Οι επιστήμονες κάνουν λόγο για δύο μνημονικά συστήματα ή μνήμες του ανθρώπου, που συνεργάζονται στενά μεταξύ τους προκειμένου να βοηθήσουν τα άτομο στη μαθησιακή διαδικασία και στην αναζήτηση και ανάκληση πληροφοριών και γνώσεων.
The Role Of Memory In Learning
Το πρώτο μνημονικό σύστημα, η βραχύχρονη μνήμη, είναι γνωστό και ως εργαζόμενη μνήμη ή μνήμη εργασίας. Έργο της είναι η συλλογή και προσωρινή συγκράτηση των αισθητηριακών πληροφοριών (αισθητήρια καταγραφή), προκειμένου αυτές να υποβληθούν στη συνέχεια σε συνειδητή επεξεργασία.
Το δεύτερο μνημονικό σύστημα είναι η μακρόχρονη μνήμη ή μόνιμη μνήμη. Έργο της είναι η συσσώρευση και κωδικοποίηση όλων εκείνων των πληροφοριών που πρωτοεμφανίστηκαν με τη συνδρομή της βραχύχρονης μνήμης, αποτέλεσαν αντικείμενα επεξεργασίας και ακολούθησαν στη συνέχεια την οδό της μεταβίβασης και χρόνιας αποθήκευσης τους.
Η μακρόχρονη μνήμη, δηλαδή, λειτουργεί σαν μια συσσωρευτική αποθήκη γνώσεων, στην οποία ο καθένας αποκτά τακτική πρόσβαση είτε όταν αναγνωρίζει κάτι οικείο είτε όταν μαθαίνει κάτι καινούριο σ’ επίπεδο εικόνων, πράξεων ή λέξεων.
Στο σχολείο το παιδί καλείται καθημερινά να συγκρατήσει πληροφορίες στον εγκέφαλο του και να τις ανακαλέσει, όταν παραστεί ανάγκη.
Τα παιδιά με Δυσλεξία και Μαθησιακές Δυσκολίες παρουσιάζουν συχνά ελλείμματα στην απομνημόνευση και ανάκληση πληροφοριών, γεγονός που παρεμποδίζει τη μάθηση σε όλους τους τομείς. Η περιοχή μάλιστα στην οποία παρουσιάζουν δυσκολίες, σύμφωνα με τους ερευνητές, είναι αυτή της βραχύχρονης ή εργαζόμενης μνήμης.
Έτσι:
Έτσι:
- Μπορεί να δυσκολεύονται να αντιστοιχίσουν τα γράμματα με τους ήχους, ώστε να αποδώσουν τον σωστό φθόγγο για κάθε γράμμα.
- Μπορεί να δυσκολεύονται να συνθέσουν τους φθόγγους και τις συλλαβές για να διαβάσουν μία λέξη –πρόβλημα που γίνεται πιο έντονο στις μεγάλες λέξεις.
- Όταν διαβάζουν ένα κείμενο, μπορεί να μην το κατανοούν επειδή έχουν ξεχάσει τι είχαν διαβάσει προηγουμένως.
- Μπορεί να μη θυμούνται πώς σχηματίζονται διάφορα γράμματα και αριθμοί.
- Μπορεί να δυσκολεύονται να θυμηθούν τους διάφορους γραμματικούς και ορθογραφικούς κανόνες.
- Μπορεί να δυσκολεύονται να θυμηθούν τη σωστή ορθογραφία των λέξεων, ιδιαίτερα αυτών με ιστορική ορθογραφία.
- Μπορεί να γράψουν τις λέξεις σωστά, όταν είναι μεμονωμένες αλλά όχι σε κείμενο.
- Μπορεί να δυσκολεύονται να απομνημονεύσουν και να ανακαλέσουν αριθμητικά δεδομένα ή τους αλγόριθμους των διαφόρων πράξεων.
- Μπορεί να δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν μακροσκελείς εξηγήσεις στα μαθηματικά.
- Μπορεί να δυσκολεύονται να λύσουν ένα πρόβλημα, γιατί δεν μπορούν να συγκρατήσουν τα δεδομένα τους προβλήματος, ενώ συγχρόνως το επιλύουν.
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι