Τα «ζόρια» που περνά η ελληνική οικογένεια δεν αφήνουν ανεπηρέαστους τους μαθητές και τις πανελλαδικές εξετάσεις
|
Κάποιοι έχουν και τους δύο
γονείς τους ανέργους, σε άλλες οικογένειες οι γονείς είναι εργαζόμενοι
μεν, απλήρωτοι για μήνες δε. |
Το Καματερό δεν ήταν ποτέ μια πλούσια περιοχή. Εδώ οι επιπτώσεις της κρίσης ήταν ήδη ορατές όταν για πολύ κόσμο ήταν απλά ένα θέμα στο δελτίο ειδήσεων. Οι μαθητές της Γ’ Λυκείου στο 1ο Λύκειο Καματερού δεν θα πάνε πενθήμερη εκδρομή, κάτι πους τους στενοχωρεί μεν, δεν είναι όμως το βασικό τους πρόβλημα. Κάποιοι έχουν και τους δύο γονείς τους ανέργους, σε άλλες οικογένειες οι γονείς είναι εργαζόμενοι μεν, απλήρωτοι για μήνες δε. Σχεδόν σε όλα τα σπίτια τα ζητήματα της επικαιρότητας και της οικονομίας είναι καθημερινό θέμα συζήτησης. «Οι γονείς μας ασχολούνται πλέον τόσο πολύ με αυτά τα ζητήματα που έχουν σταματήσει να μας λένε να διαβάζουμε» λένε.
«Οι μαθητές ετοιμάζονται για τις πανελλαδικές εξετάσεις έχοντας στο
μυαλό τους σπουδές εντός Αττικής ή στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές,
επιλογές με αποκλειστικό κριτήριο τη "σιγουριά" που προσφέρουν» λέει
ο Δημήτρης, πρόεδρος του 15μελούς συμβουλίου του 1ου Λυκείου Καματερού.
Σκέφτεται ότι, ακόμη και να περάσει σε κάποιο ΑΕΙ ή ΤΕΙ, πάντα εντός
Λεκανοπεδίου, «θα δουλέψω το καλοκαίρι και ύστερα σκέφτομαι να κάνω
αμέσως τη στρατιωτική μου θητεία με την ελπίδα ότι όταν απολυθώ τα
πράγματα στα οικονομικά της οικογένειας θα έχουν κάπως φτιάξει». Η
περίπτωση του Δημήτρη και του Καματερού δεν είναι μοναδική. Ενα
οδοιπορικό σε σχολεία της Δυτικής Αθήνας, του κέντρου, ακόμη και
περιοχών που φαινομενικά είναι «υπεράνω πάσης υποψίας» όπως η Ηλιούπολη,
δείχνει ότι τα «ζόρια» που περνά η μέση ελληνική οικογένεια κάθε άλλο
παρά ανεπηρέαστα αφήνουν τα παιδιά της.
Πολυτέλεια τα φροντιστήρια
Στο Καματερό τα ιδιαίτερα μαθήματα ήταν ούτως ή άλλως σπάνια ως
ανύπαρκτα. Κάποιοι μαθητές σταμάτησαν και τα φροντιστήρια. Οι
περισσότεροι από όσες οικογένειες δεν το έκαναν έχουν μειώσει τις ώρες ή
απλά χρωστούν χρήματα. «Κάποιοι καθηγητές φροντίζουμε να κάνουμε έξτρα μάθημα εκτός σχολικού ωραρίου για όσα παιδιά το επιθυμούν» λέει η κυρία Μάρω Δημάκου, φιλόλογος, η οποία έχει παρατηρήσει πως «ειδικά σε μαθήματα όπως η έκθεση αργά ή γρήγορα η συζήτηση μέσα στην τάξη περιστρέφεται γύρω από την επικαιρότητα».
«Δεν είναι θέμα κόντρας ανάμεσα σε σχολεία και φροντιστήρια. Με
την τεράστια δυσκολία που έχουν τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων,
λ.χ. στα μαθηματικά κατεύθυνσης, οι διδακτικές ώρες του σχολείου δεν
αρκούν. Την ίδια στιγμή θεσμοί όπως η πρόσθετη διδακτική στήριξη που
παρέχονταν δωρεάν στο σχολείο έχουν καταργηθεί. Αυτό σημαίνει πως το
παιδί του γονέα που δεν έχει να πληρώσει ξεκινά με ένα μειονέκτημα» σχολιάζει από την πλευρά του ο μαθηματικός και πρόεδρος της Ε' ΕΛΜΕ (Πετράλωνα, Ταύρος κτλ.) της Αθήνας κ. Σταμάτης Νικολάου.
Ανεξάρτητα αν οι συζητήσεις μεταξύ μαθητών και καθηγητών για την
επικαιρότητα προβλέπονται από τη σχολική ύλη, αυτό το οποίο προκύπτει ως
συμπέρασμα είναι η απαξίωση των μαθητών για τους πολιτικούς. Απόρροια
της ηλικίας και όσων ακούνε στο σπίτι τους; «Κάθε άλλο» λέει ο Γιώργος, μαθητής της Γ' Λυκείου στο 1ο Λύκειο του Καματερού. «Εμένα θα μου άρεσε...