειναι οτι δεν δειχνειν, δεν μιμειται και δεν λεει καμία λέξη (μονο κραυγες).

Σε ποσο διαστημα θεραπειων θα πρεπει να περιμένω κάποια αλλαγη? Θα ακουσω αραγε ποτε την φωνή του? Η αναπτυξιολογος μου ειπε οτι ο στοχος μας ειναι να μιλήσει, κανείς ομως δεν μου επιβεβαιωνει οτι θα γίνει αυτό και πότε. Το ξέρω οτι πρέπει να επιδείξω υπομονή και κουράγιο αλλα πιστεψτε με μου ειναι τόσο δύσκολο. Αυτο που μας συμβαίνει είναι κατι που δεν το ειχα φανταστεί ποτε. Οταν το παιδί κλείσει τα δύο χρόνια (απο τις αρχες Φεβρουαρίου θα επισκεφτούμε αλλες δύο αναπτυξιολόγους και έναν παιδονευρολόγο για να διασταυρώσουμε τις διαγνωσεις. Τι αλλο θα μπορούσα να κάνω?
Σας ευχαριστώ πολύ για τις συμβουλές σας. Ευχομαι να πανε ολά καλά με τα παιδάκια μας.

Μαρία

Προς Μαρία

Καλησπερα και πάλι,
κανεις δεν μπορει να σε διαβεβαιώσει οτι το παιδι θα μιλησει κάποια στιγμή, γιατί απλούστατατα κανείς δεν ξέρει το μέλλον. Πίστεψε με! Σχεδόν παρακαλούσα να με διαβεβαιώσει κάποιος οτι θα ακούσω τη φωνή του Σάββα. Αυτό που κάνουν οι ειδικοί είναι να βλέπουν το παιδί και να κάνουν υποθέσεις με βάση αυτό που βλέπουν. Γι'αυτο εχει σημασία η πείρα του "ειδικού". Γιατί όσο πιο πολλά παιδιά εχει δει, τόσο πιο ευκολα αναγνωρίζει καταστάσεις και μπορεί ο λόγος του να έχει περισσότερη αξιοπιστια. Εμάς η πρώτη λογοθεραπευτρια μας είπε οτι ο Σάββας θα μιλουσε, όταν ο Σάββας έβγαζε μόνο κραυγές. Όμως όταν ο Σάββας άρχισα να λεει τους πρώτους ήχους, μου εξομολογήθηκε οτι είχε πολύ αγχος για το αν θα μιλησει. Πάντως μην κουράσεις το παιδάκι με άπειρους γιατρους, όπως έκανα εγώ.Αρχίστε πρόγραμμα και κάνε υπομονή. όσο γίνεται..

με εκτιμηση

Κάνε κουράγιο μανουλα, έτσι είμαι κι εγώ

Κανε κουραγιο μανουλα, ετσι ειμαι κι εγω εδω και 4 μηνες που ο μονακριβως γιος μου επαθε εγκεφαλιτιδα και απο κει που κανε τα παντα σαν παιδι της ηλικιας του, τωρα δεν μπορει ουτε να καθησει, δεν στεκεται δεν μιλαει...
Αστα να πανε.
Κανουμε εργοθεραπεια,φυσιοθεραπεια, λογοθεραπεια αλλα κανεις δεν μας λεει αν θα γινει τελειως καλα και ποτε. απλα εχει μια μικρη βελτιωση, που δεν μπορει να σε αφησει να χαρεις γιατι ...τα βλεπεις ολα μαυρα.....
noesi

Παιδικό Δωμάτιο

Παιδικό Δωμάτιο - Βασικός Εξοπλισμός
παιδικό δωμάτιοΟ χώρος στον οποίο μεγαλώνει ένα παιδί,  παίζει σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση της συμπεριφοράς του,  αλλά και στην κοινωνικοσυναισθηματική και γνωστική του ανάπτυξη!
Όπως και οι ενήλικες, έτσι και τα παιδιά (ειδικά από κάποια ηλικία και μετά) χρειάζονται ένα δικό τους χώρο στον οποίο νιώθουν
«στο σπίτι τους».
Το παιδικό δωμάτιο πρέπει να υποστηρίζει τη δημιουργικότητα, αφήνοντας παράλληλα αρκετό χώρο για παιχνίδι, αλλά και προσφέροντας μία όαση ηρεμίας για τον βραδινό ύπνο.

Χρώματα για το παιδικό δωμάτιο

Ειδικά για το παιδικό δωμάτιο η επιλογή των χρωμάτων παίζει σημαντικό ρόλο. Δημιουργούν αισθήματα τα οποία μπορεί να διαφέρουν στην ένταση τους από χαρακτήρα σε χαρακτήρα.
Τα χρώματα δεν επηρεάζουν μόνο τα αισθήματα και την ψυχική κατάσταση του παιδιού αλλά και την ανάπτυξη των ικανοτήτων του. Διαφορετικά χρώματα ερεθίζουν την όραση και τον προσανατολισμό του παιδιού. Μέσω αντιθέσεων και σκιών αρχίζει να αντιλαμβάνεται το χώρο τριγύρω του και να βελτιώνει την αίσθηση που έχει για αυτόν, μαθαίνει να υπολογίζει αποστάσεις και να κινείται άνετα. 
Ποιο λοιπόν είναι το κατάλληλο χρώμα για το δωμάτιο του παιδιού σας;

Ο σωστός φωτισμός για το παιδικό δωμάτιο

Ο φωτισμός, πέρα της λειτουργικότητας του,  μπορεί να αλλάξει εξ ολοκλήρου την… ιδιοσυγκρασία ενός δωματίου και συνεπώς και την διάθεση του παιδιού.
Το παιδικό δωμάτιο πρέπει να έχει αρκετό φυσικό φως. Ο τεχνητός φωτισμός καλείται να δημιουργήσει διαφορετικές ατμόσφαιρες αναλόγως την ώρα, δίνοντας στο παιδί τη δυνατότητα να παίξει, να διαβάσει αλλά και να ηρεμήσει.

Διακόσμηση παιδικού δωματίου

Όταν έρθει η ώρα να αποφασίσουμε για τη διακόσμηση και τον εξοπλισμό του παιδικού δωματίου, συνήθως βρισκόμαστε ανάμεσα σε πολλές επιλογές.
Για το βρεφικό δωμάτιο οι απαιτήσεις είναι υψηλές σε ότι αφορά θέματα ασφάλειας. Μεγαλώνοντας, το παιδί αναπτύσσει κλήσεις και ενδιαφέροντα τα οποία αυξάνουν τις προτιμήσεις.
Βάζοντας τις προτεραιότητες μας σε μία σειρά όμως, σίγουρα  μπορούμε να βρούμε τις σωστές λύσεις για ένα όμορφο και παράλληλα λειτουργικό δωμάτιο εξοικονομώντας χρόνο και χρήματα.

Θέματα για το παιδικό δωμάτιο

Το παιδικό δωμάτιο πρέπει να είναι ανάλογο της ηλικίας και των ενδιαφερόντων του παιδιού. Κάτι που κάνει την διακόσμηση του μια πρόκληση για τους γονείς και το…πορτοφόλι τους! Μια καλή λύση για να προσεγγίσει κάποιος τη διακόσμηση του παιδικού δωματίου είναι η επιλογή ενός κεντρικού θέματος. Κύριο πλεονέκτημα της προσέγγισης αυτής είναι ότι το θέμα, αντικατοπτρίζοντας τα ενδιαφέροντα του παιδιού,  θα μπορέσει να σας καθοδηγήσει στην επιλογή χρωμάτων και διακοσμητικών αξεσουάρ βάζοντας τις πολλές επιλογές μέσα σε κάποιο πλαίσιο.

