Thursday 15 October 2020

Άτομα με ειδικές μαθησιακές ανάγκες… παιδιά ενός κατώτερου Θεού

Η αγανάκτηση ξεχειλίζει το ποτήρι της καθημερινότητας, σκέψεις διάφορες σε κυριεύουν και πολλά ΓΙΑΤΙ ψάχνουν απαντήσεις

Είπα να καταγράψω τους προβληματισμούς μου, μήπως και καταφέρω να ηρεμήσω για λίγο και να συνεχίσω τις απαιτητικές δραστηριότητές μου.

Όπως σε κάθε σχολική μονάδα υπάρχουν μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, έτσι και στο δυναμικό του σχολείου που υπηρετώ υπάρχουν μαθητές, που έχουν διαγνωστεί  από τον ειδικό φορέα και για την ομαλή φοίτησή τους απαιτείται πρόσθετος δάσκαλος/α (παράλληλη λεγόμενη στήριξη) ή με τη νέα ονομασία συνεκπαίδευση.

Στο εξωτερικό μέσα στα κανονικά σχολεία υπάρχουν ξεχωριστά τμήματα, με εξειδικευμένο προσωπικό πολλών ειδικοτήτων, με μόνιμους εκπαιδευτικούς διαθέτοντας  πρόσθετα προσόντα, που ασχολούνται με μικρές ομάδες παιδιών, παρακολουθώντας και καταγράφοντας την εξέλιξή τους και ανάλογα τα αποτελέσματα εντάσσονται στην επόμενη βαθμίδα.

Στην χώρα μας, κάθε κυβέρνηση ξεκινά από την αλλαγή των ονομάτων(ΚΔΑΥ, ΚΕΔΔΥ, ΚΕΣΥ), το ποιος θα καταθέσει την αίτηση για διάγνωση, ποιος θα πάρει την απόφαση(μετά από κάποια χρόνια σε αναμονή), ποιος θα κάνει τη γραφειοκρατία για την έγκριση   της απόφασης από το Υπουργείο, το ποιος θα προτείνει την ιεράρχηση των κενών, και μπόλικη δόση φιλότιμου και υπομονής, για να πετύχει η συνταγή!!!

Ο δικός μας Αϊνστάιν, το πιο αγαπητό παιδί του σχολείου μας βρίσκεται φέτος την Στ΄ τάξη και είναι ένας μικρός ήρωας (το λέω με όλη την σημασία της λέξης) και οι γονείς του υπερήρωες. Όλα αυτά τα χρόνια τραβά το δικό του Γολγοθά και ευτυχώς που είναι δίπλα του η οικογένειά του, για να του ανακουφίζει τις πληγές.

Και τι ζητά ο ήρωάς μας;;; μια σταθερή βάση… ένα κατάλληλο περιβάλλον… τα δικαιώματά του!!! Αντί αυτού κάθε χρονιά εκπαιδευτικοί έρχονται και παρέρχονται. Ποτέ με την έναρξη του σχολικού έτους. Στην καλύτερη περίπτωση τέλη Οκτωβρίου(αν σταθεί τυχερός και δεν παραιτηθεί η εκπαιδευτικός). Η οικογένεια πολύτεκνη, εργαζόμενος  μόνο ο πατέρας, που βάζει συνεχώς το χέρι βαθιά την τσέπη για να εξασφαλίσει ειδική παιδαγωγό για το παιδί του… Και πάει από τη μια δουλειά στην άλλη, προκειμένου να καλύψει μέρος των αναγκών του παιδιού του(δωρεάν παιδεία κατά τα άλλα). Ο Αϊνστάιν κάθε χρόνο, με πραγματικό κόπο, κάνει αρκετά  βήματα μπροστά και έρχεται η αρχή της  επόμενης, που τον πάει πολλά περισσότερα πίσω. Εκρήξεις θυμού, ανασφάλεια, αρνητισμός αντικαθιστούν τα χαμόγελα, την ηρεμία, την δεκτικότητα, την πρόοδο!!! Και με το δίκιο του βέβαια… αφού οι αλλαγές  χορεύουν πεντοζάλη τη ζωή του.

Μέσα Οκτωβρίου φέτος(πάλι καλά) τοποθετήθηκε παράλληλη στήριξη, αλλά μόνο για 12 ώρες (το κανονικό είναι 24), ενώ η εβδομαδιαία φοίτηση του παιδιού είναι 30 ώρες. Σκύψε κι άλλο πατέρα από το βάρος της πίεσης και σκύψε και εσύ μαθητή από το βάρος της ανασφάλειας. Οι άλλες 12 ώρες δόθηκαν σε άλλο μαθητή, που και αυτός δικαιούται 24 εβδομαδιαίως.. Και έτσι θα είμαστε οι περισσότεροι ευχαριστημένοι!!

Η Υπουργός μας θα βγαίνει και θα καμαρώνει ότι καλύφθηκαν τα κενά, οι γονείς θα ακολουθήσουν την παροιμία «καλύτερα λίγα και στο χέρι παρά πολλά και καρτέρι», το σχολείο θα αισθανθεί κάπως ανακουφισμένο, μια νέα  εκπαιδευτικός θα βρει δουλειά, η χρυσή κότα «ΕΥΡΩΠΑΪΚΉ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ» θα έχει αποδείξεις για τα χρήματα που δίνει, αφού τα συγκεκριμένα προγράμματα είναι μέσω ΕΣΠΑ κ.λ.π.

Και εγώ τρελαίνομαι  και αρχίζω τα τηλέφωνα δηλώνοντας τις ενστάσεις μου.

Τα παιδιά τα σκεφτήκατε κύριοι και κυρίες;; πώς παίρνετε τέτοιες αποφάσεις;;;

Δεν ξέρετε;; γιατί δεν ρωτάτε;; γιατί οι διευθυντές που γνωρίζουν το πλαίσιο του σχολείου δεν έχουν άποψη για τέτοια σοβαρά θέματα;;; Κάνουμε για γιατρούς, γραφιάδες, τροχονόμους, φύλακες, καθαριστές τραπεζοκόμους… εκτός από παιδαγωγούς!!γιατί οι συντονιστές παιδαγωγικού έργου δεν έχουν θέση στην τοποθέτηση που γνωρίζουν όλες τις ανάλογες περιπτώσεις των σχολείων;;

Τι θα πει κάντε λίγη υπομονή και στην επόμενη φάση θα σας δώσουμε για περισσότερες ώρες!!!! Πώς το λέτε αυτό χωρίς να ντρέπεστε και να έχετε τύψεις!!!έτσι εύκολα και με ελαφριά την καρδιά γίνεται η αποδοχή και ο αποχωρισμός σε αυτά τα παιδιά!!!!

Ας πάμε και από την άλλη πλευρά του/της Αναπληρωτή/τριας εκπαιδευτικού…

Νέος/α, άπειρος/η, που φεύγει από τον τόπο του/της μέσα Οκτωβρίου και προσπαθεί να φτιάξει ένα νέο σπιτικό σε μια άλλη πόλη, που αφήνει οικογένεια πίσω  και τρέχει στην άλλη άκρη, για να πάρει κάποια μόρια μήπως και με τα μεταπτυχιακά  που συγκεντρώνει, καταφέρει μετά από μια δεκαετία να διοριστεί, που πρέπει να προσεγγίσει δύο ξεχωριστές περιπτώσεις μαθητών, να τρέχει από το ένα παιδί στο άλλο,  να οργανώνει τη δουλειά του/της, να αξιολογεί, να κάνει χρονοδιαγράμματα, μέρα με την ημέρα να δένεται συναισθηματικά, να βλέπει ότι το φιλότιμο και το μεράκι  αποδίδει και ξαφνικά έρχεται μια τροποποιημένη απόφαση τοποθέτησης και φτου κι από την αρχή!!!

Δυστυχώς η εκπαίδευση στην Ελλάδα πάσχει από πολλές μεριές… Οι όποιες αλλαγές γίνονται πάντα με τις αλλαγές των κυβερνήσεων και πάντα από την Ανώτατη προς το Νηπιαγωγείο. Η Ειδική δε Αγωγή ορφανή πάντα και στάσιμη. Ευτυχώς τουλάχιστον που φέτος έγιναν και μερικοί διορισμοί… σταγόνα στον ωκεανό!!!

Κύριοι υπουργοί αξιολογείστε τα θετικά των προηγούμενων και πάτε εσείς την κατάσταση ένα βήμα παραπέρα. Ακούστε και τους μάχιμους εκπαιδευτικούς, ο λόγος τους μπορεί να πιάσει τόπο.

Τα παιδιά με Ειδικές Εκπαιδευτικές ανάγκες δεν είναι παιδιά ενός κατώτερου θεού!

Η συνεκπαίδευση για να πετύχει θέλει μόνιμο, ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό, στο κάθε σχολείο. Οι γονείς αυτών των παιδιών θέλουν την στήριξή μας, την αποδοχή μας και τον θαυμασμό μας. Οι φορείς αξιολόγησης δεν θέλουν αλλαγή ονόματος, αλλά επάνδρωση, οργάνωση, επιμόρφωση και καλές συνθήκες εργασίας. Οι κατάλληλοι άνθρωποι πρέπει να ορίζονται για τις θέσεις ευθύνης και αποφάσεων.

Ελπίζουμε το δικό μας φιλαράκι, ο Αϊνστάιν, να αποφοιτήσει φέτος από το δημοτικό με τις λιγότερες αρνητικές μαθησιακές–παιδαγωγικές επιπτώσεις, γιατί έχει στο πλευρό του τους γονείς του, τους εκπαιδευτικούς, ειδική παιδαγωγό και τους συμμαθητές του. Για όλα όμως τα παιδιά που βρίσκονται στην ίδια θέση με τον Αϊνστάιν έχουμε υποχρέωση να ενώσουμε τις φωνές μας, μήπως και γίνουν πιο ηχηρές, διεκδικώντας  ίσες ευκαιρίες  στην εκπαίδευση, χωρίς να καταστρατηγούνται τα δικαιώματά τους, όπως ορίζει και το σύνταγμά μας!!!

Τελικά όταν η αγανάκτηση μοιράζεται … θεωρώ ότι μετριάζεται!!!!

Μαρία Κληματσάκη

alfavita.gr

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Το Χρέος του Εκπαιδευτικού στην Κοινωνία της Πληροφορίας

Εκπαιδευτικός, δάσκαλος, εκπαιδευτής, καθοδηγητής, υποκινητής. Όλα τα προαναφερθέντα σκιαγραφούν με την ευρύτερη έννοια την πολυπρισματική θέση ευθύνης, που καλείται να αναλάβει ένας μονήρης άνθρωπος. 
Στο πλαίσιο αυτό, εγκυμονούν ποικίλες παράμετροι και ανειλημμένες υποχρεώσεις οι οποίες εντέχνως θα αποκρυσταλλώσουν αυτή τη μορφή.

Ο εκπαιδευτικός δεν αποτελεί χαρακτήρα δομής, αλλά δίαυλο επικοινωνίας. Όπως εύστοχα διατείνεται ο Καζαντζάκης, 
«ο ιδανικός δάσκαλος είναι εκείνος που γίνεται γέφυρα για να περάσει αντίπερα ο μαθητής του. Κι όταν πια του διευκολύνει το πέρασμα, αφήνεται χαρούμενα να γκρεμιστεί, ενθαρρύνοντας τον μαθητή του να φτιάξει δικές του γέφυρες»
Πού εδράζεται ο εκπαιδευτικός;
Φυσικά, στη συνείδηση των μαθητών του, ειδικά στη διάχυση προσήνειας που απονέμει σε καθημερινή βάση προς το κοινωνικό σύνολο, μη λησμονώντας την αφετηρία του. Απαραίτητα, λοιπόν, οφείλει ο σύγχρονος εκπαιδευτικός να διαπνέεται από πνεύμα συλλογικότητας.

Εν μέσω κορονοϊού, μεταξύ άλλων, απωλέσαμε αυτή την ειδική συνθήκη. Διότι, ο εξοβελισμός της φυσικής παρουσίας υποκαταστάθηκε από «υψηλούς» πήχεις ψηφιακών μέσων και τεχνικού πολιτισμού. Για το λόγο αυτόν, επικαλεστήκαμε θρυαλλίδες που διαιωνίζουν το «εκπαιδευτικό μέλος», ανήμποροι κατά πλειονότητα να αξιοποιήσουμε το εμβόλιμο χάρισμα που καλείται συνυπευθυνότητα.

Πιο εστιασμένα και τηρουμένων των αναλογιών, συνιστά κατάδηλη ανάγκη η άρση της επίμονης ατομικής πορείας ως αποκλειστικά (!) ατομικού στόχου, που ωθεί στην επιτυχία. Εδώ συνέβη η σύγχυση. 
Ο κοινωνικός ιστός – κι εκτενέστερα ο εκπαιδευτικός πυρήνας – δε δύναται να προσδεθεί καθ’ ολοκληρίαν στο «ψηφιακό άρμα». Γιατί, το «ψηφιακό άρμα» είναι δομημένο από ανθρώπινα χέρια. 
Έτσι, αγιοποιήθηκε η τηλεκπαίδευση και τα εκπαιδευτικά αντανακλαστικά που «απολυμαίνουν» τη συντριπτική απουσία των μαθητών από το εκπαιδευτικό περιβάλλον. 
Υπό αυτό το πρίσμα, καθίσταται επιβεβλημένη η ανάγκη άμεσου μετασχηματισμού της κοινωνικής πραγματικότητας.
Εκπαιδευτικός, δάσκαλος, εκπαιδευτής, καθοδηγητής, υποκινητής. Φερέοικος πλανόδιος, αφειδώς, στις εφηβικές ψυχές και στιγμές. 

Μπορεί, όμως να εξυψώσει αυτό το ειδικό βάρος; 
Αδιαφιλονίκητα, αποτελώντας πνευματικό ταγό της ορθής κατευθυντήριας, με στόχευση τη θέαση της αρμονίας και της γνώσης, πλαισιωμένα από την υπέρβαση των κλιμακούμενων δυσκολιών, που ανακύπτουν στη σύγχρονη κοινωνία της πληροφορίας. 
Πράγματι, είναι βέβαιο αυτό; Μα την αλήθεια, φαίνεται να παίζουμε θέατρο σκιών.

Τάσος Τριανταφυλλόπουλος - Φιλόλογος

schooltime
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Πώς να μεγαλώσετε ειλικρινή παιδιά

Είναι σημαντικό για το παιδί να αντιληφθεί από μικρή ηλικία ότι πρέπει να λέμε την αλήθεια.

Τα παιδικά ψέματα είναι τις περισσότερες φορές αθώα, ειδικά στις μικρές ηλικίες. Στοχεύουν συνήθως στην απόκρυψη μιας αταξίας αλλά  και στο φόβο της επιβολής μιας τιμωρίας.

Μεγαλώνοντας όμως, η συνήθεια του ψεύδους θα πρέπει να προβληματίσει τους γονείς.

Προκειμένου να βοηθήσετε τα παιδιά σας να είναι ειλικρινή, πρέπει να τους ενσταλάξετε ορισμένες συνήθειες:

Να είστε εσείς ειλικρινείς

Όταν θέλετε να διδάξετε κάτι στα παιδιά σας, συζητάτε μαζί τους και πιστεύετε ότι αυτό είναι αρκετό. Σωστά; Όπως έχει αποδειχθεί και επιστημονικά τα παιδιά έχουν πρότυπο τους γονείς τους, τα μεγαλύτερα αδέλφια ή άλλα μέλη της οικογένειάς τους. Έτσι, για να μεγαλώσετε ένα έντιμο παιδί, πρέπει να είστε ειλικρινείς πρώτα με τον εαυτό σας και μετά με τους άλλους,  να μη λέτε ψέματα και να αναγνωρίζετε τα λάθη σας.

Να είστε δίπλα τους

Το κύριο κίνητρο πίσω από το ψέμα είναι να αποφευχθεί η τιμωρία που θα ακολουθήσει μετά την αποκάλυψη της αλήθειας. Εκείνο που μπορείτε να κάνετε είναι να βεβαιωθείτε ότι το παιδί σας μπροστά στο δίλημμα αλήθεια ή ψέμα θα επιλέξει το σωστό και εσείς θα είστε στο πλευρό του. Για να μεγαλώσετε ένα ειλικρινές παιδί, πρέπει να είστε προσιτοί, ώστε να γνωρίζει ότι λέγοντας την αλήθεια, ακόμα και να δεν σας αρέσει, θα το αντιμετωπίσετε δίκαια και όχι επικριτικά.

Εκτιμήστε την τιμιότητά τους

Δείξτε στο παιδί ότι εκτιμάτε που λέει την αλήθεια προτού θυμώσετε για τις πράξεις του. Εάν η πρώτη σας αντίδραση είναι οι φωνές και η τιμωρία, θα συνεχίσει να πιστεύει ότι είναι καλύτερο να λέει ψέματα παρά την αλήθεια.

Δείξτε τη θετική πλευρά της αλήθειας

Αυτό είναι το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να ακολουθήσετε για να μεγαλώσετε ένα ειλικρινές παιδί. Δείξτε του ότι η ανεντιμότητα έχει πολλά μειονεκτήματα ενώ η αλήθεια έχει μόνο πλεονεκτήματα. Πείτε του πώς τα ψέματα δεν οδηγούν πουθενά και πάντα αποκαλύπτονται.

Εξηγήστε την διαφορά αλήθειας και αγένειας

Υπάρχει μια πολύ λεπτή γραμμή μεταξύ του να είσαι ειλικρινής και να είσαι αγενής. Διδάξτε λοιπόν στα παιδιά τιμιότητα αλλά και ευαισθησία, ώστε να μην βλάψουν τα συναισθήματα των άλλων λέγοντας τη γνώμη τους με ειλικρίνεια.
Για παράδειγμα, εάν ένας φίλος τους ρωτήσει πώς μοιάζει η στολή του και τη βρίσκουν απαίσια, θα πρέπει να βρουν ένα έξυπνο τρόπο να πουν τη γνώμη τους χωρίς να τον στεναχωρήσουν.

Πηγή: peacequarters.com
mothersblog.gr 

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki