Friday, 27 November 2020

Ας μιλήσουμε για τον κορωνοϊό και την καραντίνα στα παιδιά

Με την εξάπλωση του κορωνοϊού και τον ορισμό ως πανδημία πολλοί γονείς στην ψυχοθεραπευτική μας εργασία θέτουν ερωτήματα για το πώς πρέπει να μιλήσουν στα παιδιά για τη νέα αυτή κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε.
Σίγουρα όλα τα παιδιά έχουν ακούσει τη λέξη κορωνοϊός, είτε στην τηλεόραση, είτε από φίλους, είτε από εσάς τους ίδιους. Μπορεί ακόμη και να έχει νοσήσει και κάποιο συγγενικό πρόσωπο.

Βασική προϋπόθεση να είναι οι γονείς ψύχραιμοι και να διαχειρίζονται την αγωνία τους όταν μιλάνε με τα παιδιά ώστε να μη μεταφέρεται το άγχος. Ανάλογα με το αναπτυξιακό στάδιο του παιδιού καλούμαστε με ψυχραιμία να βοηθήσουμε τα παιδιά να κατανοήσουν τι συμβαίνει.

Στα παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας

  • Παρέχουμε απλές, περιεκτικές και κατανοητές πληροφορίες σχετικά με τον κορωνοϊό.
  • Απαντούμε μόνο στις ερωτήσεις που τίθενται από τα παιδιά
  • Ελέγχουμε αν έχουν γίνει κατανοητές οι λέξεις ή οι έννοιες που έχουν αναφερθεί.

Στα παιδιά σχολικής ηλικίας

  • Παρέχουμε εξηγήσεις με απλά λόγια χωρίς περιττές λεπτομέρειες.
  • Απαντούμε με ειλικρίνεια και σαφήνεια στις ερωτήσεις των παιδιών όσες φορές και αν χρειαστεί χωρίς να παρέχουμε ψευδείς καθησυχασμούς.
  • Διαψεύδουμε φήμες και μύθους και βοηθούμε να ξεχωρίσουν αυτό που συμβαίνει από αυτό που φαντάζονται ή φοβούνται ότι μπορεί να συμβεί.
  • Χρησιμοποιούμε κατάλληλους όρους στο πλαίσιο των οδηγιών από τους επίσημους φορείς υγείας.

Σε εφήβους

  • Μεταδίδουμε υπεύθυνη και αξιόπιστη ενημέρωση απευθείας στους εφήβους είτε τους βοηθούμε να αναζητήσουν οι ίδιοι αξιόπιστες και επιστημονικά έγκυρες πηγές πληροφόρησης.
  • Οι υπερβολές και οι ανακρίβειες χρειάζεται να εντοπίζονται και να αποσαφηνίζονται.
  • Οι έφηβοι μαθητές/τριες θέλουν ειλικρινή, σαφή, έγκυρη και πρόσφατη πληροφόρηση.
  • Συζητούμε με τους εφήβους σχετικά με τον ρόλο των Μ.Μ.Ε. και τους βοηθούμε να καταλήξουν οι ίδιοι αν η υπερπληροφόρηση είναι αποτελεσματική ή όχι.

Συγγραφέας: Mάντζιου Βασιλική, Ψυχολόγος, Υπαρξιακή οικογενειακή θεραπεύτρια, Msc Κοινωνικής Ψυχιατρικής Παιδιών & Ενηλίκων, Phd(c) Ιατρικής Σχολής Ε.Κ.Π.Α

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας (2020). Κορωνοϊός Covid 19 – Χρήσιμες Οδηγίες. Ανακτήθηκε από: https://www.civilprotection.gr/el/koronoios-covid-19-hrisimes-odigies
  2. Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας (2020). Νέος κορωνοϊός Covid-19 – Οδηγίες. Ανακτήθηκε από: https://eody.gov.gr/neoskoronaios-covid-19/
  3. Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας (2020). Γρίπη και Εποχική Γρίπη. Ανακτήθηκε από: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (2020).
  4. Συχνές Ερωτήσεις σχετικά με το Νέο Κορωνοϊό COVID-19: Ανακτήθηκε από: https://www.uoa.gr/anakoinoseis_kai_ekdiloseis/proboli_anakoinosis/sychnes_erotiseis_schetika_me_to_neo_koron oio_covid_19/
  5. Χατζηχρήστου, Χ., Υφαντή, Θ., Λιανός, Π., Λαμπροπούλου, Κ., Στασινού, Β., Γεωργουλέας, Γ., Αθανασίου, Δ. & Φραγκιαδάκη, Δ. (2018). Ψυχοκοινωνική υποστήριξη παιδιών και εφήβων μετά από φυσικές καταστροφές: Χρήσιμες επισημάνσεις για την ψυχοκοινωνική προσαρμογή παιδιών και εφήβων μετά από πυρκαγιά. (έντυπο). Αθήνα: Εργαστήριο Σχολικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ. Για να δείτε το έντυπο πατήστε εδώ
  6. Χατζηχρήστου, Χ. (επιμ.) (2012). Διαχείριση κρίσεων στη σχολική κοινότητα. Αθήνα: Τυπωθήτω.

sinaisthisi.gr

No comments:

Post a Comment

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki