Όλοι μας χρησιμοποιούμε, σε κάποιο βαθμό, και τους τρεις κύριους τρόπους μάθησης –τον ακουστικό, τον οπτικό και τον κιναισθητικό. Πολλοί από μας ωστόσο, μαθαίνουμε καλύτερα με έναν από αυτούς τους τρεις τρόπους. Όσοι χρησιμοποιούν κυρίως την ακοή (ακουστικοί τύποι), συνήθως λειτουργούν με το αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου τους.
Ο Ακουστικός Τύπος Μαθητή μαθαίνει καλύτερα ακούγοντας κασέτες, τραγούδια, ιστορίες και συζητήσεις, παρά με οπτικούς τρόπους πρόσληψης των πληροφοριών. Είναι καλός στο να λέει ιστορίες, να λύνει προβλήματα μέσω της ομιλίας και στο να μεταφέρει μηνύματα προφορικά. Μπορεί να κάνει πολλά πράγματα συγχρόνως, αντίθετα με τους οπτικούς τύπους που συχνά δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν όταν έχουν πολλά ερεθίσματα στο περιβάλλον τους. Μπορεί να κινεί τα χείλη του ή να μιλάει στον εαυτό του κατά την επίλυση ενός προβλήματος, έτσι ώστε να χρησιμοποίει και την ακοή του.
Τεχνικές και πρακτικές οδηγίες για την υποστήριξή της μελέτης του στο σπίτι:
- Να δίνετε στο παιδί οδηγίες προφορικά και να του ζητάτε να τις επαναλάβει.
- Να χρησιμοποιείτε κασετόφωνο για τις εργασίες στο σπίτι. Βρείτε βιβλία, τα οποία υπάρχουν σε ψηφιακή μορφή και του επιτρέπουν να τα ακούει αντί να τα διαβάζει.
- Ζητήστε από τον δάσκαλο να του επιτρέπει, όποτε βέβαια είναι εφικτό, να παρουσιάζει τις εργασίες του προφορικά, αντί γραπτά, για να έχει την ευκαιρία να προβάλλει τα δυνατά του σημεία. Επίσης, η εργασία σε ομάδα είναι πολύ χρήσιμη, αφού θα μπορεί να συζητάει για το μάθημα, να εξηγεί σε συμμαθητές αλλά και να ακούει όσα θα πρέπει να θυμάται.
- Πριν το παιδί αρχίσει να γράφει μία εργασία του, καλό είναι να διατυπώνει τις ιδέες του προφορικά και να τις ηχογραφεί. Χρησιμοποιήστε την κασέτα με τις ηχογραφημένες ιδέες του ως πηγή έμπνευσης για τη γραπτή εργασία.
- Αφιερώστε λίγο χρόνο για να συζητήσετε τις εργασίες που έχει για το σπίτι. Φτιάξτε, μέσα από τη συζήτηση, ένα πλάνο για κάθε εργασία του. Μη βασίζεστε σε γραπτές λίστες με τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει το παιδί για να ολοκληρώσει κάθε εργασία, αλλά ζητάτε του συχνά να σας επαναλαμβάνει τα βήματα αυτά προφορικά. Αυτό θα το βοηθήσει ώστε να τα ξεκαθαρίσει και να τα θυμάται, αλλά θα ενισχύσει και τις ακουστικές μνημονικές του δεξιότητες.
- Ζητήστε από το παιδί να σας δώσει προφορικά μία περίληψη του κειμένου που μελετάει ή να ετοιμάσει μία σύντομη «ομιλία» γι’ αυτό. Ηχογραφήστε την περίληψη και ακούστε την μαζί με το παιδί, για να την αφομοιώσει καλύτερα.
- Παίξτε με το παιδί σας παιχνίδια ακουστικής μνήμης. Όταν για παράδειγμα, μαθαίνει ιστορικά γεγονότα, κάντε ένα μικρό κουίζ για να δείτε πόσα γεγονότα μπορεί να θυμηθεί και να επαναλάβει με τη σειρά που διαδραματίστηκαν.
- Δοκιμάστε μήπως η απαλή μουσική λειτουργεί κατευναστικά την ώρα που το παιδί μελετάει. Βεβαιωθείτε, φυσικά, ότι δεν διασπάται η προσοχή του.
- Ενθαρρύνετε το παιδί να χρησιμοποιεί μουσικούς ρυθμούς για να απομνημονεύσει πληροφορίες.
- Όταν το υλικό που έχει να μελετήσει το παιδί είναι σε οπτική μορφή, ζητήστε του να σας εξηγήσει προφορικά ή σχολιάστε το συζητώντας μαζί του. Στην τάξη υπάρχουν παιδιά όλων των μαθησιακών τύπων και ο δάσκαλος δεν μπορεί πάντα να επικεντρώνεται στις ανάγκες των μαθητών που είναι ακουστικοί τύποι.
- Ενθαρρύνετε το παιδί σας να διαβάζει μεγαλόφωνα. Η φωναχτή ανάγνωση είναι ένα από τα πιο ισχυρά μνημονικά εργαλεία και οι ακουστικοί τύποι μαθητών θα πρέπει να τη χρησιμοποιούν όσο το δυνατόν περισσότερο.
Αλκμήνη Οικονομάκη, Ειδική Παιδαγωγός M.Ed.
Βιβλιογραφία:
- Felder R.M., Soloman B.A., Learning Styles and Strategies [http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/ILSdir/styles.htm]
- Frank, R., & Livingston, K. (2005). Η μυστική ζωή του δυσλεκτικού παιδιού. Αθήνα: Εκδόσεις Θυμάρι
- Vitale, B. (1987). Οι μονόκεροι υπάρχουν. Αθήνα: εκδόσεις Θυμάρι
No comments:
Post a Comment