Saturday, 3 December 2016

4 τρόποι να διδάξετε στο παιδί σας την ευγνωμοσύνη

Όταν έναν παιδάκι λέει παρακαλώ και ευχαριστώ από νωρίς, αυτό σημαίνει ότι ναι μεν του το έχετε μάθει, αλλά μπορεί να μην κατανοεί πλήρως την κοινωνική σημασία τού να λέμε αυτές τις λέξεις. Ξέρει απλά ότι πρέπει να τις πει.
Πολλές φορές γύρω στα 5, τα νήπια μπορεί να αρχίσουν να αρνούνται να τις πουν, ακόμη κι αν πιο νωρίς τις έλεγαν μηχανικά. 
Αυτό συμβαίνει γιατί μέχρι τότε ήταν κάτι που γινόταν αυτόματα και χρειάζεται συνεχή διδαχή και επιμονή από μέρους σας.
Ας δούμε τέσσερις τρόπους να μάθετε στα παιδιά σας την εκτίμηση και την ευγνωμοσύνη. Και αυτό δεν είναι κάτι που γίνεται αμέσως. Είναι μία διαρκής διαδικασία και θέλει προσπάθεια.

1. Γίνετε το παράδειγμα. 
Αφήστε τα παιδιά σας να σας ακούσουν να λέτε ευχαριστώ. Και να το λέτε συχνά. Όταν σας δίνουν κάτι, στο ταμείο, στο καθαριστήριο, στον δρόμο, πείτε ευχαριστώ και φροντίστε να το ακούσουν. Κάντε το παιδί σας να ξέρει ότι το φυσιολογικό, είναι να δείχνεις ευγνωμοσύνη..

2. Αναδείξτε τις λεπτομέρειες. 
Συνηθίστε να το κάνετε, γίνετε σχολαστικοί, δείξτε ότι αυτό είναι το σωστό. Να αναγνωρίζετε και να ευγνωμονείτε. Είτε σας ζωγράφισαν κάτι, είτε έφαγαν όμορφα χωρίς νεύρα, είτε ντύθηκαν εγκαίρως, δείξτε ότι το προσέξατε και επιβραβεύστε τους με μια καλή, γλυκιά κουβέντα. 
Αυτό δεν χτίζει απλώς την αυτοπεποίθησή τους, αλλά τους βοηθάει να καταλάβουν ότι οι λεπτομέρειες είναι για να τις προσέχουμε και να τις επαινούμε. Επίσης, θα τους βοηθήσει εν καιρώ να μάθουν να αναγνωρίζουν κάτι καλό σε ένα γενικότερο κακό.
Με άλλα λόγια, κάτι που τους αρέσει, σε ένα παιχνίδι που δεν θα επέλεγαν από μόνοι τους. Ή μία απίθανη λεπτομέρεια σε μία ζωγραφιά που δεν τους βγήκε καλή γενικά. Και έτσι το ευχαριστώ θα έρθει πιο φυσικά και από μόνο του.

3. Δωρίστε.
Κάθε τόσο μπορείτε να κάνετε κάτι μαζί με τα παιδιά σας. Διαλέξτε ρούχα ή παιχνίδια που δε χρησιμοποιούν και διαλέξτε να τα πάτε σε κάποιο φιλανθρωπικό οργανισμό για τους λιγότερο τυχερούς. 
Επαινέστε τους με κάποιο τρόπο γι αυτό. Σίγουρα με καλά λόγια και διδάσκοντας το καλό στην πράξη τους, αλλά ακόμη και με μια έξτρα βόλτα ή κάτι που θα τους ευχαριστεί.

4. Η πρακτική φέρνει την τελειοποίηση. 
Αυτό είναι μεγάλη αλήθεια, ειδικά όταν διδάσκουμε την εκτίμηση. Δώστε την ευκαιρία στα παιδιά σας να κάνουν καλές πράξεις για άλλα μέλη της οικογένειας. Μάθετέ τους την ευγένεια και πώς να τη χρησιμοποιούν. Δώστε τους να καταλάβουν ότι η ευγένεια είναι κάτι που θα την πάρεις αν τη δίνεις, και σε κάνει καλύτερο άνθρωπο.

Εκδηλώσεις για παιδιά και μεγάλους στο Μουσείο της Ακρόπολης μέσα στις διακοπές των Χριστουγέννων

Αθήνα
Εργαστήρια για παιδιά, αρχαιολογικά παιχνίδια με Lego, μελωδίες άρπας στην Αίθουσα του Παρθενώνα, οικογενειακά σακίδια και άλλες εκπλήξεις, περιμένουν τους επισκέπτες του Μουσείου της Ακρόπολης την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων.
Αναλυτικά οι δράσεις
Παιδικό εργαστήριο 

«Ναοί και άλλα κτήρια φτιαγμένα με LEGO και εμπνευσμένα από την Ακρόπολη»
Οι μικροί φίλοι που θα επισκεφθούν το Μουσείο τις γιορτινές μέρες θα έχουν την ευκαιρία να δημιουργήσουν με πολλή φαντασία δικά τους κτήρια από λευκά τουβλάκια LEGO. 
Έμπνευσή τους, οι ναοί, οι κίονες και τα κιονόκρανα από την Ακρόπολη!

Σάββατο 17 Δεκεμβρίου & 

Κυριακή 18 Δεκεμβρίου: 11 π.μ. & 1 μ.μ.
Το εργαστήριο πραγματοποιείται από τον Τομέα Ενημέρωσης & Εκπαίδευσης της ΥΣΜΑ και απευθύνεται σε παιδιά 7-11 ετών. 
Για την εξασφάλιση συμμετοχής απαιτείται τηλεφωνική κράτηση στο 210 9000900 (Δευτ.-Παρ., 9 π.μ. έως 4 μ.μ.) και προαγορά των εισιτηρίων. 
Συμβολικό αντίτιμο 2 ευρώ για κάθε παιδί. 
Τηρείται αυστηρά σειρά προτεραιότητας (αριθμός συμμετεχόντων ανά εργαστήρι: 30 παιδιά). Διάρκεια εργαστηρίου: 90 λεπτά.

Χριστουγεννιάτικες μελωδίες

Την Κυριακή 18 Δεκεμβρίου, στις 12 το μεσημέρι, η Big Band του Δήμου Αθηναίων, θα ερμηνεύσει στο ισόγειο του Μουσείου αγαπημένα χριστουγεννιάτικα μουσικά κομμάτια υπό τη διεύθυνση του Μ. Θεοδοσάκη.

Παιδική δράση «Τα δέντρα των θεών»
Με αφορμή σημερινά φυτά με εορταστικό χαρακτήρα, μικροί και μεγάλοι ανακαλύπτουν την ιδιαίτερη σημασία συγκεκριμένων φυτών στην αρχαία Ελλάδα, όπως η ελιά, η βελανιδιά και η δάφνη. Έρχονται σε επαφή με τις πανέμορφες φυλλωσιές και τους καρπούς της τέχνης του Μουσείου για να δημιουργήσουν τα πολύχρωμα, γιορτινά του δέντρα.

Τετάρτη 28 Δεκεμβρίου: Από τις 11 π.μ. έως τις 4 μ.μ.
Η δράση πραγματοποιείται από τους Αρχαιολόγους-Φροντιστές του Μουσείου και απευθύνεται σε παιδιά 4-12 ετών και στους συνοδούς τους. Η συμμετοχή στη δράση είναι ελεύθερη για τα παιδιά. Απαραίτητο είναι το εισιτήριο γενικής εισόδου του Μουσείου για τους γονείς/συνοδούς. Η δράση πραγματοποιείται στο μπαλκόνι του δευτέρου ορόφου με θέα την αρχαϊκή αίθουσα, στα ελληνικά και στα αγγλικά.

Παιδική δράση 
«Το πλοίο των Παναθηναίων μέσα στο Μουσείο»
Ένα καράβι με εντυπωσιακό πολύχρωμο πανί ταξίδευε επάνω σε τροχούς μέχρι τους πρόποδες της Ακρόπολης για τη λαμπρή γιορτή των Παναθηναίων. Μικροί και μεγάλοι φέρνουν τη θάλασσα στη στεριά του Μουσείου σε ένα πολύχρωμο, χάρτινο μωσαϊκό ανακαλύπτοντας ταυτόχρονα το θαλάσσιο κόσμο της τέχνης της Ακρόπολης.

Πέμπτη 29 Δεκεμβρίου: Από τις 11 π.μ. έως τις 4 μ.μ.
Η δράση πραγματοποιείται από τους αρχαιολόγους-φροντιστές του Μουσείου και απευθύνεται σε παιδιά 4-12 ετών και στους συνοδούς τους. 
Η συμμετοχή στη δράση είναι ελεύθερη για τα παιδιά. Απαραίτητο είναι το εισιτήριο γενικής εισόδου του Μουσείου για τους γονείς/συνοδούς. Η δράση πραγματοποιείται στο μπαλκόνι του δευτέρου ορόφου με θέα την αρχαϊκή αίθουσα, στα ελληνικά και στα αγγλικά.

Παιδική δράση 
«Αιωρούμενες δημιουργίες στο φωτισμένο μουσείο»
Οι αρχαίοι κρεμούσαν στολίδια, ιερά και καθημερινά αντικείμενα στους τοίχους των κτηρίων και στα δέντρα των ιερών. Μικροί και μεγάλοι έρχονται σε επαφή, μέσα από την τέχνη και τους αρχαίους συγγραφείς, με τα αντικείμενα αυτά, όπως πήλινους ή μεταλλικούς πίνακες, γιρλάντες και στεφάνια με λουλούδια, ταινίες και υφάσματα, μουσικά όργανα και αγγεία. 
Στολίζουν τοίχους και φωτεινά δέντρα στο Μουσείο με τις δικές τους πολύχρωμες, αιωρούμενες δημιουργίες.

Παρασκευή 30 Δεκεμβρίου:
Από τις 12 π.μ. έως τις 7 μ.μ.

Η δράση πραγματοποιείται από τους Αρχαιολόγους-Φροντιστές του Μουσείου και απευθύνεται σε παιδιά 4-12 ετών και στους συνοδούς τους. 
Η συμμετοχή στη δράση είναι ελεύθερη για τα παιδιά. Απαραίτητο είναι το εισιτήριο γενικής εισόδου του Μουσείου για τους γονείς/συνοδούς. Η δράση πραγματοποιείται στο μπαλκόνι του δευτέρου ορόφου με θέα την αρχαϊκή αίθουσα, στα ελληνικά και στα αγγλικά.

Μελωδίες άρπας στην Αίθουσα του Παρθενώνα

Από την Τρίτη 27 Δεκεμβρίου έως και την Παρασκευή 30 Δεκεμβρίου, από τις 11 π.μ. έως τις 1 μ.μ., οι επισκέπτες του Μουσείου θα έχουν την ευκαιρία ν’ απολαύσουν την περιήγησή τους στην Αίθουσα του Παρθενώνα με τη συνοδεία των μελωδικών ήχων της άρπας του μουσικού Θοδωρή Ματούλα.

Θεματικές παρουσιάσεις

Συνεχίζονται και τον Δεκέμβριο οι εξής θεματικές παρουσιάσεις, με οδηγούς τους Αρχαιολόγους-Φροντιστές:
«Δωδώνη. Το μαντείο των ήχων»
Οι επισκέπτες του Μουσείου μπορούν να ταξιδέψουν στη Δωδώνη, το ιερό του Δία και την αρχαία μαντική.

Ημέρες και ώρες παρουσίασης:
Παρασκευή 2, 9, 16 
& 23 Δεκεμβρίου, 
στις 1 μ.μ. στα ελληνικά και στις 11 π.μ. στα αγγλικά 
Κυριακή 4, 11 & 18 Δεκεμβρίου, 
στις 1 μ.μ. στα ελληνικά και στις 11 π.μ. στα αγγλικά
Σάββατο 24 & 31 Δεκεμβρίου, στις 1 μ.μ. στα ελληνικά

«Οι αρχαίοι και το μέλλον»
Οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν τη στάση των αρχαίων απέναντι στον αβέβαιο κόσμο του μέλλοντος με βάση τα εκθέματα της περιοδικής έκθεσης «Δωδώνη. Το μαντείο των ήχων» και της μόνιμης συλλογής του Μουσείου.

Σάββατο 3 Δεκεμβρίου, στις 1 μ.μ.
«Ιερά της αρχαιότητας»
Οι επισκέπτες γνωρίζουν διαφορετικά αρχαία ιερά μέσα από τα εκθέματα της περιοδικής έκθεσης «Δωδώνη. Το μαντείο των ήχων» και της μόνιμης συλλογής του Μουσείου.
Ημέρες και ώρες παρουσίασης: 

Σάββατο 10 Δεκεμβρίου,
στις 1 μ.μ.

«Ο Δίας των αρχαίων»
Οι επισκέπτες γνωρίζονται με τον πρώτο των θεών, με τις ιδιότητες, τα ιερά του, τις παραστάσεις και τους απογόνους του μέσα από τα εκθέματα της περιοδικής έκθεσης «Δωδώνη. Το μαντείο των ήχων» και της μόνιμης συλλογής του Μουσείου.

Σάββατο 17 Δεκεμβρίου, στις 1 μ.μ.
«Μια βόλτα στο μουσείο με τον αρχαιολόγο»
Οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε βραδινούς περιπάτους μέσα στις αίθουσες του Μουσείου με απρόβλεπτους σταθμούς και ποικίλες συζητήσεις με τη συντροφιά ενός αρχαιολόγου.

Παρασκευή 2, 9, 16 
& 23 Δεκεμβρίου, στις 8 μ.μ. στα ελληνικά 
και στις 6 μ.μ. στα αγγλικά
Οικογενειακά σακίδια
Το Μουσείο προσκαλεί τις οικογένειες να γνωρίσουν τις συλλογές του μέσα από θεματικά αρχαιολογικά παιχνίδια που διατίθενται στο Γραφείο Πληροφοριών.

Το γούρι 2017
Το γούρι του Μουσείου Ακρόπολης για το 2017 είναι εμπνευσμένο από την αριστουργηματική λεοντοκεφαλή – υδρορροή του λεγόμενου αρχαίου ναού της Ακρόπολης που χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 6ου αι. π.Χ. 
Η πολύχρωμη κεφαλή του βασιλικού ζώου διακοσμούσε τη στέγη του ναού και συγχρόνως προφύλασσε το ιερό κτήριο από κάθε κακό.
Τέλος, τις γιορτινές ημέρες το καφέ του ισογείου και το εστιατόριο του δευτέρου ορόφου θα προσφέρουν παραδοσιακά γιορτινά πιάτα και γλυκίσματα. 
Οι γνωστοί μουσικοί της Αθηναϊκής τζαζ σκηνής του Μουσείου θα δώσουν χριστουγεννιάτικο χρώμα στο εστιατόριο τις Παρασκευές του Δεκεμβρίου, ερμηνεύοντας γνωστές μελωδίες από το διεθνές τζαζ ρεπερτόριο. 
Τηλεφωνικές κρατήσεις 
στο εστιατόριο πραγματοποιούνται τις ημέρες και ώρες λειτουργίας του Μουσείου στο τηλέφωνο 210 9000915.

Αυτισμός: O κομβικός ρόλος των γονέων

Όταν οι γονείς έχουν περάσει ειδικό πρόγραμμα εκπαίδευσης για το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται στο παιδί με αυτισμό, παρατηρούνται αξιοσημείωτες ενδείξεις βελτίωσης, σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιευμένη μελέτη. 
Βασική προϋπόθεση, ωστόσο, είναι να ξεκινά η παρέμβαση 
σε προσχολικό στάδιο.
Η έρευνα
Πρόκειται για τα αποτελέσματα της έρευνας Pre-School Autism Communication Trial (PACT) που δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό The Lancet. Οι ερευνητές των Πανεπιστημίων του Μάντσεστερ, του Νιούκαστλ και του King’s College του Λονδίνου, με επικεφαλής τον καθηγητή Παιδοψυχιατρικής Τζόναθαν Γκριν, μελέτησαν 152 αυτιστικά παιδιά, δύο έως τεσσάρων ετών, μαζί με τους γονείς τους, για έξι μήνες. 
Οι οικογένειες χωρίστηκαν σε δύο ομάδες: η μία ακολούθησε τη συμβατική θεραπεία και η άλλη εντατικό πρόγραμμα επικοινωνιακής βελτίωσης. 
Οι γονείς της δεύτερης ομάδας κλήθηκαν, συνολικά 12 φορές σε έξι μήνες, να παρακολουθήσουν βίντεο με τη σιωπηλή και συχνά αδέξια αλληλεπίδραση που προσπαθούσαν να έχουν με τα παιδιά τους. Στη συνέχεια, σε συνεργασία με ειδικούς θεραπευτές, εξέτασαν τρόπους για να βελτιώσουν την επικοινωνιακή δεξιότητά τους. Ακολούθησε άλλο ένα εξάμηνο με περαιτέρω εκπαίδευση των γονιών. Έτσι, με σταδιακά βήματα πέτυχαν τα παιδιά τους να πουν κάποια λόγια, πράγμα που θεωρείται σημαντική πρόοδος στην περίπτωση του σοβαρού αυτισμού.

Τα ευρήματα
Έξι χρόνια μετά, στις μισές οικογένειες όπου οι γονείς είχαν ακολουθήσει την επικοινωνιακή παρέμβαση, το ποσοστό των παιδιών με σοβαρό αυτισμό είχε μειωθεί από 55% σε 46%. Αντίθετα, στην πρώτη ομάδα, που είχε ακολουθήσει τη συμβατική θεραπεία, το ποσοστό σοβαρού αυτισμού είχε αυξηθεί από 50% σε 63%, την ίδια εξαετία.
«Τα αποτελέσματα θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν εντυπωσιακά, αρκεί να έχουμε υπόψη μας ότι δεν πρόκειται για θεραπεία του αυτισμού, παρά τη βελτίωση, καθώς τα παιδιά εξακολουθούσαν να έχουν συμπτώματα αυτισμού. Όμως, φαίνεται πως η έγκαιρη παρέμβαση στους γονείς και στον τρόπο που αλληλεπιδρούν με τα παιδιά τους, μπορεί όντως να οδηγήσει σε βελτιώσεις σε βάθος χρόνου», σχολιάζει ο Μηνάς Καπετανάκης.
Αν και παλαιότερα ο αυτισμός νοούνταν ως μια ενιαία πάθηση, σήμερα οι διαταραχές που σχετίζονται με τον αυτισμό εμπεριέχουν ένα μεγάλο φάσμα καταστάσεων. Πρόκειται για τις «Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές» (ΔΑΔ), που είναι νευροψυχιατρικές καταστάσεις οι οποίες εμφανίζουν μεγάλη ποικιλία εκφάνσεων και προκύπτουν από διάφορους παράγοντες περιβαλλοντικούς και μη. Συνεπώς, ο όρος «αυτισμός» σχετίζεται με διαταραχές, που εκδηλώνονται με διάφορες μορφές σε διαφορετικά άτομα, γι’ αυτό και μιλάμε για «φάσμα του αυτισμού» ή «αυτιστικό φάσμα».

Τα νούμερα στην Ελλάδα και τον κόσμο
Σύμφωνα με επιδημιολογικές έρευνες, περίπου 4 έως 5 άτομα ανά 10.000 έχουν κλασικό (ή τυπικό) αυτισμό, και περίπου 20 άτομα ανά 10.000 παρουσιάζουν αυτιστικές τάσεις. Πρόσφατες επιδημιολογικές έρευνες, στην Ευρώπη, για τα ποσοστά των ατόμων που εμφανίζουν αναπτυξιακές διαταραχές του φάσματος του αυτισμού αναφέρουν ότι ανέρχονται σε 58 ανά 10.000 άτομα. Όμως, δημοσιευμένες μελέτες στις ΗΠΑ την τελευταία διετία δείχνουν ότι 1 ανά 88 παιδιά στο γενικό πληθυσμό έχουν διαγνωστεί με αυτισμό.
«Στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι, πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον 5.000 παιδιά και ενήλικα άτομα με κλασικό αυτισμό και 30.000 άτομα με αυτιστικού τύπου διαταραχές ανάπτυξης - πιθανόν όμως τα νούμερα είναι κατά πολύ μεγαλύτερα, καθώς διευρύνεται η διαδικασία της διάγνωσης», σύμφωνα με τον Δρ. Καπετανάκη.
Η άγνωστη αιτία και το αποτέλεσμα
Σε ότι αφορά την αιτία του αυτισμού, ο Παιδίατρος - ειδικός Παιδονευρολόγος κ. Καπετανάκης εξηγεί ότι, «αν και εξακολουθεί να παραμένει άγνωστη, έρευνες υποδεικνύουν ένα νευρολογικό πρόβλημα, που επηρεάζει εκείνα τα τμήματα του εγκεφάλου, τα οποία επεξεργάζονται τη γλώσσα και τις πληροφορίες, που δίνουν οι αισθήσεις. 
Ίσως, υπάρχει μια δυσαναλογία κάποιων συγκεκριμένων νευροχημικών ουσιών στον εγκέφαλο. Μερικές φορές μπορεί να εμπλέκονται και γενετικοί παράγοντες. Πιθανότερα, ο αυτισμός να είναι απόρροια ενός συνδυασμού αιτιών». 
Εκτός από τα σοβαρά προβλήματα στη γλώσσα και τις κοινωνικές σχέσεις, τα άτομα με αυτισμό βιώνουν συχνά μια τρομερή υπερκινητικότητα ή ασυνήθιστη παθητικότητα στις καθημερινές τους δραστηριότητες, καθώς επίσης και στις σχέσεις τους με τους γονείς τους, τα μέλη της οικογένειας και τα άλλα άτομα. 
Στον αυτισμό, τα προβλήματα συμπεριφοράς κυμαίνονται από πολύ σοβαρά έως πολύ ελαφριάς μορφής. Τα σοβαρά προβλήματα συμπεριφοράς εκδηλώνονται με τη μορφή ασυνήθιστης, επιθετικής και, σε κάποιες περιπτώσεις, ακόμα και αυτοκαταστροφικής συμπεριφοράς. Αυτοί οι τρόποι συμπεριφοράς μπορεί να είναι επίμονοι και πολύ δύσκολο να αλλάξουν. 
Στην πιο ελαφριά του μορφή, ο αυτισμός μοιάζει με μαθησιακή δυσκολία. Συχνά, όμως, ακόμα και άτομα που πάσχουν από ελαφριά μορφή αυτισμού έχουν σημαντικές αναπηρίες στην καθημερινή τους ζωή, λόγω των ελλείψεων τους στους τομείς της επικοινωνίας και των κοινωνικών σχέσεων.

«Τόσο η πρόσφατα δημοσιευμένη μελέτη PACT, όσο και άλλες δείχνουν ότι όλα τα άτομα με αυτισμό μπορούν να βελτιωθούν σημαντικά με την κατάλληλη θεραπευτική και εκπαιδευτική αντιμετώπιση. 
Πολλά άτομα με αυτισμό δείχνουν τελικά μεγαλύτερη ανταπόκριση στους άλλους, καθώς μαθαίνουν να κατανοούν τον κόσμο γύρω τους. 
Όπως συμβαίνει με τις περισσότερες διαταραχές της παιδικής ηλικίας, είναι σημαντικό να γίνει νωρίς η διάγνωση της διαταραχής, ο καθορισμός των σημείων όπου εντοπίζονται οι μεγαλύτερες δυσκολίες στο άτομο, και έτσι να ξεκινήσει νωρίς και η αντιμετώπισή του, δηλαδή η πρώιμη παρέμβαση», καταλήγει ο Δρ Μηνάς Καπετανάκης.


© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki