Αγνή Παρθένε Δέσποινα, Aχραντε Θεοτόκε
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
Παρθένε Μήτηρ Άνασσα, Πανένδροσε τε πόκε
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
Υψηλοτέρα ουρανών, ακτίνων λαμπροτέρα
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
Χαρά Παρθενικών Χορών, αγγέλων υπερτέρα
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
Εκλαμπροτέρα ουρανών, φωτός καθαρωτέρα
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
των ουρανίων στρατιών πασών αγιωτέρα
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
Μαρία Αειπάρθενε, Κόσμου παντός Κυρία
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
Άχραντε Νύμφη πάναγνε, Δέσποινα Παναγία
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
Μαρία Νύμφη Ανασσα, χαράς ημών αιτία
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
Κορή σεμνή Βασίλισσα, Μήτηρ υπεραγία
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
Τιμιώτερα Χερουβείμ υπερενδοξοτέρα.
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
των ασωμάτων Σεραφείμ, των θρόνων υπερτέρα
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
Χαίρε το άσμα Χερουβείμ, χαίρε ύμνος Αγγέλων
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
Χαίρε ωδή των Σεραφείμ, χαρά των Αρχαγγέλων
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
Χαίρε ειρήνη και χαρά, λιμήν της σωτηρίας
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
Παστάς του Λόγου ιερά, άνθος της αφθασίας
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
Χαίρε Παράδεισε τρυφής, ζωής τε αιωνίας
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
Χαίρε το ξύλον της ζωής, Πηγή αθανασίας
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
Σε ικετεύω Δέσποινα, Σε νυν επικαλούμαι
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
Σε δυσωπώ, Παντάνασσα, Σην χάριν εξαιτούμαι
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
Κορή σεμνή και άσπιλε, Δεσποίνα Παναγία
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
Θερμώς επικαλούμε Σε, Ναέ ηγιασμένε
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
Αντιλαβού μου, ρύσαι με από τού πολεμίου
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
Και κλήρονομον δείξον με ζωής της αιωνίου
Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
Friday, 31 March 2023
Αγνή Παρθένε Δέσποινα...
«Ναυμαχία» στη... μπανιέρα!
(Η νύφη): «Το καφεδάκι σου μπαμπά»
«Σε ‘φχαριστώ κόρη μου»
(Η συμβία): «Σςςς, κάτι ακούω, το μωρό ξύπνησε»
Με δυο τρεις γρήγορες δρασκελιές (για να φτάσω πρώτος) βρέθηκα πάνω απ’ την κούνια του μωρού, δεύτερος εγγονός βλέπεις.
Δυο μεγάλα μάτια με αναγνωρίζουν και ένα μεγάλο χαμόγελο με υποδέχεται (αλήθεια γιατί όλα τα μωρά έχουν μεγάλα μάτια χωρίς αυτό να τα ασχημαίνει;).
Το αρπάζω απ’ τη μέση και ώωωπ, ώωωπ το πετάω ψηλά και ξεκαρδίζεται στα γέλια.
Αρχίζει ο πόλεμος.
(Η συμβία): «σιγά χριστιανέ μου, μωρό είναι όχι τσουβάλι»
Αυτή ήταν η πλωριά μπαταριά και αμέσως έρχεται και η πρυμνιά.
(Η νύφη): «μπαμπά πρόσεχε θα σου πέσει το μωρό»
Θα μου πέσει το μωρό, εμένα που άρπαζα το τσουβάλι το τσιμέντο και ανέβαινα τρέχοντας τις σκάλες στην οικοδομή.
Τέσσερα χέρια απλώνονται προς το μέρος μου και δυο αγριεμένα πρόσωπα με κοιτούν.
Όχι ότι φοβήθηκα ή παρατάω εύκολα τη μάχη αλλά ύποπτη μυρωδιά και υγρασία με αναγκάζουν να παραδώσω το μωρό αμαχητί.
Σαν άχρηστος και περιττός αποφασίζω να παρακολουθήσω απ’ την πολυθρόνα σαν θεατής την παράσταση.
Ομηρικός πόλεμος ανάμεσα στο μωρό απ’ τη μια μεριά και την γιαγιά με τη μάνα του απ’ την άλλη.
Πρώτη μάχη, το γδύσιμο. Εντολές, διαταγές, υποδείξεις, παρακλήσεις και άλλα πολλά ακούγονται. «Το κουμπί μητέρα!». «Το ξεκούμπωσα κόρη μου, βγάλε του το μανίκι». Ο μπόμπιρας αντιστέκεται και χαχανίζει. Τελικά χάνει την πρώτη μάχη και νάτον τσιτσίδι.
Σειρά τώρα έχει η ναυμαχία. Ετοιμάζεται το πεδίο της μάχης. «Να ρίξω λίγο κρύο ακόμα μην το τσουρουφλίσουμε το παιδί». «Το δοκίμασα μητέρα, εντάξει είναι». Μυρίζει ξανά μπαρούτι. Τέσσερα χέρια επιτίθενται και εντολές εκτοξεύονται. «Είπαμε πάνω τα χεράκια, μην κουνιέσαι, μην πλατσουρίζεις». Ο μικρός χάνει και την δεύτερη μάχη και νάτος πεντακάθαρος και μυρωδάτος μέσα στην πετσέτα.
Οι νικήτριες παίρνουν τα λάφυρα. Η μια δαγκώνει το μπράτσο και ή άλλη χώνει το μούτρο της στην κοιλιά του μωρού, και να τα γέλια και να τα χάχανα.
Μωρό μου η μία, πασά μου ή άλλη.
«Το παιδί έχει όνομα, διαμαρτύρομαι». Δέχομαι άλλη διπλή επίθεση.
(Η νύφη): «Μα μπαμπά δεν τον βαφτίσαμε ακόμα».
(Η συμβία): «Το όνομά σου το πήρε ο μεγάλος εγγονός τι άλλο θέλεις».
«Εγώ; για τον καημένο το συμπέθερο νοιάζομαι».
Ο ειρηνοποιός (ο γιος) ακούγεται απ’ το άλλο δωμάτιο.
«Μπαμπά έρχεσαι λίγο να με βοηθήσεις;»
Εγκαταλείπω το πεδίο της μάχης, ο γιος βλέπεις, φουσκώνω σαν διάνος αφού κάποιος χρειάζεται την βοήθειά μου και τρέχω, τώρα τι σόι βοήθεια θέλει κοτζάμ επιστήμονας από ‘μένα τον αγράμματο συνταξιούχο οικοδόμο ένας θεός ξέρει.
Σε λίγο το πώς βρέθηκα στα τέσσερα με τον μεγάλο εγγονό μου στην πλάτη να φωνάζει ντέεε παππού ντέεε, εγώ! το πρώτο σκεπάρνι της οικοδομής με δύο πήχες μουστάκι δεν ξέρω, εγγονός βλέπεις έχει και τ’ όνομά μου.
Το κείμενο είναι φανταστικό δεν απέχει όμως πολύ απ' την πραγματικότητα εξάλλου η φαντασία απλώς συνενώνει μνήμες άλλου χρόνου και τόπου.
Thursday, 30 March 2023
Αίσωπος: Ο γέρος, το παιδί και ο γάιδαρος
The Man, the Boy, and the Donkey
Κάποιοι που τον είδαν είπαν: «Για κοίτα το γέρο, μάλλον ξεκούτιανε απολαμβάνει τον περίπατο χωρίς να υπολογίζει το φτωχό αγόρι που μόλις το κρατούν τα πόδια του!»
Ύστερα από λίγο ο γέρος κατέβηκε από το γαϊδούρι και ανέβασε το αγόρι, ενώ εκείνος προπορευόταν σέρνοντάς το από το καπίστρι του. Δεν πρόφτασαν να διανύσουν ούτε εκατό μέτρα και κάποιος τολμηρός σχολίασε μεγαλόφωνα: «Συγχαρητήρια! Οι γέροι να τρεκλίζουν και τα παλιόπαιδα καβάλα. Δεν υπάρχει πλέον σεβασμός στον κόσμο!» Το μικρό αγόρι το άκουσε και έγινε κατακόκκινο σαν την παπαρούνα από την ντροπή του. Παρακάλεσε το γέρο να ανεβεί και εκείνος στο γαϊδούρι και έτσι καβάλα κι οι δυο συνέχισαν την πορεία.
Προτού φτάσουν στην πηγή να ξεδιψάσουν και να ποτίσουν το ζωντανό, τους συνάντησαν κάποιο καραβάνι. Αντί για χαιρετισμό από τους ανθρώπους του καραβανιού δέχτηκαν ομοβροντία επιπλήξεων: «Έχετε σκοπό να ξεκάμετε το ζωντανό; Μήπως θα θέλατε να το φορτώσετε και κανένα αγκωνάρι για να ξεμπερδεύει μια ώρα γρηγορότερα;» είπαν. Χωρίς να μιλήσουν, το παιδί και ο γέρος ξεκαβαλίκεψαν αμέσως και συνέχισαν την πορεία τους αμίλητοι.
Φτάνοντας στην άκρη της άλλης πόλης κουρασμένοι και κάθιδροι ακούνε κάποιον να περνά δίπλα τους ψιθυρίζοντας: «Με τέτοια ζέστη και πάνε με τα πόδια! Τι τον έχουν το γάιδαρο, μόνο για να τον ταΐζουν;». Ο γέρος και το αγόρι αλληλοκοιτάχτηκαν.
- Αγόρι μου, είπε ο γέρος, οργάνωσε τη ζωή σου όπως εσύ νομίζεις ότι είναι ο καλύτερος τρόπος, επιλέγοντας εκείνο που δεν θα βλάψει το συνάνθρωπό σου ή τουλάχιστον που θα προκαλέσει τη μικρότερη ζημιά σε όλους. Έχε υπόψη σου ότι με τον τρόπο που θα ενεργήσεις ποτέ δεν θα συμφωνήσουν οι πάντες. Κάποιοι θα σε αποδεχθούν και κάποιοι όχι. Πάντα όμως θα υπάρχουν εκείνοι που θα σε κριτικάρουν!!!
tampouloukia
ΟΣΕ: Έστειλαν το αντίτιμο του εισιτηρίου στα θύματα, επειδή το δρομολόγιο δεν ολοκληρώθηκε!!!
Πόσο αναίσθητοι πρέπει να είναι, πόσο κρετίνοι, πόσο ηλίθιοι;
Στους λογαριασμούς νεκρών παιδιών, τραυματισμένων βαριά, σακατεμένων σωματικά και ψυχολογικά, να βλέπουν οι γονείς μέσα στον ατέλειωτο θρήνο τους, ότι μπήκαν 32 (πάνω-κάτω) ευρώ, επειδή το δρομολόγιο δεν ολοκληρώθηκε!!
Μα ό,τι είχαν να κάνουν το πέτυχαν, ό,τι ήταν να ολοκληρωθεί, "ολοκληρώθηκε" με τον πιο τραγικό τρόπο.
32 ευρώ για ζωές που "ολοκληρώθηκαν", τέλειωσαν πρόωρα
32 ευρώ για ένα ΕΓΚΛΗΜΑ εκ προμελέτης...
Το Χαμομηλάκι
Wednesday, 29 March 2023
Μην τα αφήνεις για αύριο... / Καληνύχτα σας!!
Μου λείπεις.
Σου μαγείρεψα.
Θα περάσω σε λίγο να σου φέρω.
Έπεσε ο πυρετός;
Έχει αέρα σήμερα, μην βγεις με πόδια.
Σου αρέσει; Στο χαρίζω!
Έκπληξη!!! Χρόνια πολλά!!!
Πρόσεχε.
Μην κλαις, με στενοχωρείς.
Πήγαινε εσύ με το ασανσέρ αφού δεν χωράει άλλο άτομο,
Άσε το κινητό να χτυπάει, συνέχισε αυτό που μου έλεγες.
Φύγε εσύ, θα πω ότι το έκανα εγώ. Φύγε!
Είμαι από έξω, άνοιξε.
Θα έρθω μαζί σου παρεούλα.
Πώς πήγε σήμερα στη δουλειά;
Σε έχω καλέσει 100 φορές. Ανησύχησα.
Πώς κοιμήθηκες;
Χόρτασες;
Πάρε και από το δικό μου.
Σου πήρα αυτή τη σοκολάτα, θυμάμαι που μου είχες πει ότι σου άρεσε.
Έλα εδώ να σου κάνω μασάζ.
Κάτσε λίγο ακόμα.
Έλα σήμερα σπίτι να κοιμηθούμε μαζί.
Έλα να σου κάνω αγκαλιά.
Σου έφτιαξα θερμοφόρα, θα σου κάνει καλό στον πόνο.
Πώς νιώθεις;
Τί σκέφτεσαι;
Σε κάλεσα γιατί ήθελα να σε ακούσω, δεν έγινε κάτι σοβαρό.
Μου έλειψες μωρε.
Μην τρέχεις στον δρόμο.
Φόρα την ζώνη σου.
Σου έστιψα πορτοκαλάδα.
Εχθές άκουσα αυτό το τραγούδι και σε σκέφτηκα..
Κράτα με, μην πέσεις.
Ότι χρειαστείς, είμαι εγώ εδώ.
Θα σε βοηθήσω εγώ, θα προσπαθήσουμε μαζί.
Μην βάζεις μόνο λάδι, βάλε πρώτα αντιηλιακό.
Κλείνω το θερμοσίφωνο.
Μπες για μπάνιο πρώτα εσύ που έχει ζεστό νερό, θα μπω μετά εγώ.
Φορά το μπουφάν μου, δεν κρυώνω.
Έφαγες σήμερα;
Μην καμπουριάζεις.
Καλημέρα.
Καληνύχτα.»
Όλα αυτά μπορείς να δώσεις σε οποιονδήποτε και να παίρνεις από οποιονδήποτε..............
Αληθινή αγάπη είναι φροντίδα, προσοχή, συντροφιά, τρυφερότητα, ζεστασιά, καταφύγιο... και μόνο αυτό μένει στο τέλος της ζωής.
Δεν χρειάζεται να είναι γονιός, αδελφός/η, φίλος/η, σύζυγος, συνάδελφος, γείτονας, αγαπημένος/η, απλά να είναι άνθρωπος που έχει ψυχή.
Μπορείς να δώσεις σε όλους και να βιώσεις από όλους.
....
Αν είσαι τυχερός και αγαπάς,
Αν είσαι τυχερός και αγαπιέσαι, έχεις σίγουρα ακούσει κάποια από αυτές τις φράσεις.
Αν είσαι τόσο τυχερός… μην ξεχάσεις ποτέ πόσο τυχερός είσαι.
Μην εκμεταλλευτείς ποτέ το άτομο που σε αγαπά.
Να είσαι μαλακός μαζί του, ήρεμος, στοργικός.
Μην το πληγώσεις.
Μην πονέσεις.
Σκέψου προτού πράξεις.
Δείξε….
Δώσε…
Χάρισε…
Δεν είναι ντροπή να αγαπάς, ούτε πρέπει να μας φοβίζει αυτή η λέξη η οποία συμπεριλαμβάνει τόσα όμορφα πράγματα που είναι σε φύση του κάθε ανθρώπου..
Δεν υπάρχει ωραιότερο πράγμα στη ζωή από το να βιώνεις και να δείχνεις.
Θυμήσου ότι η ζωή είναι πολύ μικρή
πηγή
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι
Τα Διστακτικά - Ντροπαλά Παιδάκια
Παιδιά που βλέπουν από μακριά τι κάνουν τα άλλα παιδιά αλλά δεν συμμετέχουν. Στα διαλείμματα παίζουν μόνα τους.
Παιδιά πολύ ήσυχα. Δεν έχουν πολλά να πουν στα άλλα παιδιά.
Μιλάμε λοιπόν για τα παιδιά που ενδεχομένως να εξελιχθούν σε συναισθηματικά αγχωμένους και μοναχικούς έφηβους. Είναι παιδιά που δεν συναναστρέφονται με συνομήλικους λόγω της ντροπαλότητάς τους. Αυτή τα κρατάει πίσω. Νοιώθουν έξω από τα νερά τους και στρέφονται στον εαυτό τους. Ακόμα και μεταξύ οικείων προσώπων, συχνά καταλήγουν να παίζουν μόνα τους ή σιωπηρά να βλέπουν τους άλλους να περνάνε καλά χωρίς να συμμετέχουν.
Κρατούν τον εαυτό τους απομονωμένο επειδή είναι πολύ απασχολημένοι με την δυσάρεστο συναίσθημα που βιώνουν. Για παράδειγμα περνούν το διάλειμμα διαβάζοντας και σιωπηρά κοιτούν τα άλλα παιδιά από απόσταση. Δυστυχώς το μήνυμα που στέλνουν στα άλλα παιδιά όταν φέρονται έτσι είναι ότι δεν θέλουν να είναι φίλοι. Εκείνα εν συνεχεία, αντιδρούν αρνητικά σε αυτή την ακατάδεκτη συμπεριφορά.
Συγκριτικά με τα παιδιά που δεν απομονώνονται από τα άλλα παιδιά, τα ντροπαλά είναι πιο πιθανό να εισπράττουν άμεσα την δυσαρέσκεια από τους συνομήλικους τους και τα ντροπαλά αγόρια κρίνονται πιο αυστηρά από ότι τα κορίτσια.
Υπάρχουν βέβαια διάφοροι τύποι ντροπαλών παιδιών με διαφορετικές συνήθειες στις κοινωνικές σχέσεις. Όλα αυτά τα παιδιά έχουν εμφανίσει τις ντροπαλές συμπεριφορές που αναφέραμε ήδη, αλλά εμφανίζουν και κάτι επιπλέον στην εικόνα τους το οποίο έχει σχέση με το πώς τους φέρονται τα άλλα παιδιά.
Τα συγκαταβατικά ντροπαλά παιδιά ενώ δεν ξεκινούν μια συζήτηση ή παιχνίδι, ανταποκρίνονται θετικά όταν τους πλησιάσει κάποιο άλλο παιδί. Είναι γενικά αποδεκτά από άλλα παιδιά και έχουν το ίδιο πολλούς φίλους με τα πιο κοινωνικά παιδιά. Τα άλλα παιδιά τα θεωρούν περισσότερο ευχάριστα και έξυπνα από τον μέσο όρο.
Υπάρχουν και τα ανώριμα ντροπαλά παιδιά τα οποία αποστρέφονται τις κοινωνικές καταστάσεις αλλά όταν προσπαθούν να πλησιάσουν τους άλλους το κάνουν με τρόπο παιδικό ή ενοχλητικό. Για παράδειγμα, παιδιά που μόλις βγουν από κάποιο παιχνίδι επειδή έχασαν, επανειλημμένα ενοχλούν τα άλλα παιδιά ζητώντας να παίξουν άλλο παιχνίδι, παρ` όλο που οι υπόλοιποι ακόμα παίζουν το πρώτο.
Και υπάρχουν και τα επιθετικά ντροπαλά παιδιά. Ακούγεται αντιφατικό για ένα παιδί να είναι επιθετικό και ντροπαλό την ίδια στιγμή. Αλλά υπάρχουν και είναι αυτά που συνήθως κλείνονται στον εαυτό τους και όταν συναναστραφούν με συνομήλικους, το κάνουν με θυμό και εχθρικότητα.
Πώς λοιπόν μπορείτε να βοηθήσετε τα ντροπαλά παιδιά να σχετιστούν με τους συνομήλικους τους;
Αυτό που βοηθάει είναι να καταφέρουν να αντιμετωπίσουν τις καταστάσεις που φοβούνται προκειμένου να αναπτύξουν πίστη στον εαυτό τους ότι μπορούν να διαχειριστούν αυτές τις καταστάσεις. Συνήθως οι γονείς το κάνουν με τρόπο καταπιεστικό που κάνει εμφανή τον προσωπικό τους φόβο και αγωνία. Στην περίπτωση που βλέπετε ότι δεν καταφέρνετε κάτι περισσότερο παρά μόνο κοντράρεστε, καλό είναι να δείτε ειδικό. Τόσο για τα ανώριμα όσο και για τα επιθετικά ντροπαλά παιδιά, το άγχος τους για τι σχέσεις με τους συνομήλικους έχει υπόσταση. Τα άλλα παιδιά πραγματικά έχουν την τάση να τα δέχονται με αρνητισμό.
Είναι ωφέλιμο λοιπόν να συνεργάζεστε κι όχι να διαφωνείτε όσον αφορά τον τρόπο που σχετίζεται το ντροπαλό σας παιδί. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να μετατραπούν μαγικά σε εξωστρεφή άτομα που θα είναι η ψυχή του πάρτι προκειμένου να μπορέσουν να ενταχθούν σε παρέες και να κάνουν φίλους. Υπάρχει σαφώς χώρος και για λιγότερης έντασης σχετίζεσθαι.
1. Τα ενδιαφέροντά του! Τα παιδιά κάνουν φίλους μέσα από ευχάριστες δραστηριότητες που κάνουν με άλλους. Μια δραστηριότητα που το ευχαριστεί μπορεί να είναι το μέσο για την φιλία. Αν είναι εστιασμένο στην ευχάριστη δραστηριότητα, έχει κάτι να κάνει και να μιλήσει για αυτό με τους άλλους κι έτσι είναι λιγότερο πιθανό να τρέμει στην πιθανότητα μην μείνει μόνο ή απορριφθεί.
2. Κοινωνικά σενάρια! Οι περισσότερες κοινωνικές συναναστροφές δεν εμπεριέχουν το ευφυέστερο αστείο του κόσμου. Πολλά από αυτά που λέμε με τους άλλους είναι ρουτίνα και καθημερινότητα. Βοηθήστε το παιδί να μάθει μερικά κοινωνικά σενάρια μέσα από παίξιμο ρόλου. Για παράδειγμα, να χαιρετάει τους άλλους κάνοντας οπτική επαφή, να έχει καθαρή φωνή, και φιλικό χαμόγελο για να ξεκινήσει η φιλία. Ερωτήσεις του τι και του πώς ή το να κάνει ένα κομπλιμέντο είναι επίσης χρήσιμα και φιλικά σενάρια.
3. Δυαδικές συναναστροφές!
.........
η συνέχεια εδώ
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι
Μίλτος Σαχτούρης - Το ψωμί
Ένα τεράστιο καρβέλι, μια πελώρια φραντζόλα ζεστό
ψωμί, είχε πέσει στο δρόμο από τον ουρανό
ένα παιδί με πράσινο κοντό βρακάκι και με μαχαίρι
έκοβε και μοίραζε στον κόσμο γύρω,
όμως και μια μικρή, ένας μικρός άσπρος άγγελος, κι αυτή
μ’ ένα μαχαίρι έκοβε και μοίραζε κομμάτια γνήσιο ουρανό
κι όλοι τώρα τρέχαν σ’ αυτή, λίγοι πήγαιναν στο ψωμί,
όλοι τρέχανε στον μικρόν άγγελο που μοίραζε ουρανό!
Ας μην το κρύβουμε. Διψάμε για ουρανό.
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι
Tuesday, 28 March 2023
Η Ελληνίδα Γιαγιά είναι δυο φορές Ελληνίδα Μάνα;
Monday, 27 March 2023
Μη φοβάσαι μικρό μου...
Η μανούλα ποτέ
δε θ΄ αφήσει κανέναν
να πειράξει το σπλάχνο της.
Μη φοβάσαι, μικρό μου.
Το δικό μου το χέρι
ποτέ δε θ΄ απλώσω
με βία επάνω σου άκαρδη,
τη μικρή σου καρδιά
να πληγώσω.
Μη φοβάσαι, μικρό μου.
Παραμύθια με τέρατα,
με δράκους και μάγισσες
που τρων τα παιδάκια,
ποτέ μα ποτέ
το γλυκό σου τον ύπνο,
τα γαλάζια σου όνειρα,
δε θα ταράξουν.
Μη φοβάσαι, μικρό μου.
Εδώ είμαι για σένα,
το Καλό να σου μάθω.
Μη φοβάσαι, μικρό μου.
Για σένα,
πανοπλία Αγάπης
υφαίνουν τα χέρια μου
το κακό και το άδικο
ποτέ, μα ποτέ
μη σ΄ αγγίξουν,
Σ΄ Αγαπώ, μη φοβάσαι, μικρό μου.
Ασπίδα η Αγάπη,
πύργος ουράνιος,
απόρθητος,
ήλιος μεσούρανος,
σκορπίζει, διαλύει
του μαύρου του φόβου
τα σύννεφα,
και δύναμη δίνει
σταθερά να μαθαίνεις.
Σ΄ Αγαπώ, μη φοβάσαι μικρό μου.
Κάποια χρόνια, αργότερα,
γελαστό και γενναίο,
μαχητής – νικητής,
της ζωής την ευθεία,
τη στράτα του Καλού
και του Όμορφου,
με χαρά θα διαβαίνεις.
Ο Ήλιος και το Νερό. Ένα Παραμύθι από τη Νιγηρία
Ο ήλιος πήγαινε συχνά επίσκεψη στο νερό, μα το νερό ποτέ δεν τον είχε επισκεφτεί.
Sunday, 26 March 2023
Χάνουμε την ζωή που δεν ζήσαμε και ζούμε...
Μου κάνει εντύπωση πως στα λόγια όλοι μας παραπονιόμαστε, όλοι μας μιλάμε για την κατάντια των ανθρωπίνων σχέσεων, για την ψευτιά, για την προδοσία, την έλλειψη επικοινωνίας.
Όλοι εξυμνούμε την αγάπη και ανησυχούμε για την συνεχώς αυξανόμενη μοναξιά, τον εκούσιο εγκλωβισμό μας στο κλουβί του εγωισμού και της καλοπέρασης μας και την πορεία των διαπροσωπικών επαφών μας.
Όλοι στα λόγια τα λέμε, αρκεί κανείς να ρίξει μια ματιά στα κοινωνικά δίκτυα, στις ιστοσελίδες για το τι γράφονται.
Για να καταλάβουμε αν αυτή η υποτιθέμενη χημεία θα ισχύσει στην γνωριμία, χωρίς να μπαίνουμε στον κόπο να δούμε την αύρα του άλλου. Το τρόπο που μιλά, που κοιτά, την γλώσσα του σώματος. Το θεωρούμε χάσιμο χρόνου.
Εντέλει χάνουμε την ζωή που δεν ζήσαμε και ζούμε στην εικονική πραγματικότητα που διαλέξαμε.
Στην ουσία καθρέπτες μας συναντάμε, για να θεραπεύσουμε κομμάτια μας, συναντάμε κομμάτια μας… ό,τι δεν μας αρέσει και ό,τι αρνητικό παρατηρούμε στους άλλους στην ουσία είναι Δικά μας αθεράπευτα κομμάτια.
Αντιλαμβάνομαι ότι αντιμετωπίζουμε την καθημερινότητα λες και θα ζήσουμε μόνο για μια στιγμή, διότι δεν έχουμε κατανοή Ασει ότι η προσπάθεια και συνάμα η ισορροπία μας βρίσκεται στα ποθητά όνειρα. Έτσι λοιπόν ξεχνάμε τι δουλειά πρέπει να κάνουμε με εμάς, για το τι θα αφήσουμε πίσω μας και να ζήσουμε εν τελεί την ζωή που μας δόθηκε.
Οι άνθρωποι ξεχνούν ότι είναι άνθρωποι και γίνονται όργανα της άρρωστης φύσης τους, του μεγάλο ΕΓΩ τους, της φιλαρέσκειά τους. Μένουν να ζουν στα όνειρα έχοντας κάνει τον εαυτό τους να πιστέψει ότι δεν θα τα ζήσει ποτέ.
Θεόδωρος Γιαννόπουλος
http://mygdalia.blogspot.com/2021/04/blog-post_14.html
Ο Νόαμ Τσόμσκι γελάει που οι άνθρωποι παίρνουν στα σοβαρά το ChatGPT
Ο μεγάλος Αμερικανός διανοητής εξηγεί γιατί η τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί να γίνει πραγματικότητα μέσα από τέτοιου είδους προγράμματα.
Την Τετάρτη που μας πέρασε, ο Νόαμ Τσόμσκι δημοσίευσε στους New York Times τη γνώμη του σχετικά με τις "ψευδείς προσδοκίες" που προκαλεί η εμφάνιση του ChatGPT στο ιντερνετικό περιβάλλον. Ο μεγάλος διανοητής, παρέα με τον Ίαν Ρόμπερτς, γλωσσολόγο, και τον Τζέφρι Γουέιτμιλ, διευθυντή Τεχνητής Νοημοσύνης σε τεχνολογική εταιρεία, απορρίπτει ότι το μέλλον βρίσκεται σε τέτοιους είδους "μηχανές μάθησης" και εξηγεί τον λόγο, στο άρθρο που ακολουθεί:
«Το ανθρώπινο μυαλό, λόγω γλώσσας, μπορεί να κάνει 'άπειρη χρήση πεπερασμένων μέσων', δημιουργώντας ιδέες και θεωρίες με καθολική εμβέλεια» |
Απ' τη μία να αισιοδοξούμε γιατί η ευφυΐα είναι το μέσο με το οποίο λύνουμε προβλήματα και απ' την άλλη να ανησυχούμε γιατί φοβόμαστε ότι το πιο δημοφιλές και μοντέρνο στέλεχος A.I. (το machine learning δηλαδή η μηχανική μάθηση) θα υποβαθμίσει την επιστήμη μας και θα υποβαθμίσει και την ηθική μας, ενσωματώνοντας στην τεχνολογία μας μια θεμελιωδώς εσφαλμένη αντίληψη της γλώσσας και της γνώσης.
Το ChatGPT του OpenAI, το Bard της Google και το Sydney της Microsoft είναι θαύματα της μηχανικής μάθησης. Σε γενικές γραμμές, παίρνουν τεράστιες ποσότητες δεδομένων, αναζητούν μοτίβα σε αυτά και γίνονται όλο και πιο ικανά στη δημιουργία στατιστικά πιθανών αποτελεσμάτων -όπως η φαινομενικά ανθρώπινη γλώσσα και σκέψη.
Αυτά τα προγράμματα έχουν χαιρετιστεί ως οι πρώτες αναλαμπές στον ορίζοντα της τεχνητής γενικής νοημοσύνης -εκείνη η προφητευμένη στιγμή που τα μηχανικά μυαλά θα ξεπεράσουν τους ανθρώπινους εγκεφάλους όχι μόνο ποσοτικά ως προς την ταχύτητα επεξεργασίας και το μέγεθος μνήμης αλλά και ποιοτικά όσον αφορά την πνευματική διορατικότητα, την καλλιτεχνική δημιουργικότητα και κάθε άλλη ξεχωριστή ανθρώπινη ικανότητα.
Αυτή η μέρα μπορεί να έρθει αλλά η αυγή της δεν έχει ακόμη ξημερώσει, σε αντίθεση με ό,τι μπορεί να διαβάσει κανείς σε υπερβολικούς τίτλους και σε αντίθεση με τις αλόγιστες επενδύσεις που κάνουν κάποιοι. Η “μπορχεσιανή” αποκάλυψη της κατανόησης δεν έχει και δεν θα συμβεί -και, όπως υποστηρίζουμε, δεν μπορεί- να συμβεί εάν προγράμματα μηχανικής εκμάθησης όπως το ChatGPT συνεχίσουν να κυριαρχούν στον τομέα της A.I.
Όσο χρήσιμα κι αν είναι αυτά τα προγράμματα σε ορισμένους στενούς τομείς (μπορούν να είναι χρήσιμα στον προγραμματισμό υπολογιστών, για παράδειγμα, ή στην πρόταση ομοιοκαταληξιών για ανάλαφρους στίχους), γνωρίζουμε από την επιστήμη της γλωσσολογίας και τη γνωσιολογία ότι διαφέρουν βαθιά από το πώς οι άνθρωποι σκέφτονται και χρησιμοποιούν τη γλώσσα. Αυτές οι διαφορές θέτουν σημαντικούς περιορισμούς στο τι μπορούν να κάνουν αυτά τα προγράμματα, κωδικοποιώντας τα με μη εξαλείψιμα ελαττώματα.
Είναι ταυτόχρονα κωμικό και τραγικό, όπως θα μπορούσε να είχε σημειώσει ο Μπόρχες, ότι τόσα χρήματα και τόσο μεγάλη προσοχή επικεντρώνονται σε κάτι τόσο μικρό -και κάτι τόσο ασήμαντο σε αντίθεση με το ανθρώπινο μυαλό, το οποίο λόγω γλώσσας, σύμφωνα με τα λόγια του Βίλχελμ φον Χούμπολτ, μπορεί να κάνει “άπειρη χρήση πεπερασμένων μέσων”, δημιουργώντας ιδέες και θεωρίες με καθολική εμβέλεια.
Ο ανθρώπινος νους δεν είναι, όπως το ChatGPT και τα παρόμοια του, μια βαρετή στατιστική μηχανή για την αντιστοίχιση μοτίβων, που συλλέγει εκατοντάδες terabyte δεδομένων και προεκθέτει την πιο πιθανή απάντηση συνομιλίας ή την πιο πιθανή απάντηση σε μια επιστημονική ερώτηση. Αντίθετα, το ανθρώπινο μυαλό είναι ένα εκπληκτικά αποτελεσματικό και ακόμη κομψό σύστημα που λειτουργεί με μικρές ποσότητες πληροφοριών. Επιδιώκει να μην συμπεράνει ωμούς συσχετισμούς μεταξύ των δεδομένων αλλά να δημιουργήσει εξηγήσεις.
Για παράδειγμα, ένα μικρό παιδί που μαθαίνει μια γλώσσα αναπτύσσει -ασυνείδητα, αυτόματα και γρήγορα μέσα από μικροσκοπικά δεδομένα- μια γραμματική, ένα εκπληκτικά εξελιγμένο σύστημα λογικών αρχών και παραμέτρων. Αυτή η γραμματική μπορεί να γίνει κατανοητή ως έκφραση του έμφυτου και γενετικά εγκατεστημένου “λειτουργικού συστήματος” που προικίζει τους ανθρώπους με την ικανότητα να δημιουργούν περίπλοκες προτάσεις και μακριές διαδρομές σκέψης. Όταν οι γλωσσολόγοι επιδιώκουν να αναπτύξουν μια θεωρία για το γιατί μια δεδομένη γλώσσα λειτουργεί όπως λειτουργεί, χτίζουν συνειδητά και επίπονα μια ρητή εκδοχή της γραμματικής που το παιδί χτίζει ενστικτωδώς και με ελάχιστη έκθεση σε πληροφορίες. Το λειτουργικό σύστημα του παιδιού είναι εντελώς διαφορετικό από αυτό ενός προγράμματος μηχανικής εκμάθησης.
Πράγματι, τέτοια προγράμματα έχουν μείνει κολλημένα σε μια προανθρώπινη ή μη-ανθρώπινη φάση της γνωστικής εξέλιξης. Το βαθύτερο ελάττωμά τους είναι η απουσία της πιο κρίσιμης ικανότητας οποιασδήποτε νοημοσύνης: να λένε όχι μόνο τι ισχύει, τι συνέβη και τι θα συμβεί -αυτό είναι περιγραφή και πρόβλεψη- αλλά και τι δεν ισχύει και τι θα μπορούσε και τι δεν θα μπορούσε να ισχύει. Αυτά είναι τα συστατικά της εξήγησης, το σημάδι της αληθινής νοημοσύνης.
Κι ένα παράδειγμα για να καταλάβουμε καλύτερα. Ας υποθέσουμε ότι κρατάς ένα μήλο στο χέρι σου. Τώρα αφήνεις το μήλο ελεύθερο. Παρατηρείς το αποτέλεσμα και λες: “Το μήλο πέφτει”. Αυτή είναι μια περιγραφή. Μια πρόβλεψη μπορεί να ήταν η δήλωση “το μήλο θα πέσει αν ανοίξω το χέρι μου”. Και τα δύο είναι πολύτιμα, και τα δύο μπορεί να είναι σωστά. Αλλά μια εξήγηση είναι κάτι περισσότερο: δεν περιλαμβάνει μόνο περιγραφές και προβλέψεις, αλλά και αντιπραγματικές εικασίες όπως “οποιοδήποτε τέτοιο αντικείμενο θα έπεφτε”, συν την πρόσθετη ρήτρα “λόγω της της βαρύτητας” ή “λόγω της καμπυλότητας του χωροχρόνου” ή οτιδήποτε. Αυτή είναι μια αιτιολογική εξήγηση: “Το μήλο δεν θα είχε πέσει παρά μόνο εξαιτίας της δύναμης της βαρύτητας”. Αυτό είναι η σκέψη.
Η ουσία της μηχανικής μάθησης είναι η περιγραφή και η πρόβλεψη -δεν θέτει αιτιακούς μηχανισμούς ή φυσικούς νόμους. Φυσικά, οποιαδήποτε ανθρώπινη εξήγηση δεν είναι απαραίτητα σωστή. Είμαστε επιρρεπείς στο λάθος αλλά αυτό είναι μέρος του τι σημαίνει να σκέφτεσαι: για να έχεις δίκιο, πρέπει να είναι δυνατό να κάνεις και λάθος.
Η νοημοσύνη δεν αποτελείται μόνο από δημιουργικές εικασίες αλλά και από δημιουργική κριτική. Η ανθρώπινη σκέψη βασίζεται σε πιθανές εξηγήσεις και διόρθωση σφαλμάτων, μια διαδικασία που σταδιακά περιορίζει ποιες πιθανότητες μπορούν να εξεταστούν ορθολογικά. (Όπως είπε ο Σέρλοκ Χολμς στον Δρ. Γουάτσον, “Όταν έχεις εξαλείψει το αδύνατο, ό,τι απομένει, όσο απίθανο κι αν είναι, πρέπει να είναι η αλήθεια”.)
Αν και το ChatGPT και τα παρόμοια προγράμματα είναι, από τη σχεδίασή τους, απεριόριστα στο τι μπορούν να “μάθουν” (δηλαδή, να απομνημονεύσουν), ωστόσο είναι ανίκανα να διακρίνουν το δυνατό από το αδύνατο. Σε αντίθεση με τους ανθρώπους, για παράδειγμα, που είναι προικισμένοι με μια καθολική γραμματική που περιορίζει τις γλώσσες που μπορούμε να διδάξουμε με σχεδόν μαθηματική κομψότητα σε εκείνους που έχουν ένα συγκεκριμένο είδος γραμματικής, αυτά τα προγράμματα μαθαίνουν γλώσσες που είναι ανθρωπίνως δυνατές και ανθρωπίνως αδύνατες με την ίδια ευκολία.
Ενώ οι άνθρωποι είναι περιορισμένοι στα είδη των εξηγήσεων που μπορούμε λογικά να υποθέσουμε, τα συστήματα μηχανικής μάθησης μπορούν να μάθουν τόσο ότι η γη είναι επίπεδη όσο και ότι η γη είναι στρογγυλή. Ανταλλάσσουν απλώς πιθανότητες, οι οποίες αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου.
Για το λόγο αυτό, οι προβλέψεις των συστημάτων μηχανικής μάθησης θα είναι πάντα επιφανειακές και αμφίβολες.
(...) Παραδόξως, ορισμένοι λάτρεις της μηχανικής μάθησης φαίνεται να είναι περήφανοι που οι δημιουργίες τους μπορούν να δημιουργήσουν σωστές “επιστημονικές” προβλέψεις (ας πούμε, για την κίνηση των φυσικών σωμάτων) χωρίς να κάνουν χρήση εξηγήσεων (που περιλαμβάνουν, ας πούμε, τους νόμους κίνησης του Νεύτωνα και την παγκόσμια έλξη). Αλλά αυτού του είδους η πρόβλεψη, ακόμη και όταν είναι επιτυχής, είναι ψευδοεπιστήμη. Παρότι οι επιστήμονες σίγουρα αναζητούν θεωρίες που έχουν υψηλό βαθμό εμπειρικής επιβεβαίωσης, ωστόσο, όπως σημείωσε ο φιλόσοφος, Καρλ Πόππερ, “δεν αναζητούμε πολύ πιθανές θεωρίες αλλά εξηγήσεις. Δηλαδή ισχυρές και εξαιρετικά απίθανες θεωρίες”.
Η θεωρία ότι τα μήλα πέφτουν στη γη επειδή αυτή είναι η φυσική τους θέση (άποψη του Αριστοτέλη) είναι δυνατή, αλλά προκαλεί μόνο περαιτέρω ερωτήματα. (Γιατί η γη είναι η φυσική τους θέση;) Η θεωρία ότι τα μήλα πέφτουν στη γη επειδή η μάζα κάμπτει τον χωροχρόνο (άποψη του Αϊνστάιν) είναι εξαιρετικά απίθανη, αλλά στην πραγματικότητα μας εξηγεί γιατί πέφτουν. Η αληθινή νοημοσύνη αποδεικνύεται στην ικανότητα σκέψης και έκφρασης απίθανων αλλά διορατικών πραγμάτων.
Η αληθινή νοημοσύνη είναι επίσης ικανή για ηθική σκέψη. Αυτό είναι το να περιορίζουμε την κατά τα άλλα απεριόριστη δημιουργικότητα του μυαλού μας με ένα σύνολο ηθικών αρχών που καθορίζουν τι πρέπει και τι δεν πρέπει να υπάρχει (και φυσικά υποβάλλοντας αυτές τις αρχές σε δημιουργική κριτική). Για να είναι χρήσιμο, το ChatGPT πρέπει να εξουσιοδοτηθεί να παράγει αποτελέσματα με νέο τρόπο. Για να είναι αποδεκτό από τους περισσότερους χρήστες του, πρέπει να αποφεύγει ηθικά απαράδεκτο περιεχόμενο. Αλλά οι προγραμματιστές του ChatGPT και άλλων θαυμάτων μηχανικής μάθησης αγωνίστηκαν -και θα συνεχίσουν να αγωνίζονται- για να επιτύχουν αυτό το είδος ισορροπίας.
Το 2016, για παράδειγμα, το chatbot “Tay” της Microsoft (πρόδρομος του ChatGPT) πλημμύρισε το διαδίκτυο με μισογυνιστικό και ρατσιστικό περιεχόμενο, έχοντας μολυνθεί από διαδικτυακά τρολ που το γέμισαν με προσβλητικά δεδομένα εκπαίδευσης. Πώς μπορεί, λοιπόν, να λυθεί αυτό το πρόβλημα στο μέλλον; Προς το παρόν, το ChatGPT περιορίστηκε πολύ από τους προγραμματιστές του στο να συνεισφέρει οτιδήποτε νέο σε αμφιλεγόμενες -δηλαδή σημαντικές- συζητήσεις. Θυσίασαν τη δημιουργικότητα τους για ένα είδος αμοραλισμού".
Εν ολίγοις, το ChatGPT και τα "αδέρφια" του δεν είναι σε θέση να εξισορροπήσουν τη δημιουργικότητα με τους περιορισμούς. Είτε υπεργεννούν (παράγοντας και αλήθειες και ψεύδη, υποστηρίζοντας ηθικές και ανήθικες αποφάσεις εξίσου) είτε υπογεννούν (δείχνοντας μη δέσμευση σε οποιεσδήποτε αποφάσεις και αδιαφορία για τις συνέπειες). Δεδομένης της ηθικής, της ψεύτικης επιστήμης και της γλωσσικής ανικανότητας αυτών των συστημάτων, δεν μπορούμε παρά να γελάσουμε ή να κλάψουμε με τη δημοτικότητά τους".
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι
Saturday, 25 March 2023
Όταν αγγίζεις την ψυχή κάποιου...
Για να την άφησε ξεγυμνωμένη στα χέρια σου, σημαίνει πως σε εμπιστεύτηκε.
Αν δεν την αγκαλιάσεις, αν δεν την προστατεύσεις από εσένα τον ίδιο, αν δεν τη σεβαστείς, θα τη χάσεις.
Έγραψε η Ματίνα Σταθάκη
omorfhzwh
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι
Καπετάνισσα Μπουμπουλίνα: H μοναδική στην παγκόσμια ναυτική ιστορία γυναίκα-ναύαρχος
Το Σεπτέμβριο του 1821 βρέθηκε στο στρατόπεδο του Κολοκοτρώνη στην Τρίπολη και μπήκε από τους πρώτους στην πόλη. Η εκεί συμπεριφορά της προξένησε σχόλια για αρπαγή κοσμημάτων από τις γυναίκες του χαρεμιού με υπόσχεση την ασφάλεια της ζωής τους.
Η φιλοπατρία υπερισχύει όλων των άλλων συναισθημάτων της, δηλαδή της πικρίας της από τις έριδες των πολιτικών και την έκβαση του αγώνα. Και ενώ κάνει πάλι προετοιμασίες, για να λάβει μέρος στο αγώνα εναντίον του Ιμπραήμ, έρχεται το αναπάντεχο τέλος της. Η ηλιοκαμένη κόρη της θάλασσας πέφτει νεκρή από σπετσιώτικο βόλι, στις 22 Μαΐου 1825, στο σπίτι του πρώτου της άνδρα, του Γιάννουζα.
Έτσι ξεκίνησαν όλα... — Οι Μεγάλοι Δάσκαλοι, που φώτισαν το σκλαβωμένο Γένος
Δάσκαλοι φωτισμένοι δίδαξαν, με κόπους και με θυσίες,
δίδαξαν τις επιστήμες και φώτισαν το πνεύμα,
έδιωξαν το ραγιαδισμό και τη μοιρολατρία,
ξύπνησαν -με τη μόρφωση, με την Παιδεία- τον Έλληνα στην ψυχή των υπόδουλων, και πέτυχαν τη σύνδεση με την αρχαιότητα, που τελικά οδήγησε στην Εθνική μας αποκατάσταση.
Περικλέους Ἐπιτάφιος Λόγος, ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ, ΙΣΤΟΡΙΑΙ [2.43.4]
Friday, 24 March 2023
Το «λεξικό» της Ελληνικής Επανάστασης
Ο θεσμός των κλεφτών, των ανδρών που αποτέλεσαν τη «μαγιά της λευτεριάς» κατά τον εύστοχο χαρακτηρισμό του Μακρυγιάννη, δεν έχει φωτισθεί πλήρως. Κάθε ομάδα κλεφτών αριθμούσε γύρω στα 50 παλικάρια, χωρίς να αποκλείεται και μεγαλύτερος αριθμός.
Η φουστανέλα είναι καμωμένη από λευκό βαμβακερό ύφασμα κομμένο σε πολυάριθμα, ορθογώνια ανισοσκελή τρίγωνα ενωμένα λοξό με ίσιο, η υποτείνουσα δηλαδή του πρώτου ενώνεται με την κάθετη πλευρά του δεύτερου τριγώνου.
και www.24grammata.com
«ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΜΟΝΟΣ»: Τουρκοκρατία
----------------------------
«Γεια σας, παιδιά του Μωάμεθ. Όλοι αυτοί οι άπιστοι θα γίνουν σκλάβοι μας. Θα τους πουλήσουμε και τόσα θα είναι τα πλούτη που θα αποκτήσουμε που δεν θα ξέρουμε τι να τα κάνουμε. Με τα γένια των παπάδων τους θα φτιάξουμε τριχιές για τα άλογα μας. Τις γυναίκες και τις κόρες τους θα τις απολαύσουμε. Ας πολεμήσουμε για τη δόξα του Μωάμεθ»
«Ο εδικός μας πόλεμος ήτο ο πλέον δίκαιος, ήτον έθνος με άλλο έθνος, ήτο με ένα λαόν, όπου ποτέ δεν ηθέλησε να αναγνωριστεί ως τοιούτος, ούτε να ορκισθεί, παρά μόνο ό,τι έκαμνε η βία. Ούτε ο Σουλτάνος ηθέλησε ποτέ να θεωρήσει τον ελληνικόν λαόν ως λαόν, αλλ' ως σκλάβους.»
Στρ. Μακρυγιάννης
Μοντάζ: Γιάννης Τσιτσόπουλος
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Βαγγέλης Κουλίνος
Πρωτότυπη Μουσική: Μάριος Αριστόπουλος
Αφήγηση: Κώστας Καστανάς
Κείμενο –Έρευνα: Γεώργιος Τσούπρας
Συμμετείχαν:
π. Γεώργιος Μεταλληνός, Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών
Βασίλης Τσούπρας, Θεολόγος -Κοινωνιολόγος