Ας αποδεχτούμε ότι αυτά είναι έγκυρα και έντονα συναισθήματα ώστε να βοηθήσουμε τον έφηβο να βρει τρόπους να αντιμετωπίσει αυτά τα συναισθήματα, μέσω συζήτησης, ή άσκησης. Παρόλο που αυτή η σχολική χρονιά είναι πιθανό να προκαλέσει επιπλέον άγχος, ας προσπαθήσουμε να βρούμε ευκαιρίες για διασκέδαση.
Ωστόσο, η ποιότητα της σχέσης ενός εφήβου με τους γονείς του τώρα είναι πιο σημαντική από ποτέ, καθώς βρίσκονται μαζί για παρατεταμένες χρονικές περιόδους.
Αν και συχνά είναι απρόθυμοι να συζητήσουν δύσκολα προσωπικά θέματα με τους γονείς τους, προσπαθήστε να ενθαρρύνετε μια τέτοια ευκαιρία, λαμβάνοντας υπόψη τα εξής:
- Επιλέξτε την κατάλληλη στιγμή. Μην προσπαθήσετε να τον εμπλέξετε σε αυτήν τη συνομιλία αμέσως μετά από ένα επιχείρημα ή διαφωνία, ή όταν βρίσκεται στη μέση μιας διασκεδαστικής στιγμής.
- Παραμείνετε στα γεγονότα. Δεν μπορείτε να ξέρετε τι συμβαίνει στο μυαλό του εφήβου σας. Αφήστε τον να γνωρίζει πως έχετε προσέξει κάποια διαφορά και ρωτήστε τον λοιπόν αν έχει παρατηρήσει κι εκείνος αυτές τις συμπεριφορές.
- Επικυρώστε τα συναισθήματα του. Ενημερώστε τον έφηβό σας ότι μπορείτε να δείτε πόσο δύσκολα έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια. Εκφράστε ότι νοιάζεστε για αυτόν και την ευημερία του.
Τα εφηβικά χρόνια είναι φυσικά γεμάτα αγωνία, καθώς τα παιδιά περνούν από την εφηβεία έως την ενηλικίωση. Η πανδημία COVID-19 έχει εντείνει τις πιέσεις αυτής της μετάβασης για πολλούς νέους. Οι συνθήκες διασταυρώνονται με την φυσιολογική ανάπτυξη των εφήβων οδηγώντας τους σε απόσπαση της προσοχής και αποπροσανατολισμό.
Μπορώ να φανταστώ μόνο τις επικές μάχες που θα είχαν προκύψει αν υπήρχε μια πανδημία που μαινόταν, και με κρατούσε μακριά από τα βαγόνια των σταθμών.
Απελευθερωμένοι από τη δομή και τους κανόνες που περιβάλλουν τα τυπικά τους προγράμματα, ενδέχεται να έχουν δυσκολία να παραμείνουν στην εργασία. Για τον λόγο αυτό:
- Καθορίστε μια ρουτίνα.
Προσπαθήστε να δημιουργήσετε το ίδιο είδος δομής με τη διάρκεια της σχολικής ημέρας. Ίσως να ρυθμίσετε μια καθημερινή ειδοποίηση στις 8 πμ. που να σηματοδοτεί την έναρξη της σχολικής ημέρας. Αυτό σημαίνει ότι ξεκινά με την καθημερινή λίστα υποχρεώσεων του στις 8.30 πμ. Κάποιες ηχητικές ειδοποιήσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας μπορούν να δείξουν στον έφηβο πότε είναι η ώρα να αλλάξει εργασία ή μάθημα.
Πολύ σημαντικό είναι να απαλλαγεί από όλους τους περισπασμούς κατά τη διάρκεια της μελέτης. Δεν χρειάζεται να υπάρχει οποιοδήποτε είδος οθόνης στο δωμάτιο. Θα ήταν ωφέλιμο να καθορίσετε έναν κανόνα, καθώς θα αντισταθεί σε αυτό.
H δημιουργία ενός ειδικού χώρου εργασίας έξω από το υπνοδωμάτιο μπορεί να είναι χρήσιμη, καθώς θα βοηθήσει τον έφηβο να ανακτήσει τον ύπνο του. Η διατήρηση μιας καλής ρουτίνας ύπνου θα εξασφαλίσει την απαραίτητη ποσότητα ενέργειας που χρειάζεται ο εγκέφαλος του για την επόμενη μέρα.
Όποια και αν είναι η ρουτίνα που θα δημιουργήσετε, βεβαιωθείτε ότι συνεργάζεστε με τον έφηβο και όχι ότι απλώς υπαγορεύετε. Ενημερώστε τον ότι θέλετε να συνεργαστείτε για να ορίσετε οδηγίες που να λειτουργούν για όλους.
- Γίνετε το παράδειγμα.
Ένας από τους καλύτερους τρόπους για να πείσετε τον έφηβό σας είναι να διαμορφώσετε την καλή συμπεριφορά που θέλετε να δείτε. Ακριβώς όπως το παιδί σας χρειάζεται να ολοκληρώσει μια καθημερινή λίστα εργασιών, έτσι κι εσείς πρέπει να κάνετε το ίδιο. Εάν εργάζεστε από το σπίτι, έχετε την τέλεια ευκαιρία να τον καθοδηγήσετε με το παράδειγμα. Δημιουργήστε έναν χώρο εργασίας και μείνετε εκτός κοινωνικών μέσων κατά τις καθορισμένες ώρες εργασίας σας.
Τα διαλείμματα είναι ζωτικής σημασίας για έναν υγιή και δεσμευμένο εγκέφαλο. Καθώς η συγκέντρωση στην δουλειά είναι σημαντική, χρειάζεται επίσης να διαμορφώσετε και τη σημασία της διακοπής. Φάτε τακτικά γεύματα και βγείτε έξω για λίγη άσκηση κάθε μέρα. Η απομάκρυνση από τον υπολογιστή θα βοηθήσει τόσο εσάς όσο και τον έφηβο να εστιάσετε ξανά.
- Επεξεργαστείτε μαζί ένα χρονοδιάγραμμα οθόνης.
Η χαλάρωση των κανόνων σχετικά με το χρόνο αφιέρωσης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι λογικό να συμβάλει στην αντιστάθμιση του χρόνου κοινωνικοποίησης που χάνεται με το κλείσιμο του σχολείου. Ωστόσο, ενθαρρύνετέ τον να είναι δημιουργικός για νέους τρόπους κοινωνικής αλληλεπίδρασης με τους φίλους του.
Να θυμάστε πως οι πιο ισχυρές δυνάμεις που οδηγούν την ανάπτυξη των εφήβων είναι η αυξημένη ανεξαρτησία με την πάροδο του χρόνου, μαζί με τους φίλους. Ωστόσο, ο ιός περιορίζει και τα δύο αυτά πράγματα. Η εύρεση δημιουργικών τρόπων για να βοηθήσει τον έφηβο να περάσει χρόνο με τους φίλους του είναι πραγματικά σημαντική.
Τέλος, είναι πολύ σημαντικό, ειδικά αυτή την περίοδο, οι γονείς να παρατηρούν τις αλλαγές στη συμπεριφορά του εφήβου, και να μη διστάζουν να συνεργαστούν με κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας ώστε να καταστήσουν την διαβίωση ομαλή για όλα τα μέλη.
Γράφει η Κλινική Ψυχολόγος Βέρα Αδαμοπούλουefiveia.gr
No comments:
Post a Comment