Tuesday, 7 May 2019

Τι αναζητούν τα παιδιά στο διαδίκτυο; Kaspersky Lab: On the online activities of children

Γνωρίζετε τον PewDiePie; 
Αν όχι, ρωτήστε το εφηβάκι σας. Κατά πάσα πιθανότητα θα σας απαντήσει με άνεση πως είναι ο vlogger με τις περισσότερες εγγραφές στο YouTube, 69 εκατομμύρια ως τώρα και περίπου 20 δισ. προβολές βίντεο. 
Ξέρετε τι είναι το VPN, το Fortnite και το DuckDuckgo; 
Εσείς ίσως όχι, το παιδί σας όμως μάλλον τα γνωρίζει και μπορεί να σας εξηγήσει ακριβώς τι είναι το καθένα. Κι αυτό επειδή έτσι «ξοδεύει τον χρόνο του» στο Internet.
Όλα όσα ψάχνουν τα παιδιά στο Διαδίκτυο καταγράφονται στην πρόσφατη έκθεση της Kaspersky Lab (από τις μεγαλύτερες εταιρείες λογισμικού προστασίας παγκοσμίως), που σας παρέχει ένα ισχυρό μυστικό όπλο, αναλύοντας τα στατιστικά στοιχεία τα οποία λαμβάνει από τις μονάδες Γονικού Ελέγχου σε όλον τον κόσμο. 
Η έρευνα περιλαμβάνει τα στοιχεία Ιουνίου – Αυγούστου, την περίοδο δηλαδή που παιδιά και έφηβοι έχουν διακοπές και άρα περνούν πολύ περισσότερο χρόνο στο Διαδίκτυο και μάλιστα συχνά χωρίς την γονική παρουσία, αφού εκείνοι εξακολουθούν να πηγαίνουν στην δουλειά.
Τα συμπεράσματα είναι από ανησυχητικά μέχρι… αισιόδοξα, καθώς επισημαίνονται θετικές διαφορές σε σχέση με προηγούμενες παρόμοιες εκθέσεις της Kaspersky, αλλά και αρνητικές αυξήσεις σε αναζήτηση θεμάτων που κοντράρονται με την παιδική ηλικία.
Το καινούριο
Για πρώτη φορά το Kaspersky Lab καταγράφει αύξηση του ενδιαφέροντος για θέματα ασφάλειας στο Διαδίκτυο. Τα παιδιά ψάχνουν συστηματικά τρόπους προστασίας της ιδιωτικότητάς τους, ερευνώντας τις δυνατότητες του VPN (Virtual Private Network), ενός δικτύου που δίνει τη δυνατότητα κρυπτογραφημένης σύνδεσης υψηλής ασφάλειας. 
Για τον ίδιο λόγο χρησιμοποιούν την διαδικτυακή μηχανή αναζήτησης DuckDuckgo, που δίνει έμφαση στην προστασία της ιδιωτικής ζωής των χρηστών και στην αποφυγή των εξατομικευμένων αποτελεσμάτων αναζήτησης.

Το ανησυχητικό
Όπως και οι προηγούμενες, έτσι και η τελευταία έρευνα καταδεικνύει ότι η παιδική αναζήτηση στο Διαδίκτυο περιστρέφεται συχνά γύρω από ιστοσελίδες που το περιεχόμενό τους απευθύνεται αυστηρά σε ενήλικες, αφού το 11% των συνολικών αναζητήσεων από παιδιά αφορούσαν σε πορνογραφικά και ερωτικά sites. 
Παράλληλα, πάντως, καταγράφεται και η προνοητικότητα των γονιών, που σε μεγάλο ποσοστό έχουν εφαρμόσει τον γονικό έλεγχο, οπότε οι προσπάθειες των παιδιών να μπουν σε sites του είδους παραμένουν άκαρπες.

Το αναμενόμενο
Η πρώτη διαδικτυακή δραστηριότητα παιδιών και εφήβων, όπως και κάθε προηγούμενη παρόμοια έρευνα του Kaspersky Lab έδειξε ότι είναι το online gaming. 
Το αγαπημένο game των παιδιών φαίνεται να είναι το Fortnite, ένα διαδικτυακό παιχνίδι επιβίωσης, που περιλαμβάνει δύο εκδοχές: μία με τη συμμετοχή τεσσάρων παικτών, οι οποίοι πολεμάνε τέρατα και ζόμπι, και άλλη, όπου 100 παίκτες πολεμούν μεταξύ τους για να μείνει τελικά ένας ζωντανός, ο νικητής. 
Αυτό το τελευταίο είναι και το πιο επιτυχημένο, με δεκάδες εκατομμύρια παίκτες ανά τον κόσμο. Το σκήπτρο της πρωτιάς το πήρε από το PUBG (PlayerUnknown’s Battlegrounds), που είναι τώρα το δεύτερο πιο αγαπημένο παιχνίδι των παιδιών και όπου 100 παίκτες, χωρισμένοι σε ομάδες των τεσσάρων, παίζουν ταυτόχρονα σε ένα χάρτη προσπαθώντας να επιβιώσουν.

Το εντυπωσιακό
Οι ειδησεογραφικές πύλες δεν ήταν από τις αγαπημένες επιλογές των παιδιών. Μέχρι τώρα. 
Η τελευταία έρευνα καταγράφει τη σταδιακή στροφή τους στις ιστοσελίδες του είδους, αποτυπώνοντας, παράλληλα, και τον προβληματισμό τους για τις διεθνείς και τοπικές εξελίξεις.

Το δεδομένο
Ο βασιλιάς Youtube διατηρεί τα σκήπτρα του στις παιδικές και εφηβικές ηλικίες, που προτιμούν την συγκεκριμένη πλατφόρμα τόσο για τα διάφορα είδη βίντεο, όσο και για τη μουσική. 
Τα περισσότερα κλικ συγκέντρωσε παγκοσμίως ο PewDieDie, ο vlogger με τα τεράστια κέρδη, που ανάγκασε ακόμη και την Wall Street Journal να του κάνει αφιέρωμα. 
Από τη μουσική γκάμα πρωταθλητής αναδεικνύεται το ραπ, ειδικά μετά τη δολοφονία του γνωστού ράπερ XXXTentaction, που έκανε τους έφηβους και να ψάξουν σχετικές πληροφορίες, αλλά και να έρθουν πιο κοντά στο συγκεκριμένο είδος μουσικής.

Το παράδοξο
Τα κοινωνικά δίκτυα φαίνεται πως δεν απασχολούν τα παιδιά όσο ίσως νομίζουμε, τουλάχιστον όχι όταν κάθονται σε σταθερούς υπολογιστές ή laptop. Περισσότερο χρόνο ξοδεύουν βλέποντας βίντεο στο Youtube, παρά στα social media, που έρχονται να καταλάβουν την δεύτερη θέση της λίστας. Για την επικοινωνία τους, εκτός από το Messenger του Facebook, τα παιδιά χρησιμοποιούν πλέον και το Google Hangouts, ενώ στη λίστα των κοινωνικών δικτύων εμφανίζονται και το Twitter, το Pinterest και το Tumbir.

Το πολυσύνθετο
Καθώς τα παιδιά συνδέουν άρρηκτα την διαδικτυακή με την πραγματική τους ζωή, στην έκθεση της Kaspersky εμφανίζονται τα ηλεκτρονικά καταστήματα, οι δημοφιλείς μουσικές πλατφόρμες, οι διαδικτυακές πλατφόρμες ψυχαγωγίας, οι υπηρεσίες streaming, η παρακολούθηση των σπορ και η ενημέρωση για τις δραστηριότητες διασήμων – λίγο πολύ δηλαδή οι προτιμήσεις που εμφανίζονται και στις ενήλικες διαδικτυακές δραστηριότητες. Η διαφορά με τις προηγούμενες χρονικά εκθέσεις εντοπίζεται στην άνοδο του ενδιαφέροντος για online shopping.

Το αισιόδοξο
Στην τελευταία έρευνα παιδιά και έφηβοι έδειξαν ελάχιστο διαδικτυακό ενδιαφέρον για το αλκοόλ, τον καπνό ή τις ναρκωτικές ουσίες, κάτι που αποδεικνύεται από το χαμηλό ποσοστό επισκέψεων σε σχετικά sites, αλλά και από την σχεδόν πλήρη έλλειψη ερωτημάτων αναζήτησης για τέτοιου είδους θέματα.

Πηγές

antikleidi
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

No comments:

Post a Comment

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki