Το πρώτο κουδούνι στα σχολεία ήχησε και οι αυλές γέμισαν παιδικές φωνές και χαμόγελα. Να ευχηθούμε να είστε όλοι γεροί και ασφαλείς και να διεξαχθεί η φετινή σχολική χρονιά ομαλά και δια ζώσης.
Της Μυρτούς Στάγκου
Θα ήθελα να μοιραστώ με τους αναγνώστες του άρθρου κάποιες γνώσεις και δεδομένα για μια καλύτερη και πιο οργανωμένη σχολική πορεία, που ενδεχομένως να διευκολύνουν τη σχολική ζωή και την καθημερινότητα του παιδιού.
Ο ρόλος του προγράμματος και της καθημερινής ρουτίνας παίζουν σημαντικό ρόλο και συμβάλλουν σε ένα προβλέψιμο και ασφαλές περιβάλλον για όλες τις ηλικιακές ομάδες. Φτιάξτε το πρόγραμμα μαζί με τα παιδιά σας σε ένα μεγάλο χαρτόνι, είτε με εικόνες είτε με λέξεις, για να συμμετέχουν και να παρακολουθούν τη ροή της εβδομάδας.
Εντάξτε τα παιδιά στη ρουτίνα και τη λειτουργία της οικογένειας, δίνοντας αρμοδιότητες και ευθύνες που τους αναλογούν. Για παράδειγμα, φτιάξτε ένα διατροφικό πλάνο δίνοντας συγκεκριμένες επιλογές και τοποθετώντας τες στην αντίστοιχη μέρα.
Υιοθετήστε το οικογενειακό συμβούλιο ανά εβδομάδα. Ουσιαστικά αφιερώστε λίγο χρόνο εποικοδομητικής επικοινωνίας, ενεργητικής ακρόασης, ανταλλαγής ιδεών και απόψεων.
Ας κρατήσουμε λίγο ελεύθερο χρόνο για ξεκούραση και για παιχνίδι. Δεν ωφελεί σε κάτι η πληθώρα δραστηριοτήτων και η υπερβολική πίεση χρόνου, εντείνει το άγχος και τον εκνευρισμό των γονέων και κατ’ επέκταση των παιδιών.
Ας φροντίσουμε ο ύπνος των παιδιών να είναι επαρκής και ποιοτικός περιορίζοντας τη χρήση της οθόνης.
Προγραμματίστε και συμφωνήστε μαζί για το χρόνο που θα καταναλώνουν μπροστά στην οθόνη, δώστε εναλλακτικά ερεθίσματα. Ένα παιδί σύμφωνα, με ερευνητικά δεδομένα, προτιμάει μια βόλτα έξω ή ένα επιτραπέζιο παιχνίδι με την οικογένειά του παρά το βιντεοπαιχνίδι.
Αφιερώστε ποιοτικό και αληθινό χρόνο στα παιδιά, όντες συναισθηματικά διαθέσιμοι.
Αποφύγετε τις εντάσεις και τις συγκρούσεις αναλαμβάνοντας το ρόλο του εκπαιδευτικού γιατί έτσι επιδεινώνεται η σχέση γονέα-παιδιού. Παροτρύνετε το παιδί να ρωτήσει τον δάσκαλο στο σχολείο ή ζητήστε εξωτερική βοήθεια.
Αποφύγετε την άσκηση κριτικής και ανταγωνισμού, συγκρίνοντας το παιδί με τους συμμαθητές του. Εστιάστε στο δικό του δυναμικό ώστε να το αξιοποιήσει και να το αναπτύξει.
Η συνεργασία σχολείου και οικογένειας είναι υψίστης σημασίας. Όταν απαξιώνω ή υποκαθιστώ και υποβαθμίζω το ρόλο του σχολείου, δίνω το δικαίωμα στο παιδί να κάνει το ίδιο. Η δύναμη του προτύπου μίμησης είναι ισχυρή, τα παιδιά συχνά επαναλαμβάνουν συμπεριφορές ενηλίκων. Ας τους χαρίσουμε ουσιώδη εφόδια, να μην κουβαλάνε στην πλάτη τους βάρος χωρίς νόημα.
Ακούστε οποιοδήποτε παράπονο του παιδιού σας. Διερευνούμε το θέμα, συλλέγουμε πληροφορίες και προπάντων λαμβάνουμε υπόψη τη συναισθηματική εμπλοκή που βιώνει.
Διευκολύνουμε και ενθαρρύνουμε τις κοινωνικές σχέσεις και εκτός σχολείου, φροντίζοντας να γνωρίσουμε τους γονείς των συμμαθητών. Συμβάλλουμε με την στάση μας για ενότητα και ομαδικότητα μέσα στην τάξη, αποφεύγοντας να σχολιάζουμε αρνητικά τους συμμαθητές και τους υπόλοιπους γονείς.
Είναι υγιές και ορθό να ζητήσετε βοήθεια εφόσον την χρειαστείτε, είτε από την κοινότητα του σχολείου, είτε από κάποιον άλλον ειδικό. Η ανοιχτή επικοινωνία και εμπιστοσύνη είναι απαραίτητα συστατικά για την υγιή και ενδυναμωμένη ολιστική ανάπτυξη του παιδιού.
Είναι αλήθεια πως όλοι οι γονείς προσπαθούν σε υπερθετικό βαθμό να αφιερώσουν και να προσφέρουν τα μέγιστα στα παιδιά τους. Αυτό όμως δεν είναι μια πραγματική ανάγκη για τα παιδιά, καθώς έτσι θυσιάζετε τον εαυτό σας. Επομένως η ισορροπία και το μέτρο είναι επιτακτικά χαρακτηριστικά, προκειμένου οι γονείς να έχουν ψυχικά και σωματικά αποθέματα για να ανταποκριθούν με ψυχραιμία και σύνεση στις προκλήσεις της καθημερινότητας. Ένα παιδί είναι χαρούμενο όταν και οι γονείς του είναι χαρούμενοι, πολλές φορές τα παιδιά είναι ο συναισθηματικός καθρέφτης των μεγάλων. Συνεπώς μεριμνήστε για ένα ρεαλιστικό προγραμματισμό της καθημερινότητας, μειώνοντας τις αφορμές για αύξηση του άγχους, της έντασης και του εκνευρισμού, που είναι κακοί οιωνοί για την πορεία της καθημερινής ζωής.
Μυρτώ Στάγκου
Συμβουλευτική Ψυχολόγος Παιδιών & Εφήβων, ΑΠΘ
Master of Arts in CCYP, University of Nottingham, UK
Εξειδικευμένη στη Συμβουλευτική Παιδιών-Εφήβων και στην Ειδική Αγωγή
Τμήμα Νηπιαγωγών ΑΠΘ, επί πτυχίω
Αγίας Σοφίας 46
Τηλ: 6947940512
Email: myrto.stagkou@gmail.com
No comments:
Post a Comment