Wednesday, 21 April 2021

Η καραντίνα τα... διέλυσε όλα: Έξαρση της βίας κατά των παιδιών

Σε ποσοστό 10% αυξήθηκε η παιδική κακοποίηση στη διάρκεια της καραντίνας
Τι συνέβη πίσω από τις κλειστές πόρτες των διαμερισμάτων κατά τη διάρκεια ενός χρόνου πανδημίας; 

Τα στοιχεία που φέρνουν σήμερα στη δημοσιότητα «ΤΑ ΝΕΑ» σοκάρουν: αύξηση κατά 10% σε περιστατικά βίας με θύματα παιδιά και διόγκωση της εφηβικής παραβατικότητας κατά 30% καταγράφηκαν κατά τη διάρκεια του 2020. 

Τα στατιστικά δεδομένα προέρχονται από την «Πρωτοβουλία για το Παιδί» που δραστηριοποιείται στην Ημαθία και στους όμορους νομούς, όμως σύμφωνα με την Ένωση «Μαζί για το Παιδί», η οποία διατηρεί πανελλαδική συμβουλευτική τηλεφωνική γραμμή, αντικατοπτρίζουν την τάση που έχει διαμορφωθεί το τελευταίο χρονικό διάστημα στη χώρα.

Σύμφωνα με τα ετήσια στατιστικά στοιχεία της «Πρωτοβουλίας για το Παιδί», στην περιοχή ευθύνης της κατά τη διάρκεια του 2020 παρατηρήθηκε αύξηση 10% της σωματικής κακοποίησης εις βάρος παιδιών που φοιτούν στο Δημοτικό. 

Στις μισές από τις περιπτώσεις, θύτες ήταν γονείς που δεν είχαν εκδηλώσει κατά το παρελθόν εμφανείς δυσλειτουργίες, κι όμως έφτασαν στο σημείο να ασκήσουν σωματική βία με σκοπό την τιμωρία και την πειθάρχηση των παιδιών.
Την ίδια περίοδο κατεγράφη αύξηση κατά 50% των γονέων που ζήτησαν συμβουλευτική και ψυχολογική υποστήριξη, εξαιτίας των δυσμενών συνθηκών που δημιουργούσε η εναντιωματική συμπεριφορά των έφηβων παιδιών τους, δηλαδή τα συχνά ξεσπάσματα θυμού και ανυπακοής που ενίοτε επηρέαζαν τις σχολικές επιδόσεις και την κοινωνική τους ζωή. 

Οι αρμόδιοι επισημαίνουν πως μέσα από τη διαχείριση των συγκεκριμένων περιστατικών διαπιστώθηκε ότι μειώνεται διαρκώς ο μέσος όρος ηλικίας πρώτης επαφής των εφήβων με εξαρτησιογόνες ουσίες, πέφτοντας στα 13 έτη, με κυρίαρχη ουσία το χασίς. 

Όσο αυξάνεται η ηλικία - από το 16ο έτος και άνω -, οι έφηβοι πειραματίζονται και με άλλες ουσίες, όπως παραισθησιογόνα ή χάπια.

Παράλληλα, παρατηρήθηκε αύξηση των νέων εφηβικής ηλικίας που επιδίδονται σε παραβατικές πράξεις. 

Όπως σημειώνεται, εκτός από περιστατικά κλοπής, διάρρηξης και καταστροφής ξένης περιουσίας, καταγράφονται όλο και συχνότερα περιπτώσεις εφήβων που εμπλέκονται στην εμπορία ουσιών - συνήθως χασίς - με χρηματικό αντίτιμο σε συνομηλίκους τους. Σε σύγκριση με το έτος 2019, το ποσοστό τέτοιων περιπτώσεων έχει αυξηθεί κατά 30%.

Η κατάσταση διαγράφεται ζοφερή. 
Ποιες είναι, όμως, οι γενεσιουργές αιτίες της; 

Κομβικό ρόλο διαδραματίζει, όπως προκύπτει, η στρεσογόνα καθημερινότητα των γονέων. 

Σύμφωνα με την «Πρωτοβουλία για το Παιδί», που είναι συνεργαζόμενος φορέας της Ενωσης «Μαζί για το Παιδί», κατά τη διάρκεια του 2020 παρατηρήθηκε αύξηση κατά 15% στα ποσοστά χρήσης αλκοόλ και ηρεμιστικών από τους γονείς ως μέσο ανακούφισης από αρνητικά συναισθήματα, αύξηση κατά 25% στα αιτήματά τους για ψυχολογική υποστήριξη λόγω αγχωδών διαταραχών και κατά 20% λόγω καταθλιπτικών διαταραχών, ενώ σημειώθηκε τεράστια αύξηση, ύψους 60%, στον αριθμό των οικογενειών που αναζητούν υπηρεσίες ψυχοκοινωνικής υποστήριξης για υποθέσεις γονεϊκής αποξένωσης.

Ιδιαίτερα αρνητικά φαίνεται πως επιδρά και η συστηματική ενασχόληση με το Διαδίκτυο, καθώς υπολογίζεται ότι κατά μέσο όρο οι ενήλικες περνούν περίπου τέσσερις ώρες, τα παιδιά Δημοτικού πέντε ώρες και οι έφηβοι πάνω από έξι ώρες ημερησίως μπροστά στις οθόνες, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι ώρες της εξ αποστάσεως εργασίας και εκπαίδευσης.

Η οικογένεια σε κρίση
«O θεσμός της οικογένειας περιήλθε σε κατάσταση κρίσης κατά τη διάρκεια του υποχρεωτικού εγκλεισμού λόγω πανδημίας», επισημαίνουν οι φορείς που συγκέντρωσαν τα στοιχεία, ενώ η επιστημονική ομάδα της τηλεφωνικής γραμμής 11525 της Ένωσης «Μαζί για το Παιδί», η οποία από το 2009 παρέχει δωρεάν συμβουλευτική υποστήριξη σε γονείς, παιδιά, εφήβους και εκπαιδευτικούς, δεχόμενη επώνυμες ή ανώνυμες καταγγελίες, τονίζει πως «κλειδί» για την επίλυση του προβλήματος είναι η ποιοτική επικοινωνία μέσα στην οικογένεια.

«Όταν ένας γονιός δυσκολεύεται να διαχειριστεί δυσκολίες στην καθημερινότητά του, να αντιληφθεί και να διαχειριστεί τα συναισθήματά του, αυτό με τη σειρά του θα αρχίσει να επηρεάζει την εύρυθμη λειτουργία της οικογένειας και συνεπώς και την ψυχική υγεία των παιδιών. Τα παιδιά σε πολλές περιπτώσεις λειτουργούν ως καθρέφτες μιας οικογενειακής δυσλειτουργίας», σημειώνουν.

pentapostagma

Τα λάθη βελτιώνουν την ικανότητα μάθησης των παιδιών.

Όλοι κάνουν λάθη και τα παιδιά δεν είναι η εξαίρεση. 
Το σημαντικό είναι να μαθαίνουν από αυτά.
Σήμερα τα παιδιά μεγαλώνουν σε μια κοινωνία που τα πιέζει να είναι τέλεια, πανέξυπνα, να παίρνουν τους μεγαλύτερους βαθμούς στο σχολείο, βραβεία, υποτροφίες και σίγουρα να περάσουν σε μια καλή σχολή. 
Οι γονείς ενισχύουν αυτήν την πίεση στο σπίτι όταν καλύπτουν τα λάθη των παιδιών τους ή όταν διορθώνουν τις εργασίες τους για να πετύχουν καλύτερες βαθμολογίες. Το άγχος αυξάνεται όταν τα παιδιά συνεχώς επαινούνται για την ευφυία τους.
Στο παρελθόν παιδαγωγοί δημιούργησαν συνθήκες μάθησης που αποθάρρυναν την ύπαρξη λαθών. Και οι γονείς ακολούθησαν το παράδειγμά τους.
Υπάρχει η πεποίθηση ότι επαναλαμβάνοντας και εξασκώντας συνέχεια τα παιδιά πάνω σε ένα πρόβλημα μαθηματικών, στο τέλος θα θυμούνται την απάντηση. Και πιθανώς θα τη θυμούνται και σε ένα τυποποιημένο τεστ. Αυτή η προσέγγιση θεωρεί ότι αν είναι επιτρεπτό στους μαθητές να κάνουν λάθη, τότε δε θα μάθουν ποτέ τη σωστή πληροφορία.
Όμως, σύγχρονες έρευνες βρίσκουν την παραπάνω υπόθεση λανθασμένη. Στην πραγματικότητα, μελέτες έχουν δείξει ότι η μάθηση βελτιώνεται όταν τα παιδιά κάνουν λάθη.
Είτε πρόκειται για εργασίες, ανάπτυξη σχέσεων φιλίας ή απλά ένα παιχνίδι, η μάθηση εμπλουτίζεται μέσω του σφάλματος. Το να κάνουν τα παιδιά λάθη είναι μια πρόκληση για να μάθουν να δρουν με διαφορετικούς τρόπους. Τα παρακινεί να δοκιμάσουν νέους δρόμους.

Η έρευνά της Carol Dweck, καθηγήτριας στο πανεπιστήμιο του Stanford, δείχνει ότι ο έπαινος στα παιδιά για την ευφυία τους μπορεί να τα κάνει να επιμείνουν λιγότερο σε κάποια πρόκληση. Μαζί με άλλους συνάδελφους της, χώρισαν σε δύο ομάδες παιδιά της πέμπτης τάξης του Δημοτικού και τους έβαλαν κάποιες ασκήσεις. Η μία ομάδα επιβραβευόταν για την εξυπνάδα της, ενώ η άλλη για την προσπάθειά της.

Όταν ανατέθηκε στα παιδιά αυτά ένα εξαιρετικά δύσκολο τεστ, το οποίο είχε αρχικά σχεδιαστεί για παιδιά μεγαλύτερης τάξης, προέκυψε ένα εκπληκτικό αποτέλεσμα. 
Οι μαθητές που είχαν επιβραβευτεί για τον κόπο τους, δούλεψαν πολύ σκληρά, παρόλο που έκαναν πολλά λάθη. 
Οι άλλοι που είχαν επιβραβευτεί γιατί ήταν έξυπνοι αποθαρρύνθηκαν και είδαν τα λάθη τους ως σημάδι αποτυχίας. 
Η πρώτη ομάδα παιδιών είχε αυξημένες επιδόσεις κατά 305, ενώ η δεύτερη ομάδα παιδιών που επαινέθηκαν για την ευφυία τους είχε πτώση στην απόδοση κατά 20%.

Η δουλειά της Dweck, περιγράφεται στο βιβλίο MindSet: The New Psychology of Success, και τονίζει στους γονείς ότι η επιβράβευση άνευ όρων με τρόπο που καλύπτει τα λάθη είναι επιβλαβής για την ανάπτυξη των παιδιών. Η αβίαστη χρήση του επαίνου μπορεί να είναι τόσο ζημιογόνα όσο και η διόρθωση από εμάς των λαθών μιας εργασίας.

Τα παιδιά κάνουν πολλών ειδών λάθη. Κάποια απ’ αυτά όπως να ξεχάσουν τις ασκήσεις ή να μη διαβάσουν για ένα διαγώνισμα έχουν αναμενόμενες συνέπειες. Άλλα όμως όπως τα ψέματα, οι ζαβολιές ή οι πράξεις που επιδρούν αρνητικά σε φιλίες, έχουν περίπλοκες αιτίες και πολυσύνθετη θεραπεία. Όλα όμως τα λάθη εμπεριέχουν τον σπόρο της μάθησης.

antikleidi
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Γιατί τα παιδιά δεν πρέπει να τρώνε μπροστά στον υπολογιστή

Ο χρόνος που τα παιδιά και οι έφηβοι περνούν μπροστά από μία οθόνη –στον υπολογιστή, το κινητό τηλέφωνο, την τηλεόραση και τα βιντεοπαιχνίδια– επηρεάζει αρνητικά τις διατροφικές τους συνήθειες, καταλήγει νέα μελέτη που διενεργήθηκε από την ερευνητική ομάδα EpiPHAAN (Epidemiology, Physical Activity, Accelerometry and Nutrition) του Πανεπιστημίου της Μάλαγα.
Η έρευνα εδραιώνει περαιτέρω το γεγονός ότι το επίπεδο μόρφωσης των γονέων σχετίζεται με την προσκόλληση στη μεσογειακή διατροφή.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της μελέτης PASOS από το Ίδρυμα Gasol και ανέλυσε περισσότερα από 3.800 παιδιά και εφήβους ηλικίας 8-16 ετών από 245 σχολεία της Ισπανίας, προκειμένου να αξιολογήσει το επίπεδο της φυσικής δραστηριότητας, της καθιστικής ζωής, του τρόπου ζωής και της παχυσαρκίας στους νέους και τις οικογένειές τους.

«Η μεσογειακή διατροφή είναι μια από τις πιο ολοκληρωμένες, ισορροπημένες και υγιεινές, καθώς αποτρέπει την παχυσαρκία και αντιπροσωπεύει μια ασφάλεια ζωής έναντι των καρδιαγγειακών παθήσεων», εξηγεί η Julia Wärnberg, ερευνήτρια του Πανεπιστημίου της Μάλαγα και πρώτη συγγραφέας της μελέτης που δημοσιεύθηκε στο Journal of Clinical Medicine.

Η εργασία αυτή παρέχει στοιχεία που δείχνουν ότι στα παιδιά και τους εφήβους που περνούν περισσότερο χρόνο μπροστά στην οθόνη παρατηρείται χαμηλότερη κατανάλωση φρούτων, λαχανικών, οσπρίων, ψαριών και ξηρών καρπών –δηλαδή τις βάσεις της μεσογειακής διατροφής- και υψηλότερη κατανάλωση σε γλυκά, καραμέλες και πρόχειρο φαγητό.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι σημαντικό τα παιδιά και οι έφηβοι να ακολουθούν τη μεσογειακή διατροφή για να διατηρούν καλές διατροφικές συνήθειες, να μειώσουν την πιθανότητα παιδικής και εφηβικής παχυσαρκίας και να ενισχύσουν την υγεία τους κατά την ενήλικη ζωή.

«Είναι ουσιαστικό να προωθήσουμε αυτό το διατροφικό μοτίβο και τις σχετικές με αυτό συνήθειες του τρόπου ζωής, όπως η φυσική δραστηριότητα και η μειωμένη καθιστική συμπεριφορά», επισημαίνουν οι ειδικοί.

Στο ίδιο πλαίσιο, οι επιστήμονες υπέδειξαν ότι το χαμηλό επίπεδο μόρφωσης των γονέων επηρεάζει την υιοθέτηση χειρότερων συνηθειών του τρόπου ζωής σε παιδιά και εφήβους, όπως η κακή διατροφή, καθώς και οι ελάχιστες γνώσεις για τα θρεπτικά συστατικά και τις διατροφικές πτυχές.

freegossip.gr

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki