Tης Λινας Γιανναρου
Ότι δεν ζούμε σε έναν κόσμο αγγελικά
πλασμένο και αποκλειστικά αγαθών προθέσεων το έχουμε αντιληφθεί.
Ότι το
μάρκετινγκ έχει εισχωρήσει παντού, ακόμα και στα θεωρητικά «απόρθητα»
δωμάτια των μαιευτηρίων, είναι επίσης γνωστό.
«Κοιτάω τη συνταγή και τι να δω. Έγραφε σαμπουάν και αφρόλουτρα μιας συγκεκριμένης μάρκας» |
Ότι όμως οι ίδιοι οι
παιδίατροι έχουν φτάσει στο σημείο να χορηγούν συνταγές με τη μέθοδο του
«τυφλοσούρτη», φορτώνοντας με προϊόντα «μάρκες» τα νεογνά, αγνοώντας
συχνά ιδιαίτερες ανάγκες τους και ιδίως αυτή του μητρικού γάλακτος,
γίνεται αντιληπτό μόνο από τις σαστισμένες μανάδες, που οι περισσότερες
είναι απλώς πολύ κουρασμένες για να αντιδράσουν.
«Συνταγές» φέιγ βολάν
Κάποιες όμως δεν ξεχνούν. Στο
τελευταίο της ποστ, με τίτλο «Παιδίατροι - Πλασιέ», η δημοφιλέστατη
μπλόγκερ Ψιλικατζού, που πριν από λίγους μήνες έφερε στον κόσμο το πρώτο
της παιδί, γράφει με το γνωστό «πυρετικό» της ύφος: «Να σου έρχεται ο
παιδίατρος στο μαιευτήριο να εξετάσει για πρώτη φορά το μωρό σου, να
τρέμεις από την αγωνία μήπως έχει βρει πρόβλημα, να σου λέει τα κιλά, το
ύψος, να περιμένεις να μάθεις για την υγεία του και εκείνος να σου
κόβει ένα φύλλο συνταγής και να στο δίνει. Λες πάει, αυτοί για να
γράψουν συνταγή σημαίνει ότι υπάρχει πρόβλημα και θα πάρουμε φάρμακα.
Αλλά για στάσου, αφού δεν έγραψε τίποτε πάνω στο χαρτί. Τι σόι συνταγή
είναι αυτή;»
Αναφερόταν στις νέου τύπου
προτυπωμένες συνταγές που χάριν ευκολίας χρησιμοποιούν πολλοί παιδίατροι
στα μαιευτήρια. (Οι μαίες τις αποκαλούν και φέιγ βολάν.) Τη συνέχεια τη
διηγείται η ίδια η Ψιλικατζού, κατά κόσμον Κωνσταντίνα Δελημήτρου, στην
«Κ»: «Κοιτάω τη συνταγή και τι να δω. Έγραφε σαμπουάν και αφρόλουτρα
μιας συγκεκριμένης μάρκας. Και σαν να μην έφτανε αυτό, σημείωσε και πάνω
στο χαρτί γάλα επίσης μιας συγκεκριμένης μάρκας να του δίνω, λέει,
συμπληρωματικά. Το καλάθι του μωρού εν τω μεταξύ είχε αυτοκόλλητο
αποκλειστικού θηλασμού. Αλλά αυτό δεν είχε καμία σημασία, ως φαίνεται».
Ανάλογη εμπειρία είχε πριν από λίγο
καιρό σε ιδιωτικό μαιευτήριο και η Λ. Κ., 28 ετών, που διηγείται στην
«Κ»: «Ήρθε την τρίτη μέρα από τη γέννα ένας παιδίατρος του μαιευτηρίου
και μου είπε βλέποντάς με να θηλάζω ότι «δεν είναι ανάγκη να του δίνεις
μόνο μητρικό". Σάστισα. Δεν είχα κάποιο πρόβλημα, και όμως ο παιδίατρος
μου είπε να "συμπληρώσω" με σκόνη. Ο μαιευτήρας μου μου είχε συστήσει να
θηλάσω το παιδί κανονικά, όπως άλλωστε επιθυμούσα κι εγώ, αλλά επειδή
δεν είχα ακόμα παιδίατρο, μπερδεύτηκα. Το είπα στη μαία, η οποία βέβαια
μου είπε... "μην τολμήσεις"». Ωστόσο, η απόφασή της δεν έγινε σεβαστή
από το νοσοκομείο. «Στο μαιευτήριο, ενώ είχα ζητήσει αποκλειστικό
θηλασμό, δηλαδή το παιδί να τρέφεται μόνο με μητρικό γάλα, διαπίστωσα
ότι στις 48 ώρες του έδιναν και από το άλλο γάλα, χωρίς να με
ενημερώσουν. Ούτε βέβαια είχαν βάλει την ειδική σήμανση στο καλάθι του
μωρού. Για να πειστούν να μη δίνουν ξένο γάλα στο παιδί χρειάστηκε να
κάνουμε ολόκληρη φασαρία».
Το θέμα συμπύκνωσε σε μια αποστροφή
του λόγου του αρκετό καιρό μετά ο νέος της παιδίατρος. «Όταν στον ένα
χρόνο τον ρώτησα εάν πρέπει να αλλάξω γάλα, να πάρω άλλο προϊόν, μου
απάντησε "φτάνει το μάρκετινγκ, ας πάρει κανονικό γάλα το παιδί"».
Ο Διεθνής Κώδικας
Είναι δυστυχώς αλήθεια. Όπως
επιβεβαιώνει στην «Κ» μαία με 30 χρόνια εμπειρία, τα μαιευτήρια είναι η
χαρά της προώθησης προϊόντων. «Γίνεται συνεχώς κάποιου είδους promotion.
Ωστόσο, ενώ για άλλα προϊόντα...