Tips

Το παιδικό δωμάτιο πρέπει να δίνει χώρο για παιχνίδι, να εμπνέει και παράλληλα να ηρεμεί το παιδί. Φροντίστε ώστε το θέμα που θα επιλέξετε να «αντέξει» έστω για 2-3 χρόνια.
  • «Χωρίστε» στο μυαλό σας το χώρο  ανάλογα με τις δραστηριότητες  Προσπαθήστε να δείτε  υπάρχει αρκετός χώρος για δράση, διάβασμα, δημιουργία αλλά χωρίς όμως να πάψει να προσφέρει  γαλήνη, ηρεμία.
  • Επιλέξτε τι και πώς θα χρωματίσετε/ζωγραφίσετε. Αν «πιάνει το χέρι σας» μην διστάσετε να το κάνετε εσείς, αλλιώς αναθέστε το σε κάποιον επαγγελματία.
  • Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε  αυτοκόλλητα poster/ταπετσαρίες, poster απο ταινίες, poster ηρώων που ταιριάζουν στο θέμα σας.
  • Επιλέξτε χρώματα κατάλληλα για παιδικά δωμάτια, μη τοξικά. Τα χρωματολόγια στα καταστήματα προσφέρουν πολλές επιλογές που θα συνδυαστούν με το θέμα σας. Τα ανάλογα αξεσουάρ θα δώσουν την τελευταία πινελιά…
  • Καλή ιδέα για να μην φορτωθεί πολύ το δωμάτιο, επιλέξτε ένα βασικά χρώματα για το δωμάτιο ανάλογα του θέματος σας (π.χ. πράσινο, αν το θέμα έχει να κάνει με τη φύση, σε συνδυασμό με αποχρώσεις του κίτρινου και του πορτοκαλί για τον ήλιο την καλή διάθεση και το μπλε της θάλασσας για ηρεμία και γαλήνη) δημιουργώντας ένα συμβολικό τοπίο το οποίο δεν είναι απόλυτα απαραίτητο να περιέχει συγκεκριμένες ζωγραφιές. Αυτή η λύση είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα για μεγαλύτερα παιδιά, τα οποία μετά μπορούν με κατάλληλα αξεσουάρ να διαμορφώσουν το χώρο τους περαιτέρω όπως αυτά επιθυμούν.
Οι διαφορές μεταξύ αγοριών και κοριτσιών   σε ότι αφορά τις κλήσεις τους είναι κυρίως θέμα ανατροφής.  Ανεξάρτητα λοιπόν από το αν το παιδί  είναι αγόρι ή κορίτσι αυτό που μετράει είναι τα ενδιαφέροντα του και όχι το φύλο.  Όταν λοιπόν έρθει η στιγμή για να διαλέξετε το θέμα αποφασίστε με βάση  του τι κάνει το παιδί να νιώθει άνετα και πως ίσως  μπορείτε έμμεσα να καλλιεργήσετε και άλλα ενδιαφέροντα του.

Αποφεύγετε υπερβολές

παιδικο δωματιο - δεινοσαυροιΟρισμένες φορές
«Τα λίγα είναι περισσότερα ». Τα γούστα διαφέρουν και είναι έτσι είναι δύσκολο να καθορίσουμε τις υπερβολές.
Εφόσον όμως το παιδικό δωμάτιο είναι και μια όαση γαλήνης πρέπει να αποφεύγονται υπερβολές όπως ζωγραφική στο ταβάνι ή σε μεγάλες διαστάσεις.
Από την άλλη, μπορεί σε εσάς να μην αρέσουν τα πολλά χρώματα και οι ζωγραφιές, αλλά το παιδί σας να τις προτιμά. Βρείτε μια μέση λύση.

Αφήστε τα παιδιά να συμβάλουν

παιδικο δωματιο μαζι με το παιδιΑκόμη και σε πολύ μικρές ηλικίες (3 ετών) τα παιδιά έχουν άποψη και προτιμήσεις. Όσο το παιδί αναπτύσσεται, μεγαλώνουν και οι επιλογές του που γίνονται πιο συγκεκριμένες και απόλυτες. Μην επιβάλετε μόνο τις δικές σας λύσεις.
Δώστε την ευκαιρία στα παιδιά να συμβάλουν στη διακόσμηση του δωματίου τους και να δώσουν το δικό τους στίγμα.

Δε μιλάει ακόμα, είναι φυσιολογικό;
2 year old not talking yet

«Μπαμπά, μαμά, νώμη» αντί για συγγνώμη... Έχουν περάσει δύο χρόνια από τη γέννησή του και ο λεκτικός του πλούτος περιορίζεται σε λίγες μόνο λέξεις που μόλις καταφέρνει να προφέρει. Μήπως κάτι δεν πάει καλά;

Έχετε προσέξει ότι πολλά παιδάκια σε αυτή την ηλικία έχουν αρχίσει να φτιάχνουν κανονικές φράσεις. Όμως το δικό σας αρκείται στο να φλυαρεί χωρίς νόημα και συνοχή!
Σας διαβεβαιώνουμε ότι δεν είναι το μόνο. Σύμφωνα με τους ειδικούς επιστήμονες της ανάπτυξης των παιδιών, το 20-25% των παιδιών δε μιλάει σωστά σε αυτή την ηλικία.
Γιατί όμως το παιδί σας αρνείται να μιλήσει κανονικά από τη στιγμή που τα περισσότερα παιδιά αυτής της ηλικίας μιλάνε και πολύ καλά μάλιστα; Πότε πρέπει να ανησυχήσετε;
Γιατί δε μιλάει;
Οι λόγοι είναι πολλοί, αλλά οι πιο συνηθισμένοι είναι οι παρακάτω: Όπως και άλλα φυσιολογικά παιδιά, δεν μπορεί να σημειώνει πρόοδο με τον ίδιο ρυθμό σε όλους τους τομείς της ανάπτυξής του. Αν περπάτησε πολύ νωρίς, αν κατάφερε να φάει μόνο του ή έβγαλε νωρίς την πάνα, μπορεί να του πάρει λίγο περισσότερο χρόνο για να αρχίσει να μιλάει κανονικά.
Η σειρά του ανάμεσα στα αδέρφια του είναι επίσης πολύ σημαντική. Αν είναι το τελευταίο παιδί, τα μεγαλύτερα αδέρφια του ίσως να το καταλαβαίνουν καλύτερα από εσάς όταν λέει τις παραποιημένες λέξεις και να είναι σε θέση να τις μεταφράσουν. Αφού λοιπόν γίνεται κατανοητό από τους δικούς του ανθρώπους, γιατί να κουράζεται να προφέρει τις λέξεις καλύτερα; Αν εσείς, οι γονείς του, ή οι άλλοι άνθρωποι που το προσέχουν (η νταντά του για παράδειγμα) του δείχνετε παραπάνω ενδιαφέρον απ’ ό,τι πρέπει και του κάνετε και το παραμικρό χατίρι, γιατί να προσπαθήσει;
Πώς θα το βοηθήσετε
Να επαναλαμβάνετε αυτό που θέλει να πει: Αυτός ο τρόπος θα το βοηθήσει σταδιακά να αναγνωρίζει αυτό που θέλει να πει με τους σωστούς ήχους και, κατά συνέπεια, με τις σωστές λέξεις. «Α, θέλεις ένα γλυκό αγαπούλα μου; Ορίστε!» 
Να είστε υπομονετικοί: Αν επαναλαμβάνει συνέχεια τις ίδιες λέξεις χωρίς να μπορείτε να καταλάβετε, μην τα παρατάτε. Βοηθήστε το να πει με άλλες λέξεις αυτό που θέλει, αφού προσπαθήσετε να μαντέψετε τι εννοεί, σχεδιάζοντάς το κλπ.
Κάντε του ένα μπάνιο με λέξεις: Τολμήστε να κάνετε έναν παράξενο διάλογο. Διαλέξτε μια στιγμή ή μια μέρα που θα είναι χαρούμενο (όταν παίζει, όταν το κάνετε μπάνιο, όταν πηγαίνετε βόλτα...) και περιγράψτε του ακριβώς τι κάνετε. Το παιδί σας θα μπει στη διαδικασία να κάνει διάλογο μαζί σας. Θα χρησιμοποιήσει τον τόνο, τις κινήσεις και τις γκριμάτσες και ακόμα κι αν δεν είναι πάντα κατανοητό θα νιώθει ότι το ακούνε. Μην πανικοβάλλεστε όταν σκέφτεστε πώς θα τα καταφέρει στο σχολείο. Ακόμα κι αν αρχίζει τότε να μιλάει, είναι σίγουρο ότι το Σεπτέμβριο που έρχεται θα προσπαθήσει πολύ και θα είναι γεμάτο ανυπομονησία για το πώς θα συνεννοείται με τους συμμαθητές του αλλά και με τη δασκάλα του.
Ζητήστε τη γνώμη ενός γιατρού: Αν η κατάσταση αυτή σας ανησυχεί πραγματικά, ο οικογενειακός σας γιατρός ή ο παιδίατρός σας θα σας διαβεβαιώσει ότι δεν υπάρχει πρόβλημα ή θα σας δώσει τις κατάλληλες οδηγίες.
Δε λέει καμία λέξη, όμως επικοινωνεί
Δεν είναι πολυλογάς; Είναι σπάνια περίπτωση. Αν δεν τα καταφέρνετε να αποκρυπτογραφήσετε τη γλώσσα του, θα ακούτε πιθανόν τα επιφωνήματά του που θα συνοδεύονται από γκριμάτσες. Επικοινωνεί! Αν δεν καταφέρνει να χειρίζεται τη γλώσσα, αυτό δεν το εμποδίζει καθόλου στο να πλησιάσει τα άλλα παιδιά και να παίξει μαζί τους. 
Παρατηρήστε το, θα δείτε μια επικοινωνιακή στρατηγική που χρησιμοποιεί για να γίνει κατανοητό...
Τρεις λόγοι... ανησυχίας
Όσο χαρούμενο κι να είναι το παιδί σας που καταφέρνει και βρίσκει εύκολα κάποιο τρόπο για να το καταλαβαίνουν οι άλλοι, σίγουρα θα μπει στη διαδικασία να χρησιμοποιεί λέξεις και προτάσεις από τη στιγμή που θα έχει κάποιο κίνητρο. 
Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν και μερικά σημάδια που μπορεί και να προδίδουν ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα και ότι πρέπει να το λύσετε χωρίς καθυστερήσεις. Μένει μέσα στο «καβούκι» του και αργεί να αντιδράσει. Είναι πιθανό να ευθύνεται κάποιο πρόβλημα ακοής γι’ αυτό. Συμβουλευτείτε τον παιδίατρό σας.
Μένει αμίλητο, απομονώνεται και το βλέμμα του είναι απλανές. Ένα ψυχολογικό πρόβλημα ίσως να κρύβεται πίσω από αυτή τη συμπεριφορά. Μη διστάσετε να ζητήσετε βοήθεια. Εκνευρίζεται κάθε φορά που δεν μπορείτε να καταλάβετε αυτά που θέλει να πει. Αν δείξει κάποια επιθυμία για επικοινωνία με λέξεις, αλλά δεν τα καταφέρνει, θα ήταν καλό να ζητήσετε από τον παιδίατρο να σας συστήσει κάποιον ειδικό παιδίατρο ή λογοθεραπευτή προκειμένου να αξιολογήσει το παιδί. Μία και μόνο επίσκεψη πολλές φορές είναι αρκετή για να σχηματίσει γνώμη ο ειδικός και να σας πει τι πρέπει να κάνετε.

Λωρέττα Θωμαΐδου, παιδίατρος-αναπτυξιολόγος, Aν. διευθύντρια Ιατρείου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής, Νοσοκομείο Παίδων «Αγία Σοφία»


Trouble Speaking?

Some children have trouble in speaking, the reasons may vary. Identify the reason for delay in speech development. Some children are slow so ensure that the child understands what you speak. Here are some methods to help the child in speaking.
 
A few children have trouble speaking, and some may not start even after they turn 2! Why does this happen? Try and figure out the reason. It is important you analyse a few of your observations before you take steps to tackle the situation. 

  1. Does your child understand simple commands and instructions without the use of gestures? By the age of two, children can comprehend a large number of words and simple commands. Remember - every child's comprehension of spoken language far exceeds his own expression (meaningful speech). Speech has no meaning without language.
  2. Does your child respond to other environmental sounds?
  3. If the answer to the first two questions is YES, then do you feel her problem is restricted to formulating words and sentences?
  4. Is she using a lot of gestures to express herself?
  5. Did your child learn to sit, stand and walk at the appropriate age? This may give you a clue as to whether the delay in speaking is due to an overall delay or restricted to speech.
  6. Most importantly, are you and your spouse spending enough time interacting with your child?
  7. Is your child being exposed to heated arguments in the family most of the time?
  8. Is someone or the other in the family trying to speak for the child frequently?
Once you have observed the above points, perhaps you can figure out whether you need to consult a Speech-Language Pathologist. Before you do that, you could try out these tactics.
Keep Talking
Speak to your child in simple sentences about whatever is happening around her. If you are going for a drive, keep pointing out various things to her. Say things like "Isn't it big?" and "Now we've stopped because the light has turned red." It is always a good practice to take the child for a visit to places like the zoo, circus, beach, garden. Places that are highly stimulating for language. It doesn't matter if she's not yet reached the age where she will be able to grasp all you say. What matters is that in this manner you are slowly increasing her familiarity with the language.
Concrete Words
Begin with short, easy to say words that are quite concrete. Nouns and then verbs are usually the preferred words to begin with as these are concrete, the child can easily see them, feel them and hear them. You may then proceed to the more abstract words.  
Go Slow
When speaking to your child, speak at a slow rate using pauses at appropriate junctures.
Consistency
There should be consistency in the formulation of your sentences for the same concepts or descriptions, from day to day.  Example: Wish your child good morning every day, and good night every night before she turns in. This will help her form associations.
Do not Speak for the Child
Discourage others from speaking for the child when she is trying to get the right word and articulate it. Give her time, say a few seconds and if she dos not succeed, only then say the word for her.
Good Listener
Pay close attention to what the child is trying to communicate and verbalise it for her.
Do not correct the child's efforts to speak Just imitate correctly what the child said incorrectly. This means you are just making her listen to the right words/sentences (as the case may be) for the concept she is trying to convey
Read out Loud
Read to your child often, from a storybook. In fact, make it a point to read out at least one story daily. Use well illustrated storybooks to tell her simple stories.
Nursery Rhymes
Teach her nursery rhymes. Keep reciting them often and keep the same tape keep playing in the background whenever possible, so she gets familiar with a few rhymes. Expose her to actions corresponding with the rhymes. This will make learning them all the more fun. Encourage her to imitate your actions while you say the rhymes.
One Language
If you feel your child still has difficulty grasping the language, speak to her in one language only, for the time being. Make sure your other family members do the same.
Plan the Activities
Plan activities that are appropriate, creative, flexible, and enjoyable. Remember - "Play" rather than " work " with your child.
Ensure Good Parenting
Provide for the child's psychological, emotional and physical needs. Try to minimise family upheaval and emotional stress. The child needs to be exposed to pleasant verbal interactions most of the day.

Μπομπ ο Μάστορας - Bob the Builder
"Can we fix it?" - "Yes we can!"

Καλημέρα χαμομηλάκια
με τον πιο γνωστό μάστορα, τον Μπομπ, που μαζί με τη φίλη του τη Γουέντι και την αχτύπητη ομάδα του είναι πάντα έτοιμοι να αναλάβουν τις πιο σημαντικές κατασκευές στην πόλη.
«Μπορούμε να το φτιάξουμε;»
«Ναι μπορούμε!»

In each episode, Bob the Builder and his gang help with renovations, construction, and repairs and with other projects as needed. The show emphasizes conflict resolution, co-operation, socialization and various learning skills. 
Bob's catchphrase is "Can we fix it?", to which the other characters respond with "Yes we can!".

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki