Friday, 23 November 2018

23 Νοεμβρίου του 1981: Ποια ψιλή και ποια περισπωμένη...

Κατάργηση του πολυτονικού συστήματος στις 23 Νοεμβρίου του 1981
Ήταν 23 Νοεμβρίου του 1981, ο πρώτος μήνας της κυβέρνησης Ανδρέα Παπανδρέου, όταν θεσπίστηκε με το προεδρικό διάταγμα 297/1982 (που ακολούθησε) το μονοτονικό σύστημα ορθογραφίας, τόσο στη διοίκηση όσο και στην εκπαίδευση.
Σύμφωνα με το Π.Δ. ορίζεται το είδος του μονοτονικού συστήματος όπου καταργούνται τα δυο πνεύματα η ψιλή και η δασεία καθώς και η περισπωμένη και η βαρεία.
Ο μόνος τόνος που παραμένει είναι η οξεία.
Τα τελευταία χρόνια έχουμε δημοσιεύσει στο alfavita.gr αρκετά άρθρα ειδικών σχετικά με την ορθογραφία. Τα περισσότερα δείχνουν εύχρηστους τρόπους που μπορεί να μάθει κάποιος εύκολα ορθογραφία, συντακτικό.
Τα άρθρα αυτά που παρέχουν συμβουλές για την τάξη, "κόλπα" και άλλα, δίνουν την δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να χρησιμοποιήσουν έξυπνους τρόπους για εκμάθηση ορθογραφίας μέσα στην σχολική τάξη.
Δείτε ΕΔΩ τους κανόνες του μονοτονικού 
Διαβάστε εδώ ό,τι έχει γραφτεί για την ορθογραφία
Το Π.Δ. 297/1982
Εφαρμογή του μονοτονικού συστήματος στην Εκπαίδευση και στη Διοίκηση
Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του άρθρου δεύτερου του Νομ. 1228/1982 και του άρθρου 2 του Ν. 309/1976.
2. Τις πράξεις 1 και 2/1982 του Κέντρου Εκπαιδευτικών Μελετών και Επιμορφώσεως (ΚΕΜΕ).
3. Τη σχετική γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία περιλαμβάνεται στην πράξη 197/1982, με πρόταση των Υπουργών Προεδρίας της Κυβερνήσεως και Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
Το είδος του μονοτονικού συστήματος.

O γραπτός νεοελληνικός λόγος ακολουθεί στο θέμα των τονικών σημείων τους παρακάτω κανόνες:
1) Πνεύματα δεν σημειώνονται.
2) Ως τονικό σημάδι χρησιμοποιείται η οξεία.
3) Τονικό σημάδι παίρνει κάθε λέξη που έχει δύο ή περισσότερες συλλαβές.
Αυτό ισχύει και στην την περίπτωση που η λέξη παρουσιάζεται ως μονοσύλλαβη ύστερα από έκθλιψη ή αποκοπή, όχι όμως και όταν έχει χάσει το τονισμένο φωνήεν από αφαίρεση.

4) Οι μονοσύλλαβες λέξεις δεν παίρνουν τονικό σημάδι. Εξαιρούνται και παίρνουν τονικό σημάδι:
(α) ο διαζευκτικός σύνδεσμος ή.
(β) τα ερωτηματικά που και πως.
(γ) οι αδύνατοι τύποι των προσωπικών αντωνυμιών (μου, σου, του, της, τον, την, το, μας, σας, τους, τα) όταν στην ανάγνωση υπάρχει περίπτωση να θεωρηθούν εγκλιτικές.
(δ) οι μονοσύλλαβες λέξεις, όταν συμπροφέρονται με τους ρηματικούς τύπους μπω, βγω, `ρθω, σε όλα τα πρόσωπα και τους αριθμούς, και δέχονται τον τόνο τους.

5) Ο τόνος του εγκλιτικού ο οποίος ακούγεται στη λήγουσα των προπαροξύτονων λέξεων σημειώνεται. Το ίδιο γίνεται στο πρώτο από τα δύο εγκλιτικά, όταν προηγείται παροξύτονη προστακτική.

Άρθρο 2
Εφαρμογή του μονοτονικού συστήματος στην Εκπαίδευση

1) Από τη δημοσίευση του Δ/τος αυτού το μονοτονικό σύστημα του προηγούμενου άρθρου εφαρμόζεται σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης και η διδασκαλία των κανόνων τονισμού στα σχολεία Γενικής Τεχνικής και Επαγγελματικής και Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης αναπροσαρμόζεται σύμφωνα με τους κανόνες του μονοτονικού συστήματος:
2) Από το σχολικό έτος 1982-83 αναπροσαρμόζονται σύμφωνα με τους κανόνες του μονοτονικού συστήματος τα σχετικά με τον τονισμό κεφάλαια των διδακτικών βιβλίων των σχολείων της Γενικής Τεχνικής και Επαγγελματικής και Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης και σε όλα τα διδακτικά βιβλία των παρόντων σχολείων που εκδίδονται από το έτος αυτό εφαρμόζεται το μονοτονικό σύστημα.
3) Λάθη που οφείλονται σε παράβαση των νέων κανόνων του τονισμού, σημειώνονται αλλά δεν λαμβάνονται υπόψη για τη βαθμολόγηση των γραπτών δοκιμίων των εξετάσεων κάθε φύσης, που έχουν σχέση με το σχολικό έτος 1981-82 ή προηγούμενα αυτού σχολικά έτη.

Άρθρο 3
Εφαρμογή του μονοτονικού συστήματος στη Διοίκηση.

Το μονοτονικό σύστημα, του άρθρου 1 του Δ/τος αυτού εφαρμόζεται από την 1η Σεπτεμβρίου 1982 σε όλο το δημόσιο τομέα, όπως αυτός καθορίζεται από την ισχύουσα νομοθεσία.

alfavita.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Δωρεάν Σχολείο Βικιπαίδειας Κρήτης για εκπαιδευτικούς

Όσοι εκπαιδευτικοί ενδιαφέρονται να λάβουν μέρος στο προτεινόμενο δωρεάν επιμορφωτικό πρόγραμμα (ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα), το οποίο θα τρέξει σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα της Κρήτης, στην έδρα της εκάστοτε Π.Ε. με περιορισμένες θέσεις με σκοπό την εκπροσώπηση το δυνατόν περισσότερων σχολείων, παρακαλούνται να συμπληρώσουν την φόρμα συμμετοχής, στην παρακάτω ιστοσελίδα, ως τις 25/11/2018:
https://tinyurl.com/WikipediaSchoolCreteApplyForm
Αιτήσεις έως 25 Νοεμβρίου 2018.
Εκπαιδευτικοί, με τη χρήση νέων τεχνολογιών, θα μυηθούν δωρεάν σε νέες δεξιότητες όπως αναφέρεται στο alfavita.gr.

Το πρόγραμμα ονομάζεται "Σχολείο Βικιπαίδειας Κρήτης" και προσφέρεται δωρεάν σε όσους εκπαιδευτικούς κάνουν αίτηση έως τις 25 Νοεμβρίου. 
Που θα κάνετε αίτηση θα δείτε στο κείμενο που δημοσιεύεται στο alfavita.gr ακριβώς πιο κάτω.

Η Περιφέρεια Κρήτης - Αντιπεριφέρεια Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης & Απασχόλησης, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Σχολείων Κοινότητας Βικιπαίδειας Ελλάδας και το ΠΕΚΕΣ Κρήτης (αρμόδιος ΣΕΕ Δρ. Γ. Πανσεληνάς) προτίθεται να υλοποιήσει εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο

«Σχολείο Βικιπαίδειας Κρήτης».
Σκοπός του προγράμματος είναι να δοθούν στους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων της Περιφέρειας Κρήτης εφόδια στη χρήση νέων τεχνολογιών και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων του 21ου αιώνα (μαθαίνω να μαθαίνω, αναπτύσσω δεξιότητες, μαθαίνω να ζω με τους άλλους, συνδέομαι με τη ζωή, γίνομαι ενεργός πολίτης), ώστε να εφαρμόσουν αντίστοιχα εκπαιδευτικά προγράμματα για τους μαθητές των σχολείων τους, χρησιμοποιώντας καινοτόμες μεθόδους μάθησης μέσω της συνεργατικής συγγραφής άρθρων στην Wikipedia.

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Πλούσιο Εκπαιδευτικό Υλικό για τα Χριστούγεννα

Σε αυτό το αφιέρωμα συγκεντρώνουμε υλικό, σχολικές γιορτές συναδέλφων, δραστηριότητες, ποιήματα, πεζά, ταινίες, λαϊκά έθιμα, την δημοτική και την λόγια παράδοση που αφορούν τα Χριστούγεννα, την Πρωτοχρονιά και τα Φώτα.
(πατήστε πάνω στα παρακάτω link)
1. Τα χριστούγεννα της ειρήνης (της Ελένης Παπαποστόλου)

2. Δυο καταπληκτικά παραμύθια του Ευγένιου Τριβιζά (δείτε τα βίντεο)

3. Πρόταση διδασκαλίας
Χριστουγεννιάτικη εκεχειρία: μικρή ειρήνη στον Μεγάλο Πόλεμο (διδασκαλία για τις Ε΄ και Στ΄ τάξεις)
Μπορείτε να κατεβάσετε το υλικό και σε μορφή κειμένου Word, για πιο εύκολη εκτύπωση και επεξεργασία.

4. Ο Κώστας Καστανάς διαβάζει Χριστουγεννιάτικα διηγήματα: Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης «Ο έρωτας στα χιόνια»…
http://www.youtube.com/watch?v=NWinSBeaHf0

5. Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης: «Υπηρέτρα»
Χριστουγεννιάτικο διήγημα του Αλ. Παπαδιαμάντη. Συνοδεύεται από δραστηριότητες. Προσφέρεται και για δραματοποίηση

6. Φρικαντέλα, η μάγισσα που μισούσε τα κάλαντα, του Ευγένιου Τριβιζά
Θεατρική διασκευή του παραμυθιού.
Στον φάκελο υπάρχει η θεατρική απόδοση του παραμυθιού μαζί με την προτεινόμενη μουσική.
Ακούστε, ακόμα, την αφήγηση του παραμυθιού.

7. Ήθη και έθιμα του δωδεκαημέρου (χριστουγεννιάτικο δέντρο, κάλαντα, καλικάντζαροι, κλπ.)
Από την Βιβλιοθήκη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής

8. Τα Χριστούγεννα στα Αναγνωστικά (1929 – 1977) (Αφιέρωμα στα χριστουγεννιάτικα κείμενα παλιών αναγνωστικών)
Από την Βιβλιοθήκη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής

9. Το κοριτσάκι με τα σπίρτα
Η ταινία μικρού μήκους της Disney συνοδευόμενη από το (υπέροχο) ομώνυμο τραγούδι των αδελφών Κατσιμίχα.

10. Δύο θεατρικά
α. Στη χώρα του Αη-Βασίλη (από το 15ο Νηπιαγωγείο Ηλιούπολης)
β. Αγέλαστη Πολιτεία, των αδελφών Κατσιμίχα (διασκευή των Δημήτρη Χαλβατζιδάκη και Στέλιου Γκαδρή)
γ. Τα Χριστούγεννα της κυρίας Κρίσης, της Ειρήνης Ασβεστά
Θεατρικό (για Δημοτικό και Νηπιαγωγείο)

11. Η Κάλλω και οι καλικάντζαροι (λαϊκό χριστουγεννιάτικο παραμύθι)

12. Σελίδα για χριστουγεννιάτικες κατασκευές
Η ιστοσελίδα περιέχει ζωγραφιές και κατασκευές για όλες τις εποχές γεμάτες από πολλή πρωτοτυπία και ζωηρά χρώματα! Βέβαια, είναι στα βουλγάρικα, αλλά ζητήστε από το Google να κάνει μετάφραση σελίδας στα ελληνικά. Επειδή έχει λίγα λόγια και πολλές εικονογραφημένες οδηγίες, είναι εύκολη στην περιήγηση.

περισσότερα εδώ
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Μέτρα στα σχολεία λόγω Black Friday (VLAK... Friday)

«Αν στην εφηβεία ποδοπατήσεις τον διπλανό σου για να αποκτήσεις ένα φτηνό κινητό, αργότερα θα “σπρώξεις” τον συνάδελφο για µία επίσης φτηνή θέση εργασίας» 

Για την καθιέρωση της ενημερωτικής ''καμπάνιας'' για θέματα καταναλωτισμού, αφορμή αποτέλεσε η εικόνα που παρουσιάζουν οι σχολικές αίθουσες την ημέρα των εκπτώσεων, γνωστή ως «Black Friday», µε τους μαθητές να κάνουν ομαδική «κοπάνα» από το σχολείο για να πάνε στα πολυκαταστήματα.

Το φαινόμενο αυτό έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις και ιδιαίτερα στις πόλεις, µε αποτέλεσμα οι καθηγητές -κυρίως του Λυκείου- να βρίσκονται αντιμέτωποι την ημέρα αυτή µε τις άδειες αίθουσες, αφού οι μαθητές τους επιδίδονται στο κυνηγητό των προσφορών σε κινητά, υπολογιστές, ηλεκτρονικά παιχνίδια, αθλητικά είδη κ.α.
Τα τελευταία δύο χρόνια η κατάσταση έχει… παραγίνει και οι καθηγητές δηλώνουν ότι έχουν χρέος να αναδείξουν μέσα στις σχολικές αίθουσες αξίες ενάντια στον άκρατο καταναλωτισμό, τον ατομισμό και την αγελαία συµπεριφορά. 
«Αν στην εφηβεία ποδοπατήσεις τον διπλανό σου για να αποκτήσεις ένα φτηνό κινητό, αργότερα θα “σπρώξεις” τον συνάδελφο για µία επίσης φτηνή θέση εργασίας» τονίζουν σε ανακοίνωσή τους οι καθηγητές της Γ’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης.

Η ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, υπογραμμίζει ότι «τα προηγούμενα χρόνια, κάποια Παρασκευή του Νοέμβρη παρατηρήσαμε αυξημένο αριθμό απουσιών των μαθητών στα σχολεία µας. Ο λόγος πρωτοφανής: η Black Friday (Μαύρη Παρασκευή) είχε έρθει και στην Ελλάδα. Μετά την “επιτυχία” που σημείωσε επαναλαμβάνεται και φέτος».

Όπως τονίζει στην εφημερίδα «ΕΘΝΟΣ» ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Νικηφόρος Κωνσταντίνου, «ακόμη κι αν το φαινόμενο αυτό δεν είναι ακόμη γενικευμένο, οι εκπαιδευτικοί έχουμε υποχρέωση να το μελετήσουμε. 
Το σίγουρο είναι ότι πρέπει να καλλιεργήσουµε στους μαθητές µας άλλες ιδέες και ίσως να ζητήσουµε από το υπουργείο να καθιερώσει μια σχετική ημέρα ενημερωτικής καμπάνιας για τα παιδιά. Εμείς δεν στρεφόμαστε κατά των καταστημάτων. Οφείλουμε όμως να δώσουµε στους μαθητές συµβουλές “σωστού καταναλωτή”».

Συµπληρώνοντας την άποψη του προέδρου της ΟΛΜΕ, οι καθηγητές της Θεσσαλονίκης υπογραμμίζουν: «Οι διαφημιστικές καμπάνιες πολλών αλυσίδων για Black Friday είχαν συγκεκριμένη στόχευση στο ευαίσθητο εφηβικό κοινό µε προσφορές σε προϊόντα κινητής τηλεφωνίας, games, αθλητικά είδη, καλλυντικά κ.α.

real
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Σκότωσαν το παιδί τους στο ξύλο επειδή δεν διάβαζε!

9χρονος μαθητής, που ξυλοκοπήθηκε μέχρι να αφήσει την τελευταία του πνοή για το διάβασμα!
Όπως μετέδωσαν γαλλικά ΜΜΕ, για το θάνατο του αγοριού συνελήφθησαν τέσσερα μέλη της οικογένειάς του, στην πόλη Μιλχάουζ στην ανατολική Γαλλία.
Σύμφωνα με αστυνομικές πηγές που επικαλούνται τοπικά δίκτυα, το αγόρι αρνήθηκε να κάνει τα μαθήματά του και χτυπήθηκε μέχρι θανάτου με μία σκούπα!

Μάλιστα, παρόντες τη στιγμή του ξυλοδαρμού ήταν παρόντες ο μεγαλύτερος αδερφός του, η αδερφή του και η θετή αδερφή του. Παρότι η μητέρα του 9χρονου απουσίαζε, συνελήφθη και εκείνη, καθώς θεωρείται ότι γνώριζε τι συμβαίνει, αναφέρουν οι ίδιες πηγές.

Η νεκροψία που έγινε στο παιδί αποκάλυψε μώλωπες, κυρίως στα πόδια του, ωστόσο, έφερε στο φως ότι ο μικρός υπέστη καρδιακή προσβολή και η αιτία του θανάτου ήταν τα τραύματα που προκλήθηκαν από την βάναυση επίθεση.

Τα τέσσερα μέλη της οικογένειας βρίσκονται υπό κράτηση και αναμένεται ότι θα οδηγηθούν στις ανακριτικές και εισαγγελικές αρχές.
Με βάση τις μέχρι στιγμής πληροφορίες, ύποπτος για το μοιραίο χτύπημα θεωρείται ο 19χρονος αδερφός του, που φέρεται να είχε ενθαρρυνθεί από την μητέρα τους με την οποία είχε επικοινωνήσει τηλεφωνικά πριν το τραγικό συμβάν.

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki