Wednesday, 29 June 2022

👦 Οι Καλοκαιρινές Ιώσεις δεν πάνε… διακοπές! 👧

Δεν υπάρχει πιο βασανιστικό και ενοχλητικό πράγμα μέσα στη ζέστη του καλοκαιριού από το να είναι ένα παιδί άρρωστο με πυρετό, βήχα, μπούκωμα κλπ. 
Δικαιολογημένα οι μανούλες αναρωτιούνται πώς είναι δυνατόν να αρρωσταίνουν το καλοκαίρι αφού έχουμε συνδυάσει το χειμώνα με τις διάφορες νοσηρότητες και το καλοκαίρι για χαλάρωση!
Και όμως, υπάρχει μια πληθώρα ιώσεων που κυκλοφορούν τους ζεστούς μήνες και μπορεί να τις κολλήσουν όλα τα παιδιά αλλά ιδιαίτερα οι ηλικίες από 5 έως 15 χρονών. 
Μάλιστα, σε γενικές γραμμές, οι ιώσεις του καλοκαιριού θεωρούνται πιο βαριές από τις χειμωνιάτικες.
Όπως πάντα, με σαφήνεια και απλό τρόπο, ο παιδίατρος Δρ. Σπύρος Μαζάνης εξηγεί τι προκαλεί τις ιώσεις και τι πρέπει να κάνουν οι γονείς.

Γιατί τα παιδιά αρρωσταίνουν και το καλοκαίρι;
Κατά την διάρκεια του χειμώνα τα παιδιά κολλάνε κάποιους ιούς που ονομάζονται ρινοϊοί, ενώ το καλοκαίρι υπάρχουν οι εντεροϊοί. Οι χειμωνιάτικοι ρινοϊοί προκαλουν συμπτωματα κυριως στο ανώτερο αναπνευστικό, δηλαδή βήχα, πυρετό, μυξες. 
Οι καλοκαιρινοί εντεροϊοί προκαλουν επιπλέον ναυτία, εμετούς, διάρροια που μπορεί να αφυδατώσουν το παιδί και να χρειαστεί νοσηλεία για χορήγηση ορού.
Ο λόγος που υπάρχει αυτή η διαφοροποίηση στην εποχική εμφάνιση των ιών είναι ότι οι ρινοϊοί αναπτύσσονται σε θερμοκρασίες χαμηλότερες από 37 βαθμούς Κελσίου, ενώ οι εντεροϊοί αναπτύσσονται σε υψηλές θερμοκρασίες.

Πώς μεταδίδονται οι καλοκαιρινές ιώσεις;
Η μετάδοση των εντεροϊών του καλοκαιριού γίνεται με 2 τρόπους 
α) μέσω του αέρα, δηλαδή με την αναπνοή και τα σταγονίδια του στόματος και 
β) με τα βρώμικα χέρια και τα αντικείμενα που χρησιμοποιεί το παιδί και μετά τα βάζει στο στόμα του.

Πρόληψη
Ο καλύτερος τρόπος για να αποφύγουμε τις καλοκαιρινές ιώσεις είναι:
* Σχολαστική προσωπική υγιεινή και καλό πλύσιμο των χεριών ιδιαίτερα πριν το φαγητό.
* Σχολαστική συντήρηση των τροφίμων στα ψυγεία και σε χώρους προστατευμένους από μύγες, κουνούπια, τρωκτικά κλπ.
* Αποφυγή συναναστροφών σε χώρους, όπου υπάρχουν άρρωστα παιδιά.
* Άμεση επικοινωνία με τον παιδίατρο και να μην υποτιμάμε τα συμπτώματα.

ΜΑΖΑΝΗΣ
tlife
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Ένα Σχολείο αλλιώτικο από τα άλλα!

Αν δεις το σημερινό τύπο, ηλεκτρονικό μιλάμε τώρα, θα δεις παντού να φιγουράρει η πρόεδρος της δημοκρατίας για την επίσκεψη της στο σχολείο νέων στις φυλακές του Αυλώνα.
Έτυχε χθες να είμαι εκεί, στη τελετή λήξης του ειδικού σχολείου κράτησης νέων των φυλακών του Αυλώνα.
Έε, σας λέω, η είδηση, δεν είναι η επίσκεψη της προέδρου.
Είδηση είναι τα παιδιά του σχολείου.
Είδηση είναι το ίδιο το σχολείο.
Είδηση είναι οι δάσκαλοι του σχολείου.
Συγκινήθηκε η πρόεδρος και... 
από την πολλή συγκίνηση έφυγε, πριν καλά καλά αρχίσει η τελετή.
Μπαίνεις στο κτίριο, χωρίς κινητό και πιάνεται η ψυχή σου. Κάγκελα παντού.
Πήγαμε στην αίθουσα των εκδηλώσεων και περιμέναμε να έρθει η πρόεδρος. Μαθητές, γονείς, δάσκαλοι, εθελοντές και φορείς.
Τέλος πάντων.
    Παιδιά ταλαιπωρημένα, από όλες τις φυλές της γης, παιδιά που στραβοπάτησαν και κατέληξαν εκεί. Παιδιά που τα έδιωξαν από την πατρίδα τους και κατέληξαν σε ιστούς και παγίδες και κυκλώματα.
Το τραγούδησαν τα ίδια τα παιδιά:
Διέλυσαν την πατρίδα μου
Ρήμαξαν τη ζωή μου
Πήραν ό,τι ονειρεύομαι
Έχασα την ψυχή μου

...
Και δεν είναι μόνο η πατρίδα των προσφυγόπουλων, είναι και η δική μας, που καταντήσαμε πρόσφυγες στο σπίτι μας.

    Έπαιξαν «Αντιγόνη» τα παιδιά, σε ένα αυθεντικό δυστοπικό σκηνικό, αυτό των φυλακών και ανατρίχιαζες όταν η εξουσία, ο βασιλιάς, άφηνε άθαφτο τον Πολυνείκη και θανάτωνε την κόρη του.
Και σε συγκινούσε η σκηνή προετοιμασίας, όπου τα παιδιά έραβαν στις στολές τους τα κείμενα της καλύτερης τραγωδίας του κόσμου και η η εθελόντρια - δασκάλα τους, εξηγούσε και εξηγούσε το νόημα του έργου για να γίνει κτήμα τους.
    «Οὒτοι συνέχθειν, ἀλλά συμφιλεῖν ἔφυν»
φωνάζει η Αντιγόνη
«Όχι, δεν γεννήθηκα να είμαι ένα με το μίσος γεννήθηκα για να ενωθώ με την Αγάπη» φωνάζει ο Δάσκαλος, με κεφαλαίο Δ, η ψυχή των σχολείων.
    Και μετά, ο Δάσκαλος με κεφαλαίο Δ, μας έδειξε τα προγράμματα των παιδιών. Πέρα από τις εγκύκλιες σπουδές, κάθε σχολείο μπορεί να αναπτύξει επιπλέον δραστηριότητες, τα προγράμματα. Τα «κανονικά» σχολεία, ζήτημα είναι αν κάνουν 2-3 επιπλέον προγράμματα. Εδώ είχαμε και μας έδειξαν τριάντα (30), δεν ξέρω κι εγώ πόσα προγράμματα! Πηλός, Μουσική, Χειροτεχνία, ... Εγκληματολογία από τους μεταπτυχιακούς φοιτητές ...

    Μας έδειξε ο Δάσκαλος, πως εφέτος τα παιδιά έκαναν παρέλαση. Παιδιά από όλες τις φυλές του κόσμου, να κρατάνε την ελληνική σημαία και να παρελαύνουν στον κλειστό και περιορισμένο χώρο.
    Μας εξήγησε ο Δάσκαλος,
τα δύσκολα χρόνια του κορωνοϊού. Πως απαγορεύονταν τα μαθήματα στην αίθουσα, πως απαγορεύονταν τα λαπτόπ και οι ταμπλέτες από το σωφρονιστικό σύστημα. Πώς δωρητές, πήραν οθόνες για κάθε κελί και πως ο μουσικός δάσκαλος - πολυεργαλείο έφτιαξε ένα κλειστό κύκλωμα παρακολούθησης των μαθημάτων από τα κελιά. Αλλά οι μαθητές δεν μπορούσαν να κάνουν ερωτήσεις. Τις γράφανε σε χαρτάκια και τα έδιναν στους δεσμοφύλακες να τα πάνε στους δασκάλους.
Και όλα αυτά, ερήμην της πολιτείας, όπως ερήμην είναι και το δεκατιανό των παιδιών, που για 7 χρόνια είναι χορηγία επιχείρησης μικρογευμάτων.
Περιμένοντας την πρόεδρο, μπήκε μέσα στην αίθουσα ο Ιερέας που έσπευσε σε δυο παρέες παιδιών, που κάνανε χαρές και πλάκες με τον Ιερέα. Αυτή είναι εκκλησία.
Είδαμε όλους τους δασκάλους, φίλους και αγαπημένους των παιδιών, ήταν η οικογένεια τους.
    Μετά την παρουσίαση, πήγαμε στις αίθουσες του σχολείου να δούμε τα έργα των παιδιών. Χαιρέτησα δυο παιδιά στη διαδρομή, μου έκαναν υπόκλιση του κεφαλιού τους και έβαλαν το χέρι στο στήθος τους. Πάλι συγκινήθηκα.
    Και είδαμε τα έργα των παιδιών και δεν πουλάγανε τίποτε, κι ας έχουν ανάγκες στην αποφυλάκισή τους, κι ας πρέπει φεύγοντας τα παιδιά να κάνουν ωτοστόπ για να πάνε στην πόλη, επειδή κανένα σύστημα υποδοχής δεν τους περιμένει για την ένταξη τους στην κοινωνία και ξαναπέφτουν βορά στα αρπακτικά.
    Κι ας είναι μνημόσυνο αυτό στη Μαριάννα Κουτσίκου που έκανε με νύχια και με δόντια αυτό το κτίριο του σχολείου, φιλώντας κατουρημένες ποδιές για να βρει χρήματα να το χτίσει.

ΠΡΟΣΠΑΘΩΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΥΡΙΟ: Αυτό είναι το σύνθημα του σχολείου κι έτσι λένε και το εσωτερικό κύκλωμα εκπαίδευσης - ΠΡΟΣΠΑΘΩΝΤΑΣ.
Άξιοι Όλοι!

Και γιατί να κλείσει το θερινό σχολείο; 
Γιατί; 
Τί θα κάνουν τα παιδιά το καλοκαίρι; 
Γιατί Πολιτεία; Γιατί; 
Γιατί μόνο κόβεις και παίρνεις και τίποτε δεν δίνεις; 
ΓΙΑΤΙ;

Το Χαμομηλάκι

— Ποιος κυβερνά αυτόν τον κόσμο;

Ο απαίδευτος νους δεν ξέρει τι είναι η καλοσύνη ή η αγάπη άνευ όρων. Δε θα άντεχε ποτέ μια τέτοια αναρχία. Ο απαίδευτος νους δεν αντέχει τα πλούτη του – γίνεται άπληστος. Ο απαίδευτος νους δεν αντέχει τη φτώχεια του – γίνεται κτήνος. 

-Ποιος κυβερνά αυτόν τον κόσμο;
-Ο απαίδευτος νους.
-Ο απαίδευτος νους; Είναι ο πλούσιος; Είναι ο αμόρφωτος; Είναι ο..;
-Είναι ο απαίδευτος νους.
-Τι εννοείς; Τι σημαίνει αυτό;
Ο απαίδευτος νους άγεται και φέρεται. Γίνεται έρμαιο της συγκυρίας. Γίνεται αυτό που συμβαίνει- και τίποτα άλλο.
Ο απαίδευτος νους προσκολλάται πάντοτε στον εκάστοτε Δυνατό. Είναι μια αυτόματη, αντανακλαστική κίνηση. Ο απαίδευτος νους δέχεται τη δωροδοκία, την εύνοια, την υπεροπτική ανοχή του Δυνατού. Μια δουλειά, λίγα χρήματα, ένα αντάλλαγμα. Θα δεχτεί να βελτιώσει πρόσκαιρα τη θέση του και θα επιτρέψει στον βασιλιά, τον κυβερνήτη, τον πρωθυπουργό να συντηρήσει το εκάστοτε διεφθαρμένο καθεστώς του. 
Ο απαίδευτος νους επιτρέπει την αθλιότητα, όσο εκείνη λειτουργεί υπέρ του. Με τον καιρό θα καμαρώσει κρυφά τη δύναμη της Εξουσίας και τη βαρβαρότητα που την συντηρεί. 
Όταν ο Δυνατός δεν έχει πια τα μέσα- το χρήμα και την επιρροή- για να τον κρατήσει πιστό, τότε αμέσως στρέφεται στον επόμενο Δυνατό. Σβήνει ξαφνικά με απαξία τη συμμετοχή και την ανοχή του στο θλιβερό παρελθόν. Γίνεται με θρασύτητα ο πιο σκληρός πολέμιος του παλαιού κι ο πιο πιστά οργισμένος ακόλουθος του καινούριου Δυνατού. Και παράλληλα με αυτόν τον φαύλο κύκλο της εξουσίας και τα σερνόμενα πλήθη του, ο απαίδευτος νους πάντοτε εντοπίζει τον αδύναμο.
Ο απαίδευτος νους συντρίβει τον αδύναμο. Ο πλούσιος τον φτωχό. Ο φτωχός τον ακόμα πιο φτωχό. Ο πιο φτωχός τον παρία. Ο παρίας τον ανέγγιχτο («the untouchables», η έσχατη κάστα στην Ινδία). Συχνά οι εξαθλιωμένοι γίνονται ακόμα πιο σκληροί απ’ τους βασανιστές τους – έτσι η Αδικία διαιωνίζεται.
Ο απαίδευτος νους πιστεύει. Ο θεός του είναι η Ισχύς. Αυτή είναι η ιερή του δύναμη. Μόνο αυτή μπορεί να αντιληφθεί. Μπορεί να περιφέρει λεκτικά έννοιες όπως... η Αγάπη και η Ελευθερία, να τις περιγράφει, να τις κορνιζάρει με μεγάλα γράμματα, αλλά ποτέ δεν τις ενσωματώνει χωρίς αντάλλαγμα στη μικρή ζωή του. Μόνο μέσα στην επιφάνεια του συγκριτικού βαθμού βρίσκει νόημα. «Είμαι πιο καλός. Ο θεός μου είναι πιο καλός. Είμαι ανώτερος».
Ο απαίδευτος νους δεν ξαγρυπνά τις νύχτες. «Πώς έζησα σήμερα; Τι έκανα; Τι δεν έκανα;» «Μήπως αδίκησα κάποιον; Μήπως τον πόνεσα;». Δεν αναρωτιέται. Γιατί ο απαίδευτος νους είναι πάντοτε αδικημένος. Θιγμένος. Και, επομένως, πάντοτε δικαιολογημένος. Αυτός είναι ο αγαπημένος του ρόλος.
Ο απαίδευτος νους δηλώνει απερίφραστα και μεγαλόφωνα την ύπαρξη του. Είναι η παράλογη προβολή του πλούτου του, είναι η μίζερη προβολή της ατυχίας του, είναι η αλαζονική προβολή της τιμιότητάς του, της ηθικής του ανωτερότητας.
Ο απαίδευτος νους φοβάται. Φοβάται το Άγνωστο – δηλαδή τα πάντα. Δεν μπορεί να δώσει εξήγηση, δεν έχει την πνευματική ζωή που θα γαληνέψει την άγνοιά του. Κι έτσι αρχετυπικά μετατρέπει το Άγνωστο σε καλό ή κακό θεό, σε δαίμονα ή προστάτη. Τελικά φοβάται και τα δυο.
Ο απαίδευτος νους δεν διστάζει ν’ αφεθεί στα πιο βάρβαρα ένστικτά του – γιατί είναι ό,τι πιο εύκολο μπορεί να κάνει. Η κάθε εποχή θα του δώσει συνθήματα/ επιχειρήματα για κάθε άθλιο εαυτό του.
Ο απαίδευτος νους πηγαίνει στο Σχολείο, στο Πανεπιστήμιο, λαμβάνει τις πληροφορίες της εποχής του, διαβάζει, αποκτά πείρα, διδάσκει. Αλλά ποτέ δεν διδάσκεται.
Ο απαίδευτος νους ακολουθεί τυφλά την Αυθεντία του καιρού του. Συχνά ταυτίζει τον εαυτό του με την Αυθεντία.
Ο απαίδευτος νους ξέρει. Κατέχει την αλήθεια. Την Απόλυτη Αλήθεια. Δημιουργεί ένα σύννεφο, ένα νεφέλωμα ιδεοληψιών, προκαταλήψεων, στερεοτύπων κι απαράβατων κανόνων. Κρέμεται με υστερία πάνω απ’ το σύννεφο αυτό και πιστεύει πως τον  σηκώνει ψηλά, πως μαζί πηγαίνουν βόλτα πάνω απ’ τις ζωές των άλλων πλασμάτων. Νιώθει θεός τους για μια μέρα – για μια ζωή. Πάνω στο σύννεφο κάνει περίεργες κινήσεις με το σώμα και τα χέρια του, λατρεύει ξύλα, χρυσάφια ,υφάσματα και ρούχα, φτιάχνει τελετές και καταναγκασμούς, αλλά αδυνατεί να πει μια καλημέρα – και να την εννοεί.
Ο απαίδευτος νους ζει μέσα μια διαρκή σύγχυση. Η Σύγχυση σημαίνει πάντοτε Σύγκρουση.
Ο απαίδευτος νους ζει μέσα σε μια διαρκή αντίφαση. Πολεμά στο όνομα της Ειρήνης, Σκοτώνει στο όνομα της Ζωής, Πονά στο όνομα της Αγάπης, Σκλαβώνει στο όνομα της Ελευθερίας, Αδικεί στο όνομα της Δικαιοσύνης, Παρανομεί στο όνομα του Νόμου, Καταστρέφει στο όνομα της Ύπαρξης.
Ο απαίδευτος νους έχει ως σημείο αναφοράς τους εχθρούς. Τους φαντάζεται, τους δημιουργεί, τους ελκύει.
Ο απαίδευτος νους ζει μέσα απ’ τους άλλους. Παραμονεύει. Χάνει χρόνο, απ τον ελάχιστο που διαθέτει στην ενσαρκωμένη ζωή του, για να ασχοληθεί με τα πλάσματα που πιστεύει πως κλέβουν κάτι από τον ζωτικό του χώρο. Δεν αντέχει τη μοναξιά της περισυλλογής. Δεν εμβαθύνει.
Ο απαίδευτος νους είναι ο Δικτάτορας. Του κράτους του, της ομάδας του, της οικογένειας, των παιδιών, των συντρόφων του, των φίλων, της καθημερινότητας.
Ο απαίδευτος νους κρίνει, δεν δημιουργεί.
Ο απαίδευτος νους δεν ζει στο παρόν. Θα στοιχημάτιζε και τη ζωή του για το τι έγινε πριν από χιλιάδες χρόνια, έχει τη βεβαιότητα για το τι πρόκειται να συμβεί. Αλλά στην πραγματικότητα δεν ξέρει τίποτα για το Τώρα.
Ο απαίδευτος νους δεν αναγνωρίζει το ταλέντο, την ομορφιά των άλλων.
Ο απαίδευτος νους δημιουργεί τη γραφειοκρατία. Αγαπά τους τύπους, γιατί δεν απαιτούν βαθύτερη αντίληψη της ζωής, δεν ζητούν κάποια πνευματική διαδρομή, είναι ευκόλως αναγνώσιμοι. Υπάρχουν εκεί, αμετακίνητα παρόντες, ένα έτοιμο εγχειρίδιο.
Ο απαίδευτος νους στηρίζει με τη σιωπή του κάθε φαύλο καθεστώς. Καταστρέφει με το θόρυβό του κάθε δημοκρατία. Γιατί ο λόγος του δεν είναι ποτέ απόσταγμα σκέψης. Βιάζεται να σωπάσει ή να επιβάλει τον λόγο του. Ο απαίδευτος νους είναι ανυπόμονος. Δεν έχει τον αυθορμητισμό ενός παιδιού, τη λαχτάρα του ερωτευμένου. Δεν κατανοεί τη στωικότητα, την καρτερικότητα, την αξία του λόγου και τη σοφία της σιωπής. Ζει σπασμωδικά, ακριβώς όπως σκέφτεται.
Ο απαίδευτος νους δεν έχει καμία εσωτερική ευγένεια. Ο αληθινά ευγενής άνθρωπος φαίνεται μόνο από τους τρόπους του απέναντι σε εκείνους, τους οποίους δεν έχει καμία απολύτως ανάγκη.
Ο απαίδευτος νους δεν έχει χιούμορ. Λέει αστεία, γίνεται εύθυμος, σκωπτικός, πικρόχολος και χαιρέκακος. Αλλά δεν επιτρέπει να αγγίξει κανείς – ούτε λεκτικά- την κοσμοθεωρία του.
Ο απαίδευτος νους συγχωρεί τον εαυτό του. Όχι τους άλλους.
Ο απαίδευτος νους μπορεί να είναι μορφωμένος, σοβαρός, καλοντυμένος, να κατέχει φήμη κι αξιώματα, δύναμη, επιρροή και πλούτο.
Ο απαίδευτος νους μπορεί να είναι αμόρφωτος, κακοντυμένος, χωρίς κοινωνική θέση κι αξιώματα. Σχηματίζει ομάδες , φράξιες, παρατάξεις, στρατούς, διαχωρισμούς. Οι περισσότερες εποχές της ανθρώπινης ιστορίας ευνοούν τον απαίδευτο νου. Γιατί εκείνος βρίσκει πάντοτε το κατάλληλο έδαφος μέσα στις αυστηρές δομές, στις έτοιμες απαντήσεις, σε ιδεολογικά κατασκευάσματα.... 
Ο απαίδευτος νους είναι υπάκουος – ή οργανωμένα, κατόπιν προσταγής, ανυπάκουος. Ψάχνει πάντοτε για την πιο ασφαλή φυλακή και τη βαφτίζει ζωή του.
Ο απαίδευτος νους δεν ξέρει τι είναι η καλοσύνη ή η αγάπη άνευ όρων. Δε θα άντεχε ποτέ μια τέτοια αναρχία.
Ο απαίδευτος νους δεν αντέχει τα πλούτη του – γίνεται άπληστος.
Ο απαίδευτος νους δεν αντέχει τη φτώχεια του – γίνεται κτήνος.

Γράφει: Πέτρος Κουμπλής  

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki